ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thurenius  (läst 1659 gånger)

2010-05-24, 11:09
läst 1659 gånger

Erik Holmlund

År 1722 skrivs det vid Uppsala universitet in en lappsk student Petrus Thurenius, vilket troligen är en latinisering av Per Tursson. Det enda jag i övrigt hittat om Petrus Thurenius är att han tycks ligga bakom någon skrift som publicerades 1724 rörande lapparnas vidskepligheter i Åsele. Före 1722 var lappskolan i Lycksele den enda lappskolan så Thurenius bör ha gått i den skolan före sina univ.studier, och troligen även i Härnösands gymnasium(det sistnämnda får gärna någon med tillgång till gymnasiematrikeln verifiera).
 
Hur länge var Thurenius inskriven vid Uppsala univ?  
Är han belagd inom någon senare lärd karriär, prästman eller annat?  
Är hans vidare öden kända överhuvudtaget?  
Eller försvinner han ur de lärda sammanhangen?

2010-05-24, 15:08
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Forskningsarkivet vid Umeå universitet har ett maskinskrivet manus där han nämns, vidare öden okända påpekas det. http://www.foark.umu.se/samlingar/digitalt/dighand25/SE_FOARK_25_04_03.pdf
Från sidan 42 finns det som är känt om honom, han gick mycket riktigt på Lappskolan och i Härnösand.

2010-05-25, 10:27
Svar #2

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Om det handlar om Per Tursson från Gran så finns det i Härnösands Gymnasiematrikel på s.50 i CL[ass] 1 år 1714 en Petrus Gran och på följande sida en Petrus Graan i Class 2. år 1715.
 
Jag råkar sitta på Carolina och blev lite nyfiken!  
 
Mvh

2010-05-25, 10:30
Svar #3

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hrmm, 1716 i Cl. III anges han som Petrus M. Gran? Kanske inte är rätt person ändå?

2010-05-25, 10:45
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det verkar i manuskriptet ovan som det var något strul med hans gymnasieplats i Härnösand.

2010-05-25, 11:25
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Bör han inte ha tillhört en nation i Uppsala, det står Lapska nationen i dokumenten, men den finns inte. Norrlands nation ligger väl närmast. Där har de matriklar.
 
Nehej, den bildades 1826, genom sammanslagning av mindre nationer. Ångermanland, Medelpad/Jämtland och Västerbotten. Han borde väl tillhört Västerbottens nation då.
 
(Meddelandet ändrat av izla 2010-05-25 11:29)

2010-05-25, 11:31
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
HAn uppges ju vara sjuk 1725, kanske är det mödan värt att kolla dödboken i Uppsala.

2010-05-25, 11:51
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det verkar som han läste i Uppsala, han får stöd av konsistoriet där och ger även ut sin skrift där. Men samer kanske inte räknades bland Norrlänningar?

2010-05-25, 12:00
Svar #8

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Angående studierna i Härnösand skedde de på HernösandsTrivialSchola och fortskred fram till Ryssbranden  1721.

2010-05-25, 12:06
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Han förflyttades till Uppsala Trivialskola när Härnösand brunnit 1721. Där fick han understöd av konsistoriet. Han terminerade Ry och Näs socken för sin försörjning 1723 vad det nu betyder. Han kallas på ett ställe för Mons Petrus Thurenius. Född enligt honom själv i Åhrsilla lappmark (Åsele?)
 
Någon som heter J Gründel i Plångstad skriver till kungs och bönar om anslag till gossen, inget svar. Thurenius får stipendium av konsistoriet i Uppsala. Thurenius lämnar sedan en redogörelse för sina utgifter. Han undertecknar sin skrift om lappmarkens trolldom med Petro Thurennio Åhrsilliensi

2010-05-25, 14:25
Svar #10

Erik Holmlund

Chris> Mkt intressant. Oerhört bra sammanställning angående Thurenius förehavanden
i skolsammanhangen. Stort tack. Det var mycket bättre svar än jag vågat hoppas på  
 
Några reflektioner på de återgivna texterna.
 
a) Jakob Arrhenius skrivelse daterat den 6.11.1725 till konsistoriet där han ber om medel från cassa studiosorum för hjälp till Petrus Thurenius angående hans mycket sjukliga tillstånd tycks vara det sista Uppsala-källorna har att berätta om Petrus Thurenius. Just att han är sjuk innan källorna upphör att berätta om Thurenius gör ju att man får anta att han avlidit någon tid senare, även om läkarintyget från Christian Wulff säger att Thurenius skador skulle kunna läkas på 14 dagar.
 
b) Det finns i det långa länkade dokumentet i en av alla skrivelser där det äskas om medel för Thurenius
studier uttryckligen befarar att Thurenius kan komma att måsta avbryta sina studier ifall inte medel  
uppbringas. Detta visar ju även på en tolkningsmöjlighet till varför han upphör att förekomma i skolsammanhangen, dvs att han inte dött utan avbrutit sina studier.
 
c) Petrus Thurenius kallar sig själv Petro Thurenio Åhrsillensi och så som han vittnar om förhållanden
i Åsele så är det tveklöst så att han vara bördig från Åsele lappmark.
 
d) Thurenius återberättar också en histora från lychsilla lappmark som han hört från sin scholae camerat Siulo Rangtiof och som skall ha inträffat wid pass åhr 1715. Siulo Rangtiof från Lycksele lappmark var ett för mig nytt namn. Ska lägga det på minnet.  
 
Jonas> Lappska studenter är intressant område som jag intresserar mig för rent generellt. Som du vet har vi diskuterat Per Tursson från Gran i ennan tråd, men jag var tämligen säker på att det rörde sig om en helt annan person då jag startade denna tråd. Se min kommentar om hans publikation rörande Åsele. Men man kan ju slås av att av Per Tursson från Gran åldersmässigt passar bra. En annan detalj om honom är att han gifter sig 1726. En ytterligare detalj är att Per Tursson sätter en son i skola, så skolning var nåt som förekom i hans familj. Dock överspelas dessa indicier av det jag refererar till i punkt c). Har ett uppslag till fader för Per Tursson i Gran men det är inte något att ta upp just i denna tråd.

2010-05-25, 20:49
Svar #11

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Och Petrus M Gran är en annan. Han var rådmansson från Sundsvall, gick i gymnasiet, tog studenten och blev till sist generalauditör med namnet Grauner.
Petrus Thurenius började i II:a klass 1720 och överflyttade mycket riktigt till Uppsala 1721. Jag kan inte hitta någon far Ture till honom i Kjell-Åke Lundströms databas över Vilheminasamer. Han står faktiskt angiven som lappo från Lycksele i skolmatrikeln. I hans databas över Lyckselesamer finns en Tur i Gran i Sorsele men han som finns nog med bara som fader till Per Tursson f 1704 g 1726 och en Clement Tursson (1700-59). Det finns dock en Tur Nilsson i Vapsten i Lycksele som far till Sara Tursdr döpt 1712 1/1.
 
(Meddelandet ändrat av Per Sundin 2010-05-26 06:17)

2012-02-14, 02:20
Svar #12

Erik Holmlund

Ture Nilsson återfinns inte i några uppbördslängder för Vapsten. Däremot förekommer en Ture Nilsson sporadiskt i uppbördslängderna för Åsele lappmark. 1694 skattar sprintaren Ture Nilsson. 1711 står skickaren Ture Nilsson med i uppbördslängden för Åsele lappmark. Den sporadiska förekomsten i skattlängderna kan ev. förklaras av att han var skickare och därmed skattebefriad, och kanske inte nödvändigtvis alltid noterad i längden. Det är sannolikt samme Tur Nilsson som du funnit noterad i Vapsten. De lappar som ibland skiftar tillhörighet mellan Åsele vs Umeå lappmark är oftast Vapst-lappar då de deras område låg i gränsområdet. Ture Nilsson är den ende med namnet Ture som förekommer bland lapparna i Åsele under denna tid, i uppbördslängderna. Man får gå ända tillbaks till 1661 för att hitta någon annan skattlapp med förnamnet Ture i Åsele. Ture Nilsson får man säga är trolig far till Petrus Thurenius.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2012-02-14 09:25)

2012-03-05, 21:36
Svar #13

Erik Holmlund

Kan Petrus Thurenius vara identisk med sockenlappen Peter Thursson i Norrala församling? Han står med i den sammanställning som Urban Sikeborg gjort över Norrala församling, och som finns publicerad på denna plats på Rötter-sajten.
http://www.genealogi.se/norrala/data/p3cde3a91.html

2012-03-26, 18:33
Svar #14

Erik Holmlund

Nya fynd gör att jag måste göra kompletteringar och tillägg till mitt inlägg den 14 februari 2012. Det stämmer förvisso, det jag påstod att inga andra skattlappar med namnet Ture finns i Åsele, än Ture Nilsson. Men om man kollar i Åsele C:1, som innehåller dop, begravningar och vigslar för perioden 1710-1748, så ser man att åtminstone två stycken lappar från Lycksele lappmark, vid namn Ture, frekvent tycks besöka kyrkplatsen i Åsele. Det är Ture Andersson, som annars skattar under Ranbyn, och Ture Jakobsson som annars skattar under Granbyn. Så det finns alltså flera möjliga fadersalternativ till Petrus Thurenius. Nämnde Ture Jakobsson förekommer omnämnd i Åsele C:1 vid fem st. tillfällen (åren 1717-1733), varav som dopvittne 4ggr.
 
Därmed måste jag även göra en korrigering på mitt inlägg från den 25 maj 2010. I det inlägget  skrev jag att jag var säker på att Per Tursson i Gran (son till Ture Jakobsson) inte var identisk med Petrus Thurenius. Nu är jag inte lika säker på det längre. Givet att det är konstaterat att sonen till Per Turesson i Gran, dvs Nils Persson Granström, valde en studiebana, så har vi lärdomsttråket över generationerna, som ett indicium till det. Måhända vagt indicium, men dock.
 
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2012-03-26 18:34)

2012-03-26, 20:03
Svar #15

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Erik: På vilka ställen i Åsele C:1 dyker Ture Jakobsson upp? Tack på förhand!

2012-03-27, 01:41
Svar #16

Erik Holmlund

Constantinus> Jag skapade en ny tråd, eftersom jag misstänker att mitt ämne kommer dra iväg från det egentliga ämnet i denna tråd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna