ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Romer?  (läst 5268 gånger)

2010-09-07, 00:18
läst 5268 gånger

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Borde det inte vara dags för en ändring av rubriken romer(zigenare) till kanske  Kalderash(Senare anlända romer). I och med att resande ofta benäms ziguenare osv och till och med anses vara en romsk grupp av vissa, är det en väldigt ohistorisk och förvirrande rubrik romer(zigenare)
 
Det fanns till och med resande som benämdes zigenare väldigt sent i samtid med den senare anlända romska gruppen Kelderash. Jag ska ge två exempel
 
Fredrik Pettersson  f 1851 14/10 i Gladsax  Zigenare- Sveriges befolkning 1900.
Detta är samma person som allerumsfredrik. Jag såg honom en gång i Kristianstad. Han var nästan  lika svart som en neger , men såg mycket bra ut. För övrigt skulle han i sin ungdom varit en farlig karl, och det sade nog ryktet sant också. Jag såg det på honom. En sådan genomträngande blick har jag ej sett förr på någon människa, stor örnnäsa, tjocka läppar, bred mun, som visade en rad friska tänder. Jag ryste när jag såg honom. Från Zigenarna i Sverige 1944.
 
Johan August Lundberg....syntes vara av zigenarstam-polisunderrättelser 1880.
 
Admin skulle också kunna ändra rubrikerna och sätta resande och kelderash under Romer

2010-09-07, 09:09
Svar #1

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Vad sägs om följande ändring av rubriknamnen:
 
* Forskning om resande och tidigt invandrade romer
* Forskning om senare invandrade romer (Kalderash)

 
Eller bör zigenare finnas med i rubriken?
 
Mvh
Moderator Släkter i avsaknad av en Moderator för Särskilda forskningsområden

2010-09-07, 16:06
Svar #2

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Ja det där ser bättre och mer logiskt ut.Orden zigenare eller tattare kan väl stå i  förklaringstexten under rubriken. Det finns väl iallafall en sån på resande har jag för mig.

2010-09-07, 17:44
Svar #3

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Jag funderar om det finns andra grupper av romer t ex Kale som blir uteslutna om vi skriver Kalderash i rubriken. Det kanske räcker med rubriken Forskning om senare invandrade romer? Jag är inte speciellt insatt i detta.

2010-09-07, 18:03
Svar #4

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Kale är väl historiskt sett resande, men det är väl bättre att låta alla grupper få plats och skriva det senaste du föreslog.

2010-09-08, 13:52
Svar #5

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Nu är ändringen genomförd.

2010-09-08, 18:23
Svar #6

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil

2010-09-12, 01:06
Svar #7

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej,
 
det är uppenbarligen helt fel med ovanstående namngivning. Många med släktnamnen har inte en anknytning till resandesläkten men redovisas senare på grund av ingifte etc som en resandesläkt. Hittar jag en kunglig ana, kan jag då lägga in släkten som en kunglig släkt? Detta strider mot sunt förnuft och viljan att slänga alla släkter i samma säck. Starta hellre då en tråd om Kalderash.
 
Strider det mot lagen om elektroniska anslagstavlor och tar sajten sitt ansvar enligt den? Den gamla normeringen räckte bra!
 
/BAS

2010-09-12, 08:14
Svar #8

Tyrone Eklund

Hej!vi som släktforskar vet ju om att vissa romska släkter tillhör kalderasha , lovara,Ursaro, mm det är yrkesbeteckningar inom de olika romska grupperingarna. Släktnamnen ger också ledtrådar till vilken romsk grupp man tillhör.
 
Det finns och fanns också något liknande i resandegruppen mer markant förr bla på den syssla de de utövade valackare-rackare,handlare-dinglare mm och olika namn på släkterna. Så vi som känner till detta från den gamla tiden kan lätt spåra urskilja de olika personerna släkterna. Jag instämmer den gamla normeringen är tillräckligt bra.  
 
Vh Tyrone
 
tyrone.eklund@hotmail.com

2010-09-12, 11:49
Svar #9

Utloggad Moderator Särskilda

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag vet inte om Bo-Arne och Tyrone har observerat att Kalderash inte togs med i rubriken.
 
Fortsätt gärna att diskutera detta. Det som i mitt tycke var fel med den gamla rubriceringen var att resande skildes från romer, trots att många resandesläkter bevisligen har romsk härstamning. Nu görs avskiljningen under vilken tid invandringen skett.

2010-09-12, 13:04
Svar #10

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Ja. Jag tycker det är de viktigaste, att resande inte skils från rubriceringen romer, och jag tycker inte att de här rubrikerna-forumen bara är till för ärrade släktforskare, utan en nybörjare som inte vet någonting om resande eller kalderash till exempel, ska komma till rätt forum.

2010-09-12, 14:22
Svar #11

Tyrone Eklund

Idag delar akademin upp de romska grupperna i fyra stratum vandringar. De resande har placerats bland den första vandringens romer detta beslut har tagits bland språkforskare då det språkliga beviset är det säkraste beviset. Men mycket är oklart och höljt i dunkel då det passerat flera hundra år, men jag tror och vet att det finns en längtan bland resande i Sverige att bli att accepterad som en egen folkgrupp med en egen kultur och språk då vi funnits i Norden som en av de äldsta minoriteterna varför ska man då placeras i en undergrupp, då det bevisligen skiljer ca 400 år mellan tex kalderash gruppen? våra fränder i Norge har blivit accepterade som en egen folkgrupp och de får den respons som en äldsta minoritet ska få.
Jag är glad att anbytarforum finns för alla men det är en uppenbar skillnad mellan de olika grupperna som finns. Men jag accepterar moderatorns beslut den är gällande. Detta är min slutplädering.

2010-09-12, 17:50
Svar #12

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej Anders,
 
Det som i mitt tycke var fel med den gamla rubriceringen var att resande skildes från romer, trots att många resandesläkter bevisligen har romsk härstamning.  
-Just här ligger felet. Det finns resandesläkter som inte har romsk härstamning så varför skall hela gruppen ligga under Romer? Det är självklart så att många släkter har anknytning men inte alla och skall därför inte sorteras in där. Generalisering på högsta nivå.
 
Mvh
 
BAS

2010-09-12, 17:57
Svar #13

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej Anders,
 
glömde, -Kalderash var bara ett exempel.
 
 Förstår inte Arvid att alla inte härstammar från Romer?
 
/BAS

2010-09-12, 18:10
Svar #14

Utloggad Moderator Särskilda

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Bo-Arne, självklart finns resandesläkter utan (helt eller åtminstone ej säkert belagt) romsk härstamning, men med formuleringen i rubriken Forskning om resande och tidigt invandrade romer så ligger inte dessa resandesläkter under Romer, som du säger, utan de ligger bredvid varandra. Resandesläkter oavsett ursprung samsas alltså under denna rubrik.

2010-09-12, 18:24
Svar #15

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Ja men den nuvarande rubriken är faktiskt resande och tidigt invandrade romer.
 
Förstår inte Bo arne stenqvist att alla romer över hela europa har blandats sig med befolkningarna där de har befunnit sig och att allting inte är målat i svart och vitt.
 
Jag förstår ditt argument Tyrone. Dvs att Norska resande till exempel känner att de står på egna fötter när de får ha en egen del.
Min åsikt är att ordet romer inte behöver vara en ihopbuntning alls. Romer är ett jävligt bra samlingsnamn rent historiskt för de folk som gått igenom persien och grekland samtidigt och har spår av det i de olika språkliga varieteterna. Det skiljer givetvis många hundra år mellan kalderash och resande, men det skiljer inte så mycket mellan sinti-romer, romungri och finska romer.
 
Sedan en sak till Bo Arne. De resande som icke är romer har faktiskt anammat en romsk kultur rent yrkesmässigt.
 
Du är bra Anders. Du har logik. En bra moderator faktiskt.
 
(Meddelandet ändrat av Ernsto 2010-09-12 18:28)

2010-09-12, 18:44
Svar #16

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Jag tycker att en lämplig indelning i sak är:
 
A)
Resande (med eller utan romskt ursprung)
 
B)
Sent invandrade romer
 
Detta var alltså menat i sak. Rubrikformuleringen kan kanske göras annorlunda. Men med denna klassificering undviker man många oklarheter och undviker samtidigt att trampa på alltför många ömma tår.
 
Språkhistoriskt och invandringshistoriskt lär det också stämma rätt bra med forskningens nuvarande ståndpunkt.
 
Med sent invandrade romer menar jag romer som kommit till Sverige efter cirka 1850.
 
Jag vill understryka att resande/romer invandrat till Sverige i inte obetydlig omfattning även under sent 1700-tal och första hälften av 1800-talet. Deras anor kan man (bortsett från ingiften) inte följa långt tillbaka i Sverige, men väl långt tillbaka i Danmark och Tyskland bland resande och romska grupper där.
 
I huvudsak ansluter jag mig till Tyrones och moderators ståndpunkter.
 
 
Richard Magito Brun

2010-09-12, 23:21
Svar #17

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej alla, får jag skriva nu
 
Oavsett vilka det gäller så brukar det aldrig bli rätt eller lätt när man buntar ihop flera ämnen i en burk. Om man nu skriver och mellan resande och romer så är det ändå kategoriserade under en. Dvs att jag tycker att man får intrycket att resande är romer. Jag köper fullt ut Richards namngivning som är tydligare. Lägg flera underrubriker där så de olika grupperna får sin tillhörighet. Min åsikt i det här är rent systemrelaterat och inte grupp eller folkrelaterat vilket kanske har missuppfattats.  
 
Arvid,- det är precis som du skriver, varken svart eller vitt, alltså grått och just därför tycker det jag tycker. De Romer som kom hit på 15  
och 1600 talet har givetvis blivit uppblandade med tiden. Du skrev;
 Sedan en sak till Bo Arne. De resande som icke är romer har faktiskt anammat en romsk kultur rent yrkesmässigt  
Detta har ju faktiskt inget med genealogi att göra även om det var trevligt att de tog upp seder och bruk som de tyckte var bättre.
 
Resandeforskning och forskning om Romer är väldigt intressant. Det kräver betydligt mer omfattande utredningar och är krävande och utmanande. Framsteg görs hela tiden vilket är bra.
 
Jag sätter p för mig här, det var inte meningen att det skulle bli så infekterat för en rubrikändring men jag förbehåller mig rätten att tycka det blir fel.
 
Mvh
 
BAS

2011-01-16, 23:55
Svar #18

Utloggad Wilhelm Andréason - Kwekk

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-02-02, 15:50
    • Visa profil
Namnförslag.
 
                       RESANDEROMER OCH RESANDEBUROR.
 
 
ATT BEKÄNNA OSS RESANDE ROMERS OCH RESANDEBURORS URSPRUNG OCH IDENTITET SÅ, ÄR RIKTIGAST.

2011-01-17, 00:05
Svar #19

Utloggad Wilhelm Andréason - Kwekk

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-02-02, 15:50
    • Visa profil
Jag undrar om du moderator kan säga vart mitt Långa mail
tog vägen, ströks det bort bara, det var ett par timmars jobb
Mvh fakta som försvann. Utan förvarning.Vad gjorde jag för fel ?
 
Mvh. Helmen

2011-01-17, 00:30
Svar #20

Utloggad Moderator Särskilda

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det var tråkigt, Wilhelm. Tyvärr var detta allt som kom in. Inget har modererats. Du råkade nog ta bort det själv.

2011-01-17, 15:38
Svar #21

Tyrone Eklund

Resanderomernas invandring till Sverige  
 
 
De första resanderomer kom till Sverige i början av 1500-talet. Stockholms stads tänkeböcker berättar, att på Sankt Mikaels dag den 29 september år 1512, kom resanderomer för första gången till Stockholm. Det bekräftas samma år i en Swensk Cröneka av Olaus Petri: Her steen war höffuiizman worden, kom en part aff thet folket som fara omkring ifrå thet ena landet til thet andra, them man kallar Tatare, hijt i landet och til Stockholm; förra hade the aldrig her warit.De ca trettio familjerna som kom blandade sig med andra familjer som redan fanns i landet sedan lång tid tillbaka .  Därefter började de anta äktklingande svenska namn för att kunna vara anonyma handelsresande fritt i landet. Många slog sig till ro och blev borgare eller utövade hantverk eller handel på orten. Jönköping stad är en av de städer som vittnar om en lång epok av resanderomers fasta plats i Sveriges historia.      
 
Zigenares hot mot samhällsordningen
 
Alltsedan dess har Zigenare från olika länder i Europa och Ryssland under två olika tidsperioder kommit till Sverige. Trots sitt ringa antal ansågs zigenare utgöra ett hot mot den rådande samhällsordningen.
 
Redan då de första resanderomer anlände 29 September 1512 började världsliga och kyrkliga myndigheter att utfärda ett stort antal dekret och lagar i syfte att förvisa resanderomer från Sverige eller, senare i historien, tvångsassimilera dem. De lyckades inte med detta tack vare att resanderomerna höll på sin kultur och språk. Under en viss tid deporterades resanderomer till nuvarande östra Finland där de fick en fristad mot att de vaktade gränsen mot Ryssland några lyckades återvända till gränstrakter där de visste att kunde ta sig över till övriga länder runtom i Europa.    
 
Nya gränser
 
1809 förlorade Sverige Finland till Ryssland och nya gränser upprättades. Därmed kom de grupper av resanderomer som tjänstgjort åt Sverige att bli kvar i Finland, avskilda från de övriga romerna. Det är denna grupp som idag }kallar sig kalé eller kaale. Först 1954, då passtvånget mellan de nordiska länderna upphörde och Sverige åter öppnade sina gränser för kaaleromer blev det åter möjligt för kaaleromerna från Finland att resa till Sverige och förenas med andra resanderomer.

2012-04-11, 21:30
Svar #22

Utloggad Britt Gunvor Elise Svensson Stjärnström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-03-28, 00:27
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar varför Romska vigslar inte finns med när man släktforskar.Gifter man sig borgligt eller i något trossamfund kan man hitta det.
Jag sökte på en kvinna som var gift med en man som är och var Rom.
Denna kvinna avled på 1980-talet och i dödboken stod det ogift.
Är inte detta diskrimenering. Romer eller Zigenare som vi säger är av släktet homosapiens vilket vi alla människor är.Bättre vänner än Zigenare kan man inte få. Eftersom detta par fick flera barn så vill jag inte nämna deras namn.Men det här kanske är något som man måste ta ställning till på någon högre nivå.
Men någon måste väcka frågan!
Jag gör det här!!!

2012-04-12, 07:39
Svar #23

Carl Szabad

Vilken etnisk bakgrund folk har är helt ointressant när det gäller frågan om man är gift eller ej, så länge en godkänd vigselförrättare förrättat vigseln (se Vigsel i Wikipedia). Du skriver att det står att hon är ogift i dödboken. menar du då cdn Sveriges dödbok eller menar du församlingens dödbok? Det kan smyga sig in fel på skivan, att det står olika civilstånd i olika register, men det det är mycket ovanligt så sent som på 1980-talet.

2012-10-05, 18:10
Svar #24

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Jag anser nuvarade rubriker på AF vara diffusa och stjälper mer än de hjälper en nybliven, okunnig släktforskare och därför är det på tiden att ändra dem till det bättre. Då genealogin är en historiseorienterad vetenskap, bör rubrikerna tydliggöras samt ta fasta på gamla begrepp. Mitt förslag till nya rubriknamn med följnade undertexter är då:  
 
* Forskning om resandesläkter (s.k. tattare)
Välkommen till Forskning om Resandesläkter. Det norsk-svenska vandrings- eller resandefolket, som själva kallar sig tavringer, dinglare m.m., är ättlingar till gamla nordiska släkter och tyskinvandrade zigenare som i äldre tider förde ett ambulerade vandel och talade ett eget språk kallat rommani. Att forska i resandesläkter är ofta mycket svårt, eftersom de sällan var kyrkskrivna. Här diskuterar vi forskning kring dessa släkter.
 
(Med uttrycket gamla nordiska släkter avser jag alla de släkter vars (agnatiska) ättebörd blott kan härledas till Skandinavien ty allt annat är genealogiskt ogrundande antagningar. Med tyskinvandrade zigenare åsyftar jag de fall där de facto invandrade tyskar, som tolkats vara zigenare, som förekommer i t.ex. staden Gränna m.fl. platser. Avlägsar man sig  sedan från genealogin och går till lingvistiken blir detta i allra högsta grad bevisbart då t.ex. skånska rommanidialekten innehåller tyska språkljud såsom ch-ljudet i tyska acht 'åtta'.)
 
* Forskning om romska släkter (s.k. zigenare)
Välkommen till Forskning om Romska Släkter. I Sverige finns ett antal olika romska grupper, som i huvudsak är ättlingar till (syd)östeuropeiska zigenare som kom hit på 1800- och 1900-talen. Här diskuterar vi forskning kring dessa släkter.

2012-10-05, 19:14
Svar #25

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
En fundering!
Vilket språk talat romska släkter?
Är det skillnad på tattare och zigenare eftersom du skriver att tattarens ursprung är från tysk-invandrade zigenare? .... kan inte dessa ha sitt ursprung från östeuropeiska zigenare?
 
Borde det inte stå lika mycket av information om man ändå ska särskilja dem åt?

2012-10-06, 14:14
Svar #26

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
En bra fundering!
 
För att börja med andra frågan: jag skriver att tattarens ursprung är hos gamla nordiska släkter och tyskinvandrade zigenare. Dessa tyska romer kan sedan genom lingvistiken antas ha sitt ursprung hos grekiska/bysantinska sådana, vilka lär vara utgångsgruppen för alla Europas olika romska grupper. Och ja, det är en skillnad på en resande och en rom. Genom gamla svenska rommanord såsom zinkis 'rom' eller Skåne-tattarnas balalolo 'rom' kan det beläggas att den förstnämnda gruppen i äldre tider (1800-1900-tal) själva gjorde en åtskillnad från de sistnämnda.
 
För den första och tredje frågan: klart att även dessa talar ett språk - låt så förslagsvis istället skriva:
 
* Forskning om romska släkter (s.k. zigenare)  
Välkommen till Forskning om Romska Släkter. De svenska romerna, som utgörs av ett antal olika grupper, är i huvudsak ättlingar till (syd)östeuropeiska zigenare som kom hit på 1800- och 1900-talen och som talade ett eget språk kallat romani/romanés. Här diskuterar vi forskning kring dessa släkter.
 
(Med (syd)östeuropeiska zigenare menar jag de romer komna från de forna kommunistländerna såsom Rumänien, Jugoslavien m.fl. Sedan vill jag påpeka skillnaden emellan rommani och romani. Det korrekta svenska sättet är att skriva med två m medan man i övriga världen skriver med ett m. Mot den bakgruden skriver jag rommani under resandesläkter och romani under romska släkter.)  
 
Låter detta bra?

2012-10-06, 14:36
Svar #27

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Du kan inte ta bort det romska från resandesläkter, och bara kalla de senare grupperna för romer Carl Johan. Det är också fel och förvirrande. Dessutom kan man ju inte glömma bort de finska resande/romerna/zigenarna dvs kale. De har starka band till de flesta norska och svenska resandesläkterna.
 
Romer är inte ett ord som gäller för de släkter som härstammar från öststaternas slaveri, utan täcker även finska cale, spanska cali,
manush, sinti.och resandesläkter i norden.
 
Men jag är för en förtydling om det går, men man kan defenitivt inte rent logist skriva Resandesläkter(sk tattare, Romska släkter (sk Zigenare) eftersom båda diaspora-grupperna har kallats både det ena och det andra. Dock har det varit mindre vanligt att kelderashromer har kallats tattare, men det har ändå förekommit som skällsord för kelderash också.
 
Jag tycker rubrikerna är bra men det kan alltid förekoma mer förklaringar under rubrikerna
 
om man ska skriva för senare invandrade romska släkter kan man skriva att kelderash har varit slavar i östeuropa men efter emancipationen rört sig över hela världen och kom till sverige i slutet på 1800-talet. Alltså släkterna demetri, taikon, taikumer, columber, columbus osv.
De har kallat sig själva för svenska zigenare på 1900-talet, men de har inget patent på ordet romer som började användas på 70-talet. För all de grupper som är ättlingar till de som gick genom persien och grekland samtidigt och därav har gemensamma rötter i sina språk dvs resandesläkter, spanska romer, kelderash, lovara, finska romer, tjurara, romanichal,manoush, sinti osv
 
Sen kan man diskutera vad man vill kalla sig själv idag. Men rent historiskt så är alla dessa grupper av den här folkvandringen (resande och zigenare)romer, utan tvekan. Därför använde man ordet Rommano(rom) tjavo till exempel i resande-romanin. Problemet är bara att resandespråket är mycket äldre och ickelevande än kelderashdialekten där man hela tiden än idag använder ordet romano, vilket skapar en tro bland lekmän att det bara är dessa senare anlända zigenare som kan kallas romer. Rent historikst är det fel.
 
Sen kan man ha det resonemanget också att de resande är blandade men det spelar ingen roll för alla människor på denna jord är blandade, och om man har det resonemanget kan man inte ha några etniska indelningar på anbytarforum.

2012-10-06, 18:20
Svar #28

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Hej Arvid!
 
Jag tar inte bort den romska kopplingen från resandesläkterna, läser du mitt tidigare inlägg så ser du att jag i undertexten tydligt skriver att de är ättlingar av (tyska) zigenare d.v.s. romer, vilket kan genealogiskt påvisas i somliga fall (om nu födelseuppgifter är sant uppgivna i de gamla domböckerna). I denna grupp gamla nordiska släkter finns det säkert även romer men det är inte bevisbart. Min tanke med att ändra dessa rubriker och undertexter, som jag också anger i mitt tidigare inlägg, är för att underlätta för nybliva, okunniga släktforskare och då Anbytarforum är ett genealogiskt forum, där sålunda den vetenskapliga metoden gäller, göra dem så förutsättningslösa som möjligt då precis som i med fallet med Västgötaskolan på 1970- och 80-talen, är resandefolkets härkomst diskutabel (jag kliar mig själv stundom i huvudet över de saker man upptäcker i kyrkoböckerna).  
 
Sedan kan man själv alltid fördjupa sig ytterligare i de olika gruppernas historia, undergrupperingar och släktskap (men allt får inte plats att skrivas!). Att de finska stammarna har släktskap med de skandinaviska får anses otvivelaktigt. Dessa härstammar sedan (troligen) från tysk- OCH engelskinvandrade zigenare om man skall vara riktigt petig. Och så kan man fortsätta...
 
Då jag skriver tattare respektive zigenare i rubrikerna utgår jag från de betydelser som är allmänna nu, vilket högst troligen är den kunskap en nybliven, okunnig släktforskare faktiskt har. Fördjupar man sedan som sagt så kommer man ju snart underfull med att den svenska tattarna även kallas zigenare i det äldre källmaterialet.
 
Så dessa föreslagna rubriker och undertexter borde duga alldeles utmärkt.
 
CJ

2013-10-21, 12:12
Svar #29

Utloggad Kenneth Bergsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2013-10-21, 12:12
    • Visa profil
Tack Arvid Bergman. Du skriver ett mycket klokt och har helt rätt i det du skrev sist. Du poängterar nåt som jag ofta själv gör. Vem eller vilken av alla de olika romanogrupperna har patent på den  riktigaste , mest äkta  Romano, Zigenaren.  Vi använder uttrycker resande.Romano precis lika ofta som Romer. Jag träffar många olika Resande från Europa, romer och vi är alla likadan från början som utvecklats på olika vis. Vi är trimmade efter 500 år i Skandinavien, politik, kultur, språk, lynne att vara precis som vi är för att överleva och fortfarande vara Romano och svensk.

2013-10-22, 23:01
Svar #30

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Tack själv Kenneth. Det typiska problemet för den svenska debatten är att det blir resandefolket kontra svenska kelderash. Man glömmer bort alla andra från europa som du nämner. Det blir en oerhört smal debatt om man ska prata om vilka som är romer och bara nämna två grupper hela tiden. En sak som är komisk med de som inte erkänner resande som en romsk grupp det är nämligen detta- Det fanns en stor gitarrist vid namn Django. Han är den största förebilden bland lovara och kelderash i egenskap av romsk gitarrist och alla historieböcker skriver om honom som Gipsy, romani etc, Jag träffade en från lovaragruppen som drog av en djangobit på gitarren som sedan sade romani Musica.
 
Det komiska är bara att Django reinhardt är sinti, därav resande. Namnet reinart och reiner finns till och med bland svenska släkter.
 
När en resanderom är stor och berömd, då passar det att vara romano men om inte, då räknas man bara till en social grupp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna