ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lappförsamlings födelsebok  (läst 1439 gånger)

2003-03-30, 13:34
läst 1439 gånger

Terese Berger

Hejsan. Jag är nybörjare och går en kurs, men har stött på en sak som inte ens min kursledare vet vad det är. Jag är just nu i Hotagens Lappförsamling och födelseboken i slutet av 1800-talet. Först står det barnets nummer det året, sedan står det en kolumn när det är fött, månad och dag, en andra kolumn när det är döpt också där månad och dag, och sedan en tredje kolumn med ytterligare plats för månad och dag. Det går inte att läsa vad det är för rubrik på den kolumnen och jag undrar om det är någon som känner till vad den är? Som exempel så är en person född 9 januari, döpt 3 februari och sedan hände något också den 6 april som det står i tredje kolumnen. I tredje kolumnen så står det inte ett datum på alla barn, inte märker jag av något mönster heller som att det skulle vara bara pojkar eller liknande... Tacksam för hjälp! Terese

2003-03-30, 14:07
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Det kanske kan vara moderns kyrktagningsdag.

2003-03-30, 15:28
Svar #2

terese

Det ser inte ut som att det står så i kolumnen. Det verkar börja på nö. I tidigare böcker ser det ut som om. Och om det vore kyrktagningen, borde det inte stå på alla barnen då?

2003-03-30, 15:30
Svar #3

Anders Ek


2003-03-30, 16:04
Svar #4

Lotta Nordin (Lotta)

Det kan knappast vara nöddop två månader efter födelsen, och dessutom är ju dopet redan registrerat. Jag tror nog att det är frågan om kyrktagning, men vilket ord som står där är svårt att komma på. Finns det möjlighet att kopiera och lägga in en bild på det här? Mvh// Lotta

2003-09-04, 21:26
Svar #5

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Terese Ett senkommet svar om du inte fått någon förklaring. Det står säkert nöddop. Eftersom dessa barns föräldrar ofta hade långt till prästen var det vanligt att barnet nöddöptes i samband ed födseln och sedan konfirmerades dopet när dom kom fram till kyrkan eller kapellet eller när prästen besökte dem. Bodil

2003-09-05, 07:51
Svar #6

Rune Edström (Rune)

Hej Terese Bodil har säkert rätt. Många gånger var nöddöpet gjort i samband med förlossningen av barnmorskan eller hjälpgumman, eller kanske granne. För många barn var ju klena av sej eller dog i samband med eller strax efter födseln. Och dom kom väl inte till himlen odöpta den tin. Prästen konfrimerade dopet senare och skrev in det i födelseboken. mvh rune

2003-09-05, 16:00
Svar #7

Lotta Nordin (Lotta)

Hejsan! Terese skriver som exempel att en person föddes 9 januari, döptes 3 februari och sedan hände något den 6 april. Som jag förstår det är det tredje kolumnen som är osäker vad den står för. Datumet där är i exemplet tre månader efter födelsedatum, det kan ju knappast vara datum för nöddop. Om barnet nöddöptes i samband med födseln så skulle väl två av datumen antingen vara desamma eller väldigt nära varandra. Jag tror fortfarande på kyrktagningsdatum. :) Mvh// Lotta

2003-09-05, 20:00
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Hej Lotta Är det 3:e kolummen har du säkert rätt. mvh rune

2003-09-05, 21:34
Svar #9

Elaine Löfgren

Kan det inte vara så att man nöddöpte barnen för säkerhets skull. Det var långt till kyrkan, kunde vara dåligt väder/väglag. Odöpta barn var väl enligt dåtida tro utsatta för väldig fara från djävulen och skulle barnet dö odöpt så kom det väl inte till himlen. De barn som överlevde och nådde kyrkan fick dopet konfirmerat av prästen och så var de riktigt döpta och upptagna i den kristna församligen och helgarderade. Om detta är korrekt så kunde ju tiden mellan barnets födelse och datum för konfirmationen vara olika lång. Längre söderöver gällde väl så att barnet skulle döpas inom 8 dagar från födelsedagen. Modern var inte med på dopet. Hon var ju oren efter förlossningen och var väl så i 40 dagar. Därefter skulle hon kyrktagas. Det vore bra om någon som VET, inte bara TROR, kunde kommentera och där det behövs, korrigera.

2003-09-05, 21:53
Svar #10

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Elaine! Nöddop gjordes i samband med förlossningen om barnet var svagt och det var risk för att det inte skulle överleva. Det kunde säkert ske också om det skulle ta lång tid att komma till prästen, t ex i lappförsamlingar. Dopet skulle senare konfirmeras av prästen. Men i fallet som Terese frågar om är det en månad mellan födsel och dop, och sedan två månader till till det tredje datumet. Då är det ganska otroligt att det rör sig om dop och konfirmation av dopet. Att veta i det här fallet när man inte har tillgång till kyrkoboken själv, är inte så lätt. Men det absolut troligaste i Tereses fall är att det är moderns kyrktagningsdatum som är det tredje datumet. Mvh// Lotta

2003-09-06, 20:27
Svar #11

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Frågan om nöddop är intressant och har väl inte varit föremål för någon ingående forskning.  
Utan att ha tillgång till bilden i  födelseboken gör jag en gissning:
barnet föddes ju vid midvintertid den 9 januari, och familjen var kanske så långt från bebyggda trakter att inte ens nöddop kunde ske förrän i början av februari (Kyndelsmässodagen??), även om det då hade förflutit ovanligt lång tid mellan födelse och nöddop. Kanske man kom ner till en by där en betrodd person, t ex lärarinna, kunde nöddöpa barnet. Konfirmation av dopet kunde därefter ske först vid påsktid i kyrkan??  
Nöddop var vanligt i glesbygd och förekom långt in på 1900-talet i vissa områden.
En uppgift för några släktforskare kunde vara att registrera nöddop i lappförsamlingarna.

2003-09-06, 20:49
Svar #12

Rune Edström (Rune)

Hej Irma Nej tror inte nöddopet kunde vänta, särskilt om barnet verkade svagt vid födseln. I så fall det inte fanns nån hjälpgumma eller granne tror jag fadern eller modern gjorde det själv. Det var ju verkligt viktigt att det blev gjort. mvh rune

2003-09-06, 20:57
Svar #13

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Jag håller med Irma, har själv sett ganska långa perioder mellan födsel och nöddop, men då i början av 1800-talet. Jag tror man ska skilja på de barn som nöddöptes för att de var svaga och de som föddes långt bort från kyrka och grannar. Bodil

2003-09-07, 00:15
Svar #14

Ingrid Berg

Jag tror på teorin om att det är datum för födelse, nöddop och dop. I födelseböckerna för Alta, Finnmark, Norge som finns i det norska Digitalarkivet har jag tidigare reagerat på att det kunde dröja både 1 och 2 månader från födseln till dopet. Här är en länk till hela födelseboken: http://129.177.171.80/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&alle=true&filnamn=2012daap&brukar=&spraak=n Den här länken (http://129.177.171.80/cgi-win/webcens.exe) går till ett urval som jag gjort på rubriken Hjemmedåp, där jag tog med ett antal barn. Tyvärr har jag vid en snabb koll inte hittat något barn där det finns datum för alla tre händelserna. När jag forskat i Finnmark tycker jag att det särskilt för samernas barn väldigt ofta finns en kommentar om hjemmedåp. Hemdop är säkert en mycket bättre benämning än nöddop i de här fallen. Oftast finns en anmärkning om vem som förrättat dopet. Vissa namn återkommer, det var säkert betrodda män i närheten av familjen som förrättade hemdopen. Vill man hitta samerna så heter same på norska oftast finne. Ett förslag är att söka på Fars stilling inneheld finn. Men då missar man ändå många, eftersom det är ganska sällan fars stilling är utsatt.

2003-09-07, 09:47
Svar #15

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det behöver inte vara i fjällvärlden för att nöddop skall äga rum. I Nederkalix var det ofta förekommande. Bifogar här exempel från 1909 när barnet föds 30 maj, nöddöps den 9 juli och dopet konfirmeras den 20 juli. Födelseorten ligger 10 km från Kyrkan.

2003-09-07, 09:48
Svar #16

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
..och här är fortsättningen

2003-09-07, 20:23
Svar #17

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om jag inte minns fel, så fick nöddop förrättas av vem som helst, bara vederbörande var konfirmerad.

2003-09-07, 22:28
Svar #18

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Enligt 1686 års kyrkolag kunde varje gudfruktig man eller kvinna förrätta nöddop. Handboken tillägger kravet om konfirmerad. På många håll blev det under 1800-talet skolläraren, lärarinnan eller en gudfruktig och välaktad bonde/torpare, ibland barnmorskan, som utförde nöddop. Detta nöddop skulle senare bekräftas av prästen, men han måste samtidigt förvissa sig om att nöddopet utförts korrekt. I annat fall måste hela dopakten göras om. Lägger man till detta att modern inte var kyrktagen och att i stora delar av Sverige var det fadern, som bar barnet till dopet, så kanske han inte var rätt person att utföra nöddop av sitt eget barn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna