ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nejne  (läst 957 gånger)

2004-06-29, 20:18
läst 957 gånger

Gerhard Sannsell

Det finns bara femton levande idag med namnet Nejne. Hur började namnet Nejne och var kommer det ifrån???

2004-08-18, 10:18
Svar #1

Alexander Lindquist

hej Nejne el Neiner hör hemma hos samer i Vilhelmina. Nils Pehrsson f.1804-1880 i Stensundslandet, Åsele en av hans döttrar Segrid Kristina Nilsdotter f.1844 i Stensundslandet blev sedemera gift med Anders Neiner f. 1850 i Gafsele vilket var född i Vilhelmina.

2004-09-01, 21:14
Svar #2

Gerhard Sannsell

Min hustru är en av dessa och mina sökningar så härstammar det från hennes farfars far som hette Sjul Andersson Nejne. Ingen före honom har haft det namnet. Det var ju dock vanligt att man tog sig något tillnamn men var det kom det ifrån.
 
Till exempel mitt eget efternamn kommer sig att det var två gubbar i min farfars hemby Sandsele som hette Karl Samuel Jonsson bägge två. Farfar tyckte det var besvärligt att få den andres post hela tiden. Han ville att namnet skulle påminna om Sandsele, därav Sannsell.

2004-09-18, 12:09
Svar #3

Alexander Lindquist

hej jag tycker du går och lånar boken Samer Nolaskogs av Christer Westerdahl han tar upp om samesläkten Nejne där i väldigt bra bok tycker jag för mina förfäder finns där i bra bok på vägen.

2004-10-17, 20:55
Svar #4

Gerhard Sannsell

Tack för tipset Alexander

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna