ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Jonsson  (läst 1191 gånger)

1999-12-18, 19:54
läst 1191 gånger

Sonia Sjödin Jonsson

Är det någon som vet var lappmannen och nybyggaren Nils Jonsson är född?. Han är född 1768 och var dräng i Gafsele, Åsele när han gifte sig 1799 med Brita Persdotter f. 1773 i Tegelträsk, Åsele och var av finsk släkt. De flyttade till Harrsjöhöjden, Dorotea omkring 1805 och därefter till Sörfors, Dorotea där han drunknade 1809 och jordades 1810 8/4, 41år gammal.
Nils och Brita fick 4 barn tillsammans.
Jonas f. 1800 i Gafsele
Petrus f. 1804 i Gafsele
Nils f. 1805 i Harrsjöhöjden
Lisa f. 1808 i Sörfors
Hoppas att någon kan hjälpa mig.

1999-12-19, 22:22
Svar #1

Utloggad Olof Stenum

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 06:41
    • Visa profil
Sonia,
 
Jag letar också förgäves efter Nils Jonssons föräldrar och kan tyvärr inte hjälpa Dig på den punkten. Inte ens Karl-Erik Gavelin (Åseleborna) kan ange hans ursprung, så det är nog inte lätt. Däremot kan jag komplettera Dina övriga uppgifter och hoppas att Du hittar något nytt här:
 
I Doroteas dödbok beskriver prästen ganska detaljerat vad som hade hänt: ”Jordades Nybyggaren Nils Jonsson ifrån Harsjön, som året nästförut drunknade och emedan han öfver årstiden igenfans och af vildjur större delen af hans kropp upäten, så begrofs de igenfundne stycken deraf, näm:n hufwudet, armen med handen och ett lår, benet med foten, etc.” Prästen gör en komplettering i husförhörsboken: ”Drungnad och igenfans 1810 några delar af honom.”
 
Händelsen fick tragiska följder för familjen, och man kan i sockenstämmans protokoll följa dramatiken:
1811-07-06: ”Beslöts att Enkan Brita Pehrsdr ifr Harsiön skulle få ur fattigkassan 3 Rdr i Banco.”
1812-11-28: ”Genom lottdragning föll Enkan Brita Pehrsdr med hennes lilla dotter på Östra Rotan och 2ne hennes barn på Västra Rotan.”
 
Trots allt elände överlevde de tre sönerna och bildade så småningom egna familjer. Dottern Lisas öden vet jag tyvärr ingenting om, men hon var i alla fall piga i Bergvattnet till 1826.
 
Enligt Åseleborna och på sex ställen i Doroteas husförhörslängder är Petrus född 1803 (på några ställen anges dessutom den 6 juni). Om Du har någon källa som anger 1804 vore jag mycket tacksam få veta.
 
Mvh
Olof Stenum

1999-12-20, 20:55
Svar #2

Sonia Sjödin Jonsson

Olof,
Tack för dina upplysningar, jag är mycket tacksam
över den hjälp jag får, även om Nils Jonssons ursprung fortfarande är oviss. Petrus är naturligtvis född 1803, tyvärr är det jag som slarvat med årtalet. Petrus är för övrigt min anfader, så det är därför som jag är envis och söker vidare.
MVH Sonia Sjödin Jonsson

2001-03-18, 23:20
Svar #3

Utloggad Marit Kristoffersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-08-21, 21:57
    • Visa profil
Hej,
 
Jag söker också efter Nils Jonssons föräldrar. Har inte hittat dem men kan bidra med var dottern Elisabet Nilsdotter f. 1808, min ana, tog vägen. Hon gifte sig med Erik Persson f. 1803 från Vilhelmina och flyttade upp till byn Klippen i Tärnafjällen. Se även inlägg om familjen Nils Jonsson under Dorotea.
 
Mvh
 
Marit

2002-06-20, 22:05
Svar #4

Marit K

Hej alla ni som söker Nils Jonssons anor. Har ni funnit något. Skulle vara intressant att ta del av i så fall.
 
Mvh
 
Marit

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna