ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bjebmok  (läst 1172 gånger)

2002-06-25, 09:04
läst 1172 gånger

tommy

Är det någon som har stöt på efternamnet Bjebmok ?? Har en Bjebmok som jag inte hittar föräldrarna till.
 
Lars Larsson Bjebmok

2002-06-25, 19:47
Svar #1

Alice Ahnqvist

Hej!
 
Menar du Lars Larsson Bjebmok, som ska vara född 1740? Tyvärr finns inga äldre födelsböcker än den från 1759 i Gällivare församling. Har själv honom i mina anor, men har ej hittar någon koppling till föräldrar. Det kanske går att hitta något om man söker i äldre skattelängder.  
I häftet Lysningar och vigslar i Gällivare förs., som Arne Härkönen har sammanställt står han som Lars Larsson.
 
I Gällivare församling finns även en Lovisa Knutsdotter Bjebmok, född 1772. Hennes far borde ju heta Knut.
 
Även en Petrus Ersson Bjebmok, född 1776 finns. I familjeregistret finns inskrivet Skaltji. Hans barn återfinns senare som Persson/Persdotter Skaltje.
 
Om dessa tre personer är släkt med varandra har jag ej kunnat verifiera, men förmodligen har de samma ursprung.
 
Hälsningar
Alice Ahnqvist

2002-06-25, 20:29
Svar #2

tommy

Hej Alice !
 
Ja det låter ju troligt att de ska vara släkt med varandra på något sätt. Jag tror det är du som har hjälp mig tidigare med Bjebmok.
 
Jag hittade honom när jag frågade om någon visste något om Christina Anundsdotter f. 1791-03-24 i Sjockjock, d. 1877-03-16.
 
Hennes föräldrar var:
 
Anund Anundsson junior f. 1751 i Sockjock, d. 1806.  
Christina Larsdotter,f. 1764-03-31, d.1841 i Tjårvek (Hornberget).
 
Christina Larsdotters far var Lars Larsson Bjebmok, f. 1740 i Sjockjock, d. 1803-04-12
Hennes mor var Kristina Matsdotter, f. 1752.
 
Tror nästan helt säkert att det var du som gav mig dessa uppgifter. Synd att det är svårt att fortsätta att komma bakåt på Bjebmok för namnet har satt sig i mitt huvud.
 
Tänkte passa på att fråga om du vet mer om  Anund Anundsson ? Efter att ha läst lite om Sockjock så har jag förstått att de flesta som bodde där var samer.
 
Anund Anundsson juniors far hette Anund Anundsson även han, f. 1720, d. 1798-04-26 och hans mor hette Ingri Larsdotter, f. 1730, d. 1797-11-19.  
 
Nån som kanske vet mera om dessa Anunder ??

2002-06-26, 23:04
Svar #3

Alice Ahnqvist

Hej!
 
Som sagt var så får man ju ingen hjälp av befintliga kyrkböcker om dessa personer. Har man tur så kanske de kan finnas med i andra äldre dokument, men förmodligen får du nöja med det du redan vet om dem i dag.
 
Du har nog helt rätt att de flesta som bodde i det s k Sjocksjock/Sjockjock var samer.  
 
Hälsningar
Alice Ahnqvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna