ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sockenlappar, Kustlappar  (läst 1502 gånger)

2001-03-01, 18:29
läst 1502 gånger

Alexander Lindquist

hej nån som har information mer om sockenlappar och kustlappar från västerbottens kustland och ångermanlands kustland är intresserad av det. har själv mycke anor från skogssamisk kultur, men jag vet att det skulle ha funnits kustlappar, fiskelappar från 1500 till sent 1700 tal kring västerbotten, ångermanland nån som har upplysningar om det, vore tacksam för det.

2001-03-01, 22:07
Svar #1

Kjell-Åke Lundström

Kolla det jag skrivit om samer i Skellefteå på en annan diskussion i detta forum. Kjell-Åke

2001-04-02, 14:04
Svar #2

Utloggad Peter Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 19:45
    • Visa profil
Om kustlappar eller kustsamer (ett uttryck och en företeelse som är skeptisk till vad gäller historisk tid, möjligen kan man se reminiscenser, spår av äldre tiders mönster i den mängd samer som finns tidigt (c 1690- 1740 och även framåt)
i Nordingrå och Tynderö: det tycks även så som att dessa platser attraherat samma samer, man har flyttat ibland lite fram och åter däremellan.
 
Se Nordingråsamer som bilaga till Tjoevkemåjhtoe (Ljusminnes rapport) på
www.ylm.se.
 
Det fanns även en och annan bofast same på Järnäs och Kronören samt vid Drivan i Nordmaling. Kust-lägen ha alltid attraherat samer; och det förekom ännu c 1940 att man kom säsongsvis och levde på fiske och kvasttillverkning i Nordingrå.
 
Välkommen på invigning av Kramfors´ samiska kulturled, som har uppmärksammat det sistnämnda på en skylt i Fällsvikshamn, Nordingrå. Samling
27 maj på Hornöberget (prel.tid 9.30); medtag
picknickkorg.
 
/Peter Ericson Ljusminne 2001 Länsmuseet
                                Västernorrland

2001-04-06, 08:34
Svar #3

Alexander Lindquist

hej peter! har du mer uppgifter om samerna som bodde kring järnäs, kronören?? hur var kronören bebott på 1500-1700 talet vare enbart av samerna eller. tack på förhand

2001-04-09, 10:52
Svar #4

Utloggad Peter Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 19:45
    • Visa profil
Hej!
 
Mina kunskaper bygger på studier av bygdelitt., kyrkoarkivalier etc och utgår från ett uppdrag som jag fått i egenskap av antikvarie på Länsmuseet Västernorrland.
 
Hvitlåck var namnet på en samiska båtsman på 1740-talet, han bodde därute. Sen är traditionen stark om bofasta (el möjl seminomadiska) samer därute
i senare tider (gissningsvis 1800talet).
 
Vårt uppdrag är slut, rapporten är färdig, men ej tryckt. Den låter tala om sig i samband med den stundande markägarprocessen.
 
Personligen tror jag inte att samerna varit de första att bebo Järnäs; jag har ingen dokumentation som skulle understödja något sådant, inte heller ens några indikationer varifrån de allra lösaste hypoteser skulle kunna byggas. Obs dock osäkerhetsfaktorerna.
 
Hör av dig direkt till mig så får du veta mer om mina källor.    / Peter E

2003-09-30, 14:20
Svar #5

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej!
 
Söker uppgifter i husförslängder om lappar i Gävleborgs län. Det vill säga vilket år man finner först i husförhörslängderna i alla socknar i Gävleborgs län och vilka de är.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna