ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Granbyn, Sorsele  (läst 2790 gånger)

2001-10-22, 09:48
läst 2790 gånger

Alexander Lindquist

hej jag söker efter Jon Larsson f. 1699 i Granbyn gift med Ingrid Pålsdotter f. 1715 i Ranbyn, Sorsele, nån som har mer uppgifter om dom 2 ???
hittar ej dom på lundströms cd
 
/alex

2002-01-05, 22:20
Svar #1

Utloggad Gun Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-05-27, 09:44
    • Visa profil
Alexander!
Sök på Lundströms CD, på Åsele (Vilhas) familj 1141, så hittar du Jon Larsson, samt även Tycko Lundkvist har i boken Av ris och rot skrivet om lyckselelappen Jon Larssons vistelser i skogarna vid holmsjölandet. Tyvärr så är det svårt att hitta boken i någon bokhandel i dag, men den finns att låna på biblioteken.  
Jag är själv av den släkten.
Hälsningar Gun.

2002-07-28, 09:38
Svar #2

Kjell-Åke Lundström

Alexander
Jag har följande anteckningar om Jon Larsson.
Familj 1.  
Jon Larsson, född 1699 i Gran, Lycksele. Soldat ? i Holmsjö, Nyland mm.
 
  Gift med  
  Elsa Larsdotter, född i Gran, Lycksele, död 1730. Bosatt i Gran,
  Lycksele. Begravd 1730-03.
 
  Gift 1731-02 i Sorsele med  
  Ingrid Pålsdotter, född 1715 i Ran, Lycksele. Bosatt i Gran, Lycksele.
 
  Barn i första giftet:
  Lars Jonsson, född 1714 i Gran, Sorsele, död 1731 i Gran, Lycksele.
    Dop i Sorsele 1714-03. Begravd 1731-02-21.
  Anna Jonsdotter, född 1715 i Gran, Sorsele. Dop i Sorsele 1715-12.
  Marget Jonsdotter, född 1718 i Gran, Sorsele. Dop i Sorsele 1718-02.
 
  Barn i andra giftet:
  Anders Jonsson, född 1730 i Orrböle, Nordmaling, död 1764.
  Katarina Jonsdotter, född 1736, se familj 2.
  Mårten Jonsson, född 1748 i Gran, Sorsele. Dop i Lycksele 1748-03-25.
  Nils Jonsson, född 1751 i Holmön, Umeå. Bosatt i Abbortjärn, Bjurholm.
 
 
  Familj 2
  Katarina Jonsdotter (från familj 1), född 1736 i Gran, Sorsele. Bosatt
  i Bjurvattnet. Dop i Sorsele 1736-03.
 
  Gift med  
  Erik Tomasson, född i Mjösjö, Nordmaling.

2002-08-24, 16:59
Svar #3

Alexander Lindquist

hej jag har boken Tycko Lundkvist köpte den när den kom ut, jag kan inte hitta Pål Jonsson f. 1735 3/5 el 5/3 nånstans hans ska va son till Jon Larsson 1699. så är han född i nordmaling el lycksele?

2002-08-24, 17:07
Svar #4

Utloggad Tommy Näzell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 12:41
    • Visa profil
    • www.genealogica.com
Jon Larsson, lapp, f. 1699 finns nämnd på sidorna 217, 240 & 280 enligt personregistret till boken 'Av ris och rot'.  
Det finns en Pål Jonsson utan angivet födelseår nämnd på sidorna 283, 330, 331, 370 & 406.
Tommy

2002-08-29, 09:03
Svar #5

Utloggad Peter Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 19:45
    • Visa profil
Pål eller Paul finns med i Tyko L:s samlingar/excerpter på HLA, dvs Landsarkivet i Härnösand.
 
Han var full i kyrkan en gång på 1770-talet; annars vet jag ej mycket om honom. Han bodde mest i Hörnsjö, och tycks ha nomadiserat grovt sett utmed Öreälven. Två döttrar uppnådde, veterligen, vuxen ålder; bägge gifte sig uppåt Alskalandet och bodde senare där.
 
Min tanke är att Paul är Jon Larssons son. Isåfall i 1:a giftet, dvs han skulle då vara Elsa Larsdotters son. Veterligen har inget annat bevisats; men denna 'tanke' är heller ej bekräftad.
Också jag är tacksam för vidare uppgifter.
 
Jon sägs vara född i Lycksele; men det finns två datum i omlopp, och ett är 1704. 1699 är den vanligaste uppgiften och förkoemmer såväl i flera av Tykos böcker som i Samer nolaskogs (Westerdahl 1986). Det finns dock en felläsning på en annan Jon Larsson som är Lagman från Lycksele.
 
Andra undringar:
1) (Kjell-Åke!) Varifrån kommer egentligen uppgiften om Gran? Är det en tolkning eller slutledning utifrån Lycksele; eller står det explicit i någon av dina annaler att han hörde till Gran. Lappbytillhörigheten tycks väl ej ha varit överhövan viktig då.
 
2) (...Vet du förresten nåt mer om Ångermanbyen?)
 
3) Att Nils Jonsson skulle ha fötts i Holmön, är det en uppgift kommer från kyrkoböckerna? Detta och flera andra av uppgifterna är nyheter för mig, trots att jag levt med di gamle nordmalingssamerna en branog lång tid nu.
 
4) Jon soldat... ? Never heard of it... inte för att jag betvivlar dina uppgifter - dina anser jag för bland de mest tillförlitligaste uppgifter i 'branschen': men vilken källa får man veta det i? Eljest har ju Nordmaling för samer och andra varit en präktig soldatmagnet. Bertil Marklund visar ju t ex att det fanns en same även före (det var en Zachris Larsson, som 1693 efterlystes av sina skogssamiska släktingar i Arvidsjaur ) Jon Larssons tid. 1700-talets Hvitlåck och en Vikman är andra, senare samekrigare, av vilka den förste var regelrätt kanonmat men den andre, gift med Lapp-Segre i Gideå och sedermera mer i C Ångermanland, blev ej långvarig som båtsman
(mer i Westerdahl och i egna kommande rapporten - se nedan).
     Annars har ju samerna i regionen en bra inhemsk reproduktion s a s, alltsedan 1480 som det verkar.
 
Personligen funderar jag som så, att om Jon Larsson hade Lycksele-ursprung, så avser detta primärt Lycksele lappmark (hade han varit född fem år tidigare, skulle det ha stått Ångermanna lappmark): det är det vanliga skickat, i Ångermanland vill säga, att man avslutar härkomstnoteruingarna för samer med namnet på lappmarken, där detta är känt. Ofta står bara Åsele, Lycksele - där lappmarken avses. Ibland Ströms lappmark.
 
En kommande utredning inför sedvanemålet i Nordmaling(bör bli offentlig till oktober månad) lär förhoppningsvis skingra vissa dimmor vad gäller helheten ifråga om samer i Nordmaling.  
 
Är tillsist djupt tacksam över Mjösjö-uppgiften i slutet av det Lundströmska inlägget; du får gärna ge referens där också. Det var i grevens tid jag fick veta detta; inlägget gjordes mitt under min examenstid och jag har av ngn anledning ej sett det förrän nu.

2002-09-02, 03:20
Svar #6

Alexander Lindquist

hej jag har Anna Maria Paulsdotter f. 1770 i Holmsjölandet sedemera gift med Erik Ersson Selja/Almark på alskalandet , det som ä mest intressanta är Paul Jonsson f. 1735 och dennes hustru Malin (Magdalena) Larsdotter f. 1736 skulle hon va dotter till Lars Bryngelsson ?

2002-09-02, 10:24
Svar #7

Utloggad Rune Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2014-03-23, 10:21
    • Visa profil
Hej Peter !
Du nämner en Zakris Larsson i ditt senaste inlägg.
Kan det vara samma person som Birger Källberg nämner i sina skrivelser om Alanäs socken del 1 o 2 ?
I så fall är han född 1679 och dog i Havsnäs 1765.
Han var gifte sig med Märta Persdotter 1704.
 
Mvh Rune

2002-09-03, 21:53
Svar #8

Alexander Lindquist

angående Lapp-segre, så var hon gift med lappmannen Pehr Olofsson f. 1774 från Sävar, dom brukade lapptorpet på västergissjömon i gideå sn, till sin död 1827 var hon gifte om sig med lappmannen Zacharias Vikman från nordmaling som dog i Säbrå. Slutligen finns Lapp-segre död på en byaskog i Sidensjö sn, vet ej var står bara det. Lapp-Segre alias (Segrid Mathsdotter f. 1785 i Överbillsjö, själevad sn dotter till lappman Maths Nilsson f i Östra Billsjö, gift 1778 till Sidensjö, son till lappdrängen Nils Ersson f. 1722 och Malin Matsdotter f. 1720 lappiga från Lycksele.

2003-04-15, 21:03
Svar #9

Lena Rydén

Hej
Jag söker en Anna Granlund f. 1763 men vart. Jag tror att det kan vara här?
Hon finner jag första gången på Kungsholmen 1790.
 
MVH
Lena

2003-04-15, 22:15
Svar #10

Erik Holmlund

Lena> Vet du att Anna Granlund var same? Antar att det är därför du ställer frågan under Granbyns sameby.
 
Annars fanns det en komminister i Sorsele vid namn König Granlund (1682-1745), gift med Anna Laestadia d.1744. Han var dock inte same. Han hade 6 döttrar och 2 söner. Bägge sönerna flyttade till Stockholm och skulle kunna vara möjliga fäder till Anna Granlund. Sönerna hette Johannes Granlund, f.1728 & Peter Granlund, f.1734. Uppgifterna hittade jag på Leif Boströms familjesammanställning av Laestadius-släkten som finns på denna adress:
http://home.swipnet.se/leifbostrom/laestadius.htm

2004-09-18, 12:21
Svar #11

Alexander Lindquist

Någon som vet var Pål Paul Jonsson f. 3/5 1735 Lycksele? men vart?  hans fru Malin Larsdotter f. 1736 lycksele?

2005-09-27, 22:53
Svar #12

Alexander Lindquist

Peter Ericson
 
Pål kan ej vara Jon Larssons första hustru Elsa Larsdotters son, tippar hellre på Ingrid Pålsdotter. Man hör ju på efternamnet vad han är döpt efter Pål efter mors efternamn och Jonsson efter fadern. Står iofs Paul i födelseboken, men har ej lycksele så jag kan ej titta.

2006-12-22, 14:14
Svar #13

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Ur Lappmarkens dombok, vid Häradstinget i Lycksele, den 4 januari 1701 anklagar Lappmannen Mårten Nilsson från Umeåbyn Lappen Oluf Clementsson från samma by för att han ska trängt in på hans Skatteland.
Det jag undrar om något vet vad Mårten Nilsson hustru hette.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2009-09-26, 02:07
Svar #14

Utloggad Majna Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-09-26, 02:13
    • Visa profil
Hej, jag söker namn pa föräldrarna till Maria, Elisabet Lundqvist född 1878 21/11, hon gifte sig med Johan Vilhelm Karlsson född 1874 6/1, dom bodde i Närke, Gropen, kvistbo. Jag undrar om hon har samisk anknytning.}}}}

2009-09-26, 10:01
Svar #15

Utloggad André Hedman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2015-02-06, 12:22
    • Visa profil
Hej Majna!
Jag hittar ingen Maria Elisabet i född 1878-11-21 i födelseboken för Sorsele.
Det finns en Maria Elisabet född 1878-11-26 i Skellefteå lfs vars far heter Jonas Andersson Lundqvist.
André Hedman

2019-01-28, 23:53
Svar #16

Utloggad Erik Holmlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 22:20
    • Visa profil

Några av spörsmålen kring den i denna tråd omdiskuterade Jon Larsson får sitt klargörande i arvsmål
vid Lycksele tingslag 1731-01-13.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/H0000413_00035


"Samma dag fordrade Clemet Siuhlsson ifrån Grahn å egen och pupills afledne Siuhl Olofssons dersammastädes sons Måns Siuhlssons wägnar, arf af Jon Larsson uti Grahn, efter theras uti Marti månad åhr 1730 igenom döden afgångna swägerska och faster Älla Olofsdotter, emedan the, så wijda hon inga bröstarfwingar efter sig lämnat, äro hennes närmsta arfwingar.
Jon Larsson förmälte Ällas man upwiste ett af honom samt Älla uprättat och underskrifwit samt af befallningsmannen Olof Westman i Ångermanland bewittnadt testamente, dat. Gideåbacken uti Grundsunda socken d.14 December åhr 1722, derutinnan Jon och Älla befunnos hafwa till hwarandra testementerat all sin egendom hwartill den äger mehra skall, som den den andra öfwerlefwa, hafwandes och afledne häradshöfdingen Hr Marcus Bostadius d. 3 Junii åhr 1723 detta testamente underskrifwit, och bewittnat, at Jon och Älla uti hans närwaro widgådt före omrörda testamente hwar wid nu sig Jon Larsson ständigt sökt, wägrandes wid sådan beskaffenhet at wilja någon dehl af qwarlåtenskapen till sina andreparter, dåck efter något twistande sig utlät, at af god benägenhet wilja gifwa hwar för sig 6 daler kmt der med ock Clemet
Siuhlsson woro nögd, och ty pålades Jon Larsson at utan drögsmåhl tillställa Clemet Siuhlsson och sin hustrus brors son förmälte Måns Eriksson (sic! fel patronymikon) hwar sina 6 daler och bör Jon Larsson således i följe få der af som 1686 åhrs testamentsordning och 9 Cap. JordB. L.L ifrån sina andreparters widare tilltahl om arfwet efter Älla Olofsdotter frijkänd wara."


-Här får vi belägg för att Jon Larsson kom från Grans sameby.
-Jon Larssons första hustru hette inte Elsa Larsdotter som påståtts, utan Älla Olofsdotter. Även Älla kom från Grans sameby.
-Jon Larsson och Älla Olofsdotter hade inga bröstarvingar tillsammans. Alltså kan man utesluta att den Pål Jonsson som nämnts som son till Jon Larsson, åtminstone inte var en son från det första giftet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna