ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lappskatteland  (läst 956 gånger)

2006-05-02, 19:34
läst 956 gånger

Tomas Nybrand

Jag undrar hur man skall gå tillväga för att få reda på vem som stod på lappskattelanden, samt hur man spårar köp, och delningar av dessa. Jag är nyfiken på främst skatteland i Vilhelminas skogsland och då särskilt Bäsksjö norra och Bäsksjö södra lappskatteland med omnejd, t.ex. Rissjölandet, Björnberget m.fl. Har hittat mycket i Christer Westerdahls bok Sydsamer, men skulle vilja veta mer.
Jag har ny e-postadress: tomas.nybrand@vilhelmina.se

2006-09-04, 21:39
Svar #1

Elisabet Alnerson

skulle gärna vilja veta om släktnamnet Nord är ett soldatnamn?

2006-09-15, 09:53
Svar #2

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:31
    • Visa profil
Hej Elisabet!
Jag ser att du inte fått svar på din fråga. Kanske beror det på att Lappland är stort med många lappskatteland och förmodligen många olika släkten med namnet Nord. Därför vore det bra om du preciserade frågan genom att ange var familjerna bott och ge exempel på personer, både med namn och födelsedata. Då ökar chansen att du får svar.
 
Hälsningar
Maiken
Maiken Arvidsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna