ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hyttiäinen  (läst 1108 gånger)

2009-10-13, 21:20
läst 1108 gånger

Utloggad Bjarne Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2018-10-17, 22:08
    • Visa profil
Hej!
Jag har anor till många finnsläkter i de flesta orterna i Södra Finnskoga, bland annat till Erik Persson Hyttiäinen, f 1662, d 1733-05-, bosatt i Mackartjärn. Därefter är jag osäker på hans anor.
Kan någon hjälpa mig på traven?
 
Mvh
Bjarne Persson

2009-10-14, 10:53
Svar #1

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Bjarne
 
Är som du intresserad av de skogsfinska släkterna. Hyytiäinensläktens närvaro i Mackartjärn känner jag till sedan tidigare. Släktnamnet förekommer t.o.m. i källmaterialet bl.a. i domböckerna för Mats Matsson i Mackartjärn. Men jag känner inte till att Erik Persson var en Hyytiäinen. På vilket sätt är han relaterad till denna släkt?Har du forskat bakåt från Gottlunds uppgifter eller ligger det någon snillrik härledning bakom?  
 
med de bästa forskarhälsningar  Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2009-10-14, 12:37
Svar #2

Utloggad Bjarne Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2018-10-17, 22:08
    • Visa profil
Hej Jan-Erik
 
Jag har inte bedrivit någon källforskning om detta utan har enbart andrahandsuppgifter tagna ur Jarl Ericsons bok Finnar i Östmark.... sid 277. Där uppges Erik Persson Hyttiäinen som gift med Karin Hansdtr, f c1670, styvdotter till Jöran Jöransson Puttoinen. Erik och Karin hade 3 barn: Lisbet Eriksdtr Hyttiäinen f c1695, Annika Eriksdtr Hyttiäinen f c1697 och Hans Eriksson Hyttiäinen f 170(5). Mina anor är från Lisbet som var gift med Tomas Filipson Neuvoinen f 1672 i Bjurberget. Jag kommer naturligtvis att försöka kontrollera uppgifterna när jag får tid.
 
M v h
Bjarne

2009-10-14, 14:37
Svar #3

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej igen
 
Tack för ett snabbt svar. Jarl Ericson har utfört en stor och viktig forskargärning, men mot slutet av hans levnad gick det väl fort. De senare böckerna är därför behäftade med en del fel. Innan man tar uppgifterna för givna är det viktigt att kolla dem mot källorna. I detta fall framgår inte på vilket sätt Erik Persson är en Hyytiäinen. Jag lutar åt ett annat håll betr. släktnamnet, men är absolut inte säker. I de tidigare tiondelängderna för Dalby och Mackartjärn, vilka Jarl Ericson inte har använt överhuvudtaget, nämns några år på 1670-talet en Per. Han finnas omnämnd endast dessa år, tyvärr utan patronymikon. I domboken för år 1706 kärade Erik Persson till Henrik Matsson och ville återlösa sin salig mors arvedel. Detta innebär att Eriks mor hade arv i Mackartjärn. Kanske var hon därmed dotter till någon Hyytiäinen. I så fall var hennes make (=Eriks far) av en annan släkt!!  
 
hälsn  Jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna