ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2009  (läst 5144 gånger)

2002-12-12, 21:13
läst 5144 gånger

Barbro Weismann

Hej!
Det finns många Suhoinenättlingar och jag tillhör en av dem. Min mm ff ff ff ff ff var Påvel Suhoinen bosatt på Lövåsen i närheten av Torsby i Värmland. Svedjefinne från Savolax. Jag har nyligen lånat en bok på Nordiska museet i Stockholm om Pekka Suhoinen och hans resa till Wermland och nya Sverige av Domar Skafte. Boken handlar om Oluf och Elin och Olofs syskon samt Pekka. Påvels son Olof var född 1621. Jag har skrivit till finnkulturcentrum i Värmland för att få veta till hur stor del boken bygger på autentiskt material.  Är det någon som vet om det fanns en bror till Olof, Erik och Marit  Suhoinen som hette Jöns och som blev utnämnd till överste av general Torstensson i kriget mot Pommern och som dog i Danmark. Jag har inte fått svar än från finnkulturcentrum vad som är autentiskt och vad som är diktat. Jag har inte hittat Jöns i min släktforskning. Författaren Domar Skafte är död sedan många år så det går inte att fråga honom.
Hälsningar
Barbro

2002-12-12, 21:54
Svar #1

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Hej Barbro,
 
Du kanske skulle höra med Arne Linnarud i Karlstad, han har stor kännedom om Sunne och släkten Suhoinen (Arne är själv Suhoinen-ättling, på raka fädernet).
 
Med vänliga hälsningar,
Johan

2003-01-08, 03:13
Svar #2

Anders Andersson

Min mm mf fm ff Mats Ersson hette också Suhoinen (enligt uppgift från Gunnel Rydeborg), och var född ca 1690 i Tväråna, Fryksände sn.
 
Kan jag utgå från att det är fråga om samma släkt Suhoinen, eller har det funnits flera (jag kan inte finska, och kan inte avgöra hur pass vanligt ett finskt namn låter)?

2003-02-01, 04:03
Svar #3

Barbro Weismann

Hej Anders !
Påvel Suhoinen och hans hustru Elin hade tre barn Erik, Marit och Olof.
Olof blev den som stannade kvar i Lövåsen. dottern Marit nämns i ett testamente boende i Jangshöjden och är gift med Israel Mickelsson.
Erik Påvelsson Suhoinen flyttar ca 1660 till Tväråna i Östmarks socken. Han blir måg till Påvel Påvelsson Karttuinen som 1649 hade fått tillstånd att uppodla ett hemman vid Tväråna.
Påvel hade följande kända barn:
Erik,Olof, Mattes, Hindrik, Annika,Elin,  
Margareta  
Påvels son Erik 1665-1721 hade följande barn:
Anders, Pål, Mats,Erik f.1709
Jag antar att denna Mats är din ana.
Tväråna kom att kallas Suhola.Det var vanligt att uppkalla en gård efter innehavarens släktnamn.
Uppgifterna är hämtade från Arne Linnaruds släktforskning från 1987.
Om Du vill kan jag maila en fil om anfadern Påvel och Elin och deras ättlingar.
Med vänlig hälsning
Barbro

2003-02-01, 04:18
Svar #4

Barbro Weismann

Rättelse till texten ovan:
Det var givetvis Erik Påvelsson som hade barnen  
Erik, Olof, Mattes osv.
Erik Påvelssons son Erik Eriksson f.1665 hade sonen Mats Eriksson(Ersson)Suhoinen ( Din ana)Krångligt det blev pga felskrivningen
Barbro

2003-02-06, 20:29
Svar #5

Anders Andersson

Barbro, tack för uppgifterna du lämnade; jag får studera Arne Linnaruds skrift för att se vad han har att säga om nämnde Mats Ersson.
 
När det gäller Domar Skaftes bok och den Jöns som skulle ha varit bror till Olof, Erik och Marit Suhoinen, så undrar jag varför inte Jöns i så fall nämns i samband med överenskommelserna om arvet efter fadern (1674vt 49). Skulle Jöns redan ha varit död då, och hade han i sin tur inga arvingar?

2003-02-06, 23:48
Svar #6

Barbro Weismann

Hej Anders !
Jag kan inte hitta något om Jöns och inte heller på Finnkulurcentrum finns forskning som kan bekräfta detta. jag antar därför att detta är uppdiktat av Dommar Skafte. Det vore intressant om någon annan släktforskare har uppgifter som bevisar att Jöns existerat.

2005-09-20, 21:23
Svar #7

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej.
 
En av min sambos anfäder var Pål Olofsson Suhoinen. Enligt antavlor på internet var han född ca 1594 i Savolax, Finland och avled ca 1680 i Lövåsen, Sunne.
 
För hans hustru, Elin Olofsdotter, anges olika finska släktnamn. På vissa sidor anges att hon tillhör släkten Mänkiläinen, på andra sidor är det namnet Haljainen.
Vilket är det som stämmer?
 
Vissa antavlor har angivit att hans mor var Annika Pålsdotter Hannikainen. På andra antavlor anges att hans mor hette Marit Nilsdotter.
Vilket kan vara det rätta?
 
Mvh Håkan Bergström

2005-09-21, 21:32
Svar #8

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:44
    • Visa profil
Kanske inget är rätt... //Mvh Marcus

2006-09-05, 16:29
Svar #9

Jan Peter Palmblad

Hej Håkan!
Visserligen var det knappt ett år sedan du skrev ditt inlägg, men jag skulle också vilja veta mer om Pål Olofsson Suhoinen och Elin Olofsdotter samt deras anor. Dessa var min ffmmfmfffff och ffmmfmffffm.
mvh, Jan Peter

2006-09-06, 06:07
Svar #10

krister eriksson Krille

Hej Jan Peter jag skall kolla upp dett jag tror jag har lite information om honom bland mina papper men är inte helt säker!

2007-04-12, 16:35
Svar #11

Pia Hird Jonasson

Jag ramlade in på den här sidan av en slump, då jag sökte lite fakta om skogsfinnarna och de namn som jag har i min släkt.
 
Påhl Olufsson Suhoinen är även min anfader: mm ff mf mm mf f. Han var född 1594 och han gifte sig med Elin Olufsdotter Mänkiläinen (f 1600). En av deras söner hette Erik Påhlsson Suhoinen (f 1635). Han flyttade till Tväråna, Östmark (nära Torsby i Värmland). Hans dotter Elin Eriksdotter Suhoinen föddes 1679 i Tväråna, Östmark och gifte sig i sin tur med Henrik Steffensen Mulikka (en annan stor finnsläkt) och flyttade till finnbygden Vålberget på Grue Finnskog i Norge. Jag härstammar från de båda.

2008-11-22, 07:58
Svar #12

Utloggad Kai Överby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 13:54
    • Visa profil
Hejsan! Läser med stort intresse dessa inlägg. Påhvel Olofsson Suhoinen född omkring 1594 är min mm mf fm ff mf farfar. Jag är intresserad av hur släkt Tage Erlander var med släkten Suhoinen. Det står på Wikipedia att han ska ha varit av släkten Suhoinen från Savolax i Finland. Jag är släkt med Tage Erlander, men det är på släkten Höffners sida. Har inte hunnit bekräfta dessa uppgifter ännu. Det ska vara på Tage Erlanders moders, Alma Nilssons, sida. Eftersom jag inte är proffesionell släktforskare skulle jag vara väldigt tacksam för information om släkten Suhoinen fram till Tage Erlander och om det eventuellt finns något släktskap med Tage Erlander även på den sidan. Maila gärna om det blir mycket info. Tack på förhand! kai

2008-11-22, 10:54
Svar #13

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1598
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:33
    • Visa profil
Kai!  Tage Erlanders anor hittar du här på Rötter under ämmnen: kända personer: politik.
 
Jag har dessa uppgifter, delvis byggd på min svärfars forskning och har inte källorna antecknade:
 
Påvel Olofsson Souhoinen f 1595 Ö Lövåsen Nybyggare
 
son Olof Pålsson f 1620 Ö Lövåsen
 
sonson Daniel Olofsson f 1660 Ö Lövåsen
 
sonsonson Lars Danielsson f 1706 Ö Lövåsen
 
sonsonsonson Olof Larsson f 1733 Ö Lövåsen (från denna gren härstammar Svennis forbollstränare)
 
sonsonsonsonson Lars Olofsson f 1756 Ö Lövåsen
 
sonsonsonsonsonson Olof Larsson f 1790 Myringeby gift med Kerstin Eriksdotter f 1802 Åsegård  
 
( Kerstins far Erik Ersson f 1760 Åsegård farfar Erik Nilsson f 1730 Åsegård  farfarsmor Valborg Ingemarsdotter f 1692 Öjenäs farfarsmormor Lisken Ernestdotter hennes far Ernest Höffner gift med Maria Rackow).
 
Olof Larsson f 1790 o Kerstin ERiksdotter f 1802:
 
deras dotter Marit Olsdotter f 1843 Skäggegård
 
dotterdotter Alma Nilsson f 1869 Skäggegård
 
dotterdotterson Tage Erlander
 
mvh ewa

2008-11-22, 17:12
Svar #14

Utloggad Kai Överby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 13:54
    • Visa profil
Hej! Tack så mycket Ewa för ditt fina och snabba svar! Ernest Ernestsson Höffners farfar hette Mårten Höffner och var min mm mm fm ff ff morfar. Mårten Höffner (omkr.1590-1663) var gift med Katarina Svensdotter. Kul med Svennis! Finns den linjen antecknad också? Jag har för övrigt väldigt många finska släkter i min släkt, ett tjugotal kanske.. Tack återigen! kai

2008-11-22, 23:51
Svar #15

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1598
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:33
    • Visa profil
Olov Larsson f 1733 Ö Lövåsen
 
son Olof Olofsson f 1770 Ö Lövåsen
 
dotter Maria Olofsdotter f 1798 Myringeby
 
dotter Carolina Eriksdotter f 1860 Myringeby
 
son Janne Eriksson f 1886 Ransbytorp
 
son Erik Eriksson f 1907 Röberg Sunne
 
son  född 1929 Sunne (man får väl inte skriva om nu levande personer)
 
son född 1948 Sunne  (fotbollstränare)

2008-11-23, 06:01
Svar #16

Utloggad Kai Överby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 13:54
    • Visa profil
Hej igen! Tack så mycket Ewa åter för hjälpen! Tänkte inte på att man inte får skriva om levande personer, men detta räcker fint för mig. Stort tack! kai

2009-01-31, 07:02
Svar #17

Utloggad Roald Sundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2020-08-15, 11:21
    • Visa profil
Hej!
 
Har suttit nu på tidig morgon och provsökt på olika släktingar till mig och nu verkar det som om jag har ramlat in på Suhoinen-släkten...
 
Min Farfars Farfars Morfars Morfar
Henrik Eriksson, född 1704 i Lövåsen, Sunne Socken, Värmland, död 5/5 1791 Lövåsen, ska tydligen vara son till:
 
Erik Olofsson Löwen, född omkring 1652 i Lövåsen och död före 1728 i Lövåsen. Okänd hustru.
Och denne man ska då vara Suhoinen-ättling.
Kan detta stämma?
 
Jag var in på Husförhörslängderna i Sunne och fann följande (väldigt svårläst):
1708-1717, Löfåsen, sidan 41:
Erik Olofsson
Hustrun Marit
Sonen Olof
Sonen Mattes (struken)
1722-1728, Löfåsen, sidan 60:
Erik Olofsson död
H. Marit
Son: Olof
H. Marit
 
Är detta månntro Erik Olofsson Löwen? Det är den enda Erik Olofsson jag kan se, och då heter ju hans hustru Marit och är inte okänd längre....om jag nu har klarat av att tyda detta korrekt.
 
Finns det något som kan skapa klarhet i oredan?
 
Mvh,
Roald.

2009-01-31, 10:07
Svar #18

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Erik Olofsson Löwen hade följande kända barn:  
 
Olof Eriksson f.1686 g.m. Marit Johansdotter, Myringeby  
Mattes Eriksson f.1694 g.m. Kerstin Jönsdotter, Ransby  
Gustaf Eriksson f.1699 g.m. Brita Persdotter, Gjutaregården  
Hindrik Eriksson f.1704 g.m. Karin Israelsdtotter, Arnstorp  
Petter Eriksson f.1709 g.m. Karin Bryngelsdotter, Boseby  
 Men före äktenskapet var han vid ett tillfälle åtalad för lägersmål  
med “konan” Annika Nilsdotter (1685) : ” . . . . och som han intedt ägdhe  
böta medh, lopp han herföre gatulopp.”  
enl Gunnar Zetterlunds inlägg 30 april 2007.

2009-02-09, 06:55
Svar #19

Utloggad Roald Sundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2020-08-15, 11:21
    • Visa profil
Bäste Släktforskarvänner!
 
Till min stora glädje har jag nu (som jag tidigare ovan hade funderingar om) kunnat konstatera att jag tillhör ännu en i raden av väldigt många SUHOINEN-ättlingar.
Jag hade kommit tillbaka i tiden till Henrik Eriksson (se ovan), utan att ha en aning om att han var ett av barnen till soldaten/furiren/bonden Erik Olofsson Löwen i Lövåsen, Sunne socken, Värmland.
Jag började omedelbart att söka information om detta, dels genom tidigare diskussioner här på anbytarforum och dels ute på nätet, och upptäckte att det ´´vimlar´´ av olika teorier om Suhoinen-släktens struktur, bakgrund/ursprung och utgreningar fram till idag.
Dock finns det en korrekt hemsida, baserad på Arne Linnarud´s forskning (ledande forskare i Sverige på Suhoinen) och det är Gunnar Zetterlund´s:
www.guggez.se
Gunnar har lagt ned stor möda på källforskning genom att gå igenom Fryksdals härads domprotokoll från 1600- och 1700-tal och tagit med utdrag från dessa gällande de tidigaste Suhoinen´s. Han har även inkluderat citat från Arne Linnarud, från hans skrifter och böcker, plus ett flertal stamträd från Stamfadern Påvel Olofsson Suhoinen fram till nutid.
 
Så här ser det ut i Lövåsen, Sunne, från 1654:
 
PÅVEL OLOFSSON SUHOINEN.
Född: omkring 1594. (han blev avförd ur Mantalslängden 1657, vilket man blev vid 63 års ålder, vilket då skulle bli en ungefärlig födelsetid runt 1594.)
Död: efter 1674, före 1683.
 
Gift med:
 
ELIN OLOFSDOTTER MÄNKILÄINEN (hennes släktnamn benämns vara antingen Haljainen eller Mänkiläinen, men enligt samtal med Arne Linnarud skall det vara Mänkiläinen; källa dock okänt.)
Född: omkring 1600.
Död: efter 1674, före 1683.
 
Källa till dödstider är Testamente infört i Fryksdals domsagas tingsprotokoll av den 15-17/6 1674 och utdrag ur tingsprotokoll 14/6 1683.
 
Påvel och Elin hade tre kända barn:
 
ERIK PÅVELSSON SUHOINEN.
Gift med:
? PÅVELSDOTTER KARTTUINEN.
Bosatta i Tväråna, Östmark, Värmland.
 
MARIT PÅVELSDOTTER SUHOINEN.
Gift med:
ISRAEL MICKELSSON.
Bosatta i Arnstorp, Sunne.
 
OLOF PÅHLSSON SUHOINEN.
Född: omkring 1621 Lövåsen.
Död: före 1708 Lövåsen. (se nedan)
Gift med:
ANNIKA LARSDOTTER.
Född: (det finns indicier på att hon kom från Laggåsen i Gustaf Adolfs socken och tillhörde släkten Karjalainen)
Död: omkring 1722. (se nedan)
 
Erik Påvelsson Suhoinen hade följande kända barn:
 
ERIK ERIKSSON. Född: 1665.
OLOF ERIKSSON.  
MATTES ERIKSSON. Född: 1674.
HINDRIK ERIKSSON. Född: 1684.
ANNIKA ERIKSDOTTER.
ELIN ERIKSDOTTER.
MARGARETA ERIKSDOTTER.
 
Marit Påvelsdotter Suhoinen´s barn får vi återkomma till i ett senare skede.
 
Olof Påhlsson Suhoinen hade sju kända barn:
 
LARS OLOFSSON.  
Född: c:a 1646 Löfåsen.  
Död: c:a 1736 Lövåsen.
PÅL OLOFSSON.  
Född: omkring 1649 Lövåsen.
Död: 12/5 1749 Lövåsen. Begravd: 17/5 1749. 100 år.
(Sunne, Döde, 1749, No 45.)
ERIK OLOFSSON LÖWEN.  
Född: omkring 1652 Lövåsen.
Död: mellan 1722-1728 Lövåsen.
BERTIL OLOFSSON.
DANIEL OLOFSSON SUHOINEN.  
Född: 1660 Lövåsen.
Död: 24/7 1741 Lövåsen. Begravd: 26/7 1741. 81 år.
(Sunne, Döde, 1741, No 85.)
PETTER OLOFSSON BJÖRKMAN.
GUSTAF OLOFSSON.  
Född: 1672 Lövåsen.
Död: 1698.
 
Man får nog antaga, att alla dessa kallade sig Suhoinen, även om det inte alltid står så i kyrkoböcker och andra skrifter. ´´Beviset´´ på det, skulle kunna vara när Daniel Olofsson (ovan) gifter sig med Annika Larsdotter, då står Daniel´s efternamn som en förkortning i:  
Sunne, Vigda, 1694, No 7:
d. 7 Okt? Daniel O.S. i Löfåsen och Anika Lars d: i Ragwals kiärn.
Sålunda kallade sig väl Daniel för Olofsson Suhoinen.
 
Efter Påvel Olofsson Suhoinen´s och hans hustru Elin Olofsdotter´s död och sonen Olof Påhlsson Suhoinen´s död , så var det 4 söner till den sistnämnda som blev kvar i Lövåsen; och de finns, tillsammans med sin mor, uppradade i den äldsta husförhörslängden som finns från Sunne, 1708 - 1717, på sidorna 40 och 41:
Daniel Olsson, des h: Annika, son Oluf och dottran Annika.  
Modren Annika, Lars Olsson och des h: Elin.  
Erik Olofsson, hustrun Marit, sonen Oluf och sonen Mattes.  
Påhl Olsson, des h. Annika, sonen Christopher, hustru Britta död, sonen Petter Påhlson och sonen Påhl.
 
I nästa husförhörslängd 1722-1728, sid 59 och 60, dör Modern Annika och Erik Olufsson.
Det har sagts att man inte har vetat vem hustrun till Erik Olofsson Löwen var, men här har man i alla fall början till en ledtråd; hon hette Marit och hon dör i följande hfl, Sunne 1729-1735, sid 66 och 67. Men det finns tyvärr inga dödböcker bevarade, så man vet inte hennes efternamn.
 
Men - från 1708 och framåt i husförhörslängderna, kan man följa Suhoinen-klanen i Lövåsen (Olof Påhlsson Suhoinen´s ättlingar). Det är väldigt enkelt så tillvida, för det finns inga andra släkter i Lövåsen, bara Suhoinen´s!
 
Nu hoppar vi vidare till nästa ruta, för nu börjar det verkligt intressanta; Påvel Olofsson Suhoinen´s förfäder!!!

2009-02-09, 08:00
Svar #20

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Förkortningen Daniel O.S. betyder nog inte Olofsson Suhoinen. Det var ett vanligt sätt att förkorta patronymikon, i detta fall OlofsSon.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2009-02-09, 08:24
Svar #21

Utloggad Roald Sundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2020-08-15, 11:21
    • Visa profil
Namnet Suhoinen är Värmlandsfinska. I Finland heter släkten SUHONEN.
Den drivande kraften i forskningsarbetet i Finland har varit Olavi Suhonen i Pieksämäki. Han har gått igenom källmaterialet från 1500- och 1600-talen och lyckats knyta ihop släkten tillbaka till i slutet av 1400-talet.
 
Här i Sverige har jag hittat olika idéer om vilka Påvel Olofsson Suhoinen´s rötter har varit, på olika hemsidor.
 
Via finska släktingar till mig i Finland, fick jag hjälp med att knyta kontakt med släktforskare i Finland, som i sin tur hade källmaterial från Olavi Suhonen!
 
Påvel Olofsson Suhoinen hette i Finland:
 
PAAVO (PÅHL) OHLSSON SUHONEN.
Född: i början av 1600-talet i Savuniemi, Joroinen, Finland.
Flyttade c:a 1640 till Värmland, Sverige,
och blev där nybyggare i Lövåsen, Sunne.
 
Handlingar från 1600-talet beskriver Lövåsen som ´´nybygge´´ och som ´´finnhemman´´. Lövåsen återfinns i mantals- och tiondelslängder kontinuerligt fr o m 1654, där Påvel med hustru finns med, fram t o m 1657 då han efterträds av sin son Olof Påhlsson. (Arne Linnarud)
 
Påvel Olofsson Suhoinen´s förfäder var dessa:
 
HANNU LIIKKANEN (HANS LIIKKAIN).  
(Påvel´s Farfars Farfar.)
Skattebonde.
Född: i slutet av 1400-talet i Savuniemi, Suur-Juva.
Bodde år 1541 i Savuniemi/Vesikansa fjärding/Antti Laakkonen´s tionde/Suur-Juva.
 
Barn:
 
OLLI (OHL) HANSSON LIIKKANEN eller SUHONEN.
(Påvel´s Farfars Far)
Hannu (Hans) Hansson Liikkanen eller Suhonen.
Lauri (Lars) Hansson Liikkanen eller Suhonen.
Heikki (Henrik) Hansson Liikkanen eller Suhonen.
Antti (Anders) Hansson Liikkanen eller Suhonen.
Paavo (Påhl) Hansson Liikkanen eller Suhonen.
 
 
OLLI (OHL) HANSSON LIIKKANEN eller SUHONEN (SUHOIN). (Påvel´s Farfars Far)
Född: c:a 1510 i Savuniemi, Juva.
(Olli Liikkanen står som Suhonen i 1556-1557 års Präst Skatte Längd.)
 
Barn:
 
Tahvo (Staffan) Ohlsson Suhonen.
REKO (GRELS) OHLSSON SUHONEN. (Påvel´s Farfar)
Olli (Ohl) Ohlsson Suhonen.
 
 
REKO (GRELS) OHLSSON SUHONEN. (Påvel´s Farfar)
Född: c:a 1549 i Savuniemi, Juva.
(Kommer tillbaka till Savuniemi från Tavinsalmi i början av 1590-talet och bor i Riihilahti. Sådde 15 kappe råg ´´Af Kijrkeises Jordh´´. Är märkt ´´fattig´´ 1609-1611. År 1612 står att hustrun är slagen.)
 
Barn:
 
OLLI (OHL) GRELSSON SUHONEN. (Påvel´s Far)
Lauri (Lars) Grelsson Suhonen.
(I 1614 års Jordebok står att Lauri befalla eller bor i torp i Riihilahti. I 1635 års Qvarntulls Längd står det att Lauri har två döttrar.)
Paavo (Påhl) Grelsson Suhonen.
Reko (Grels) Grelsson Suhonen.
Matti (Mats) Grelsson Suhonen.
 
 
OLLI (OHL) GRELSSON SUHONEN. (Påvel´s Far)
(1608 har Olli sått 22 1/2 kappe råg af Påhl Liikkanen´s jordh i Pallolanmäki.
1617 är Olli skattebonde i Savuniemi gammal nummer 1.
I 1635 års Qvarntulls Längd har Olli hustru och gift dotter och måg.)
 
Gift med:
 
ELINA OHLSDOTTER MANKINEN. (Påvel´s Mor)
 
Barn:
 
PAAVO (PÅHL) OHLSSON SUHONEN.
Född: i början av 1600-talet i Savuniemi, Joroinen.
(Flyttade c:a 1640 till Värmland, Sverige.)
 
 
Alla ovanstående fakta kommer från Olavi Suhonen´s forskning och hans källor är Finska Arkivverkets mikrofilmer:
VA 6133:65v/1541 Jockas.
VA 6744:10/1609, 6745:9v/1610, 6750:4v/1611.
VA 8549:377/1635.
VA 6730:111v/1608.
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/sve/
 
Finland tillhörde Sverige fram till 1809 och allt skrevs på svenska, så även namn.
Befolkningen talade dock finska och använde finska namn när man tilltalade varandra. Nuförtiden översätter finnarna de svenska namnen till finska; från kyrkoböckerna.
Så, i de gamla finska kyrkoböckerna var namnen skrivna på svenska.
 
Tidigt på 1400-talet var Savolax i Finland uppdelat i tre provinser (landskap): Savilahti, Juva och Sääminki. Savilahti grundades 1329, Juva grundades 1442 och Sääminki grundades 1477.
Efter det blev provinserna uppdelade i många mindre provinser, såsom Joroinen, som grundades 1630.
Savuniemi är en by i Joroinen och Riihilahti är ett ställe i Savuniemi.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?cx=3533629&cy=6896 381&scale=16000&tool=suurenna&lang=sv-FI
 
Så, härmed skall det väl vara fastställt var Påvel Olofsson Suhoinen kom ifrån och vilka förfäder han hade.
 
Mer fakta om Suhoinen-släkten ber jag att få återkomma om.
 
Mvh,
Roald.

2009-02-09, 08:28
Svar #22

Utloggad Roald Sundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2020-08-15, 11:21
    • Visa profil
Tack för kommentaren om förkortningen,
Sven-Ove.
 
Mvh,
Roald.

2009-02-09, 17:36
Svar #23

Utloggad Roald Sundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2020-08-15, 11:21
    • Visa profil
Ett tillägg som jag har mottagit idag:
 
Påvel Olofsson Suhoinen´s mor kan även ha hetat:
 
ELINA OHLSDOTTER MÄNKILÄINEN eller MÄNKI.
 
Detta ger vid handen spekulationer runt Påvel´s hustru, som han då ganska säkert tog med sig från Finland. Även hon (Elin Olofsdotter) skulle ha haft samma släktnamn och i så fall kom hon ifrån släkten MÄNKILÄINEN, som därigenom blir ett ytterligare forum för forskning.
 
Mvh,
Roald.

2009-02-12, 18:45
Svar #24

Utloggad Roald Sundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2020-08-15, 11:21
    • Visa profil
Ytterligare en förfader till Påvel Olofsson Suhoinen har inkommit från Finland och Olavi Suhonen´s släktutredningar:
 
OLLI LIIKKANEN
Född i Savuniemi, Juva, (Joroinen).
 
Han är far till Hannu Liikkanen, sålunda Påvel Olofsson Suhoinen´s Farfars Farfars Far.
Då hamnar vi ungefärligen runt 1460-talet.
 
En liten släkthistoria som sträcker sig c:a 550 år bakåt i tiden...tanken svindlar.
 
Mvh,
Roald.

2009-02-13, 19:44
Svar #25

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Å men Roald detta är ju jätteskoj, fantastiskt!!!!! Tack så hjärtans mycket för ditt engagemang!!!!! SÅ roligt!!!!!
Vi är ju snart nere på stenåldern!!! Hahahahaha!!!
 
Jaa visst svindlar det!!! Det är helt otroligt att få veta så mycket om sina rötter. Oj!!!!
 
Jag förstår de som kom till Sunne o stannade där omkring för ÅH!!!!! så vacker min födelseort är!!!
Har varit där idag o tänt ett ljus i kyrkan för våra anfäder.
 
1000 TACK från Margareta

2009-02-15, 09:23
Svar #26

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
1987 redovisade Arne Linnarud Påvel Olofssons förfäder efter en släktutredning gjord av Olavi Suhonen från Pietsämäki.Allt i en skrift: SUHOINEN,De äldsta grenarna av en värmlands-finsk släkt med stamtavlor fram till våra dagarVilket visar att ungefär hälften av innevånarna i nuv Sunne Kommun har Suhoinen-påbrå,släkten är utbredd även i USA och Norge,enl Linnarud.
Denna utredning/skrift har jag haft i 20 år och ser att det nya är att fadern till Hannus Liikkanen Suhonen skall vara Olli Liikkanen,längre bakåt går väl knappast att komma.Eller?
/Lennart (17:e gen.)

2009-02-15, 18:32
Svar #27

Utloggad Roald Sundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2020-08-15, 11:21
    • Visa profil
Hej Lennart!
 
Nej, i nuläget är det ingen som har kommit längre tillbaka...men det kanske räcker till och blir över.
 
Även jag är av den 17:e generationen. Hur är din koppling till Suhoinen?
 
Mvh,
Roald.

2009-02-15, 20:09
Svar #28

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Min koppling skedde genom Gustav Olofsson Suhoinen född c 1672 i Lövåsen,son till Olof Påvelsson Suhoinen och Annika Larsdotter.
Gustav gifte sig i Ekshärad med Malin Larsdotter,sen är det en lång historia med giften och barn ner till min far född 1916 i Ekshärad död 1990 i Sunne.Anfäder upptar 66 st A4 sidor.
/Lennart

2009-02-19, 13:25
Svar #29

Utloggad Björn Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2017-09-08, 16:54
    • Visa profil
    • www.kamphavet.se
Hej!
 
Jag har samma koppling till Suhoinen som Lennart Hjerpe-Norgren, Gustav Olofsson Suhoinen och Malin Larsdotter från Solberg, Ekshärd. Min morfars far Jöns Olsson Sjögren föddes i Solberg 1852 och dog 1928 i Söderhamn.
 
Jättekul att forskningen om Suhoinen har gått framåt, eller rättare sagt bakåt, så låmgt!
 
Hälsn. Ann Britt Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna