ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mårten Mårtensson i Falträsk, Lycksele sn: Vem var hans far?  (läst 8033 gånger)

2000-06-29, 05:14
läst 8033 gånger

Andreas Davidsson

Jag har ett litet problem när det gäller samen  Mårten Mårtensson, som var klockare och länsman i Falträsk, Lycksele sn, f. ca 1665, d. 1719-02-23. Frågan gäller vem som egentligen är hans far. Det finns här två motstridiga uppgifter. Enligt den ena uskulle Mårten Mårtenssons far heta Mårten Olsson. Denna uppgift ges av bl.a. Ossian Egerbladh i boken Fyra gamla lyckselebyar - Björksele, Brattfors, Falträsk, Vägsele.
 
Sedan finns det en annan uppgift, som säger att Mårten Mårtenssons far heter Mårten Jonsson Djäkne. Denna uppgift ges bl.a. av Bo Lindwall i Roger Pontares antavla, som finns inlagd under Kändisars antavor. Även andra personer har kommit med denna uppgift.
 
Men vad är då rätt? VEM är egentligen Mårten Mårtenssons far? Vad finns det för källor till de två olika påståendena?  
 
Och finns det någon som vet vem Mårten Mårtenssons mor är, och övriga anor på moderns och faderns sida?
 
Tacksam för all tänkbar information som kan delges.

2000-06-29, 09:18
Svar #1

Leif Boström

Gunnar Lindgren argumenterar i sin bok Kolonisationen av Umbyn, Lyckselebyar i Vindelådalen med biflöden, 1995, för att Mårten Mårtensson är son till samen Mårten Jonsson Djäkne.

2000-07-04, 03:52
Svar #2

Leif Svensson

Leif:  
Vad har G. Lindgren för argument för att Mårten Jonsson Djäkne skulle vara far till Mårten Mårtensson?

2000-07-04, 13:40
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil

2000-07-07, 12:47
Svar #4

Leif Boström

Jag fjärrlånade Gunnar Lindgrens bok på biblioteket och skrev tyvärr inte av hans argumentation.

2000-07-07, 22:49
Svar #5

Bo-Arne Torger

Så här skriver Gunnar Lindgren om Mårten Mårtenssons far: På den ovannämnda s. 47 övergår Egerbladh till ett kapitel om åbor och inhysesfolk i Falträsk. Han inleder här med en helt felaktig uppgift, i det att han skriver, att klockaren och länsmannen Mårten Mårtensson var son till Mårten Olofsson. Egerbladh tycks ha trott, att skattelappen med detta namn på Staggowara var far till länsmannen, men så var inte fallet. Mårten Olofsson var länsmannens brorson. Av den kungliga kommissionens rapport från besöket år 1671 vid skattelandet Sweiter (senare kallat Bastuträsklandet) framgår, att Mårten Jonsson djäkne med visshet var far till länsman Mårten Mårtensson. Bouppteckningen efter skattelappen Ture Turesson på Staggowara styrker också detta.
Anm. Den kungliga kommission Lindgren nämner torde vara den kommission som tillsattes våren 1671 med uppdrag att verkställa kartläggning av Umeå lappmark.
Beträffande Lindgrens bok är det tvivelaktigt om den fortfarande finns att köpa, men eftersom Gunnar Lindgren var lyckselebo bör Karlssons Bok & Papper i Lycksele (0950-10010) kunna lämna upplysningar.

2000-07-14, 00:50
Svar #6

Leif Berggren

Vill minnas att jag läste någonstans att Mårten Jonsson Djäknes fru tillhörde Buresläkten. Finns det någon som kan bekräfta det, och att det var just hon som var mor till Mårten Mårtensson?

2000-07-14, 08:07
Svar #7

Utloggad Mattias Palmestål

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 15:53
    • Visa profil
Mårten Jonsson Djäknes fru skall enligt de uppgifter jag har tagit del av vara Anna Axelsdotter Orm. Hennes anor skall se ut enligt nedan:
 
f  Axel Olofsson Orm. Regementsfältskär i Klabböle, Ume lfs.
m  Barbro Plantin
 
ff Olof Svensson Orm, död 1646. Regementsfältskär i Klabböle, Ume lfs.
fm Barbro Håkansdotter.
mf Olaus Petri Niurenius, född 1580 i Njurunda,  Jämtland, död 1645-09-24. Kyrkoherde i Ume lfs.
mm Magdalena Zachrisdotter, född 1605 i Umeå, Umeå, död 1689.
           
mff Petrus Olai Gestricius, född 1530 i Gävle död 1607 i Ume lfs. Kyrkoherde i Umeå.
mfm Malin Nilsdotter, född i Gävle. Bosatt i Umeå.
mmf Zacharias Jonae, född i Själevad, död 1638. Kyrkoherde.
mmm Malin Engelbrektsdotter Bure, född 1581 i Själevad, död 1668.
           
mfff Olof Mårtensson, född i Teg, Umeå. Rådman i Gävle.
mffm Karin Andersdotter Grubb, född 1510 i Grubbe.
mfmf Nils Björnsson. Borgmästare i Gävle.
mmmf Engebertus Laurentii, född 1542 i Säbrå(Y), död 1621 i Lule lfs. Adlad 1624.
mmmm Elisabeth Andersdotter, född 1549 i Storkåge, Skellefte lfs, död 1597.
           
mffff Mårten Larsson. Bonde i Teg, Umeå
mfffm Ingrid Olofsdotter, född i Baggböle, Ume lfs. Bosatt i Teg, Umeå.
mffmf Anders Persson, död 1543. Landsköpman i Grubbe.
mffmm Maria Jakobsdotter, född 1480 i Bureå. Bosatt i Grubbe.
mmmff Laurentius Svenonis, född 1507 i Barkesta, Harmånger, död 1579.
mmmfm Margareta Engelbrektsdotter Janzonia.
mmmmf Anders Olai, född 1512 i Uppsala, död 1569 i Skellefteå.  
mmmmm Anna Andersdotter Burea.
 
mfffmf Olof Clemetsson. Bonde, tolvman i Baggböle, Ume lfs.
mfffmm Brita Andersdotter, född 1490 i Röbäck, Ume fls. Bosatt i Baggböle, Ume lfs.
mffmmf Jakob Andersson, född 1450 i Bureå. Bonde, Underlagman i Västerbotten
mffmmm Kjellög Olofsdotter, född 1450 i Grubbe, Ume lfs. Beskrivs som en mäkta dejelig människa Fick 7 barn; 3 söner och 4 döttrar
mmmfff Sven Pedersson, född 1475. Hövitsman i Barkesta, Harmånger.
mmmffm Margareta Bosdotter, född i Hälsingland.
mmmmff Olof Timmerman, född i Tofvan, Uppsala.
mmmmmf Anders Jakobsson, född 1485, död 1535.
mmmmmm Malin Andersdotter.
 
mfffmmf Anders Andersson, född 1460 i Bureå. Bonde i Röbäck, Ume lfs.
mffmmff Anders Olofsson, född i Bureå. Underlagman i Västerbotten. Bosatt på den gård där Nils Hansson bodde 1602, norr om ån.  
mmmffff Peder Falesson, född 1445. Bosatt i Bureå.
mmmmmff Jakob Andersson se ovan
mmmmmfm Kjellög Olofsdotter se ovan
mmmmmmf Andreas, född 1506 i Storkåge, Skellefte lfs. Kyrkoherde.
 
mfffmmff Anders Olofsson se ovan
mffmmfff Olof Hersesson. Bosatt i Bureå. Född slutet av 1300-talet.
mmmfffff Fale Olofsson, född ca 1415.
mmmmmfff Anders Olofsson se ovan
 
mfffmmfff Olof Hersesson se ovan
mffmmffff Herse. Hövitsman i Bureå.
mffmmfffm NN Olofsdotter.
mmmmmffff Olof Hersesson se ovan
 
mfffmmffff Herse se ovan
mfffmmfffm Olofsdotter se ovan
mffmmfffff Farthegn (hin Unge), död 1402 i Skön, Medelpad.
mffmmffffm Ingeborg.
mffmmfffmf Olof Darlkarl Jätte. Bosatt i Burträsk.
mmmmmfffff Herse se ovan
mmmmmffffm Olofsdotter se ovan
 
mfffmmfffff Farthegn (hin Unge) se ovan
mfffmmffffm Ingeborg se ovan
mfffmmfffmf Olof Darlkarl Jätte se ovan
mffmmffffff Nikolaus Fartheignsson
mmmmmffffff Farthegn (hin Unge) se ovan
mmmmmfffffm Ingeborg se ovan
mmmmmffffmf Olof Darlkarl Jätte se ovan
 
mfffmmffffff Nikolaus Fartheignsson se ovan mffmmfffffff Farthegn. Bosatt i Byrestad, Birsta, Medelpad. Omtalas 5/5 1300.
mmmmmfffffff Nikolaus Fartheignsson se ovan
 
mfffmmfffffff Farthegn se ovan
mmmmmffffffff Farthegn se ovan
 
Här är medtagit ett antal generationer av Bure-genealogin som inte kan räknas som fastställda (om jag minns rätt av hur diskussionerna har gått), men kopplingarna till dessa får du här i alla fall.
 
Jag tar gärna emot rättelser och kompletteringar.
 
/Mattias Palmestål

2000-07-14, 14:45
Svar #8

Eva Benerdal

Kan den ovan nämnde Mårten Mårtensson i Falträsk vara densamme Mårten Mårtensson i Falträsk som stod fadder till min anfader Jon (Jonas) Fritzon 1702? Jag söker bekräftelse på mina lappska rötter och undrar om det faktum att barnet hade faddrar som var lappar så var familjen också av lappsläkt???
 
För övrigt söker jag också vidare upplysning om denne Jon Fritzons fader Fritz Fritzson född kanske omkr.1665-75? ev.i Granbyn? Lycksele förs.

2000-07-14, 21:57
Svar #9

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Mattias
 
Vilka källor har du till att hustrun till Mårten skulle verkligen var Anna Axelsdotter Orm? Om så är fallet är det viktigt att veta att Axel Orm var gift två gånger.

2000-07-15, 01:01
Svar #10

Lasse Nilsson

Hej !  
 
De uppgifter jag sett om Anna Axelsdotter Orm säger att hon var en av König Perssons (i Granön) två hustrur. Eftersom hon var dennes första hustru är det väl tveksamt att hon dessutom skulle varit gift med Mårten Jonsson Djäkne....?  
(Hennes dotterson Hans Hansson gifte sig, enl. samma uppgifter, sedermera med Mårten Jonsson Djäknes sondotter Anna Mårtensdotter.  
Uppgifterna torde härröra från Tyko Lundkvist.  
 
Hälsn, Lasse

2000-07-15, 12:32
Svar #11

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
König Persson var gift med en dotter till Olof Svensson Orm, vilket bl a framgår av vårtinget 1676 där salige Axel Orms systers man König Persson omnämns.
 
När Axel Orm dör 1672 hade han, enligt domboken 1672, endast två små döttrar. Dottern Margareta blev gift med landskaptenen Jacob Grubb. Den andra dotterns namn var enligt mina anteckningar Karin (jag har dock inte antecknat källan till uppgiften om andra dotterns namn - skall söka rätt på den när jag får tid).

2000-07-15, 22:42
Svar #12

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jag har nu tittat lite närmare på mina anteckningar om källor.
Att Axel Orms andra dotter hette Karin finns flera belägg för. T ex hösttinget 1729 det uppges att Erik Johansson i Klabböle var förmyndare för Axel Orms dotter Karin Axelsdotter och att Karins systerson var Jacob Jacobsson Grubb (dvs en son till landskaptenen som omnämns i inlägget ovan). Vidare hösttinget 1732 då Jacob Jacobsson Grubbs i Klabböle moster Catharina Axelsdotter omnämns samt Jacobs broder Anders Jacobsson Grubb och modern Margareta. Eller 1730 då Jacob Jacobsson Grubbs moder Margareta Axelsdotter och hennes syster Katarina Axelsdotter nämns.
 
När Axel Olofsson Orm dör hade han två minderåriga döttrar, Karin och Margareta. Någon Anna Axelsdotter Orm som är dotter till denne Axel kan inte påvisas.  
 
Axel Orms hustru, som också dog 1672, hette Malin Ericsdotter Niurenia.

2000-07-16, 01:07
Svar #13

Lasse Nilsson

Hej Staffan !
 
Du skrev tidigare att Axel Orm var gift två gånger och jag förmodar att hans första hustru var Barbara Plantin som Mattias anger ovan.
Den påstådda Anna (om hon har funnits) bör väl i så fall vara född i det äktenskapet och vuxen när fadern dog. Att hon inte omnämns i domboken 1672 är kanske inte så konstigt.
Men din ursprungliga fråga till Mattias kvarstår: Varifrån kommer uppgiften att denna Anna skulle ha varit hustru till Mårten Jonsson Djäkne ?
Och vilka källor använde sig Tyko Lundkvist av när han angav henne som hustru till König Persson ?
 
Eftersom jag inte har nåt mer att tillföra här så drar jag mig tillbaka med följande fråga som egentligen inte hör hemma här. Har du mer uppgifter om Malin Ericsdotter Niurenia ? Som Niurenius-ättling är man ju lite intresserad...
 
Hälsn, Lasse

2000-07-20, 10:47
Svar #14

Utloggad Mattias Palmestål

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 15:53
    • Visa profil
Hej!
Ursäkta att svaret om källan har dröjt så länge, det blir lätt så i semestertider... Tyvärr har jag inte längre koll på källan, det var en andrahandsuppgift från en hemsida som tydligen inte längre finns utlagd på nätet. Jag hade dessutom inte sparat namn på uppgiftslämnaren. En viss diskussion och en del klargöranden gav det ju dock upphov till, vilket jag tackar för!
 
/Mattias Palmestål

2000-07-21, 01:48
Svar #15

Leif Berggren

Eva:
Eftersom det endast fanns en person vid namn Mårten Mårtensson som bodde i Falträsk 1702 så är det naturligtvis denne Måreten Mårtensson som vi diskuterar här inne som stod fadder för din anfader.
 
Mattias:
Har du kvar URL-adressen till den hemsida du fick uppgifterna från? Även länken inte fungerar så kan den kanske ändå ge en viss ledtråd till vem det var som kom med de uppgifterna.

2000-07-21, 02:33
Svar #16

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Jag har gjort några sökningar på Anna Axelsdotter Orm på nätet. Jag hittade henne på följande adresser:
http://home.swipnet.se/~w-26015/daniel.html
http://hem.passagen.se/alvsajtn/forfader.html
http://w1.858.telia.com/~u85804434/Slaktforskning/Dagny%20Ekback/Person187.htm
 
Alla uppger att hon var gift med König Persson i Granön. Och det verkar som om de alla för denna uppgift har använt Tyko Lundkvist som källa.
 
Jag upptäckte även en intressant sak för de två första adresserna. Webbsidesförfattarna redovisar båda sina anor numrerade enligt Kekules system, det vill säga probanden 1, far 2, mor 3, farfar 4, farmor 5, etc. Ett titt på antavlorna gör att vi kan se att på den första adressen blir annumrena
 
122 König Persson
 
123 Anna Axelsdotter Orm
 
124 Mårten Jonsson Djäkne
 
medan den andra adressen ger annumrena
 
1538 König Persson
 
1539 Anna Axelsdotter Orm
 
1540 Mårten Jonsson Djäkne
 
Ingen redovisar någon hustru för Mårten Jonsson Djäkne.  
 
Vi som har läst historia vid universitetet och lärt oss källkritik ser nu genast ett typexempel på hur en felaktig uppgift kan uppkomma. En person som inte kan Keukles system och läser dessa antavlor kan tro att kvinnan nämns först i antavlen, vilket skulle göra att denna person utifrån dessa antavlor drar slutsatsen att Mårten Jonnson Djäknes hustru hette Anna Axelsdoter Orm.  
 
Tills någon bevisar motsats får detta vara min teori om hur uppgiften att Anna Axelsdotter Orm skulle vara hustru till Mårten Jonsson Djäkne har uppstått.
 
Elementärt, min käre Watson!
 
Frågan är också om Anna Axelsdotter Orm överhuvudtaget har existerat. Det är möjligt att hon bara är en produkt av missuppfattningar/felslutsatser från Tyko Lundkvists sida. Så länge ingen har kunnat finna några andra belägg för hennes existens än Tyko Lundkvists uppgifter så sätter jag ett stort frågetecken för denna.
 
För övrigt ställer jag mig tveksam till att en flicka från en såpass fin familj, vilket en dotter till Axel Orm måste sägas vara, skulle gå och gifta sig med en skattelapp. Det tycker jag verkar högst osannolikt. (Inget ont om Mårten Jonsson Djäkne, han är en förfader till mig också.)
 
En sista kommentar bara: Diskussionerna på denna sida visar väl tydligt hur oerhört viktigt det är att ALLTID redovisa EXAKT var man har fått sina uppgifter ifrån. Och redovisa dem på ett sådant sätt att andra oberoende forskare utan problem själv skall kunna kolla upp dess uppgifter för att se om de stämmer. Brist på redovisning av källor är tyvärr alltför vanligt bland många släktforskare. Det visar också hur oerhört viktigt det är med källkritik.

2000-07-21, 22:15
Svar #17

Utloggad Mattias Palmestål

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 15:53
    • Visa profil
Leif:
Nej, tyvärr. Det har varit lite databaskrascher här hemma som ställt till det för mig och jag har fått restaurera mitt arbete bit för bit. Detta ledde till att de flesta kommentarer jag hade inte längre finns med, däribland källor. Inte så bra.
 
Andreas:
Jag kan mycket väl tänka mig att det hela har varit en felläsning i hastigheten enligt den modell du redovisar. Däremot tycker jag att lektionen i källredovisning och kunskaper i Keukles system är lite väl självgott. Dina påpekanden är givetvis riktiga, men så intensivt som det har diskuterats på dessa sidor så vet nog alla om detta redan. Ja, ja, jag skall väl inte börja ännu en förvandling av en seriös sakdiskussion till pajkastning så som skett på en massa andra ställen på denna sajt. Intresset borde istället fortsatt riktas på Annas eventuella existens osv.
 
Go' kväll!
 
/Mattias Palmestål

2000-07-22, 13:33
Svar #18

Robert Edlund

Andreas Karlsson:
 
När man läser en antavla så måste man naturligtvis först lära sig Keukles system, annars så får inte ut någonting av det hela. Eller??
 
Anna Axelsdotter Orm har jag i mina anor. Jag är en av dom webbförfattare som du har räknat upp.
 
/Robert Edlund
http://home.swipnet.se/re/gen/

2000-07-22, 19:39
Svar #19

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Mattias:
Du har rätt i att vi skall försöka undvika allt som liknar pajkastning. Därför tänker jag inte kommentera min eventuelle självgodhet o. dyl.
 
Robert:
Är det någon som ifrågasätter att man måste lära sig Keukles system om man skall läsa en antavla som använder sig av det systemet?

2000-10-30, 06:03
Svar #20

Utloggad Janet Carlson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2017-03-20, 02:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag ser i både Roger Pontares och Lars Laestadius antavlor att König Persson är gift med Anna Olofsdotter Orm, (inte Axelsdotter).  Kunde vi då tänker att kanske hon är en syster till Axel Olofsson Orm och inte hans dotter?  Stämmer det, kanske?
mvh
Janet

2000-10-30, 09:41
Svar #21

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Janet
 
Att så är fallet och går att belägga framgår av mina inlägg från den 15/7.

2003-03-25, 07:43
Svar #22

Per Hanzon

Jag får ett intryck av att Anna Orm måste ha varit ganska gammal när hon blev mor till Barbro Königsdotter om resonemanget stämmer - finns det några fakta om när de berörda personerna var födda?  
 
En annan invändning: Axel Orm hade två minderåriga döttrar, men kunde inte en dotter ha varit några år äldre än de andra och hunnit gifta sig? Det är svårt att veta vad som är rimligt när man inte har födelseåren.

2004-02-06, 21:54
Svar #23

Roland Bjuhr

Andreas:
Mårten Mårtenssons far hette Mårten Olvsson
1624- 1719 same och renägare boendeort obekant för mig.Jag befinner mig i 11:e ledet rakt nedstigande från Mårten Olovsson, tyvärr har jag inte så mycket information om släkträdet men har funderat på att börja forska, det verka vara stor spridning på Bjurarna.
 //
Roland

2004-04-15, 19:47
Svar #24

Lars

Hej!
Undrar om någon har svar:
Min ana Olof Olofsson,f.1709 Umbyn,d.1763 Lycksele, gift med Kerstin (alt.Cristina)Sjulsdotter,f.1707 Vapsten,Lycksele ,d.1793
bosatta Umbyn. Olofs far var Olof Mårtensson,f.Umbyn ,d.1729.
Känner någon till anorna till makarna (fadern)?
Tacksam.
Lars

2004-12-27, 18:22
Svar #25

Arne Norman

Hej!Har Mårten Mårtensson född 1660 från Fahlträsk på min mors ansedel,så uppgifter rörande hans föräldrar vore väldigt intressanta.

2004-12-27, 18:48
Svar #26

Arne Norman

Hej igen!Har nu kikat mer i mina papper och enligt uppgift heter Mårten Mårtenssons far Mårten Jonsson född i Umbyn.Mårten Mårtenssons hustru hette Karin Mårtensdotter född i Lycksele,död 1740 i Fahlträsk.Med reservation för fel,andrahandsinfo.

2005-01-10, 14:10
Svar #27

Utloggad Yvonne Dider

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2012-02-07, 15:52
    • Visa profil
Hej!
Jag har både König Persson och Mårten Olofsson/Jonsson Djäkne som anfäder, men jag blir inte klok på vem de är gifta med.  
 
Det finns så många olika uppgifter och personer som forskat längre än jag - vilka verkar trovärdiga på var sitt sätt - och jag undrar om någon kan hjälpa mig att reda ut begreppen. Finns det ngn som sett källorna med egna ögon?
 
Vet någon om Barbro Plantin fick några barn med Axel Orm?
Tack på förhand!
 
M v h/Yvonne Dider

2005-01-19, 18:39
Svar #28

Utloggad Maria Berg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har också Mårten Mårtensson f 1660 i Umbyn, gift med Karin Månsdotter f. 1670 i mina anor på min mors sida.
Hans far var, enligt mina uppgifter, Same Mårten Olofsson.
 
/ Maria

2005-07-05, 16:23
Svar #29

Rune Forsgren

Någon Anna, dotter till Axel Orm, anser jag inte har existerat. Detsamma gäller hennes uppgivna moder Barbro Plantin. Detta baserar jag på följande tre källor
1. Domboksuppgiften nämnd ovan, där hans barn anges som Margareta och Catharina.
2. Inventarium upprättat 21 jul 1675 (och följande dagar) efter Malin Zachariasdotter. I vilket hon benämns vår sahl moder, alltså död senast 1675 och inte 1689. Det är undertecknat av fyra av barnen och en svärdotter, men i texten nämns parvis åtta barn; Zacharias och Daniel, Margareta och Nicolaus, sahl Malins arvingar och Eric, samt H Andreas och H Olof Plantin
3. Nils Burman ger i sin Bureätten p 11-12 fylliga uppgifter om familjen. Han namnger de åtta barnen ovan, dessutom Dordi och Jonas, vilka dog unga.

2006-07-13, 17:08
Svar #30

Rune Forsgren

Under ovanstående rubrik diskuterades Mårten Mårtenssons i Falträsk föräldrar under 2000-2005. Detta under den fortfarande stängda Etniska grupper:samer. Det förefaller nu tveksamt om de kommer att öppnas inom rimlig tid, så det går att göra nya inägg. Därför denna nya diskussion.
Bo-Arne Tegner gav det rätta svaret i ett inlägg 7 jul 2000 där han redovisade vad Gunnar Lindgren (i Kolonisationen av Umbyn, Lyckselebyar i Vindelådalen med biflöden, 1995) kommit fram till. Därefter dök det felaktiga påståendet om Mårten Olofsson som hans far upp ett flertal gånger. Lindgren redovisade att Mårten Jonsson var far, han skrev däremot inte mycket om hur han kommit fram till det.
1671 reste lantmätaren Jonas Gädda och notarien Anders Holm med medhjälpare runt i Umeå lappmark. Det är på Gäddas karta Mårten Jonsson benämns djäkne, möjligen visste Gädda att han hade studerat. Holm däremot skriver bara Mårten Jonsson. I hans text får vi veta att Mårten Jonsson bebor landet Sweiter tillsammans med sonen Olof Mårtensson och mågen Nils Andersson.
Sedan till domboken för 1697, Ture Turessons hustru Barbro Mårtensdotter hade dött, de var barnlösa och han skulle nu gifta sig på nytt. Barbros syskon omnämns som Olof Mårtensson och klockaren Mårten Mårtensson, Anna Mårtensdotter i Granbyn och Kerstin (nu död) varit gift med Nils Andersson i Umbyn med sex barn.
Lägger vi ihop dessa uppgifter framgår att Mårten Mårtensson var son till Mårten Jonsson.

2006-07-14, 16:00
Svar #31

Rune Forsgren

I Erik Nordbergs Källskrifter rörande kyrka och skola finns en förteckning från 1686 av Olaus Stephani Graan över dieknar som gått vid skolan i Umeå lappmark (s 114). Listan upptar 40 namn, från Umeåbyn finns bl a Mårten Jonsson och Mårten Mårtensson, möjligt att det är far och son ovan.

2006-09-14, 20:16
Svar #32

Rune Forsgren

På många ställen anges Jonas Gäddas medarbetare ha varit Lars Holm. Detta är fel, det ska vara Anders Olofsson Holm.Denne arbetade först i Umeå och sedan i Vasa.

2012-03-28, 17:37
Svar #33

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Kan någon forskare vara vänlig och upplysa mig var källan till Mårten Mårtenssons hustru Karins patronymikon Mårtensdotter finns? Samt källan till äldste sonen Jonas' födelseår som skall vara 1692. Denne avled 1738 utan någon åldersuppgift i Lyckseles dödbok. Tack på förhand!

2012-03-29, 11:20
Svar #34

Erik Holmlund

Constantinus> Om hustrun så finns ju vissa källangivelser, som är mer eller mindre exakta, på nedan följande länkar. Har du kollat upp dem?
 
http://www.patriklundstrom.com/antavla/p0cd41e0c.html
och här Annica Kohkoinens uppgift i denna tråd...
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/51614.html?1119137956
..finns ju iaf någon slags källhänvisning. Skadar inte att dubbelkolla såklart.

2012-03-29, 13:55
Svar #35

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Tack, Erik! Jag hade inte tittat på dessa tidigare. Enligt Kohkoinen skall det finnas någon slags bouppteckning efter Mårten Mårtensson, dock utan någon källhänvisning: Behållningen skulle då delas mellan änkan Karin Mårtensdotter och barnen Jonas, Johan, Anicka, Sophia och Karin. Arvet bestod av hus och jord; en häst, sju kor och tjugo får; båtar, nät och en not på 50 famnar; brännvinspanna, kopparkittel och annat husgeråd. Jag är intresserad av en titt, kanske det står något om saken i 1720:års dombok. Men var någonstans på SVAR finns lappmarkernas domböcker för perioden 1716-1720? Argh...!
 
Kohkoinen uppger dessutom i den andra tråden att Mårten och Karin gift sig år 1690 - något som inte stämmer enligt en inlagd avskrift i Umeå dombok 1727 5-13/9: Emedan skickaren Mårten Mårtensson hafwer tagit sig hustru och will här efter bruka sitt för detta faders skattelandh, der en hoop bönder hafwer sig inkräktat, hwarför tillåtes han Mårten Mårtensson samma land bruka och derföre Cronan årligen skatta, hwarföre tillsäges bönderna att de ej giöra honom i någon måtto inpass till Laga utslag, efter bemälte ägor liggia inom lappmarcksråå. Datum Lycksele d. 14 Januarii Anno 1686. Ægidius Otto.
 
Alltså är paret vigda redan 1685 och då kan äldste sonen Jonas ju vara född någon gång mellan 1685 och 1694. Så varifrån kommer årtalet 1692? Om jag inte visste bättre kunde Karin Mårtenadotter, med tanke på (tämligen bland samer ovanliga) namnen Johan och Sofia, vara dotter till Mårten Henriksson i Örträsk - men det är väl inte troligt eftersom många av Karins barnbarn gifte sig med örträskfinnarnas ättlingar?
 
DB 1721 12-14/1 §16: Bröderna Jonas och Johan Mårtenssöner i Fahlträsket förekommo och berättade hurusom de giordt sådant aftahl sinsemillan at de bägge skola blifwa sittiande och boendes på sit faders boställe wid bemelte Träsk... Domboken talar också om de tvenne hos modern hemmavarande oförsedda döttrarna Sophia och Karin, som på sikt får ärva moderns tredjedel i hemmanet, och ifall de blir bortgifta skall deras andelar lösas ut av bröderna.
 
Vi lägger nu märke till att Sophia nämns FÖRE Karin i två skilda dokument, vilket indikerar att Karin är yngasta barnet i syskonskaran - och inte Sophia som alla forskare vill göra gällande! Hädanefter låter jag döttrarna byta plats med varandra i ordningsföljden.  
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2012-03-29 14:20)

2012-03-29, 17:39
Svar #36

Erik Holmlund

Constantinus> Har inte hittat de årgångar av domböcker du efterfrågar på SVAR. Tror inte HLA har dem. Däremot finns ju renoverade domböcker på RA, och bland dem finns alla årgångarna av Lyckseles domböcker som saknas i HLA(åtminstone de på 1700-talet). De finns på mikrokort.

2012-03-29, 23:05
Svar #37

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Karin finns d.1/9 i Lycksele första dopbok/FB som började föras i Augusti 1702 -
så visst, Constantinus, bör Sofia som inte finns i den, vara född tidigare  ...
I begravningsboken/DB sägs hon 1743 d.22/1 vara om 40 åhr gammal, vilket  
ju också tyder på att bokföraren inte heller visste exakt när hon var född.  
 
Hon finns senast med maken i Granö [Umeå lf,AI:4,s87,1736-41] - men utan födelseår.

2012-10-27, 08:27
Svar #38

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Mårten Mårtenssons syskon och -barn samt -barnbarn finns redovisade .

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna