ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Päiviö  (läst 1277 gånger)

2005-02-13, 21:07
läst 1277 gånger

Markus Pivi

Hej! Jag skulle gärna vilja veta vart mitt efternamn Päiviö kommer ifrån???Det enda jag vet är att det kommer fån Karesuando. Och att min morfarsfar blev tvångsförflyttad från Karesuando ned till Jokkmokk på 20-talet Mvh Markus

2005-02-14, 00:20
Svar #1

Utloggad Britt Hjeltnes

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 22:57
    • Visa profil
Fra boka Karesuando samesläkter av Johannes Marainen s.240 : Namnet kommer från den finska Päiviö för nordiska pojknamnet Per (fi.päiviä = dag, sol). Anfaderen för Päiviö III har också i kyrkboken bägge varianterna, Päiviö/Per N:son Blind. Släkten hade ursprungligen släktnamnet SUORO, som är översättning til finska av samiska bieza = svansstump (på ren). Släktskap med Suoro-släkter eller Piltto, som också hade släktnamnet SUORO från början , har inte kunnat påvisas. I Karesuando finns tre Päiviösläkter, ingen släktskap dememellan kan påvisas. Päiviö I . Anfadern, John Suoro , var född på 1600-talet. Tidigaste angivna samebytilhörighet för släkten är Ruonala, som på den tiden omfattade den övre delen av nuvarande Könkömä och motsvarande del av den finska kilen. Den blev senare en Könkömä - släkt. I samband med den andra gränsspärrningen 1888 flyttade Henrik O:son Päiviö till Saarivuoma , där hans efterkommande fortfarande finns. Nikolaus O:son Päiviö kom som följd av tvångsförflyttningen på 20-talet til Sirkas. En av sönerna flyttade vidare til Luokta-Mavas. Ingen finns idag kvar i Karesuando. Päiviö II. Av denna Könkömäsläkt finns inte heller nogon kvar, släkten avflyttade redan på 1700-talet. Päiviö III. Släkten är en förgrening av Blind-släkten. Frånsett avflyttade till Norge finns övriga efterkommande kvar i Könkömä. Mvh. Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna