ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Parkkoinen  (läst 2383 gånger)

2010-04-20, 08:53
läst 2383 gånger

Sten Magnusson

Är det någon mer än jag som har anknytning till denna släkt? En av de personer som ska ha ingått i släkten var en finne vid namn Mickel Larsson Parkkoinen född på 1590-talet. Bosatt i Arnstorp (även kallat Jangshöjden).
 
Denna släkt börjar på min farmorsmors farssida på 1800-talet. Källor om var jag fick tag på uppgifterna om Parkkoinen har jag tydligen inte skrivit in än i släktforskarprogrammet. Däremot tror jag det var i Nordvärmlands Släktforskarförenings tidskrift jag sett det nämnas någon gång på 1990-talet.
 
Behöver inte direkt upplysningar om personerna i första hand utan är först och främst intresserad av allmän information om huruvida det finns fler än jag som har anknytning till den.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-04-20, 12:02
Svar #1

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Sten
 
Undertecknad är en sentida ättling till Mickel Larsson. Eftersom han och hans hustru fick uppåt ett 10-tal barn finns förmodligen många nu levande ättlingar till detta par. Min koppling till släkten Parkkoinen kan härledas till en Elin Mickelsdotter född 1691 i Arnstorp, som var sonsondotter till nämnde Mickel. Elin fick bl.a. en dotter Marit född 1728 i Arnstorp, vilken gifte sig 1751 med Olof Torbjörnsson från Lakenestorp i Norra Råda.  
 
Den artikel som du refererar till ovan skrevs av Niclas Persson och mig samt publicerades i Släktträdet i december 1999. Artikeln var avsedd att i första hand klarlägga släktens släktnamn, vilket inte tidigare hade varit känt. Släktnamnet kan spåras med utgångspunkt i bröderna Mats Olofsson Park och Mickel Olofsson i Norra Ivarsbyn och Djurskog i Östervallskog socken i Värmland. Domböckerna ger klara besked på denna  punkt. Uppgiften om Park är ett mycket bra exempel på att ett plötsligt uppdykande tillnamn i själva verket är ett skogsfinskt släktnamn.  
 
Släkten är långt ifrån utredd. Men förhoppningsvis kan släkten bli det på sikt.
 
hälsn  Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2019-04-13, 21:29
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1263
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 18:44
    • Visa profil
På sidan http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/index-en.html#P nämns följande Park* släktnamn:



Park
Parkas
Parkatti
Parker
Pärkinen
Pärkkä
Parkkali
Parkkamäki
Parkkari
Parkkasaari
Parkki
Parkkila
Parkkima
Parkkinen
Parkkisenniemi
Parkko
Parkkola
Parkkonen
Parkkulainen
Parkkunen
Parkman
Pärkö


Skulle man kunna tänka sig att Arnstorpsfinnarna skulle kunna ha ett annat namn än just Parkkonen (Parkkoinen)?


Jag har ingen aning om hur gamla namnen i listan kan vara ovan tyvärr.

2019-10-11, 12:26
Svar #3

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Marcus


Trevligt att träffa på dig igen! När det gäller de berörda släktnamnen kan jag tänka mig att de namn som innehåller ändelsen -la, -ila eller liknande är betydligt yngre, kanske från 1700- och 1800-talen. Då omvandlades i Finland gårdsnamn till släktnamn. Ursprungliga savolaxiska släktnamn slutar ofta på -inen eller -nen. Benägenheten i svenska källor att notera kortformer av släktnamnen är vanlig. Häkkinen blev Häkk, Puurainen blev Pur, Suuroinen blev Suur etc. Därför menar jag att Park mycket väl kan vara en kortform av Parkkinen/Parkkoinen eller så. 
hälsningar
Jan-Erik Björk

2020-09-27, 18:55
Svar #4

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1263
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 18:44
    • Visa profil
En Dordi Mickelsdotter i Jangshöjden nämns och sägs vara mor till avlidne soldaten Johan men sedan kommer ett namn (X-son) jag inte kan tolka.


Nga förslag?


Se:
Älvdals-häradsrätt-AIa-3-1685-1689-Bild-35
Göta-Hovrätt--Advokatfiskalen-Värmlands-län-S-EVIIAAAL-19-1685-Bild-167-Sida-325

2020-09-27, 20:58
Svar #5

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Marcus
Patronymikon är svårtydbart. Men jag tror att det handlar om soldaten Johan Rickardsson. Hans far var sannolikt soldaten Rickard Jonsson. Och modern som sagt Dordi Mickelsdotter Parkoinen. Jag stödjer mitt antagande på att en Richard Jonsson uppträder i Jangshöjden enligt mantalet 1653-1654 samt enligt Fryksdals härads dombok 1656 i Hedåsen.

hälsningar
Jan-Erik Björk

2020-09-27, 22:54
Svar #6

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1263
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 18:44
    • Visa profil
Det låter som en god och trolig tolkning av namnet. Bättre än min spontana men icke-presenterade tolkning Relobsson. Jag menar det kryllar ju inte av Relobs i de värmländska kyrko- och domböckerna precis. :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna