ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Himainen  (läst 2600 gånger)

2009-11-02, 17:34
läst 2600 gånger

Utloggad Bjarne Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2018-10-17, 22:08
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har i mitt släktträd en Ole Andersen (Himainen?) f 1684, d 1752, och hans hustru Maren Pedersdatter f 1679, d 1757-06-26, möjligen bosatta i Galåsen. Finns någon som kan upplysa mig om deras anor?
 
Mvh
Bjarne Persson

2009-11-04, 22:18
Svar #1

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 22:43
    • Visa profil
Hej Bjarne  
 
Ole Andersen Himainen skulle kunna vara broder till Ingeborg Andersdtr Himainen f1682 Galåsen Trysil.
Far skulle då vara Anders Henriksen Himainen f1658 Galåsen Trysil
Mor Berte Olsdtr Tossavainen f1664 Vålberget Grue
Farfar Henrik Henriksen Himainen f omk. 1626 i Gästrikland
Farmor Ingeborg Mårtensdtr Liitiäinen f omk. 1641 Gästrikland
Morfar Olof Markusson Tossavainen f omk 1633 i Orsa
Mormor Annika Steffensdtr Mulikka f 1641 Orsa Sandsjö
 
Uppgifterna har jag fått av Magne Ivar Mellem Norge  
 
Mvh Mikael

2009-11-05, 19:14
Svar #2

Utloggad Bjarne Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2018-10-17, 22:08
    • Visa profil
Tack Mikael
 
Om detta stämmer, vilket jag inte har anledning betvivla, så har Ole (och jag) våra anor till Oles fff Heikki Himainen, ffff Hendrick Hendricksson Himain, fmf Morten Lyytiäinen, mff Markus Olofsson Tossavainen, mfff Olof Markusson Tossavainen, mffff Markku Suutari och mmf Steffen Pålsson Mullikka. Såvitt jag vet är alla dessa födda i Finland.
Har någon andra uppgifter är jag tacksam för svar i detta forum.
 
Mvh Bjarne

2009-11-19, 15:01
Svar #3

Utloggad Finn Fonnaas

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-01-27, 15:45
    • Visa profil
Hei Bjarne.  
Henrik Henriksen Himainen er i følge 'finnemanntallet 1686' født i 1625 i öresiön(Orsa finnmark) av finske foreldre. Jeg har også opplysninger om at hans ff er Henrik Henriksen Himainen, født ca. 1540 i Pellosniemi, Savolax, Finland.
 
Jeg lurer på hva som er din kilde for at hans far hette Heikki?
 
mvh
Finn Fonnaas (e. Ole H. Himainen), Elverum, Norge

2009-11-19, 15:38
Svar #4

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 22:43
    • Visa profil
Hej Finn  
 
Heiki = Henrik på Finska
Bo Hanson nämner släkten i en artikel länk enl nedan
http://www.fennia.nu/artiklar/bh_svedjekulturenno.htm
 
Mvh

2009-11-20, 14:17
Svar #5

Utloggad Finn Fonnaas

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-01-27, 15:45
    • Visa profil
Takk Mikael  
 
Til Bjarne:
Ole's far Anders H. Himainen er nok født i Sverige(Orsa?).
De innvandret til Norge i 1659, og kom til Galaasen i 1669 (Kilde: finnemanntallet 1686).
Kildene jeg har er litt delt på om Henrik først bodde i Rotberget, Hof eller Gravberget, Vaaler.
Kanskje bodde han begge steder...
 
Om Maren Pedersdatter, f. 1679 finnes lite dokumentasjon. Det bodde flere Peder(Per) i bygda på den tiden som kunne vært hennes far, bl.a. en i søndre Ljørdalen.
 
Henrik H. Himainen og Ingeborg M. Liitiäinen(Lyytikäinen) hadde 8 barn. De 3 siste født i Galåsen.
 
mvh
Finn
 
Edit: Skifteprotokollen etter Peder Pedersen Eriks(Søgarn Ljørdalen) 1634-1725 kan kanskje vise om Maren var hans datter. Protokollen finnes antageligvis i statsarkivet, Hamar.
Ljørdalen var en av nabogårdene til Galåsen.
Denne Peder(Per) kom fra Per-Ols, Torgals, Trysil. (Kilde: Trysilboka nr. 1, s. 438)
 
ds
 
(Meddelandet ändrat av ffonnaas 2009-11-20 19:16)

2010-05-19, 13:46
Svar #6

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej finns en koppling mellan släkten Hiimainen i Trysil och Hiimainen i Öjeberget i Nyskoga?  
 
Öjebergets grundare var Skägga-Lasse Lars Himainen. Denne hade en son Pål som blev kvar i Öjeberget, medan en annan son Lars, slog upp sina bopålar i Malungs svenskbygd, i byn Jägra. Flera gårdsnamn i Jägra som börjar på Finn- minner oss om denne finne än idag. Han finns belagd i mantalslängder från 1660-talet.  
 
Mer härom om denne finns på mina tidigare inlägg under Malung eller Tyngsjö. Leif Mörkfors nämner i ett inlägg här på AF att han hittat ett domstolsprotokoll där Pål Larsson Hiimainen i Öjeberget omnämner sin bror Lars i Malung. Tyvärr anger Mörkfors inte närmare var detta hittas!  
 
mvh Björn

2010-05-25, 08:58
Svar #7

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Björn
 
Trevligt att råkas på konferensen i Mattila. Målet kan du hitta i domboken för Malung år 1679.
 
hälsar
 
Jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

2015-01-28, 20:45
Svar #8

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Himainen finns i Öjeberget, då Ny socken, senare Nyskoga och nu är det väl Nyskoga-Ny församling?  
 
Gamla Skägga-Lasse Himainen ahde sonen På Larsson som blev kvar i Öjeberget, Älvdals hräad, Värmland. Ättlingarna bebodde också det närliggande Flatåsen. Sonen Lars Larsson flyttade till Malung i Dalarna cirka år 1660. Det är väldigt ungefärligt då han kanske kan vara dräng först på någon gård innan han är gift och är egen skattebetalande brukare i byn. Lars har av allt att döma ättlingar (har dock att gå igenom några ytterligare mantalslängder för byn Jägra 1700-talet för att koppla ihop de äldsta med kyrkböckerna då de senare har ett gift par som båda har pappor som hette Lars, är det då mannen eller kvinnan som var av denna finska släkt ..., skall göra det i år). Gårdnamnen senare är Finn och Fall och det första är förstås efter Himainen. Flera fastigheter i Jägra har sådant namn, t.ex. Finnfastertäppen. Lars Larsson finne 1669 blir ändrat längre fram efter ett mellanspel i Gärdås. En yngre sannolikt heter Finn Lars Larsson (1696). I Skinnarebygd har artiklar skrivits om byarna Gärdås (ett kort tag finns släkten där i Gärdås, kanske hos hyptetisk sonhustrus N-N_:s släkt gift med Lars Larsson den yngre) och Jägra.
 
Mvh Björn

2015-01-29, 09:46
Svar #9

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Urhemmet till släkten Himainen torde finnas i socknarna Juva (sv. Jockas) och Ristiina (sv. Kristina) i södra Savolax.  
Kristina har en by Himalansaari (Himala ö).  Jag har inte forskat i släkten. Längre söderut förekommer namnet rikligt i socknen Muolaa (Måla) på Karelska näset.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna