ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2007  (läst 3702 gånger)

2007-01-08, 13:53
läst 3702 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag har av avlägsna släktingar fått ett gammalt foto tillsänt mig. Det togs i början av 1900-talet. Där förekommer en kvinna som bör vara, enligt Sv Bef 1890:
 
Post 70723
 
Blomkvist, Johanna Karolina
 
f. 1868 i Västerås-Barkarö (Västmanlands län, Västmanland)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Grindsbruk N:o 8
Katarina rote 14 (Stockholms stad, Uppland)
 
Födelseort i källan: Barkarö i Westm. l.
 
Gift med:
 
Post 70722
 
Jakobson, Adolf Ferdinand Emanuel
extra Eldare
 
f. 1868 i Endre (Gotlands län, Gotland)
 
Gift man, far i familjen
 
Grindsbruk N:o 8
Katarina rote 14 (Stockholms stad, Uppland)
 
Födelseort i källan: Endre i Gotl. l.
-----------
 
I Sv Bef 1900:
 
Post 104207
 
Jacobsson, Adolf Ferdinand Emanuel
Lykttändare
 
f. 1868 i Endre (Gotlands län, Gotland)
 
Gift man, far i familjen
 
Mullvadsberget N:ris 13 & 14
Maria Magdalena rote 16 (Stockholms stad, Uppland)
 
Kyrkobokföringsort: Maria Magdalena Stockholms stad
 
Födelseort i källan: Endre Gotlands län
 
Familjen:
 
Jacobsson, Adolf Ferdinand Emanuel 1868 Far
(Saknar efternamn), Johanna Karolina 1868 Mor
(Barn), Sten Walfrid Emanuel 1891 Barn
(Barn), Sven Josef Ferdinand 1893 Barn
(Barn), Sigrid Sofia Karolina 1895 Barn
 
Under den svarthåriga och mörka kvinnan står det av Dimitrisläkt! Någon som vet något om en sådan släkt?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-01-08, 14:25
Svar #1

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej Stefan Simander!
 
Dimitri är en zigensk (romsk) släkt som kom till Sverige under sent 1800-tal (lite osäker på exakta tiden). Den hänger samman med släkten Taikon som också etablerades i Sverige vid denna tid. En del Dimitri sysslade med tivoliverksamhet. Släkten var som många (de flesta) i senare tid från utlandet inkommande zigenare av romersk-katolsk trosbekännelse. Den här gruppen zigenare och deras livsföring beskrivs en del i Katarina Taikons böcker. Det finns gravar för Dimitri-Taikons medlemmar på katolska kyrkogården i Stockholm (en del inom Norra Begravningsplatsens område). Katarina församling på Södermalm i Stockholm var också vid den här tiden något av ett centrum för resandefamiljer och katolska familjer. I denna del av Stockholm (vid Medborgarplatsen) låg och ligger den ena av Stockholm katolska kyrkor (S:t Eriks katolska domkyrka). Jag tror det kan finnas intresse för detta fotografi hos de släktforskare som för sin diskussion här på anbytarforum under rubriken Särskilda forskningsområden: Resandesläkter. Där finns dock ingen rubrik Dimitri (ej heller Taikon). Bilden skulle kanske också platsa i anbytarforums Porträttfynd. Sådana här bilder är sällsynta. Jag skulle själv gärna vilja se fotot.
 
Richard Brun
richardbrun@hotmail.com

2007-01-08, 14:57
Svar #2

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Det är möjligt att du kan få utförligare släktuppgifter om du tar upp saken under Särkilda forskningsområden: Resandesläkter. Det finns nog en hel del kunskaper där om denna släkt. När det gäller Taikon finns en mindre släkttavla publicerad i Svenska släktkalendern. Där kan ev. upplysningar som berör Dimitri finnas.
 
Richard

2007-01-08, 15:10
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stort TACK för ditt snabba och utförliga svar, Richard!  
 
Jag hade hoppats på att zigenardiskussionerna skulle släppas fria igen, eller åtminstone möjligheten att starta nya resandesläkter, men det verkar dröja mycket länge!!!  
 
Fotot:
 
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-01-08, 15:22
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Gotländska farmodern hette enligt en släktanteckning Katarina Norrby.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-01-08, 15:40
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Fann följande i Sv Bef 1900:
 
Norrby, Anna Albertina 1862 Ensam
----------
Norrby, Elfrida Lovisa 1880 Barn
Norrby, Hulda Elisabet  Barn
 
Post 100314
 
Norrby, Anna Albertina
Sockerbruksarbeterska
 
f. 1862 i Endre (Gotlands län, Gotland)
 
Ogift kvinna, ensam i familjen
 
Kaninen Minsta N:ris 7 & 8
Maria Magdalena rote 16 (Stockholms stad, Uppland)
 
Kyrkobokföringsort: Maria Magdalena Stockholms stad
 
Födelseort i källan: Endre Gotlands län
---------------------------------------
 
Post 100313
 
Norrby, Elfrida Lovisa
Ättiksfabriksarbeterska
 
f. 1880 i Östergarn (Gotlands län, Gotland)
 
Flicka, barn i familjen
 
Kaninen Minsta N:ris 7 & 8
Maria Magdalena rote 16 (Stockholms stad, Uppland)
 
Kyrkobokföringsort: Maria Magdalena Stockholms stad
 
Födelseort i källan: Östergarn Gotlands län
-----------------------------------------
 
Post 100315
 
Norrby, Hulda Elisabet
 
f.
 
Ogift kvinna, barn i familjen
 
Kaninen Minsta N:ris 7 & 8
Maria Magdalena rote 16 (Stockholms stad, Uppland)
 
resande
 
Mantalsbokföringsort: Förenta Staterna
 
Betyder resande här bara att hon emigrerat tro?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-01-08, 15:53
Svar #6

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Ang Hulda Elisabeth Norrby. Svårt att säga vad resande betyder i det här sammanhanget. Den här personuppgiften skall dock gå att finna också i rotemansarkivet för Stockholm (CD Söderskivan - den har jag / jag kan kolla lite senare idag vad som skrivs om henne där under en följd av år.
 
För övrigt:
Sockerbruksarbeterskan Anna Albertina Norrby boende i Maria församling (Maria Magdalena) på Södermalm (grannförsamling till Katarina fs) borde nog ha arbetat på Tanto sockerbruk i Maria församling. Det var ett mycket stort sockerbruk på Söder.
 
Richard Brun

2007-01-08, 19:32
Svar #7

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Gotland och Demetri har en förbindelse.
 
 
Jag kan inte erbjuda en släktutredning, men dock ett smakprov ur det Demetriska familjelivet. Det här kan dock leda vidare till en mer exakt förståelse av förbindelserna mellan Norrby på Gotland och Demetri på Gotland. Jag vill dock uppmana till läsning av Katarina Taikons bok ”Zigenerska”, där finns en god beskrivning som berör Demetri med fotografier.
 
Här kommer några utdrag ur Brazil Jacks ”Från mitt livs nöjesfält” (Stockholm 1945). I den ytterst läsvärda boken finns en betydligt mer omfattande redogörelse för Brazil Jacks treåriga resandeliv med några av sekelskiftets olika zigenarfamiljer (uppemot 30 sidor plus spridda notiser här och där i boken). Detta är bara ett smakprov med direkt relevans för Demetris förhållanden kring sekelskiftet.
 
Brazil Jack (Carl Max Alexander Rhodin) skriver om ett bröllop [sid 42-43]:
 
Om jag försäkrar att sextio, sjuttio zigenarföljen på det sättet kan trummas ihop, ligger ingen överdrift i detta påstående. Sedan blir det ett hejdundrande kalas, som brukar räcka i flera dagar. Man dansar, sjunger och spelar, och även den stora allmänheten har då tillfälle att mot en ringa penning få beskåda dansen. Själv har jag stått fadder till en zigenarpojke, Kola, på svenska Folke, som föddes på Gotland, och min fru har likaledes stått fadder till en zigenarflicka, som föddes i Lidköping.
 
Naturligtvis är det ett svårt handikap att zigenarna i allmänhet varken kan läsa eller skriva, men under senare år har det dock gjorts försök att upprätta zigenarskolor. En god zigenarvän till mig, Johan Demetri [anm RB: behandlas även av Katarina Taikon], har upprättat en skola för zigenarbarn på Söder i Stockholm. Det exakta resultatet av denna undervisning känner jag inte så noga, men intresset hos barnen lär vara mycket stort.
 
Denne Johan Demetri hade en son, som för många år sedan skulle gifta sig. De hittade emellertid inte någon flicka här i Sverige, som han ville gifta sig med, utan reste till Tyskland och sökte där bland många tyska zigenarfamiljer, och där träffade de på hos en familj en mycket rar och sympatisk flicka, och det var meningen att de unga skulle förena sina öden. Men flickan grät och ville inte på några villkor flytta från Tyskland och sina föräldrar. Hon hade emellertid till all lycka en syster, som såg mycket bra ut, och hon var i motsats till systern intresserad av att följa med till ett främmande land, till Sverige, och så gifte han sig med henne i stället. Det var förresten deras barn min fru stod fadder åt i Lidköping.
 
Alla zigenare i Sverige känner mig, ty det har gått från släkt till släkt, att jag rest med zigenare i flera år och alla kalla de mig för Caroli.
 
[sid 46]:
 
De senare åren har förresten den manliga delen av zigenarna börja klä sig fullständigt modernt och uppträder mycket juste och korrekt. De flesta zigenare lever numera av att exekvera musik. De är, som jag i ett tidigare sammanhang nämnt, mycket musikaliska, fast de naturligtvis spelar utan noter. Jag trivdes bra med zigenarna och deras musik. Snällare människor får man för visso leta efter.
 
En gång i Malmö reste jag med Demetris. Jag hyrde då en plats på Kockums varv i Malmö, och då var både Demetris och Taikons med. De satte upp sina tält och inhägnade det hela med plank, och jag uppträdde och trollade i ett särskilt tält. Det var en fullständig folkvandring ut till vårt område. Affärerna gick mycket bra, som man kan förstå.
 
[sid 50-51]:
 
En regel bland zigenarna är att man i största möjliga utsträckning skall söka klara sig utan hjälp från utomstående. Inom varje familj finns det sålunda alltid en kvinna, som sköter barnmorskans jobb, och hon gör det skickligt och raskt. De nyfödda små får också den mest omsorgsfulla vård man kan tänka sig. Men för dopet anlitas kyrkans bistånd; man väntar, tills man kommer förbi någon kyrka, och då sker dopet där. Zigenarnas starka religiositet förnekar sig aldrig.
 
Av det redan sagda torde med önskvärd tydlighet ha framgått, att jag funnit mig utmärkt väl bland zigenarna och trivts i deras sällskap. Har man en gång förvärvat en zigenares vänskap så räcker den livet ut. Låt mig här endast nämna namnen på de familjer, till vilka jag anser mig så i särskilt stor tacksamhetsskuld: familjerna Johan Taikon och Johan Demetri, familjerna Kalderas och Bessig, Bumba och Jörgi - för att här endast nämna dem, som stod mitt hjärta närmast.
 
 
(renskrivet av RB)

2007-01-08, 19:43
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Se Endre-diskussionen under Gotland för mer uppgifter om Alfred/Adolfs föräldrar!
 
Noterar nu att familjen kallar honom Alfred och källorna honom för Adolf!?  
 
Vad kan detta bero på?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-01-08, 22:23
Svar #9

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Blomkvist, Johanna Karolina  
f. 1868 i Västerås-Barkarö: Hennes föräldrar var Trädgårdsdrängen Gustaf Teodor Blomqvist född 1842 i Barkarö och Emma Carolina Sahlström född i Björksta 1843 23/4. Och hennes föräldrar var smeden J. Pet. Sahlström och hustru Stina Greta Arbin.
 
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2007-01-08, 22:59
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stort TACK igen, Ingrid!  
 
Men någon Dimitri syns inte till förstås! Men det kanske finns där någonstans?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-01-08, 23:01
Svar #11

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Stefan,
 
Ivar Lo-Johansson skrev en gång en bok om romerna med många fotografier av fotografen Anna Riwkin-Brick (Zigenarväg). Där finns med säkerhet familjen Dimitri, det vet jag eftersom jag kände en ingift medlem av familjen under min tid som skötare på Beckomberga. Hon hette Anna Dimitri (avliden sedan många år) och var gift med en av männen i den lappländska grenen som försörjde sig som gruvarbetare i Malmberget.
(Om henne finns f.ö. en Katitzi-bok som Katarina Taikon skrivit, för Anna hade nämligen kommit till Sverige som flykting, efter att ha suttit i tyskarnas koncentrationsläger, bl.a. Auschwitz. Som minne av det hade hon ett nummer tatuerat på armen, och det är det numret som boken handlar om Z-1234 tror jag den hette.)  
Jag kommer ihåg att jag visade Ivar Lo-boken för Anna, som var nästan analfabet och jobbade som ekonomibiträde på Beckis. Hon blev jätteglad när hon såg fotona på sig själv som ung.

2007-01-08, 23:05
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Mycket intressant och stort TACK, Jojje!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-01-09, 00:42
Svar #13

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
De nya zigenska släkternas invandring kring förra sekelskiftet sammanfattas på följande sätt i:
 
Ingvar Svanberg och Mattias Tyd?n: Tusen år av invandring - En svensk kulturhistoria
(Gidlunds bokförlag 1992)
 
[sid 353]:
 
Kring sekelskiftet 1900 invandrade några små zigenska grupper som utgör stamfäder till den zigenargrupp som sedan dess funnits i Sverige. Två av dessa åtta invandrade släkter, Jantjeschi och Fynfyrojeschti, kom från Ryssland via Finland omkring 1905. De övriga släkterna, Bolotjoconi, Jelleschti, Giovanneschti, Tjurceschti, Bombeschti och Häck, kom från Ungern via Frankrike och Danmark. Släkten Jelleschti invandrade troligen redan på 1880-talet efter att en längre tid ha uppehållit sig i Frankrike och Tyskland.
 
Flertalet av dessa zigenare var kalderasha-zigenare, några var lovara och ett fåtal tjurara. Ingen av dessa släkter har någon samhörighet med de zigenare som nämnts i [äldre] historiska akter. Från att ha haft hela Europa som aktivitetsfält, där i synnerhet de familjer som ägnade sig åt tivoliverksamhet hade rest vida omkring, blev den zigenska gruppen i Sverige avskuren från zigenarna på kontinenten. År 1914 förbjöds nämligen fortsatt zigensk invandring och alla utländska zigenare som därefter kom in i landet skulle avvisas av polisen.
 
[sid 361]:
 
År 1943 var endast tre procent av landets zigenare bofasta, år 1954 uppgick de bofasta till 31 procent. I Stockholm agerade bland annat Johan Dimitri-Taikon (1888-1950) för att förbättra situationen för sitt folk. Även författaren Ivar Lo-Johansson, som tillsammans med fotografen Anna Riwkin utgav en fotoreportagebok om zigenarna, ville väcka opinion för deras sak.
 
-----------------------------------------------------------------
Den i Stockholm verksamme Johan Dimitri-Taikon uppges i texten ovan ha levt 1888-1950, men Svensk dödbok ger födelse datum 1879-05-20 (Högalids församlings territorium var före bildandet av denna församling beläget inom Maria Magdalena församling):
 
18790520-141
 
Taikon-Dimiter, Johan
 
Tantogatan 26
 
Död 15/10 1950.
 
Kyrkobokförd i Högalid (Stockholms stad, Uppland).
 
Född 20/5 1879 (ingen uppgift om födelseort)
 
Gift man.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Högalid, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)
Källor:
DA / DOR 50-51
-----------------------------------------------------------------
 
Richard Brun

2007-01-09, 00:43
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för att du öppnade denna diskussion, Anna-Lena!  
 
Hoppas resten av de stängda diskussionerna öppnas snarast!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-01-09, 01:24
Svar #15

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Johan Dimitri Taikon (f. i närheten av Bollnäs 1879-05-20, d. i Stockholm, Högalids fs 1950-10-15):
 
Johan Dimitri Taikon (* 1879; auch Milosch genannt) war Angehöriger des Roma-Stammesverbandes der Kalderasha (oder: Kalderasch) in Schweden und ein bekannter Märchen- und Geschichtenerzähler.
Geboren wurde er nahe Bollnäs in Schweden in eine Kupferschmied-Dynastie, verbrachte aber viele Jahre auf der Wanderschaft, die ihn in verschiedene Länder vor allem Ost- und S?dosteuropas f?hrte, bevor er in späteren Jahren in sein Geburtsland Schweden zur?ckkehrte. Dort wurde er zum Oberhaupt eines gro?en Familienverbandes und zu einer Art Patriarch aller schwedischer Roma.
Er setzte sich massiv f?r die Verbesserung der Lebens- und Bildungsbedingungen seines Volkes in Schweden ein.
Bekannt geworden ist Johan Dimitri Taikon aber vor allem als begnadeter Erzähler von Märchen, Sagen und ähnlichen Stoffen, von denen er ein ?berreiches Repertoire im Gedächtnis verf?gbar hatte. Umfangreiche Aufzeichnungen sind nach seinen Erzählungen gefertigt und veröffentlicht worden.
 
En uppgift hämtad från Wikipedia
Richard Brun

2007-01-09, 01:47
Svar #16

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Johan Dimitri Taikon (f. i närheten av Bollnäs 1879-05-20, d. i Stockholm, Högalids fs 1950-10-15):
 
Johan Dimitri Taikon (*1879; också kallad Milosch) tillhörde det romska stamförbundet Kalderasha (eller Kalderasch) i Sverige, och var en känd sago- och historieberättare.
Han föddes i närheten av Bollnäs i Sverige i en kopparslagar-dynasti, tillbringade emellertid många år på vandring, som förde honom genomolika länder i framför allt öst- och sydeuropa. Därefter återvände han på senare år till sitt födelseland Sverige. Där blev han som överhuvud för ett stort familjeförbund en slags patriark för alla svenska romer.
Han satsade massivt på förbättring av livs- och bildningsbetingelserna för sitt folk.
Johan Dimitri Taikon blev dock framför allt känd som en benådad berättare av sagor och sägner, och liknande stoff. Av detta hade han i sitt minne en överrik repertoar till förfogande. Omfattande uppteckningar har gjorts och publicerats efter hans berättelser.
 
En uppgift från Wikipedia
Richard Brun

2007-01-09, 20:31
Svar #17

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Under läsåret 1948/49, när jag gick i andra klass, hade jag en klasskamrat som hette Taikon.  
Det var i Maria folkskola (nuvarande Maria musikskola), alldeles invid Tantolunden på Söder i Stockholm. På mitt klassfoto kan jag se en mörkhårig liten kille som i alla fall gick i skolan då.

2007-01-16, 22:32
Svar #18

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Stefan Simander
 
Undrar hur det har gått med att identifiera personerna på ditt foto!!!
 
Richard

2007-01-16, 23:16
Svar #19

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack, men det har inte hänt något mer än det som kan läsas här och under Endre socken på Gotland.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-01-21, 10:04
Svar #20

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Min släkting har fått en uppgift om att Dimitri var väl sedda på Gotland! Fler som känner till detta?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-02-03, 15:00
Svar #21

Fred Taikon

Hej alla släktforskare! Jag har inte haft vetskapen om detta intressanta forum.  
Jag sökte vad som fanns om min Farfar Johan Dimitri Taikon. Det är intressant att Richard Brun nämner så mycket om min familj.
 
Vad gäller efterlysningen av kvinnan på fotot som Stefan har bifogat så har jag inga upplysningar om henne i dag.
Jag vet att det var en romsk familj som reste på Gotland, men troligen senare än när kortet togs. Jag ska kolla upp det med ett barnbarn till dem som reste på Gotland.
 
Den episoden som Richard nämner när han citerar ur Brazil Jacks bok stämmer till 90 procent. Pojken som Caroli var fadder till, var min farbror, Folke född 1923 (Colea var det romska namnet) och flickan är min syster Lillebill född (1938) döp efter Carolis hustru Lillbill.
Hälsningar Fred Taikon

2007-02-03, 20:06
Svar #22

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej Fred!!! Det var ju trevligt att du hittat hit.
 
Jag hoppas du stannar kvar på detta forum och bidrar med det du vet. Själv härstammar jag från olika resande tivolisläkter, dock inte från Dimitri/Taikon.
Nu vet jag ju inte alls hur väl insatt du är i din egen släkt, och det som skrivits om den. Den fylligaste skildringen av Johan Dimitri Taikon är ju den bok som folklivsforskaren vid Nordiska Museet Carl-Herman Tillhagen utgav 1946 (Stockholm: Norstedts förlag) med titeln: Taikon berättar - Zigenarsagor upptecknade av Carl-Herman Tillhagen. De första 21 sidorna är en presentation av personen Johan Dimitri Taikon som blev Tillhagens vän. Ytterligare cirka 250 sidor utgörs av de sagor som Dimitri Taikon berättade för Tillhagen. Du är kanske välbekant med den ??? På Nordiska Museet förvaras ytterligare cirka 10 000 sidor anteckningar som Tillhagen gjorde under sina samtal med Dimitri Taikon.
En sak som är lite förvirrande i det här sammanhanget är namnskicket: Dimitri, Dimitri-Taikon, Taikon och Tak?mer. Kan du reda ut det?
 
hälsningar och förhoppning om samarbete!!
Richard Brun

2007-02-04, 12:54
Svar #23

Fred Taikon

Latjo Dives Richard.
Jo jag är ganska insatt i romerfråga. Hela min familj, sedan farfars tid har arbetat för romers lika rätt. Katarina var pappas kusin likaså Hans Caldaras. Bägge har vi arbetet i cirka 40 år som aktivister. Jag vet inte hur mycket man kan skriva här om just det? Jag ska försöka följa reglerna och inte breda ut sig. Samarbetet låter intressant efter som jag arbetar med hela den romska gruppen inklusive resandfolket. Dubbelklicka på mitt namn och kolla på länken.
 
Men vad beträffar namnen så är det släktnamn.  
Ang namnen så ligger det till så här.
Det som var mest vanligt bland romer var att man inte var lagligt gifta och därför blev de ofta att man använde både pappan och mammans namn.( har sin historiska orsak)Det finns fortfarande många som använder bägge namne.
Min systerdotter använder idag Taikon-Demeter.
Taik?mer är även det ett släktnamn. De mest vanliga familjenamnen i Sverige är, Bessik, Caldaras, Columbus , Daikon Demetri, Dimitri, Taikon-Dimitri Taik?mer Kai.
Sen förekommer det giftermål mellan romer och icke romer och då har man i vissa fall tagit det svenskklingande namnet, som Josefsson, Eriksson och Vilhelmsson.
Som du ser är det olika stavningar på Dimitri och många tror att det är en felstavning vilket det inte är.
Vi har släkt kvar i Ryssland och där en person som heter Nadja Demetri. Det förekommer även Demeter.
Namnet Dimitri används ofta i Greklans som förnamn. Det finns även bland romer i dag, man ser det mest hos Såkallade Finska romer.
 
Te av?s Baxtalo Richard,sa čiri familiasa.
Fred Taikon

2007-02-04, 15:47
Svar #24

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Fred!!
Vi tackar för svaret. Stefans problem med sin bild är ju dock fortfarande lite löst hängande. När och hur länge Taikon/Dimitris resande på Gotland pågick borde man ju försöka klarlägga. Det är ju ett faktum att din farbror Folke (Colea) Taikon f. 1923 faktiskt föddes på Gotland (17 juni 1923 i Othem socken, Gotlands län). Detta borde väl betyda att din farfar med partner tidigare än så rest just på Gotland. Kanske kan man så finna fram till vem som är avporträtterad på Stefans fotografi.
 
Hur som helst: länken du nämnde som man kunde dubbelklicka på kan jag inte hitta i ditt inlägg. Hur gör man?
 
Richard

2007-02-04, 16:30
Svar #25

Fred Taikon

Hej Richard. Jag vet inte om jag bryter mot reglerna när det gäller länken till mitt arbete?
Sök annars på mitt namn på nätet eller jag skriver ett mail till dig när jag kommer hem.
Det stämmer att Colea var född på Gotland. Men det är inte så många kvar att fråga om det.
Min Farbror Aljorsa, var den yngste av bröderna och han dog förra året. Jag måste söka information hos andra släkter. Att resa till Gotland var periodiskt.
Anledningen till Gotlandresorna var att skaffa arbete.När arbetet tog slut for man tillbaks till fastlandet. Vårt arbete på den tiden var förtenning, kopparslageri och spådom. Någon gång tror jag mig ha hört, att man försökte med tivoli?.
Jag ska se om jag får tag i någon som vet något om kvinna på Stefans fotografi.
Till Stefan:
Om du vill så kan jag publicera bilden och efterlysa kvinna, förutsatt att det inte brådskar.  
hälsar Fred.
fredt@telia.com

2007-02-04, 17:59
Svar #26

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej Fred. Jag ser fram emot ett mail privat om din länk. För övrigt tror jag detta forum har rätt vida gränser när det gäller kulturhistoriska omständigheter kring släkters och personers historia. Dock finns en restriktion att inte behandla nu levande personer (ja man får nog prata om sig själv förstås, och allmänt kända nulevande personer som kan betraktas som offentliga, och om nulevande forskare förstås).
 
Men så vill jag protestera lite. Du skriver i förra inlägget Någon gång tror jag mig ha hört, att man försökte med tivoli. Detta är ju lite konstigt uttryckt. I Katarina T:s bok Zigenerska ger hon ju en rätt omfattande egen barndomsskildring om livet på Taikons tivoli (med foton). Vidare framgår det klart av Tillhagens redogörelse för Johan Dimitri Taikons liv att tivoli var ett väsentligt näringsfång för honom och hans familj. Likadant med Brazil Jacks skildring av tivolilivet med Taikons. Dessutom kan jag meddela att Johan Taikon och Johan Dimitri 1922 blev medlemmar av den då nybildade Svenska Tivoliägareföreningen. Redan inom ett år blev de emellertid uteslutna ur föreningen av rasistiska skäl. Detta framgår dels av Tivoliägareförenigens medlemsförteckning som finns tryckt i föreningens Jubileumsskrift. Där kommenteras också saken i huvudtexten av redaktören. Därtill skriver Brazil Jack i sin memoarbok en indignerad kommentar till uteslutningen av Taikon och Dimitri. Där pekar också Brazil Jack ut den drivande personen i kampanjen mot de två zigenska tivoliidkarna. Det var fru Hartwig som Brazil Jack kallar zigenarhaterskan. Han går hårt åt henne.
 
Så nog var tivoli ett icke föraktligt inslag i Taikons och Dimitris livsföring.
 
Richard

2007-02-04, 20:34
Svar #27

Fred Taikon

Hej Richard. Det var kanske dåligt förklarat av mig. Jag trodde att du förstod eftersom du tydligen vet mycket om min familj, att försöket med tivoliarbetet bara gällde Gotland.
 
Naturligtvist vet jag att det förekom en stor tivoliverksamhet i familjen Taikon och Dimitris arbetsliv.
Min far hade själv tivoli i Danmark fram till 1972 då han dog. Katarina Taikons far Johan Dimitri hade tivoli, min fars morbror Bomba likaså.
Richard jag hade inte glömt att familjen varit i tivolibrachen. Men tack för påminnelsen.
Fred Taikon

2007-02-04, 20:51
Svar #28

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Fred.
Sorry, jag fattade inte att du avsåg speciellt Gotland. Därför verkade påståendet så absurt. Jag kryper till korset.
 
Richard

2007-02-10, 19:41
Svar #29

carina

Hej Fred
Hur ser släktförhållanden ut för släkterna Josefsson, Eriksson och Wilhelmsson?
Är de av Taikon, Demetri ? Och hur långt tillbaka togs dessa svenska namn?
Och var kvinnorna eller männen romer respektive svenska?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna