ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-19  (läst 2290 gånger)

2003-03-19, 14:08
läst 2290 gånger

Peter Sandberg

Blir en same upprörd om man kallar denne för lapp eller är det helt neutralt? Beror det på vem som säger ordet/-n? Om det finns nån negativ värdeladdning i ordet lapp, vad beror detta på?

2003-03-19, 20:41
Svar #1

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Peter! Den same som idag av någon oförsiktig person omtalas som lapp blir sannolikt missnöjd. Gällande terminologi föreskriver entydigt same. Modet växlar, rätt som det är blir kanske lapp gångbart igen. Lite tråkigt för den historiska kontinuiteten. I äldre litteratur finns ju exempelvis åtskilligt om det lappska folkets nöd etc. Så håll dig du till same, Peter. Annars kan du få ovett. Bengt

2003-03-19, 21:37
Svar #2

Peter Sandberg

Hej Bengt Rur Du får gärna utveckla dina tankar runt orden: historik, värdeladdning osv. Vore tacksam för det.

2003-03-20, 18:14
Svar #3

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Peter! Nu blir det svårt. Ordens betydelse skiftar enligt av mig observerade men likväl ej kända lagar. Skola och universitet, politikers och fackliga ledares snack, media kan räknas som normerande. Så är det i en demokrati, så är det också i en diktatur. Att gå mot det som för tillfället räknas som rätt sätt att uttrycka sig kräver mod och energi. I min ungdom var ordet neger ett neutralt ord. Det var praktiskt och retade ingen. Ville man vara elak och uttala sig nedsättande brukades nigger. Att kalla en neger för nigger ansågs ohyfsat. Idag går det däremot inte an att säga eller skriva neger. Tänker mig att det kan vara något liknande med lapp. Det förefaller som om det är människor med vänstersympatier som är mest pigga på att röja i språket på detta sätt. När man är på väg att lyckas intalar man sig själv och andra att det rör sig om ett framsteg och att världen därigenom skulle bli bättre. Kanske det? Själv är jag - åtminstone i denna fråga - praktisk och stretar inte emot. Låter därför bli sådana styggord som exempelvis lapp och neger. Språket är också en politisk fråga. Med språkets hjälp kuvade Hitler det tyska folket. Hur har vi det hos oss? Bengt

2003-03-22, 22:53
Svar #4

Peter Sandberg

Hej Bengt. Jag skriver en mindre uppsats om värdeladdade ord. Du säger att i min ungdom var ordet neger neutralt... När var detta? Själv är jag 31 och ordet neger har alltid varit negativt för mig. Tack i övrigt för dina inlägg!

2003-03-23, 03:45
Svar #5

Carl-Oskar Lundstrm

Hej Peter! Här kommer ett tips, nämligen en bearbetning som kan vara till användning för din uppsats. Nedannämnda avhandling tar upp ett kapitel just frågan om språket och begreppet lapp, hur ordet lapp uppfattats och uppfattas och hur det även i vissa fall används av samer idag. Andrea Amft: Sápmi i förändringens tid - en studie av svenska samers levnadsvillkor under 1900-talet ur ett genus- och etnicitetsperspektiv. (Kulturens Frontlinjer 20. Umeå 2000) Mvh Carl-Oskar

2003-03-23, 18:32
Svar #6

Åke Forsmark

Vad gäller neger... Som jag minns det så var ordet neger värdeneutralt fram till 66-68 ungefär. I radion kunde man höra sådant som Josh White är en neger-musiker .... Själv hade jag en bok med svarta poeter som hette Negerlyrik. Titeln får en helt annan klang idag. Man kan också läsa översatta amerikanska deckare från 50-60 man använder beskrivningar som En lång vältränad neger.... Men i och med Martin Luther King, rasupploppen och Svarta Pantrarna så förstod vi i Sverige att rasproblemet i USA var mycket mer komplicerat än vad vi tidigare trott så kom också ordet neger att få en mer negativ klang. Och ungefär i samma veva så kom diskussionen kring lapp/same upp. Själv använder jag uttrycket same för att inte reta någon i onödan.

2003-03-23, 21:54
Svar #7

Erik Holmlund

Negerjazz var väl t.ex. ett allmänt använt uttryck om en musikstil på 30- och 40-talet. Något nedvärderande i uttrycket tror jag inte fanns ursprungligen. MA Numminen, den finske artisten, kallar fortfarande idag sin musik för finsk negerjazz. Astrid Lindgren kallar Pippi Långstrumps pappa för negerhövding. Jag tycker det tvivellöst att ordet neger inte ursprungligen hade en nedvärderande klang i Sverige. Margareta Kjellberg sjöng om en negergrabb i sin Hottentottvisa från sin tidiga karriär. Uppfattades antagligen som en munter visa på sin tid. Idag finns risken att folk skulle uppfatta den som fördomsfull. Definitivt politisk inkorrekt i varje fall. Idag.

2003-03-24, 07:08
Svar #8

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Ord är i sig själva neutrala, det är vilken betydelse man lägger i orden som är avgörande.
Tuvärr finns det en vardagsrasism som kan slå igenom och med tiden göra ordet värdeladdat.
När Louis Armstrong en gång spelade på Vinterpalatset i Stockholm beskrevs konserten:
Jazzmusiken skapades av negrer, - jazzmusiken skapades av berusade negrer, - jazzmusiken skapades av berusade negrer på bordell... och detta i en av våra större tidningar.  
Tyvärr minns jg inte året men det bör ha varit efter fredsslutet vid 2. världskriget.
Samtidigt publicerades dikten Negern talar om floder i 'Min Skattkammare' för barn.
Det ena exemplet starkt rasistisk, det andra som en skildring av annan kultur.
Jag är ytterst tveksam till att byta benämningar på yrken eller folkslag. Dels blir det nästan en form av bekräftelse på att ordet syftar på något negativt, dels får det nya ordet via vardagsrasismen med tiden samma negativa värdeladdning.
 
Men samtidigt så ...
Tyvärr  -  hur bekämpar man den massiva dumheten???
 
Rolf L

2003-03-24, 11:05
Svar #9

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Värderingar av ord är väldigt olika beroende på vem som använder dessa. I fråga om beteckningar som Eskimå, Lapp och Abouriginer är det benämningar som använts om folk. D.v.s. ord som använts av fiender eller kolonialmakter om folkgrupper som redan tidigt bedömts som underlägsna och mindre värda, ofta bedömda som primetiva. Dessa ord anses därför i antroplogin som icke önskvärda. Att man sedan i andra sammanhang anväder dessa ord neutralt i vardagligt tal och inte avser samma negativa värdering som ligger i den ursprungliga beteckningen, mycket för att man inte har alternativa beteckningar är en annan sak. Korrekt språkbruk är alltid att använda den beteckning som folk själva vill. I fråga om Inuiter är det en sak eftersom Eskimå är en skällsbeteckning ifrån de närmaste fienderna. Lapp är den stormaktsbeteckning pålagd uppifrån för att särskilja en folkgrupp från den normala svensken. När det gäller Auboriginer betyder ordet i sin ursprungsbetydelse inföding. Så att bli kallad inföding är något som de själva föredrar att slippa. Om vi i detta sammanhang också tar upp ordet neger så är det ett mer svårbegripligt ord eftersom det bytt betydelse under århundraden. Från början är det ett ord för svart, d.v.s. det betyder bara mörkhyad person och har används om många olika folkslag i världen. Men p.g.a. olika omständigheter har det mer och mer förskutits i betydelse och fått en negativ och nedvärderande mening. Det är så att idag när vi säger neger menar de flesta inte bara en mörkhyad person utan det får även en underklang av mindre värd och underlägsen ras. För att undvika dessa negationer bör man tänka sig för i användandet av ordet. Detta är mina åsikter om dessa ord baserat på några års studier i antropologi MVH Lena-Maria

2003-03-24, 15:23
Svar #10

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Peter! Jag är född 1934. Enligt vad jag minns så var ordet neger värdeneutralt i Stockholm under hela 1950-talet. Under 70-talet hade termen redan fått en i varierande grad nedsättande innebörd. Rimligen var det därför under loppet av 1960-talet som förändringen skedde. Det är inte säkert att revolutionsåret 1968 är alldeles avgörande. Tidnigarna ovilja att själva bruka termen neger - och även deras lust att klandra dem som alltjämt använde det förhatliga ordet - kan måhända förläggas till decenniets mitt eller kanske även något tidigare (1962?) Har inte de svarta afrikanernas eget språkbruk verkat vägledande? Hur var det i USA? Månne har denna förändrigens vind också mätts och dryftats av amerikanska forskare? Vad som sker i USA ger eko också i Sverige. Något svenskt initiativ är jag helt obenägen att tro på. Bengt

2003-05-12, 03:57
Svar #11

Utloggad Tommy Rapp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-01-31, 00:52
    • Visa profil
Lapp är ett nedsättande ord som har skapats av storsvensken. Samerna har alltid kallat sig själva för sami. lapp=same eskimå=inuit

2003-05-12, 06:50
Svar #12

Anders Ek

Om ordet lapp är nedsättande, varför använder delar av den befolkningen då själva det ordet? Jag tror inte att dom är så nedsättande om oss andra att dom tror att vi inte förstår innebörden i ordet same.

2003-05-12, 19:41
Svar #13

Åke Forsmark

Själv använder jag ordet same mest för att inte reta någon i onödan. Men när jag var liten så användes inget annat ord än lapp, ens av de skolkamrater som var samer. Det var i början på sjuttitalet som det kom upp en diskussion i frågan. Däremot använder jag uttrycket Eskimå, Inuit låter som nån inflammation av något slag. Men vad är uttrycket storsvensken för något? Finns det inte en underton i det?

2003-05-12, 19:54
Svar #14

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Lappriksdag eller sameting? - it?s the same thing.

2003-05-12, 21:13
Svar #15

Gunnar Zetterstrm

Tommy! Under min uppväxt hade vi flera lappfamiljer som bodde i min hemby under vintern. Under tiden 1945-1954 umgicks jag ganska ofta med flera jämnåriga lappar och var också på besök hos deras föräldrar. Jag hörde ALDRIG att de använde ordet same om sig själva eller same i kombination med deras bruksföremål som lappsko, lappkåta, lappkniv osv. Fortfarande säljer de bl.a. lappskor på marknader och inte sameskor. Gunnar Z

2003-05-12, 22:34
Svar #16

Andreas Snildal

Samiske organisasjoner og institusjoner har de siste tiårene gitt uttrykk for at de foretrekker at betegnelsen samer blir brukt, og ikke lapp eller finn (som ofte ble brukt på norsk). Mange samer er av den oppfatningen av at lapp eller finn er nedsettende, og mange finner det sikkert sårende at folk kaller samene for lapper. Det kan sikkert diskuteres om betegnelsen lapp er nedsettende eller ikke, men når samene selv (representert ved de samiske organisasjonene og institusjonene) synes dette er nedsettende, ja, da synes jeg man bør føye seg etter dette. Det er virkelig ikke vanskelig. Mvh. Andreas Snildal, Oslo

2003-09-17, 10:44
Svar #17

Henry Svonni

Anders ! Ska försöka förklara varför delar av den samiska befolkningen använder ordet lapp. Lapp bland endel samer är inget nedsättande utan det är egentligen en benämning på Same som bedriver renskötsel, same däremot är ett uttryck för kollektivet (den samiska befolkningen) som sådant. I Svenskt vokabulär kom ordet Same in så sent som 1971 i och med att Den första rennäringslagen tillkom. Mvh Henry Svonni

2003-10-16, 08:35
Svar #18

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Angående diskussionen Lapp/Same, så måste jag hålla med om att same definitivt är det ord som bör användas idag. - Lapp, som från början inte hade någon nedsättande innebörd har blivit ett skällsord, antagligen, som Tommy Rapp mycket riktigt skriver, i munnen på storsvensken. I svenskan finns en del mindre hedervärda ord som påminner om lapp: fattiglapp, lapperi osv. I finskan har lappalainen inga sådana konotationer: Lappalainen förekommer även som släktnamn i Finland. Jag ser därför inget fel i att använda ordet lapp i historiska sammanhang, åtminstone inte om de samer man i detta sammanhang kallar lappar tillhörde Torne lappmark. Lapp var i äldre tid i Torne lappmark, som även Henry Svonni skriver, inte ett namn på ett folk, utan mer en beteckning på en person som levde av renskötsel, oavsett om denna person var same eller lantalainen. MVH Erik Kuoksu

2003-10-16, 09:06
Svar #19

Bo Olsson

Och beteckningen storsvensk används givetvis inte i nedsättande syfte, eller? MVH Bo Olsson

2003-10-17, 10:58
Svar #20

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Tja, det beror nog på vem man syftar på... Jag har inget otalt med de flesta nu levande svenskar, men de som dödade vår kultur och såg, och i någon mån ännu ser, oss lantalaiset och samerna som barbarer och knappt ens människor, förtjänar knappast att tilltalas med någon vidare aktning. MVH Erik Kuoksu

2003-10-17, 11:21
Svar #21

Bo Olsson

Det kan jag helt hålla med om! Men tyvärr har man genom utropandet av samerna som SVERIGES usrprungsbefolkning, slagit in på samma väg. Det utropandet innebär att man förnekar de tidiga sydskandinaviska kulturernas historia i syd- och mellansverige. Det har mig veterligen aldrig funnits någon samisk ursprungsbefolkning i Götaland, men genom beteckningen SVERIGES ursprungsbefolkninge ger man sken av detta. Det innebär också att man förnekar mina förfäders existens i nuvarande Sverige. Två fel ger ju inte ett rätt. MVH Bo Olsson

2003-10-17, 18:44
Svar #22

Kjell-Åke Lundström

Bo Olsson Är det inte det vi lär oss i matematiken att -*- =+ Sen är det väl inte så noga vem som var först? Vad värre är tycker jag är vad som hände då plötsligt man började äga jorden. Vem äger jorden? Det blir väl ett välda ståhej om frågan, men lapparna använde jorden till sitt livsuppehälle, utan att äga den. Marken som renarna betade på hade de betat på så länge det fanns något att beta på. Förresten, jag frågar mig precis som den gamle indianen hur kan man äga marken?

2003-10-17, 19:20
Svar #23

Bo Olsson

Karl-Åke Jo, jag håller med om det mesta du skriver. Men anser du att: fel = minus? Det borde du kanske tala om för bossarna på Skandia Liv, som har dribblat bort en stor del av mina framtida pensionspengar.

2003-10-18, 11:11
Svar #24

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag tror att alla ord som sätter en etikett på människor, kanske för att skilja dem från andra, förr eller senare blir negativt utifrån de som blir utpekade. Ett ord som skapas av en minoritet, oavsett om de är avvikande utseendemässigt eller inte, kan upplevas positivt och egenidentifierande för gruppen, men kan förvandlas till ett negativt begrepp så fort det börjar användas av andra för att särskilja gruppen från dem själva. Så är det också med ordet same som lika säkert som att ordet lapp känns nedsättande, kommer att följa i samma spår och småningom upplevas som en black om foten av framtida generationer. Å andra sidan kan negativa etikettord förvandlas till sammanhållande positiva särartsbegrepp, om de som tidigare blivit utpekade erövrar begreppet och använder det i positiv mening. Så är det med ordet bög, som från början varit negativ, men som numera erövrats av de homosexuella och laddats om till att klinga positivt.Så jag upprepar vad jag tidigare har dryftat i andra diskussioner i detta forum (t.ex. om morianer), att den negativa laddningen i ord som utpekar andra som särlingar, alltid uppstår när någon annan har makt över ordet. Därför känns det bättre att säga vi storsvenskar, än att andra säger samma ord i bitterhet, och säkert känns det likadant för samer som kallar varandra för lappar (jag kan sätta en bra slant på att man använder ordet som skällsord för grannbyarna!!), och när bögar kallar varandra för bögar. I släktforskningen stöter vi på mängder med ord som förvandlats från självklara positiva begrepp till negativt laddade värderingsord. Jag tänker närmast på piga, dräng, jungfru, kulla, kona (jfr danskans kone), osv. Och vi skulle aldrig ha kommit på tanken att kalla den politiska diskussionen kring föreslagna skattelättnader för anställandet av tjänstefolk för pigdebatt, om ordet piga bara hade betytt flicka! Så i vanliga fall kallar jag samer för samer, men när jag blir förbannad på dem för att de utrotar alla rovdjur i fjälltrakterna, så kan jag undslippa mig ett och annat lappdjävlar! Det är ju därför vi har negativt laddade ord! :)

2003-10-18, 12:52
Svar #25

Andreas Snildal

Jeg ser at Kuoksu bruker et begrep som for meg er nytt, nemlig lantalaiset. Kan dette forklares nærmere? Mvh. Andreas Snildal, Oslo

2003-10-18, 23:21
Svar #26

Peter Karlsson (Peterk)

Lantalaiset tror jag kan översättas med nybyggare helt enkelt..

2003-10-19, 00:22
Svar #27

Åke Forsmark

Hmm.. Det är komplicerat att vara människa. Själv är jag uppvuxen med begreppet lapp och kan inte påminna mej om att jag hörde ordet same förrän nån gång på högstadiet och då gick det många samer på min skola. Numer försöker jag konsekvent använda ordet same för att inte reta nån i onödan. Sedan har jag via släktforskningen förstått att jag är ungefär åttondelssame själv om man räknar ihop alla rännilar. Men jag gillar inte uttryck som storsvensk heller. Det känns som om man försöker väcka liv i en konflikt som inte finns. Att det inte gick smidigt när två olika tankevärldar möttes tycker jag är förståeligt. En bondekultur, där ägandet av marken var en absolut livsförutsättning, möter en jägar/samlarkultur där man kan äga marken ungefär lika mycket som man kan äga luften. När det gäller brutaliteten från den svenska makten så bör man nog minnas att man inte var särskilt gosiga med den egna folkstammen om det inte passade. När det gäller renskötseln så tycker jag att det är en lycklig omständighet. Tack vare den så finns det ett underlag för att kulturen lever vidare på ett naturligt sätt. Annars skulle den samiska kulturen varit helt uppslukad av den svenska. Eller respiratoruppehållen museiekultur. Nu vet jag att många har föreställningar om vidlyftiga bidrag till rennäringen, men jag tror inte någon livsmedelsproduktion i Europa drivs utan bidrag idag. Och då kommer man in på detta med rovdjuren. Jag har full förståelse för att rennäringen känner sej hotad av framförallt den växande vargstammen. När vissa individer farit illa fram i hjordarna så har renskötare gått med lappmössan fint i hand till länstyrelsen och bockat fint, som man blibit lärd, och mötts av fullständig oförståelse. Inga vargar ska skjutas under några omständigheter. Vad som är rätt och fel och vilkas intressen som är viktigare än andras är inte jag människa att döma. Men jag är desto piggare på att döma dem som dömer andra. Jag tycker att det är kolonialistens syn. Att fördärva vattendragen för att få elkraft är okej. Att förgifta marken för att bryta malm är okej. Att skapa stora störningar i det ekologiska kretsloppet för att få ett rationellt skogsbruk är okej. Där försvinner inkomsterna till södra Sverige. Men ett så jämförelsevis minimalt ingrepp som att skjuta vissa vargar som har ett skevt beteende vållar tydligen en sådan hjärtnupenhet i södra Sverige så att man tycker att det är lämpligt att använda tillmälen som lappdjävlar.

2003-10-19, 01:43
Svar #28

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Du, Åke, verkar uppenbarligen inte ha fattat någonting av det jag skrev! Eller så missförstår du med flit... Jag tänker inte dra igång någon diskussion om vargen, eller andra rovdjur heller för den delen, trots att jag gärna skulle vilja knacka ett och annat argument i huvudet på dig. Diskussionen handlar om varför vissa ord förvandlas från att vara positivt värdeladdade till att bli negativt värdeladdade, och jag tog några exempel på hur och varför man använder dem. Om du känner dig trampad på tårna, så må det vara hänt, jag känner mig då inte särskilt skyldig!

2003-10-19, 07:05
Svar #29

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hoppsan, knacka ett och annat argument i huvudet på dig låter ju inte heller speciellt positivt i mina öron, men man kanske säger så i södern.....??

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna