ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur vet jag att de är samer?  (läst 11711 gånger)

2001-01-25, 10:47
läst 11711 gånger

Karin Jirénius

På min svärmors sida lär de vara av samesläkt, men hur vet man det säkert? Om de inte är skrivna i en lappförsamling eller finns någon notering om same eller lappman i kyrkböckerna - finns det något annat sätt att veta det? T.ex. utmärkande namn eller så? Har ännu inte börjat forska ordentligt på den släkten ännu, utan ligger i startgroparna. Något som talar för sameanknytningen ska finnas är även deras utpräglade samiska ansiktsdrag.

2001-01-25, 15:23
Svar #1

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Karin!
Redan i början av 1800-talet slutade man att skriva in benämningen Lapp i kyrkoböckerna i flertal socknar. Alla fall i Dalarna, Gästrikland och Hälsingland. Det du får göra är att spåra din svärmors olika släktgrenar bakåt till 1700-slut för att säkert få veta om din svärmor har ett samiskt ursprung.
Hälsningar Jouni Tervalampi

2001-01-25, 16:18
Svar #2

Andreas Karlsson

Jouni och Karin!
För mina samiska anfäder från Stensele sn i Västerbotten står det lapp i husförhörslängderna ända in på 1890-talet (tills de upphörde med HFL...). Även i folkräkningen för 1890 som finns utlagd på nätet står det lapp på anmärkningsraden för såväl min ffmff som min ffmf (trots att den senare bara var halvsame, eftersom hans mor var svensk.)

2001-03-06, 19:58
Svar #3

Kjell-Åke Lundström

Karin, inte gott att veta, men jag har kanske stött på din släkt, men det måste isåfall vara några generationer bakåt. Det är många sameättlingar som inte har någon notering om etnisk  tillhörighet i kyrkböckerna.  Har du något mera att upplysa om din släkt så hör av dig.

2001-05-23, 19:49
Svar #4

ulf lundström

I Skellefteås kyrkböcker kan samer utmärkas med tillägget af lapsk nation. Ibland ser man det förkortat som L.N.

2005-01-21, 23:28
Svar #5

Alexander Lindquist

det var det fräckaste samiskt ansiktsdrag då vet man att det är av samisk påbrå yeah right säger jag. Själv ser jag ut som en vanlig norrlänning med mörktsvarthår och gröna ögon och har mycke samer i min släkt =D behöver inte gå efter ansiktsdrag heller.

2005-01-22, 03:00
Svar #6

Utloggad Maria Berg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag finner noteringar om samiskt ursprung vid 1700-talets början. Sedan syns det inte mer.
Kan min släkt varit samer utan att det finns noterat därefter? Eller kan de ha gift sig med svenskar och lämnat det samiska?

2005-01-22, 11:08
Svar #7

Marianne Solli

Hei Alexander og Maria.
 
Jeg har erfart at noen kan se veldig nordisk ut og likevel ha samisk blod. Utseendet forandres jo fra generasjon til generasjon. Man kan nok også være litt samisk uten å finne det notert noen steder blant anene sine. I alle fall i Norge gikk daværende og også senere politikk ut på å fornorske og assimilere samer (lapper) til å bli gode nordmenn.  
 
Noen eksempler fra Alta, der jeg opprinnelig kommer fra: Fra skattemanntallet i 1690 i Alta; da bodde det 230 personer i Alta, 95 norske og 135 samiske.
 
År 1800 i Alta, etniske forhold bygd på stedsnavn over jordeiendommer fra jordoppmålingsprotokoller i årene 1777 til 1778;
nordmenn 9,1 %, samer 36,4 % og finner (kvener) 54,5%.  
 
Men etter 1800 finner man ikke noe særlig om etnisk tilhørighet i dåpsprotokollene. Man kan jo likevel gå ut ifra at denne etniske balansen holdt seg så noenlunde.  
 
Selv har jeg funnet ut at jeg bare har ca. 1/16 norske aner; er mye svensk bl.a. og både kvensk og samisk, foruten diverse annet. Kanskje en fin blanding, hva vet jeg.    ;)
 
Hilsen til dere to fra Marianne.

2005-02-08, 14:50
Svar #8

Alexander Lindquist

min farmor har jämt sagt vi har inge lappsläkt sedan när hon dog forskade jag på morsidan å såg att hennes mormor var lapp från åsele. Farmor skämdes för sitt ursprung el ville inte veta om sitt ursprung, gammalt folk vet jag vill hålla tyst om sånt.

2005-02-08, 17:51
Svar #9

Marianne Solli

Hei igjen.  
 
Ja, dessverre så skjemtes de over å tilhøre denne etniske gruppen, uvisst av hvilken grunn. Da min mor skulle fortelle meg om at jeg dessverre også hadde noe samisk blod i meg heldigvis (for henne) på min fars side, så måtte hun dra meg litt bort fra de andre som satt i rommet og så hvisket hun det svakt inn i øret mitt. Så fryktelig skammelig var det. Jeg var bare ca. 8 år da, og den måten dette ble gjort på fikk meg til å føle at jeg var litt mindre verd, faktisk helt til jeg ble voksen og begynte å reflektere sjøl. Akk!
Nå synes jeg det er bare morsomt.  
Men språket har jeg aldri lært.  
 
Hilsen Marianne

2005-03-03, 02:58
Svar #10

Alexander Lindquist

maria hur långt har du kommit i din forskning och vilka samer rör det sig om? i kyrkböckerna står det ju över faderns titel i födelseboken lappmannen lapp kan även stå på barnet i rutan anm lapp Jag har iallafall så på dom flesta.  Min farfars morfar Emanuel Persson f. 1847 i Abborrfors på faderns titel i födelseboken står det Torparen Per Persson och hustru i Abborrfors. Sen när jag kika på Abborrfors, Bjurholm står det i boken Öreälvens byar av Tyko Lundkvist Per Persson f. 1809 Torpare, Lapp i abborrfors Så troligtvis kan torpare också vara samer.

2012-02-22, 17:54
Svar #11

Utloggad Kerstin Norberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-12-31, 19:46
    • Visa profil
Lappigan på bruket Gunilla Olofsdtr får en Uä son Olof Andersson 1795-08-12 Sollefteå  
(Sollefteå C:3 sid 28)
Betyder det att hon är same? Det är endast vid Olofs födelse hon nämns som Lapp.  
Hon Gifter sig sedan med Anders Olofsson och får två barn med honom

2012-05-05, 13:25
Svar #12

Utloggad Kia Rolén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-02-06, 06:41
    • Visa profil
Hej!
Eftersom jag inte vet var jag skall ställa följande fråga, gör jag det här.
Hur mycket same är jag, om jag överhuvudtaget får kalla mig same, när min mormors farmor var same och min morfars mormor var same.
Mormor och morfar var gifta med varandra.
MVH Kia Rolén

2012-05-05, 19:26
Svar #13

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Kerstin!
Javisst är lapp och same samma sak. Och Gunilla är ett namn som är vanligare hos lappar (eller samer), så det finns ingen anledning att tro att hon inte skulle vara av samiskt ursprung.

2012-05-06, 14:53
Svar #14

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Kerstin,  
 
Jag har fått intrycket att samer som övergick till svenska näringar som jordbruk, kallades så småningom inte längre för lappar i kyrkböckerna. Dvs, som om lapp delvis betecknade ett sätt att försörja sig (liksom torpare, fiskare och andra), och inte enbart en etnisk eller språklig tillhörighet. En gift kvinna på landet fick ju på den tiden hela sin tillvaro bestämd av mannens försörjning; var hon gift med (eller hemmavarande dotter till) en torpare så hade hon till stor del helt andra sysslor än hustrun till en renskötare.

2013-04-30, 11:25
Svar #15

Utloggad Ulrika Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-08-10, 13:54
    • Visa profil
Har just ärvt en släktforskning av en äldre släkting som gått ur tiden. Hon hade inte forskat på säkert 30-40 år, men det är väldigt spännande!
 
Jag ser anteckningar om en Nils Erik Berggren f. 1826 som gifter sig med lappflickan Christina Margareta Nilsdotter. Hon verkar komma i från Böle, Piteå. Är det någon som vet mer om dem? Är hon verkligen same, eller har min släkting missuppfattat?

2013-04-30, 12:34
Svar #16

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:00
    • Visa profil
Hej Ulrika!
I husförhörslängderna och andra kyrkböcker framgår om en person är same eller ej. Skriver prästen lapp så betyder det att personen är same. Spontant kan man tycka det verkar konstigt att det fanns samer i Böle, men det var många samiska familjer som den tiden bosatte sig vid kusten, både kring Piteå och Skellefteå. Samerna var ju då nomadiserande och renarna betar ju fortfarande vid kusten så det kanske inte var så underligt att man stannade kvar i förhoppning att man skulle få det bättre.  
 
Hälsningar
Maiken
Maiken Arvidsson

2013-04-30, 14:23
Svar #17

Utloggad Ulrika Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-08-10, 13:54
    • Visa profil
Tack Maiken.
 
Är det någon som forskat kring samer i Böle? En av anteckningarna ser ut som Lappjärda i Bölebyn. Kanske en speciell plats där mest samer bodde?

2013-04-30, 15:26
Svar #18

Utloggad Peter Isaksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 11:43
    • Visa profil
Ulrika,
 
I Piteå landsförsamlings vigselbok (E1:4) finns en anteckning om lysning 1853-03-27 mellan lappman Nils Erik Berggren i Öjebyn, född 1826 17/4 ,och lapppigan Christina Margareta Nilsdotter i Böle, född 1818-10-11. Inget vigseldatum anges.
 
Du hittar dem i husförhörslängden A1:8d (1844-1853) under kategorin Lapp Allmogen på s.1315 och 1324.
 
Där framgår att Christina Margaretas föräldrar hette Nils Nilsson och Christina Larsdotter. Nils Erik Berggrens far hette Nils Berggren.
 
mvh Peter

2013-04-30, 15:32
Svar #19

Utloggad Ulrika Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-08-10, 13:54
    • Visa profil
Tack Peter!
 
Åh, så roligt att få bekräftat att de fanns och att de var samer!

2015-01-26, 10:07
Svar #20

Utloggad Solveig Lindholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2015-09-26, 20:45
    • Visa profil
Min farfar Frans Bernhard Karlsson född 1876-02-01 i Orrviken, min farfars far Karl Fredrik Larsson vad jag undrar är om dom var samer. Ett foto visar farfar och farmor i samekläder dom är så vackra. mvh. Solveig.

2015-01-26, 11:19
Svar #21

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Solveig, han är inte född i Orrviken Sunne församling, utan i Trehörningsjö C:1 (1865-1894) Bild 33 / sid 28.
Fadern är Bleckslagare vid tiden för sonens födelse och bostadsorten noteras som Orrviken i Sunne.
Mvh Siv

2015-01-26, 20:54
Svar #22

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Vem som är same är en knepig juridisk fråga åtminstone i Finland (definitionen förändrades i fjol). Den som fyller vissa kriterier får bli registrerad som väljare i valet av Sametingets medlemmar. Det har hänt att inte alla som sökt registrering har blivit accepterade av samesämhället som äkta samer.

2015-01-27, 15:52
Svar #23

Utloggad Petrus Hägglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 08:59
    • Visa profil
Frans Bernhard har varit på tapeten tidigare. Om du söker under Trehörningsjö så finns det mer om honom.

2018-09-30, 19:00
Svar #24

Utloggad Rasmus Petersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 23:40
    • Visa profil
Hejsan, jag har precis börjat att släktforska på min mormors morfars sida (Lars Nygren, född 1875 i Anundsjö). Hans far hette Kristofer Dannberg och var född år 1850 i Anundsjö, och hans mor hette Katarina Larsdotter och var född år 1849 i Ödsbyn? Anundsjö. Vet någon om dessa hade samiskt påbrå? För mer information får ni gärna maila mig.

Jag har även lagt upp ett kabinettsporträtt i Moritz Bresky's katalog från Gällivare, på fotot är det 2 män i samedräkter. Detta fotot har vi ärvt och det har alltid legat bland alla andra gamla foton och vi har haft funderingar på om det kan vara Lars Nygren på fotot tillsammans med någon vän eller sin bror Jonas Östman? Lars Nygren verkar nästan identisk med han som är med på bilden.

2019-01-26, 12:36
Svar #25

Utloggad Marita Aurén Jusslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-01-15, 14:05
    • Visa profil
Hej!
Jag misstänker att jag på min fars sida har samiska rötter. Detta på grund av hans, min farfars, farfars fars och farfars farsfars utseende. Nu har jag läst här i tidigare inlägg att man inte kan gå på utseendet, men de har ett så speciellt utseende (nästan mongoliskt) att jag blir nyfiken och vill ta reda på ursprunget till deras utseende.
Om jag visste hur man gör så kunde jag visa bilder på dem här.

Min farfars farfars (Anders Ericsson, komminister i Skellefteå 1872-1912, f. 1830 i Nässe, Långsele) rötter hittas i dessa församlingar; Långsele, Ed, Sollefteå, Multrå, Graninge, Helgum, Ådalsliden, Resele och Dal.
Ingenstans hittar jag termen lapp eller same på de av hans anfäder jag hittat. Hur kan man gå tillväga för att få veta om han hade samerötter?

Tacksam för tips/ledtrådar
Vänligen,
Marita Aurén Jusslin

2019-01-26, 12:48
Svar #26

Utloggad Marita Aurén Jusslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-01-15, 14:05
    • Visa profil
Efter lite tips tror jag nu att jag vet hur man bifogar bilder.
De är i denna ordning; far, farfar, farfars far och farfars farfar.



2019-01-26, 12:55
Svar #27

Utloggad Marita Aurén Jusslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-01-15, 14:05
    • Visa profil
Jaha, farfars farfar fick inte plats, här kommer han....inte. Det gick inte att bifoga bilden på honom, men den som är nyfiken kan googla hans namn, se inlägg ovan, och hitta hans bild på www.hembygd.se


Vänligen,
Marita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna