ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arbete om finninvandringen; tips, länkar, frågor..?  (läst 703 gånger)

2001-04-18, 15:06
läst 703 gånger

Utloggad Stefan Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2020-10-05, 08:57
    • Visa profil
Hej alla släktforskarvänner!
 
Jag är en 16-årig kille som genom div. familjemedlemmar har fått i hopp drygt 200 personer i min utredning. Nu vet jag  att man MF's släkt kom från Savolax (nuvarande Nyslott och Kymmerne län) i Finland, och bosatte sig i Sverige, i Dalarna och Vämland. Jag härstmmar b.la. från den berömde finnen Per Pålsson Hakkarainen i Nain.  
Nu är det så att i skolan har vi fått friheten att göra ett arbete om vad vi vill; därför tänkte jag göra ett om finnemigrationen till Sverige (Sverige och Finland var ju ett rike förr...)
Frågestälningen som ja tänkte utgå i från är:
Varför de gav sig av?  
Varför de kom just hit?  
Om man fick något stöd när man kom hit? (Jag tänker då på skattebefrielsena och det här med 1/2 och 1/4 hemman m.m.)  
Hur man levde under de förhålanden som rådde?
Sist tänkte jag ta lite om lämningar i naturen (Gustavforsbruk?) och ev. traditioner från den tiden.
 
Vissa fakta och källor har jag redan hittat men jag skulle mer än gärna ta emot ALLT som ni tror jag kan ha nytta av, länkar, fakta, berättelser, vad som helst. Ta görna kontakt genom e-post om ni vill. Om ni vill nämner ja er självklart som källor i arbetet.
 
Med vanliga hälsningar och tack på förhand!
Stefan Pettersson

2001-04-18, 16:00
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej, Finnsams hemsida bör du nog besöka, där finns mycket tips och råd: http://www.genealogia.fi/finnsam/

2001-04-18, 20:18
Svar #2

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 18:06
    • Visa profil
Hej Stefan  
Finsk invandring till mellersta Sverige
av Richard Broberg
 
Finnskogens landskap och människor under fyra sekler.av Gabriel Bladh
 
är två böcker som jag tror täcker in vad du söker
 
Hälsningar
Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna