ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lappar från Lycksele lappmark i Åsele C:1  (läst 2428 gånger)

2012-03-27, 01:38
läst 2428 gånger

Erik Holmlund

Med anledning av att lappar från Lycksele lappmark förekommer i Åseles tidiga kyrkböcker i större utsträckning än man kanske skulle kunna tro, och p.g.a. att det inte är helt lätt att identifiera dem och p.g.a. att om man lyckas identifiera dem, så kan man få en del fina kompletterande uppgifter till andra källor för Lycksele lappmark, så startar jag nu denna tråd. Det tycks vara några specifika familjegrupper som frekventerade Åsele kyrkplats.  
 
Att man skulle återfinna en del Vapsten-lappar i Åseles kyrkböcker hade jag väntat mig då Vapstens bymarker gränsar mot Åsele lappmark. Att hitta lappar från nedre Granbyn var mer förvånande. I resten av detta inlägg tänkte jag beröra Ture Jakobssons familj och Jon Jakobssons familj och deras avtryck i Åsele C:1. Det förefaller som de ingår i samma grupp av människor, och vid ett tillfälle finns en dopnotis som skulle kunna ge stöd för att de var bröder. Trots det är jag väldigt skeptisk till om de verkligen var bröder.
Att jag tolkar dem som inte varandes bröder bygger på att Ture Jakobsson tar över Jakob Anderssons land Olsele i Granbyn, och Jon Jakobsson tar över Jakob Clemetssons land Krutjaur också i Granbyn.  Här kan inflikas att fram till 1680-talet hörde Krutjaur till Arvidsjaurbyn och Piteå lappmark.
 
Fall 1: Ture Jakobsson  
 
Ture Jakobsson har jag funnit i sex st. notiser i Åsele C:1, enligt följande:
 
1) Döpt: 1710 31 december Brita Turesdotter född larsmässotid,
föräldrarna Ture Jacobsson, Anna Sjulsdotter
Testes: Jonn Jacobsson, unga Anund Nilsson
 
2) Döpt: 1717 10 februari döptes Clemmet Joensson dotter wid namn Kerstin
fadern ut supra. Modern Karen Pålsdotter.
Witnen Anders Päärsson, Tur Jacobsson, Margareta Siulsdotter, Anna Siulsdotter, Christina Edin
 
3) Döpt: 1718 22 februari christnades Anders Jonssons son ifrån Bindalen wid namn Jon dess moder Kersten Nilsdotter.  
Witnen Påål Bängtsson, Thur Jacobsson, Nils Nilsson, Anna Siulsdotter, Margareta Nilsdotter
 
4) Begravd: 1726 Thur Jacobssons måg barn ifrån Norike
 
5) Döpt: 1729 23 februari Johan Pålssons dotter med det namnet Brijta
Testes Tur Jacobsson, Bengt Bengtsson, Segrid Jonsdotter
 
6) Döpt: 1733 Jakob Jons barn wid namn Anna
fadder Tur Jacobsson, Jacob Jacobsson
 
Här kan man notera att det ingenstans står att Ture Jacobsson kom från Lycksele lappmark. Där finns dock en uppgift (4) ifrån Norike dvs Norge, som tycks peka i en motsatt riktning. Ifrån Norge är en vanlig ortsangivelse på lappar i Åsele C:1, en notation som självklart missleder många forskare som inte gör en bredare analys. Det man kan säga med säkerhet om den vanliga uppgiften ifrån Norge i Åsele C:1 är att personen definitivt inte hör i Åsele lappmarks egna lappska allmoge. Här ska vi komma ihåg att framförallt lappar i Vapsten och Ranbyn i Umeå lappmark var flitiga brukare av land på bägge sidor gränsen och att lappbytillhörighet kunde bytas under en livstid. Noterbart är också att det bara i undantagsfall står vilken lappby som utsocknes lappar hörde till, i Åsele C:1. OBS! När Ture Jakobsson låter döpa sin son Abraham i Lycksele 1718, uppges han höra till Wapsten, vilket illustrerar att lappbytillhörighet är något som är komplext. Tillhörigheten till Wapsten lär förklara varför han dyker upp flera ggr i Åsele C:1. I skattlängderna finns dock bara en Ture Jakobsson i Umeå lappmark, och det i Granbyn. Notera Pål Bengtsson som vittnar samtidigt som Tur Jakobsson (3). Det är Ture Jakobssons granne och (möjlige) brorson Pål Bengtsson i Granbyn. Notera också Jonn Jacobsson som vitnar vid Ture Jacobssons dotters födelse(1) och Jacob Jacobsson som dopvittnar vid samma dop som Ture Jacobsson (6). Jon Jakobsson i Granbyn är ensam skattlapp i Lycksele lappmark med det namnet. Jakob Jakobsson kan vara bror till Jon eller Ture, eller till både och. Jag finner det dock osannolikt att han skulle vara identisk med Jakob Jakobsson i Brattfors.  
 
 
Fall 2: Jon Jakobsson
 
1) se ovan
 
7) Döpt: 1716 24 mars Gunnar Olofssons son wid namn Hindrick, föräldrarna Gunnar Olofsson och Kaaren Siulsdotter.  
Testes Joen Jacobsson, Thomas Nilsson. Thomas Andersson, Magdalena Rockstadia, Margareta Siulsdotter, Märeta Göransdotter
 
8) Döpt: 1718 22 februari Joen Jacobssons dotter ifrån Lycksele wid namn Gunnela. Barnets moder Gunnela Siulsdotter.  
Witnen Thomas Siulsson, Thomas Siulsson, Margareta Siulsdotter, Lispeta Siulsdotter
 
Notera att den Gunnar Olofsson vars barn Joen Jakobssons dopvittnar för(7) kommer från Vapsten i Lycksele lappmark. Dopvittnena Thomas Siulsson i notis (7) är mycket sannolikt identiska med skattlappar i Vapsten i Lycksele lappmark. Notera att i (8) framkommer att Joen Jacobsson kommer från Lycksele lappmark. Jon Jakobsson i Granbyn är som sagt ensam med det namnet i Lycksele lappmark. Från skattlängder vet vi att han har skattelandet Krutjaur, och i Lycksele Db1703 framkommer bl.a. att han har viste vid Gargselet, och att han har två (då troligen rätt unga) söner som heter Sjul. Krutjaur ligger inom det man skulle kunna kalla skogssameland i nedre Granbyn. I Lycksele Db1726-01-12 framkommer att Tomas Sjulssons i Vapsten morbror är Jon Jakobsson i Vapsten.  
 
I nedre Granbyn finns två Jakob:ar på två närliggande skatteland, som tycks vara fäder till flera Jakobssöner. Det är inte tvärenkelt att reda ut vilka Jakobssöner som var söner till vilken Jakob.
 
A) Jakob Andersson, skattar i Granbyn 1661-1704, för skattlandet Olsele (något år erlagt skatt i Arjeplog)
 
B) Jakob Clemetsson, skattar under Södra Arvidsjaur 1661-1682, för skattelandet Krutjaur (kallas Ainajaurland på Geddas karta)
 
Följande Jakobssöner finns att sortera in som söner till A) eller B)
 
Son 1: Bengt Jakobsson, skattar i Granbyn 1682-98, för skattlandet Juktsele/Sjuktsele, tidigare skattat under Södra Arvidsjaur. Bengt var bror till Anund Jakobsson vilket framkommer av Lycksele Db 1704-01-07. Bengt hade sönerna Pål, Lars & Anund, vilket framkommer av samma domboksnotis. Sonen Pål Bengtsson skattar för Sjuktsele 1711-1727.
Son 2: Anund/Anders Jakobsson, bror till son 1) skattar under Granbyn 1685-1704 för skattlandet Krutjaur, tidigare tillhörig Södra Arvidsjaur. Anund Jakobssons änka erlägger skatten 1711.
Son 3: Jon Jakobsson, uppges i skattelängder under Granbyn skatta 1685-1720 för skattlandet Krutjaur, tidigare tillhörig Södra Arvidsjaur. Jon skattar tillsammans med Anund Jakobsson för Krutjaur, varför det synes som att de är bröder.
Son 4: Sjul Jakobsson som skattar för Jakob Anderssons skatteland Olsele år 1699. sonen Sjul betalt skatten. Han är den ende av sönerna som man 100%-säkert kan sägas vara son till A) då det uttryckligen står att han är son.
Son 5: Ture Jakobsson, skattar för Jakob Anderssons land 1711-1727 i Granbyn. Tycks väldigt sannolik son till A)
Son 6: Jakob Jakobsson, som också återfinns i Åsele C:1 i ett flertal notiser, ofta i samma sammanhang som Ture Jakobsson och Jon Jakobsson. Kanske knivigast att säga något säkert om, förutom det inte synes särskilt sannolikt att han är identisk med JJ i Brattfors. Medan epitetet ifrån Norge går bra ihop med tillhörighet i Vapten/Ran så rimmar det väldigt dåligt ihop med att vara nybyggare i nedre delarna av Umbyn.
 
Jag tycker mycket pekar på att Bengt, Anund & Jon Jakobssöner var söner till Jakob Clemetsson. Det som besvärar påståendet är att Bengt Jakobsson ofta står efter Jakob Andersson i skattlängden, och är absent 1683 vid skatteuppbörden samtidigt som Jakob Andersson. Det skulle kunna vara ett indicium på att Bengt är son till Jakob Andersson. Men det är samtidigt fler andra som absenterar så det kan vara ett sammanträffande.
 
Återkommer med fler analyser/fynd av Lyckselelappar av Åsele C:1 vid senare tillfälle.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2012-03-27 08:37)

2012-03-27, 08:45
Svar #1

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Vilken himla bra analys av Erik att man blir mållös av häpnad!  
 
 
Det kan vara bra att veta att söderlappen Jakob Clemetssons barn Sara (svårläst, överskrivet med KOIN - jag tolkade tidigare namnet som Rogert) samt Jon Jakobssons barn Merit döptes i Arvidsjaur 1655-02-01 (LIa:1 sida 129).
 
Erik, du ska ha en stor tack för att du klargjort att Jakob Andersson i Granbyn har sonen Sjul, för då är det han som kommer att bli nybyggare i Arjeplog (dombok 1708) och klockare i Silbojokk åtm. 1723-1745! Sjul Jakobsson (f. 1672) och hans andra maka Margareta Johansdotter (1683-1769) bor på äldre dagar i Racksund hos hustruns brorson Per Zackrisson med familj. Paret flyttar från församlingen 1752 och Margareta återkommer ensam 1761 (Arjeplog AI:1 sida 5).  
 
Sjuls dödsnotis har inte återfunnits i någon av grannförsamlingarna, så man får anta att han avled i Norge. Bokserien Saltdal Gård og slekt, fjärde delen, sida 105: Det er mulig at Bleiknesfjell var bosatt omkring denne tida (1758). Presten oppga denne plass da han begravde Sjur Jakobsen i 1759. Inga uppysningar om hans familj finns, men åldersuppgiften ställer till det för i tredje delen, sida 494 står att Han var 62 år da han döde.. Hm!
 
När Åsele C:1 är färdigkollad, kanske det blir läge att ta en titt i kyrkoböckerna på andra sidan gränsen efter fler spännande fynd. Dessa finns fritt tillgängliga på norska Arkivverkets  hemsida.

2019-10-12, 13:03
Svar #2

Utloggad Kenneth Ekman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-08-27, 17:43
    • Visa profil
Hej,


Jag försöker hitta finnas fler ättlingar än jag (och mina närmaste grenar) på Y-linjerna från Jakob Tursson. Det vore intressant att DNA testa och se om det stämmer...


Jag kollade just i Åsele C:1 på Arkiv Digital och försökte hitta Brita's födsel 1710, (på de första två sidorna), men hittade henne inte.


Finns det mer information om exakt vilka sidor fynden hittats på, @Erik?

2022-11-27, 17:43
Svar #3

Utloggad Kenneth Ekman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-08-27, 17:43
    • Visa profil
När jag tittar igen hittar jag födseln på den första sidan


HFL: Åsele (AC) C:1 (1710-1748) Bild 6 / sid 211

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna