ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sockenlappar i Bispgården, Jämtland  (läst 1370 gånger)

2005-07-25, 20:31
läst 1370 gånger

Lena Sjöström

Hej! Har sökt efter sockenlappar i Bispgården under många år men nu måste jag ha hjälp! Jag söker min morfars farföräldrar. Själv sa  han till sin dotter att det fanns ryssar i släkten, men jag har funnit att de var sockenlappar (han måste ha skämts över det). Morfarsfarmorsfar: Nils Andersson f 1788 (sockenlapp), g m Christina Thomasdotter f 1793. De var bosatta i Bispgården under något tillfälle. Morfarsfarfar: Jonas Andersson, 1816-87, Berge (Fors församling) g m Anna-Cajsa Nilsdotter 1814-77, Byn (dotter till Nils Andersson ovan). Tack för all hjälp!

2005-07-31, 15:54
Svar #1

Alexander Lindquist

Hej svenskar kunde också bli sockenlappar om dom gifte sig med en lapp. Det har iallafall påtalats i Nätra socken

2005-08-01, 19:21
Svar #2

Lena Sjöström

Hej Alexander. Jo, du har rätt i detta men i mitt fall hittar jag fått lite mer information om min släkt. Nils Anderssons far hette Anders Thomasson (sockenlapp) 1764-1805 i Bispgården g m Anna Nilsdotter (1754-1824). De hade tre barn (Thomas, Nils och Anders) och på både Nils och Anders står det sockenlappar. Anna Nilsdotter står som lappm.enka enl hfl 1813-22 i Byn. Men sedan är det tvärstopp, jag kommer inte längre hur jag än letar. Kan lappm Anders Mårtensson o h Stina Zachrisdotter från åre vara släkt? De finns med som faddrar vid dop av en dotter till Nils Andersson, tillsammans med lappdräng Paul Jonsson och pig Stina Ersbjörnsdotter i Byn.

2005-08-04, 05:43
Svar #3

pelle

Sockenlapp är väl en benämning på en som slaktade husdjur tex hästar eftersom bonden själv inte kunde slakta en familjemedlem.

2005-08-04, 08:18
Svar #4

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Enligt en uppgift som jag har fått tillsänt till ska Anders Thomasson vara född  17 december  och döpt 23 december 1764  i Gnarp socken  i Hälsingland (ej.kontrollerad uppg ). Fader och moder är Sockenlappen Thomas Andersson (nämnd sockenlapp första gången 24 februari 1760 när dottern Anna döps) och Margeta Thomasdotter.
 
Uppgifter om Thomas Andersson och Margeta Thomsdotter hämtade ur Excerperat av Ellen L - Nordöstra Hälsingland,  Peter Ericsson 2003. (Red.) Vuelielaanta - Samer i Hälsingland: en glömd lokalhistoria?,Otryckt rapport, Länsmuseet Gävleborg
 
F:1  Gnarp. 1783.
Sockenlappen Thomas Andersson  född 1730 i dec. uti Ångermanland och Bjertrå sn.
Far: Anders Sjuhlsson och mor Anna Olsdtr.
Gifte sig 1758 med Margeta Thomasdtr. Haft 8 barn. 3 söner, 5 flickor.
Varit sjuklig och klen uti lungsot,sedan han blivit riven av en björn. Fick blodstörtning 1 jan.Avled 1783-01-15.
 
Tyvärr har jag inga uppgifter om Anna Nilsdotter
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2005-08-04, 08:58
Svar #5

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Lena!  Här är uppgiften om Anders Tomassons dopuppgifter:  Ort:  Gnarp   Källa:  Födelsebok C:3 s. 31   år:  1764   Fynd:  Född 1764-12-17, döpt 1764-12-23, Anders. Lappmannen Tomas Andersson och Hustru Margareta Tomasdotter.    Hämtade från Samefynd från nättidningen Rötter (http://www.genealogi.se) under Gnarp Hälsingland.  Där finner du även syskon till Anders Thomasson.  Hälsningar Jouni Tervalampi

2005-08-11, 12:40
Svar #6

Lena Sjöström

Hej Jouni!  Tusen tack för alla uppgifter du lyckats få fram om Nils Andersson och för hänvisning till Samefynd! Nu kan jag äntligen komma vidare (hoppas jag).   Hälsningar Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna