ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norra Sveriges samer  (läst 2480 gånger)

2000-08-29, 14:27
läst 2480 gånger

Utloggad Ulla Wikman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 19:00
    • Visa profil
Någon som har tips till mej om hur man lättast bedriver släktforskning kring samer.
Är släktforskare sedan många år tillbak men först nu har jag hamnat bland samer och samerna är och var framför allt ett rörligt folk det märker man när man söker dom i våra kyrkböcker.
Är det någon som har erfarenheter att dela med sej så snälla hör av er.

2000-09-01, 22:54
Svar #1

Per Helge Seglsten

Du vil sannsynligvis finne noen av dem igjen i norske kirkebøker, ettersom mange vandret mellom Sverige og Norge, og tildels også slo seg ned i Norge på grunn av uår og fortrengning av bønder som slo seg ned i de tradisjonelle lappmarkene. Lenvik Bygdemuseum i Norge har dataregistrert en rekke kilder fra Torneå-området. Du finner adressen, og en liste over de registrerte kildene i et annet innlegg under landskap.
 
Lykke til!

2000-09-06, 07:51
Svar #2

Utloggad Björn Stenman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En bra början kan vara Johannes Marainens bok Karesuando samesläkter (Finns på biblioteket) eller att köpa för ca 400:-.
Hos SVAR kan lånas August Ljungs släkktregister som finns i de flesta sameförsamlingar. Utifrån dessa går det ibland att komma vidare.

2000-09-06, 20:11
Svar #3

Utloggad Mikael Tornberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2017-07-21, 16:19
    • Visa profil
Hej Ulla,
 
Jag har en bok Kautokeinoslekter av Adolf Steen, Bind 1 av samiske samlinger utgiven av Norsk Folkemusem , Oslo 1952. Den innehåller de flesta Kautokeinosläkter, enligt förordet. Då kyrkboken för födda och döda saknas för perioden 1776-1805 har således dessa personer som noterats där inte kunnat tas med, såvida det inte funnits uppgifter om dem i andra källor.

2001-01-14, 14:18
Svar #4

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej!
Nere i Dalarna finns det 2 främmande fåglar som verkar ha ett ursprung i Pite Lappmark.  
I födelseboken i Valbo sn, Gästrikland står det:
21 mars 1707   Lappmannen Johan Andersson  ifrån Pitfors son Anders. Nativitaly 21 mars. Baptism 23 mars.
Namnet Johan Andersson är det enda jag har funnit bland 100-tals lapp-namn i Dalarna, Uppland,Västmanland och Gästrikland. Jag funderar om familjen har besökt Distingmarknaden i Uppsala, som var i februari och på hemvägen Johans fru fött Anders.
I St. Skedvi Dopbok, Dalarna står det [Med reservation. Texten är svårtydd]:
24 januari 1713  Karin? Lappman Pär Nilssons Barn ifrå Piteå, Modren hustrun, Maria Pärsdotter. Wittnen: Lappmännen Olof Andersson og Lars Pärsson, Elisabeth Månsdr. från Myckelby, Kirsten Pärsdotter från .............. Född 24 jan. Döpt 28 jan.
Den äldsta uppgiften om Pär Nilsson och [Maria] är från Rättvik socken i Dalarna, då dottern Anna föds 17 juni 1704. Lars Pärsson är sonen som är född 15 april 1705 i Torsåker socken i Gästrikland.Det verkar som om familjen har vandrat ned till Dalarna-Gästrikland och blivit kvar här nere.Kvinnorna är inte samer utan sockenbor. Myckelby är en by St. Skedvi.    
Är det något som känner till namnet Johan Andersson, Pär Nilsson och Maria Pärsson?
Hälsningar Jouni Tervalampi/Västerås  
e-mail: tervalampi@hotmail.com

2001-10-15, 15:05
Svar #5

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Söker uppgifter om Lappskattelängder före 1700 från Jämtland till Kolahalvön. Tips på källitteratur,mikrokort, eller vilka arkiv man ska söka i

2001-10-23, 17:29
Svar #6

Ulf Stefan Winka

Skattelängderna förvaras i Riksarkivet.
 
Räkenskaperna 1554-1620 finns i serien Landskapshandlingar, Norrland, Lappmarkerna, Kammararkivet i Riksarkivet. Serien finns även mikrofilmad. Uppgifterna är hämtade från Lennart Lundmarks avhandling Uppbörd, utarmning, utveckling.
 
Torne lappmarks skattelängder finns publicerade. Lenvik bygdemuseum i Norge har publicerat olika källskrifter. Titta på sidan http://troms.kulturnett.no/len/pub_sam.htm
 
Förutom i Lennart Lundmarks bok kan du hitta uppgifter om skattelängderna i Filip Hultblads bok Övergång från nomadism till agrar bosättning i Jokkmokks socken.
 
Hälsningar Ulf Stefan Winka

2001-10-29, 11:47
Svar #7

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Ulf Stefan!
 
Tack för hjälpen och att de finns på mikrokort och en del på nätet gör det genast mycket enklare för mej.
 
Hälsningar Jouni

2002-08-20, 12:53
Svar #8

Towa Olsen

Hej !
 
Jag har hört på ryktesvägar att det ska finnas samer på min morfars sida.
Men hur släktforskar man på samer ?
Hur vet jag att de är samer ?
Vad bör jag tänka på ?
Hur går jag tillväga ?
Var börjar jag ?
Vart vänder jag mig ?
 
Jag kan INGENTING om samer, mer än att de har renar.... !
Kan nån av Er lära mig ???
Berätta mer ???
 
MVH
Towa Lidman

2002-08-20, 21:09
Svar #9

Alice Ahnqvist

Hej!
Gör precis som när du släktforskar på storsvensken, namn, födelseår o s v. Du börjar med din mor och hennes föräldrar o s v. Om de är samer så finns det med största sannolikhet någon notering lapp i de äldsta kyrkoböckerna i alla fall i våra nordligaste församlingar. Då kan du med stor sannolikhet dra slutsatsen att de är samer. Med största sannolikhet skrev nog ingen präst lapp när det var en s k svensk.  
 
Samer förekommer i de vanliga födelseböckerna, vigselböckerna och dödboken som alla andra församlingsbor. I t ex Gällivare församling finns det en speciell husförhörslängd som är benämnd Lappboken.
 
I dag har de flesta med samiskt ursprung inga renar.  
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2002-08-21, 01:33
Svar #10

Towa Lidman

Tack Alice !
 
Jag var lite osäker på om samerna verkligen stog med bland oss dödliga i kyrkoböckerna... Morfar var ju från Arvidsjaur, eller rättare sagt städjaur. Så nu återstår väl att ta en djupdykning bland div. arkiv...
 
Jag minns att min mor brukade berätta 2 saker om samer. Det ena var att man aldrig fick fråga en same om hur många renar han hade. Det var samma sak som att fråga hur mycket pengar han hade. det andra var att mann kunde se på deras mössor om de var gifta m.m beroende åt vilket håll tofsen brukade ligga.
 
Tack i alla fall !
Towa

2002-08-21, 13:43
Svar #11

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:54
    • Visa profil
Hej Towa!
 
Om Du skall forska bland samer i Arvidsjaurs kyrkböcker, så är det inte svårare än att forska bland andra innevånare. Jag föredrar uttrycket samer, men i de gamla kyrkböckerna står det lappar.  
 
Det enda Du skall tänka på är att fram till 1802 så kommer lapparna först och nybyggaren sist i husförhörslängden för Arvidsjaur. Efter 1802 är det tvärtom, först nybyggare och sedan lappar. Fram till i slutet av 1800-talet är samerna ordnade efter lappskatteland, och sedan efter samebyar/lappbyar. Fram till i början av 1900-talet står det angivet i husförhöret/församlingsboken om personen var same/lapp.
 
Det lilla jag har tagit del av familjerna i Städdejaur, bl a Lidman, så har jag bara sett nybyggare, men naturligtis kan någon ha gift sig med en same.  
 
Av Dina frågor om samer kan jag utläsa att Du troligtvis inte bor i Arvidsjaur, men det är inga problem. Mikrokort över kyrkböckerna går att låna via SVAR.  
 
Hälsar Maiken
Maiken Arvidsson

2002-08-21, 16:20
Svar #12

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej!
 
Söker uppgifter om samekvinnorna Sigrid och Anna Jönsdotter (ev. Jonsdotter) och ska vara födda trakterna kring Jokkmokk cirka 1765-1770.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi
http://hem.passagen.se/terven

2003-12-31, 00:28
Svar #13

Sissel-Rita Jakobsen

Jeg søker opplysninger om Johan Pehrsson-Pingi
født ca. 1779 i Jukkasjärvi (Rautasvouma), død
1834 i Jukkasjärvi, gift med Susanna Henriksson-
Inga i 1808.  Disse opplysningen har jeg hentet fra Family Search - og her er kun farens navn  
oppført og kun med fornavnet Pehr.  Kan noen hjelpe meg med noen opplysninger????

2004-02-09, 19:48
Svar #14

Maja Kvist

Hej!
Vet inte om jag har gjort rätt?
 
Finns samebyar som heter Villvattnet och Risvattnet? Isåfall var i Sverige ligger dom?
 
Har en Olof Jakobsson Rusk där.
Vet någon om familjen?
Tacksam för svar!

2004-02-10, 19:26
Svar #15

Kjell-Åke Lundström

Maja
Inga samebyar med det namnet.
Villvattnet är en by i Burträsk, Västerbotten. Rusk är ett vanligt soldatnamn i dessa trakter. Risvattnet vet jag ej, men Risåträsk och liknande finns även det i Burträsk.

2004-03-02, 00:06
Svar #16

Ingrid Berg

Risvattnet finns på tre ställen på kartan mellan Bygdeträsk i Skellefteå och Kålaboda i Robertsfors kommun. Alltså inte särskilt långt från Villvattnet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna