ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skattelappar  (läst 2746 gånger)

1999-11-15, 20:49
läst 2746 gånger

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Jag har under läsning av Ossian Egerbladhs böcker om lappmarkens kolonisation kommit att undra mer och mer om samerna. Som barn i Storuman tyckte jag det var konstigt att det inte fanns några samer där, men nu inser jag att många blev nybyggare och assimiliserades.
Att jag själv har en gnutta same i mig har jag först nyligen upptäckt...
 
Jag har lånat en del böcker om samer på biblioteket men skulle vilja ha tips om någon litteratur om skattelanden och om de som innehaft sådana. Hade lapparna separata ting innan nybyggarna kom ? Finns i såfall de bevarade ?
 
Personligen härstammar jag från fd skattelappen Johan Tomasson i Bastuträsk (nuv. Gunnarn ), f 1716, som dog på Kalmar fästning, 1770. Ossian anger bara att han var från Granö. Föräldrarna nämns inte alls. För att komma vidare måste jag alltså lära mig mer om samerna, så tipsa mig !!
 
hälsningar Cecilia ( en ynka 64-del same )

1999-11-15, 21:38
Svar #1

Lotta Johansson

Hej Cecilia!
I Ossian Egerbladhs bok Degerfors - 1700-talets kolonisation finns lite ur domböcker som jag skrivit av.
 
Bl a det här ur Dombok, Umeå, 30/3 17?? (jag vet inte varför jag har skrivit frågetecken där):
Byamännen i Granön voro instämda för sin efterlåtenhet att uppköra vintervägen då lifstidsfången Johan Thomasson från Bastuträsk skulle nedföras till Umeå, varigenom kronan till last tolv dagars mera fångförtäring än vederbör hade åtgått.
 
Lite grann iallafall....
Mvh//Lotta

1999-11-15, 21:40
Svar #2

Lotta Johansson

..glömde..
Läs domboken! Om han är livstidsdömd så finns säkert ett prästbevis om vem han var i domboken. Och där bör stå var och när han är född och vilka som var hans föräldrar.
 
Lotta

1999-11-19, 10:00
Svar #3

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Tack Lotta !
Det mesta jag vet om Johan har jag från Ossians bok om Barsele. Just nu har jag tio av Ossians böcker hemma, så även den om Degerfors.
Det troligaste är att noteringen är från 1759 eller 1760, då domen verkar ha fallit 1759.
 
Finns domboken på mikrokort ?
 
Om jag vill veta något om hans tid på Kalmar fästning, var ska jag leta ?
 
Hjärtliga hälsningar
Cecilia

1999-11-19, 19:20
Svar #4

Lotta Johansson

Hej Cecilia!
 
Om domboken finns på mikrokort vet jag inte, men det är bara att ringa SVAR och fråga om den är konverterad. Annars finns ju film som går att låna från länsbiblioteken.
 
Det bör finnas något från Kalmar, men om det finns mikrofilmat vet jag inte. Jag ska försöka ta reda på det eftersom jag bara bor 2 mil från Kalmar.
 
Lycka till!
 
Mvh//Lotta

1999-11-19, 21:09
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Cecilia
 
Det finns en skrift på drygt 40 sidor i A4-format av Ossian Egerbladh som heter Människoöden i domböckerna (Umeå 1977). Den ingår i serien Acta Bothniensia Occidentalis, Skrifter i västerbottnisk kulturhistoria nr 2. På sidan 15 finns, under rubriken Far och dotter dömda till döden en grundlig redogörelse för bakgrund och vad som utspelade sig.

1999-11-22, 21:00
Svar #6

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Hej !
Ja det är ju en historia som inte var vanlig i lappmarken. Far och dotter hade vid två tillfällen haft sex med varandra. Första gången erkände Maria inför prästen. Något år senare upprepas det, varvid hon berättar för flera personer och länsman anger dem. Båda döms till döden men hans straff omvandlas till livstid och hon har troligen fått slita spö. Ossian säger att hon sen blev en duktig bondmora. I hans böcker om bl a Barsele, Stenseles första 100 nybyggen, Örträsk m fl har jag inte stött på något om hans bakgrund, annat än att han är fd. skattelapp från Granö.
Vet du något, Staffan ?
 
mvh Cecilia

1999-11-22, 21:29
Svar #7

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Skelleftebygdens släktforskare har gett ut en CD med Kjell-Åke Lundströms forskningsmaterial. Där finns inga säkra besked om ursprung, men Johan uppges vara född 1716 och d 1770. Som möjlig fader nämns skattelappen Tomas Andersson i Bastuträsk. Johan skulle ha varit född i Granbyn men tillhörde Umbyn.

2000-01-09, 23:19
Svar #8

Utloggad Lars-Olof Delsing

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2018-08-16, 00:49
    • Visa profil
Hej Staffan!
 
Jag sökte efter information om denna CD-version (om Vilhelmina-Åsele-samerna) på Skelleftebygdens släktforskares hemsida, men hittade ingenting.  
 
Kan du ge närmare upplysningar om vart man vänder sig för att få tag i den. Pris och PC/Mac-alternativ är givetvis intressanta.
 
MVH
 
Lars-Olof

2000-01-11, 21:33
Svar #9

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
CD:n kan beställas av Sten Lundgren, Skärvägen 8, 930 15 Bureå. Tel 0910-78 17 96. E-mail sten.lundgren@ebox.tninet.se. Jag betalade 130 kr.

2000-01-12, 17:07
Svar #10

Utloggad Lars-Olof Delsing

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2018-08-16, 00:49
    • Visa profil
Tack för hjälpen!
 
Lars-Olof

2001-01-08, 15:06
Svar #11

Utloggad Peter Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 19:45
    • Visa profil
Hej Cecilia!
 
Jo, dom hade ting.
Jag har forskat en del i Ume lappmarks tings
domböcker/protokoll.
 
Kontakta mig, så kanske ví kan hjälpas åt att ta reda på mer - jag jobbar vidare i ämnet.
 
Mvh Peter Ericson, Ljusminne, Länsmuseet Västernorrland, tel 0611-886 67

2001-02-03, 10:34
Svar #12

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Peter Ericson !
Min dator är trasig, så jag har först idag fått se ditt meddelande...
Tack på förhand och jag ringer till veckan !
 
Med vänliga hälsningar
Cecilia

2001-03-18, 15:54
Svar #13

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle vilja ta upp en fråga som Cecilia ställde i början av denna diskussion, nämligen var man kan läsa mer om lappskattelanden, och för att utöka denna, om var de var belägna t.ex.
 
Kjell-Åke Lundströms CD hänvisar till Tellvattenlandet, Holmträsklandet, Launaträsklandet o.s.v. Tellvattnet (eller Tällvattnet) finns det tre av på min karta, men inget ligger i Åsele (ett i vardera Bjurholm, d.v.s. dåvarande Nordmaling, Anundsjö och Gideå)och Holmträsket finns det en sjö på gränsen mellan Åsele och Björna och Launaträsk hittar jag inte överhuvudtaget.
 
Var ligger de här ställena egentligen???
 
HJÄLP!!!
 
/Björn

2005-01-16, 19:03
Svar #14

Lars

Hej! Är också slåkt i nedstigande led till Johan Thomasson,1716 Granbyn.
Läser det ni skrivet och finner det intressant just om anteckningen om Thomas Andersson som ev fader. Det är just vad jag själv har kommit fram till i eget sökande utan att ha sett detta.
Fast jag har ju Thomas Andersson,nämnd bland lappmännen i Umbyn 1700.
Bastuträsk låter ju lite underligt, det finns säkert någon bra förklaring,men Johan var ju först dit. Är det möjligen Altaware som avses.
Har tyvärr ingen källanteckning för Thomas.

Thomas borde vara född o 1680 och som ev fader till honom har jag Anders Thomasson,o 1660-o1740,
lappman Pausele och skickare Umbyn,innehar Rusele,brukare Granselet.Fiskrträsk Rusele,Rusträsk,Blåwiken.Rusele och Pausele som hans förfäder.Så:
Thomas,född o 1630,lappman Pausele.
barn:Anders:född o 1660(ovan),Lars:Pausele/Pauträsk,brukarGranselet,n tom 1741,brukar Granselet som förfäderna sedan gammalt(1741), född o 1660,d 1740-45.
ev barn:Mårten T,Granbyn,n 1704:sk 7 år Ohlsele,
ev. barn:Joen T,n 1703 som "gamle länsmannen JT"
tillsammans m länsm Anders Clementsson,Granbyn.

Anders Thomasson: ev barn:
Sjul,f o 1675,n 1692 Granbyn,(Sjul A/Anundsson n1741 son 60-årig,Wapsten).
Michiell A,n Granbyn 1700
Thomas,n 1700 Umbyn(Johans ev fader)
Matts A,n 1733-44 Umbyn,nämndem Umbyn,lappman inneh Pausele med Kiöktis Afwan(Rusele o Blåwikan).Fisketräsk Pafsele,Blåwiken,(Rusele,Rusträsket),född o 1680.
Måns A i Gran,n tillsammans m Sjul Thomasson.

Thomas Anderssons ev barn,Johans mkt trol. syskon:
Per,skattlapp Ohlsele,född 1704 Granbýn.
Sjul T i Gran,n 1754,n 73 m son Thomas,född o 1710
Gunnel,f 1713 Granbyn,d 1788 Granbyn,
Johan,f 1716 Granbyn.

Källa till uppg om Anders Thomassons,Matts Andersson och en del Sjul A: Ossian E:s bok Kattisafwan/Rusele. Andra uppg svårare att uppge källa då det är mycket insamlade uppg här o var.
Men det är och var seriösa uppg som jag har funnit i sammanställda sidor om lapparnas förehavanden.Ber om ursäkt i förväg.

Till sist har jag en uppg om att Johan 1716,skattelapp Bethsewuomi,vill minnas att det var ngt han härstammade ifrån,vidare bosatt Rusele 1739-43.

Kul om någon vill kommentera,hävdar om igen att detta som sagt inte är någon absolut sanning,men jag tror att det kan ligga ngt i detta.

Vad tror ni?
(Hoppas att ngn går in på sida...)
Vänligen,Lars


Källa till uppg om Anders Thommasson

2005-01-17, 23:09
Svar #15

Alexander Lindquist

Bastuträsk är det inte nuvarande gunnarn,stensele?

2005-01-19, 01:00
Svar #16

Lars

Jovisst! Bastuträsk fick postadress Gunnarn vilket senare fick ge namn till byn,men än lever Bastuträsk i fastighetsbeteckningarna,vad jag minns.

Som tillägg till Johan Thomassons anor ovan,vill jag nämna att Anders Thomasson,född o 1660 är n 1741,så han dör mell 1741-1745.
Hans far Thomas,skall ses som lappman Gransehlet och Pausele.
Mvh Lars.

2005-01-20, 19:54
Svar #17

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Roligt att se att det kommit nya uppgifter!
Det var länge sen jag kollade och nu har jag alltså en del nytt att kolla upp!
 
Min ursprungliga orsak till att börja släktforska var att jag hoppades på att hitta samer och Johan är hittills den ende jag vet med säkerhet.
 
Ha en bra dag!
Cecilia

2005-02-15, 20:12
Svar #18

Lars

Hej Cecilia!
Har du haft någon framgång? Lars

2007-10-16, 18:33
Svar #19

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Skelleftebygdens släktforskare har gett ut en CD med Kjell-Åke Lundströms forskningsmaterial. Där finns inga säkra besked om ursprung, men Johan uppges vara född 1716 och d 1770. Som möjlig fader nämns skattelappen Tomas Andersson i Bastuträsk. Johan skulle ha varit född i Granbyn men tillhörde Umbyn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna