ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lodwijk, samesläkt?  (läst 1754 gånger)

2001-03-04, 20:13
läst 1754 gånger

Youcef Taalbi

Hej! Jag har på olika ställen sett att min förfader Henrik Ersson Lodwijk född 1659 och död 1724 skall vara lapp. (se t.ex. http://www.gellivare.se/forening/mosko/moskoj/mosko05.htm) Stämmer detta?

2001-05-24, 19:49
Svar #1

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Nej. Han tillhörde en gren av birkarlssläkten Olkkuri, och var son till nybyggaren Erik Nilsson Lovikka-Lautakoski, som 1682-1702 var husbonde i Lautakoski. Eriks far Nils Ludvigsson Lodwijk (1597-1658/59) var först husbonde på Lovikka gård i Kainuunkylä, men anlade 1638/39 nybygget Lovikka. Nils var son till Ludvig Joensson (Olkkuri), husbonde på Lovikka gård i Kainuunkylä 1596-1622, sonson till birkarlen Joen Olsson (Olkkuri), husbonde på Olkkuri gård i Kainuunkylä 1551-93, och sonsonsson till birkarlen Olof Joensson (Pajari), som 1539-49 var husbonde på Olkkuri gård. Vill du ha mer uppgifter om släkten (det finns åtskilligt) kan du kontakta mig på ekuoksu@hotmail.com

2001-05-24, 19:51
Svar #2

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Tilläggas kan att Henrik Eriksson Lodwijk var nämndeman och gift med Margareta Mickelsdotter, som sannolikt var skogssame, eftersom hon ägde del i fiskerätten i Vettasjärvi

2001-05-24, 20:49
Svar #3

Mats Hgberg

Hej! Märkligt med stavningen Lodwijk. I den flamländstalande delen av Belgien är namnet Lodewijk samma namn som Ludwig. Dessutom är bokstavskombinationen ijk som uttalas eek väldigt vanlig i just samma område(Wilrijk, Kortrijk etc). Kan namnet ha sitt ursprung i Holland/Belgien? Mvh - Mats Högberg

2001-05-25, 12:43
Svar #4

Youcef Taalbi

Hej, Erik och Mats! Att släkten Lodwijk ska ha varit en samesläkt tycker jag också lät konstigt och det var därför jag ställde frågan. :-) Margareta Mickelsdotter som du nämner har jag antecknad som trolig dotter till Mickel Grelsson Uhlat. Tyvärr har jag slarvat med källorna så jag vet inte var jag har fått det ifrån. Angående Lodwijks holländska stavning så är det nog så man stavade förr i tiden, men å andra sidan kan ju släkten Lodwijk vara en tysk släkt från början (se släkten Pajari) men jag finner det ganska otrovärdigt att de skulle ha talat tyska efter 200 år. Jag måste dock erkänna att det är ganska lustigt, jag själv trodde också att det var en holländsk släkt. MVH Youcef

2001-06-02, 17:03
Svar #5

Håkan Bergström

I Tornedalens historia I, s. 207 finns en liten genomgång av namn i Tornedalen med tysk bakgrund (bl.a. Ludvig). Det kan vara fråga om enbart kulturinflytande, men det är åtminstone lika troligt att namnen kan vara spår efter tyska köpmän, som under medeltiden verkat inom området och som också blivit kvar där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna