ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rämäinen / Vaissinen  (läst 2305 gånger)

2010-04-23, 17:56
läst 2305 gånger

Susanne Thorsberg

[color=119911]Hej!
 
Jag har i min forskning via Norska Digitalarkivet och en släkting i Norge fått lite info om dessa Skogsfinnar i min släkt. Jag undrar om någon vet mer om dessa. Info om deras tidigare anor och om de kom från Savolax osv.
 
*Mats Nilsson Moilainen född ca. 1620 ev. Finland.
barn; Annika Mattisdotter Moilainen Nyskoga, Värmland)  
 
*Anders Persson Hartikainen född ca. 1600 ev. Finland.
barn; Henrik Andersson Hartikainen Nyskoga, Värmland)
 
*Malin Nilsdotter Kuikka ?
 
 
*Anders Pålsson Vaissinen född ca. 16--? ev. Finland.
(han och hans fru blev ihjälslagna av fiender från Norge under Gyldelövefeiden 1675-1679)  
Barn;
Pål Andersson Vaissinen f. 1640 Vaissila, Norra Viggen, Värmland
mfl.
 
*Per Person Rämäinen född.ca 1585. Gift med Gertrud Persdotter född ca. 1585
barn. Per Person Rämäinen född 1643-02-?? Södra Finnskogen, Värmland. Gift med Karin Persdotter S. Finnskogen. död. 1729
 
Hoppas på svar! [/color]

2010-04-25, 21:33
Svar #1

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej Susanne.Jag tittade lite i boken Finnar i Östmark, Vitsand, Nyskoga och Södra och Norra Finnskogen av Jarl Ericsson.Den Mats Nilsson Moijainen? bör vara den person du nämner med han har endast en dotter i boken som heter Anna Mattsdotter Moijanen? F:1660 i Södra Flatåsen Nyskoga Församling.En del av dom andra personerna är nämnda i boken.Mitt förslag är att du ev.via ditt bibliotek lånar denna bok som fjärrlån.Och tittar igen boken för att se om dina anfäder är nerskrivna med data tillbaks i tiden.Boken finns också att köpa via Finnkulture i Torsby.En del personer har haft åsikter om att allt inte stämmer med namn och årtal.Men jag anser att det är ju en bra början till att kolla data om dessa själv.Boken anser jag ger mycket information om folket och bilder finns ju på stugor.Jarl har ju även skrivit av domstols protokoll som är tidsödande att gå igenom själv.Boken är väl värd sina pengar anser jag.Lycka Till Vänliga Hälsningar Thina Johansson i Värnamo

2010-04-26, 16:21
Svar #2

Susanne Thorsberg

Tack för svaret! Mycket intressant...

2013-05-04, 04:24
Svar #3

Utloggad Cathy Hokanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2018-04-27, 00:26
    • Visa profil
Hello Tine,
My name is Cathy and through ydna testing of my brother, we know that we are descendants of Anders Pälsson Väissinen.  I am currently working with another researcher who matches all 67 of my brothers Ydna markers.  We are trying to learn the part of the Väissinen family that immigrated to New Sweden Delaware USA in the 1600's.
Interested in learning more about this family.
Presently, our focus is on 2 men at that time; (1) Jöns Pälsson immigrated to Delaware in  and died in .  (2) Päfvelson immigration date unknown, also died 1643. Need to find where these 2 men were born, in Sweden or Finland and who the parents were?  
I would appreciate any help.  Thank you,
Cathy in Washington State, USA

2013-05-04, 04:27
Svar #4

Utloggad Cathy Hokanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2018-04-27, 00:26
    • Visa profil
Previous post, sorry for the incorrect spelling of your name.  I meant to spell Tina.
Cathy

2013-05-27, 22:07
Svar #5

Susanne Thorsberg

Hej
 
Jag undrar om det är någon som har information om eventuella bröder eller systrar till Anders Pålsson Vaissinen förutom Knut.  
 
 
 (1) Jöns Pälsson immigrated to Delaware in and died in . (2) Päfvelson immigration date unknown, also died 1643. Need to find where these 2 men were born, in Sweden or Finland and who the parents were?
 
Kopierad del av text från inlägg av Chathy Hokanson.
 
Som Ni ser ovan så letar Cathy Håkanson efter Jäns Pålsson ,,,ser det ut som,,,och ytterligare en med efternamnet Påvelsson...kan det vara bröder till Anders?  Är det någon som vet? Eller är det någon som kan hjälpa mig att peka ut vart jag ska leta???  
 
Jag har besttällt Segerstedts bok och ska se mer i den...
 
 
Tusen tack på förhand
 
Susanne}

2013-05-28, 08:21
Svar #6

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 22:43
    • Visa profil
Hej Susanne
 
Tidigt utvandrade svenskar till Delaware finns det en del om i the Swedish colonial society. (http://colonialswedes.org/)
 
mvh
Mikael

2013-06-01, 12:19
Svar #7

Susanne Thorsberg

Hej
 
Tack Mikael..inressant sida  
jag önskar hitta mer på den svenska sidan alltså i Finnskogarna ...jag har letat runt och hittat att;
 
Det finns en Jons Pafvelsson från Sund socken (Sunne)  som 1640 blev ivägskickad till Delaware för att ha svedjebrännt han dog 1643 i Upland (USA) Källa: The Delaware Finns E. A. Louhi
 
Är det någon som vet mer om detta ??  
Är det någon som vet vem hans familj var? Är detta Jöns Pålsson Vaissinen?
 
 
Jag har tittat i Fryksände tingslag- men jag har svårt att utläsa vad det står???
 
Fryksdals övre tingslags häradsrätt AIa:2 (1629-1657) Bild 43 / sid 39 (AID: v66187.b43.s39, NAD: SE/VA/11145)
 
Tusen tack i förhand....
 
Susanne

2013-06-04, 15:22
Svar #8

Utloggad Olov Bergqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 21:42
    • Visa profil
Jag har tittat i Gunnar Almqvist: Sammandrag av Fryksdals härads domböcker 1602-1700, Värmlands museums skriftserie nr 18 (hemlån via biblioteket). Jag har gått igenom målen 1638-1640. Det finns tre emigrationsmål: 55vt49, 56ht50, 69vt3. Det finns fem mål om Viggen (från 58ht1). Inget av dem nämner Jöns Pålsson. Men Norra Ny sockens mål avhandlades väl i Älvdals häradsrätt?
Olov Bergqvist

2013-06-04, 21:09
Svar #9

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:44
    • Visa profil
 
Four Finnish peasants in the parish of Sund, in southwestern Sweden, near the Norwegian boundary line, had been found in 1640 guilty of burnbeating on their farms. These men, Eskil Larsson, Klement Joransson, Jons Pafvelsson and Bertil Eskilsson, were therefore ordered to the army and their property confiscated to the crown. They applied to the government for permission to go to New Sweden, which was granted and Governor Olof Stake of Vermland and Dal was instructed on July 9, 1640 to hold them on bonds for appearance at Gothenburg as soon as the government called them there. Eskil Larsson however had escaped from the army and was now held in Smedjegard prison at Stockholm.
 
Från: http://www.genealogia.fi/emi/art/article298fe.htm
(Publication: E. A. Louhi: The Delaware Finns or The First Permanent Settlements in Pennsylvania, Delaware, West New Jersey, and Eastern Part of Maryland. New York, The Humanity Press Publishers. 1925, 331 pages.)
 
Men vilken är den ursprungliga källan?
 
(Meddelandet ändrat av Mabo 2013-06-04 21:17)

2013-06-05, 19:06
Svar #10

Susanne Thorsberg

Hej...ja det verkar vara svårt det här ...och inte trodde jag något annat.  
Tack Ni som hjälper till och letar.....

 
 
...vem är denne Jons(Jöns) Pafvelsson och vem var han syskon med och vilka var hans föräldrar?
 
??
 
/S

2014-08-05, 22:54
Svar #11

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Marcus och Susanne
 
Källan för texten ovan, hämtade från Louhis bok har inte heller jag hittat trots idogt letande. De berörda finnarna är inte omnämnda i Fryksdals härads dombok, så som Olov Bergqvist här ovan skriver.
 
Men jag har hittat de fyra nämnda finnarna i en roteringslängd från 1640 (1640:241). De var då bosatta i Ulvsjön i Gräsmark kapellförsamling. Och anges vara driftekarlar, dvs lösfinnar. I kanten har man antecknat knekt, vilket bör betyda att de var knektar eller skulle bli det.
 
I övrigt antecknas inget av värde, exempelvis något om Delaware.  
 
hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna