ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åsberg  (läst 3523 gånger)

2003-01-27, 20:04
läst 3523 gånger

malik faltin

Stor-Stinas Kalle
 
Vet nån vem Stor-Stinas Kalle var? Jag vet att han var ifrån Hälsingland,

2003-01-29, 09:38
Svar #1

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Enligt Polisunderrättelser 1884 gick hästbytaren Karl August Johansson Åsberg, född 1858 9/11 i Överhogdal sn, under namnet Lång-Stinas Kalle. Det stämmer ju inte riktigt med din rubrik men är så pass likt att jag tycker det kan vara värt att kolla upp. Karl August var son till Johan August Åsberg, född 1828 29/10 i Gävle, och Hedda Kristina Bodin, kallad Lång-Stina, född 1838 i Ny sn, Värmland. Lång-Stina själv var dotter till en djurläkare Karl Peter Bodin och Märta Olsdotter Böö.

2003-01-30, 20:18
Svar #2

Utloggad arnvid lillehammer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 22:51
    • Visa profil
Kjære Malik Faltin og Bo Lindwall:
Eg kan koma med nokre utfyllande opplysningar om Karl Petter Bodin, dersom det er av interesse. Han reise nemleg mykje i Norge med kona i åra frå 1828 til 1845. Men eg har i mitt materiale aldri sett henne nemnt Bøø, som Bo Lindwall nemner henne. (Derimot er ei anna samtidig Marta Olsdatter (Brun), kona til Bernt Andersen Vang, skriven Boe eller Bøe ved nokre høve. Og dei kan ikkje vera identiske. Marta (Vang) var født ikring 1815, Marta (Bodin) må vera født ikring 1808-1810 eller tidlegare. Då Marta og Karl Petter døypte dottera (kanskje den eldste) Johanne Wilhelmine i Trysil i 1828, er ho skriven Marta Olsdatter Talset.  
Karl Petter var eigentleg ingen Bodin. Det familienamnet tok han etter stefar sin Hans Olsen Bodin som reiste med mora medan han voks opp. Mora var Johanna Maria Søderstrøm som tidlegare hadde reist (mellom anna i Norge eit par gonger i åra 1806-1808) med ein Johan Faltin som eg meiner må vera far til Karl Petter. På eit pass til Karl Petter frå 1835 er mora rett og slett skriven Johanna Maria Søderstrøm Bodin el. Faltin.
Mora Johanna Maria var dotter til ei Kristine Ålberg som i alle høve i åra frå 1807 til 1810 nokre gonger reiste i Norge med mannen sin Petter Åberg.
Dette så langt eg har funne fram i farten. I von om at det kan vera til noko nytte;
vennleg helsing
Arnvid Lillehammer

2003-01-30, 22:16
Svar #3

Ingela Utterström

Hej!

I Family Search hittade jag följande:
Husband
Johanes Faltin

Wife
Johana Maria Soderstrom

Children


1. Carl Petter Pedigree
Male

Birth:
Christening: 31 AUG 1806 Vefsn, Nordland, Norway
Death:
Burial:


Ingela Utterström

2003-02-02, 10:31
Svar #4

jimmy wigarth

så det var faltin i kalle då?

2003-03-14, 15:48
Svar #5

Malik

Hej Arnvid !
Storstinas-kalle var min morfars morfar.
den Johan Faltin som är omskriven här ovan är det samma person som är far till en Karl Gustav Johansson Faltin f 1811 Grue Norge?
Modern var till Karl Gustav Faltin var      
Anna Wilhelmina Palm .

2003-03-17, 08:53
Svar #6

Utloggad arnvid lillehammer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 22:51
    • Visa profil
Hei Malik!
Som ein reaksjon på spørsmålet ditt legg eg inn nokre opplysningar under Faltin.
Arnvid L.

2004-02-01, 17:23
Svar #7

Susanne Thorén

Hej 
Såg era inlägg om Stor-Stina.
Den Stor-Stina som jag har skall komma ifrån Arbrå i Hälsningland. En dotter till  hette Anne Christine och hennes dotter hette Anne Pauline Johansen f.1918 i Norge och g.m Sigurd Karelius Karlsson Krans.
 
Är det någon som har information om dessa kvinnor, själv har jag kört fast
MVH
Susanne Thorén

2004-02-15, 21:08
Svar #8

Elaine Skau

Hej Susanne.
Du verkar kunna lite om Arbrå-släkten. Stor-stina
bl.a. Jag undrar om Du vet om min morfar Gottfrid Åsberg var släkt med henne. Han hade två systrar Hilda och Hulda. De tre syskonen bodde tillsammans på äldre da´r tillsammans i Arbrå. Jag vet tyvärr inte så mycket om dessa tre. Jag vet att Hilda hade barn i Stugsund utanför Söderhamn. Huldas man kallades Stor-Frans.

2004-02-18, 19:24
Svar #9

Susanne Thorén

Hej Elaine!
 
Tyvärr vet jag inte heller så mycket utan försöker själv få napp. Den Stor-Stina jag söker är min mans mormors mormor.Det lilla jag vet utom det jag skrev förut är att hon levde men någon som hette Johan och att hon var spåkvinna.
.
Jag har även haft hjälp av en norsk man att kolla Anne Paulines födelseuppgifter, men han fann tyvärr inget
 
är det någon annan som vet något så hör gärna av er
 
MVH
Susanne Thorén

2004-03-14, 13:07
Svar #10

Utloggad Britt-Marie Grothe-Lundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Sussanne  
 
Har en fråga till dig vet du när Hulda är född och om hon hade barn och i så fall deras namn .
Jag söker själv Maria Alexandra Hallin f 1894 i Dec uppvuxen delvis i Arbrå gift med Bror Olger Eriksson.Jag har fått det berättats för mig att Maria Alexandra Hallin kan vara släkt med storstina samt att hennes mamma skulle varit född Åsberg.  
Dessa uppgifter har jag inte kunnat få bekräftade.
Maria och Bror var min mormor och morfar båda av resandefamiljer.Men mormors bakgrund verkar vara  svårare att utröna än morfars som många redan forskat i.
Är det någon som forskar i resande somm stött på Maria Alexandra Hallin eller hennes bror Adel Byström som kan hjälpa mig .Så tackar jag å det allra mjukaste.  
MVH Britt-Marie

2004-03-14, 16:25
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Britt-Marie Grothe-Lundin,
I Släktforskarnas årsbok 1995 nämner Bo Lindwall i sin artikel Resandesläkter i Ångermanland en familj Byström. Det intressanta är att det i den familjen också finns personer med dubbelbeteckningen Byström-Hallin. Eftersom Du nämner två syskon av vilken den ena kallas Byström och den andra Hallin kan det troligen vara intressant att undersöka uppgifterna i Bos artikel och försöka komma vidare.
Kanske Du redan har de här uppgifterna. I så fall är ingen skada skedd ...
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-03-14, 21:30
Svar #12

Utloggad Britt-Marie Grothe-Lundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Olle  
 
Ingen skada skedd .Jag har boken och misstänker det du säger .Men jag kan inte hitta kopplingen.
 
MVH Britt-Marie

2004-04-25, 15:51
Svar #13

Susanne Thorén

Hej igen!
 
Jag undrar om någon vet hur många barn Stor-Stina och Johan August Åsberg hade och ev deras namn 
 
MVH
Susanne Thoren

2004-08-14, 11:27
Svar #14

Kai S Gurrik Larsen

Dere har kommet med mange interesante opplysninger i denne debatten, men jeg har en del spørsmål.
 
Jeg er etterkommer av Ludvig Laurits Lindstrøm og Stor-Anna Wigart. Ludvig var sønn av Karl August Gustav (Torstein) Lindstrøm (Karl Trondhjemmer) og Kristine Josefine Gustavsdatter (Stor-Stina eller Svarte-Stina)...
 
Denne Karl og Stina kjenner ikke jeg noe mere til, men jeg har tro for at dette kan være noe av samme slekten om ikke Karl August Johansson Åsberg som er nevnt er min tipp-tipp oldefar.
 
Hører gjerne ifra den som har lest polisunderrättelsen av 1884 hvor Karl Åsberg d.y er nevnt. Hvem var han gift med (event. barn med)...
 
På gjenhør!

2010-10-28, 18:32
Svar #15

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I Bollnäs Tidning 1879-11-01, s. 1:
 
Skojar-lif. Måndagen 27:e oktober hölls ransakning inför södra Helsinglands vestra tingslags häradsrätt med häktade förre tegelslagaren Johan August Åsberg, född 20:e augusti 1828, och hans son Karl August, f. 8:e november 1858, anklagade för att aftonen 4:e sistl. oktober gemensamt hafva stulit tvänne rockar i handlanden L. Berges salubod, hvilket tillgrepp i n:o 41 af denna tidning omnämdes.
     Af de anklagades berättelser öfver sina föregående lefnadsöden erfor man, att de tillförne varit lösdrifvare, ja, riktiga skojare. Fadern hade för omkring 22 år sedan blifvit dömd för stöld af en rock, utan att han kunde erinra sig huru länge han derför varit i Hernösand straffad, eller huru länge han varit förlustig medborgerligt förtroende. Från denna tid hade han icke varit mantalsskrifven; han hade icke varit gift, men haft 6 barn, deraf 5 nu lefva, det yngsta omkring 5 år gammalt. Sonen uppgaf sig ej varit straffad för stöld; vid 10 års ålder hade han på egen hand kommit ut för att arbeta, men hade ej åtnjutit någon skolundervisning och ej heller blifvit konfirmerad.
     Vid den nu begångna stölden sade sig fadern varit öfverlastad och kunde ej erinra sig att han tagit rockarne. Sonen innehade vid visitationen endast några slantar, men hade han frågat priset på dussinet af ylletröjor m. m., i tydlig afsigt att afvända uppmärksamheten från fadrens förehafvande. Han nekade ock fräckt till all vetskap om eller delaktighet i stölden. Beträffande de vid häktningen innehafda lifsfarliga vapnen, 1 skarpladdad pistol och 3:ne större knifvar, lemnades högst osannolika uppgifter.
     För att inhemta upplysningar om den stöld Åsberg d. ä. förut begått och straffet derför, uppsköts ransakningen med honom till 27:e nov. kl. 11 f. m., hvarimot sonen icke kunde till straff dömas. Båda skulle dock fängslade återföras till Gefle, der fadren skall afbida ofvan nämda ransakning, hvarimot sonen kommer att frigifvas, såvida k. m:t bfhde ej finner något hinder derimot.

2010-11-02, 22:02
Svar #16

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I tidningen Dalpilen 1893-10-27, s. 3, under rubriken Rättegångs- och polissaker.
 
Falu rådstufvurätt den 23 oktober.
Efter många år. Fär 11 år sedan blef i Delsbo under ett slagsmål mellan åtskilliga tattare och några andra personer en bonde stucken med knif, så att döden följde.
     Såsom misstänkt för att hafva begått detta mord har nu, skrifver Hudiksvalls-Posten, straffången Carl August Johansson Åsberg, född i Hogdal, som hade slutit sig till tattarföljet, då slagsmålet egde rum, transporterats från Falu till Hudiksvalls kronohäkte för att undergå ransakning.

2011-05-25, 20:45
Svar #17

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Karl August Johansson Åsberg, kallad Lång Stinas Kalle (PU 1884) (~ Stor Stinas Kalle), född 1858 8/11 (9/11) i Överhogdal sn (Folkräkningen 1900), Jämtlands län (Z), död 1906 14/6 (14  [= Juni], Karl August Johansson, arbetare i Tegeltjär, [Född:] 1858 8/11, [Gift:] 1, [Dödsorsak:] Dråp genom slag och knifhugg, [Dödsort:] Bollnäs., [Särskilda anteckningar:] Medikolegal besiktning; attest fr.[ån] past.[ors] ämb.[etet] i Bollnäs 1906 21/6; Begrafn.[ings] ort: Bollnäs., SCB Ljusdal Dödbok H1 1906) i Bollnäs sn, Gävleborgs län.  
 
Hästbytare 1884 (PU) och från Ljusdals sn, Gefleborgs län 1893 (PU), arbetare, och skriven i Tegeltjär, Ljusdals sn 1900 (Folkräkningen 1900, Gävleborgs län, s. 3) med sin fästekvinna Sara Lovisa Karlsdotter (f. 1855 i okänd ort), tattare från Tegeltjär (Dalpilen 1906-06-19, s. 2) och arbetare i Tegeltjär, Ljusdal sn 1906 (enligt dödbok).
 
Gift med Sara Lovisa Karlsson, född 1855 24/6, dotter till hästskäraren, kamm- och korgmakaren Karl Magnus Andersson (f. 1826/1827, död 1868 28/5) och Sara Lisa Henrika Jern (f. 1823).
-----
     
I Polisunderrättelser N:o 5, Lördagen den 12 Januari 1884, under rubriken Efterlyste personer: 1:o. Den 30/12 1883 omkring kl. 7 e. m. blef Bleckslagaren Andreas Nilsson från Kristiania, skrifven i Elverum, inne hos bonden Per Eliasson i Brännbo, Delsbo socken af hästbytaren Carl Åsberg - vanligen kallad Lång Stinas Calle och son till Plåtslagaren Johan August Åsberg från Gefle - tilldelad ett knifhugg, hvaraf döden följt. Carl Åsberg är omkring 24 år gammal 6 fot lång, starkt byggd, med ljusaktigt knollrigt hår, stor bred näsa och vid begge öronen framåt kinderna ärr efter knifhugg, samt å hakans vänstra sida en efter knifhugg bildad vårta. Vid afvikandet åtföljdes Åsberg af en qvinna vid namn Lovisa, omkring 24-25 år, rödhårig och tandlös, samt af deras barn: en treårig flicka och en 2 \a 3 månader gammal gosse och åkte efter ett halt rödblackt sto i en rödmålad åka, märkt å bakre gafveln P. O. S. Åsberg torde noga efterspanas och vid anträffandet häktas och till K. B. i Gefle öfverlemnas för undergående af ransakning vid Delsbo H. R., enligt begäran af Kronolänsman Kjällander i Gefle 3:e I.
-----
     
I Polisunderrättelser N:o 41, Lördagen den 8 April 1893, under rubriken Häktade personer och aflysningar: 6:o. Hästbytaren Karl Augus[t] Johansson från Ljusdals socken, Gefleborgs län, född den 8/11 58 i Ytter-Hogdals socken, har den 4/4 häktats för å Mora strand begången misshandel med lifsfarligt vapen samt införpassats till Falu länsfängelse i afbidan på ransakning inför Mora tingslags H. R., enligt meddelande af kronolänsman Falk i Mora distrikt, Kopparbergs län.
-----
 
I Polisunderrättelser N:o 65, Tisdagen den 6 Juni 1893, under rubriken Diverse underrättelser: 3:o. I N:o 41 B. 6 detta år senast omnämnde hästbytaren Karl August Johansson blef, efter att hafva inför Mora H. R. förklarats saker till angifna brottet, transporterad till Orsa H. R., der han den 25/5 blef dömd att för våld hållas i fängelse i 2 månader och för hemfridsbrott m. m. hållas till straffarbete i 6 månader eller i ena bot 7 månaders straffarbete, enligt meddelande af polisuppsyningsman Olsson i Orsa distrikt, Kopparbergs län.
-----
           
Karl August Johansson Åsberg blev mördad den 14 juni 1906 av hästbytaren Georg Konrad Valdemar Pettersson, kallad Morvallspojken, född 1884 8/5 i Västerlövsta sn, Västmanlands län, Uppland (SvDb 1901-2009, Ej i Västerlövsta fb, ej heller i fb i Österlövsta, Uppsala län), eller född 1884 10/5 i Lövsta socken, Uppsala län (PU 1908), död 1948 23/4 i Söderås 32:1, Rättviks sn, Kopparbergs län, Dalarna (SvDb 1901-2009).
     
I tidningen Dalpilen 1906-06-19, s. 2, under rubriken Sverige rundt.: Ett nytt hälsingedåd. 47-årige tattaren K.[arl] A.[ugust] Johansson från Tegeltjär i Ljusdal och 19 årige G.[eorg] Pettersson från Morvall äfvenledes i Ljusdal råkade i onsdags afton i gräl å landsvägen i Bollnäs, hvarvid Pettersson med en knif skar Johansson i vänstra sidan af hufvudet, så att denne natten till i går afled. Pettersson har försvunnit och efterspanas. Som delaktig i dådet har häktats 60-årige tattaren R. J. Löfgren från Morvall.
-----
     
I Polisunderrättelser N:o 71, Tisdagen den 19 Juni 1906, under rubriken Efterlyste personer: 3:o. Tattaren Georg Pettersson från Morvall, Ljusdals socken, torde såsom skäligen misstänkt för dråp efterspanas, häktas och införpassas till länsfiskal i Gäfle för att undergå rannsakning vid södra Helsinglands v. tingslags H. R. Pettersson är 22 à 23 år gammal, ljuslagd, smärt och medellång, har ett ärr efter knifhugg i öfverläppen och saknar två framtänder i öfverkäken samt är iklädd mörkgrå hatt med sömmar i kors öfver kullen, grönaktig rock och väst, mörkrandiga byxor och snörkängor; meddelat af t. f. länsman E. Linnell i Bollnäs distrikt.
-----
     
I Polisunderrättelser N:o 72, Torsdagen den 21 Juni 1906, under rubriken Häktade personer och aflysningar: 1:o. Lumpsamlaren Karl August Löfgren från Ljusdal häktades 15/6 såsom misstänkt för dråp och införpassades till länsfiskalen i Gäfle; enligt meddelande af t. f. länsman E. Linnell i Bollnäs distrikt - den häktades födelsetid? Red.
-----
     
I tidningen Dalpilen 1906-06-22, s. 2, under rubriken Sverige rundt.: Häktad dråpare. Den för delaktighet i dråpet å tattaren K. O. Johansson [= skall vara K.[arl] A.[ugust] Johansson; Min anm.] efterlyste G.[eorg] Petersson häktades i måndags i Ljusdal. Petersson nekar.
-----
     
I Polisunderrättelser N:o 73, Lördagen den 23 Juni 1906, under rubriken Häktade personer och aflysningar: 4:o. I N:o 71 A3 detta år efterlyste hästbytaren Konrad Georg Valdemar Pettersson från Morvall, Ljusdals socken, född 10/5 84, har 18/6 häktats för dråp inom Bollnäs socken; enligt meddelande af länsman Thunborg i Ljusdals distrikt.
-----
     
I Polisunderrättelser N:o 111, Torsdagen den 20 September 1906, under rubriken Diverse underrättelser: 3:o. I N:o 73 B4 detta år sist omnämnde Konrad Georg Valdemar Pettersson från Morvall, Ljusdals socken, född 10/5 84, hvilken häktats för dråp, blef 29/8 detta år af S. Hälsinglands v. tingslags H. R. dömd till 1 år 10 månaders straffarbete; i N:o 72 B1 detta år omnämnde Karl August Löfgren, som rannsakats för samma brott, blef däremot frikänd. Löfgren, som veterligen ingenstädes är skrifven, är född i Almunge socken, Stockholms län, 15/10 48. Han dömdes 22/4 70 af Enångers tingslags H. R. för 1:a resan stöld till 1 år 3 månaders straffarbete, hvilket han aftjänade å länsfängelset i Gäfle och frigafs 26/4 71. Meddelande af t. f. länsman Linnell i Bollnäs distrikt.
-----
 
//Peder

2011-05-26, 10:21
Svar #18

Utloggad Moderator Särskilda

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En tidigare diskussion om Stor-Stinas Kalle har flyttats hit.

2012-02-14, 23:07
Svar #19

Utloggad Morten Aasberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2016-03-08, 11:24
    • Visa profil
Den 10. Februar 1920 gifter Bernharda Kristence Karoline Benjaminsen seg med Ole Kristian Osberg (f.07.03.1891 i Solum, Telemark, Norge). Hun er datter av Benjamin Forselius Benjaminsen, som igjen er sønn av Benjamin Forselius Jacobsen og Karoline Andersdatter (Eilert Sundt - Anden Aarsberetning om Fantefolket - 1862 - kap. XXXI Synger-følget).
 
Ole Kristian Osberg er sønn av Kristiane Olsdatter *) og Anders Osberg, født 02.02.1868 i Austre Moland i Aust Agder i Norge. I den aktuelle ministerialboken for Austre Molan (permanent sidelenke,: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=779&idx_id=779&uid=ny&idx_side =38 ) er Anders Osbergs far oppgitt å være «Omstreifer, ungkar Aasberg, angivelig fra Sverige». I klokkerboken (permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9622&idx_id=9622&uid=ny&idx_si de=48 ) er faren nevnt «Omstreifende dyrlæge Aasberg».
 
Jeg lurer på om noen kjenner til, eller kan sette meg på sporet av denne omstreifende dyrlægen Aasberg?
 
*) Kristiane Olsdatter er datter til Ole Christian Eliassen og Agnes Vilhelmine Olsdatter. Hennes besteforeldre på farssiden er Elias Andreassen Strand, (sønn av Andreas Adolfsen - se Eilert Sundt - Anden Aarsberetning om Fantefolket - 1862 - kap. XXIX Adolfs-folket)) og Oline Nilsdatter Hofmann, (datter av Gullsmed Nils Hofman - se Eilert Sundt - Anden Aarsberetning om Fantefolket - 1862 - kap. XXXII Hofman).
 
PS. Selv om mitt navn er Morten Aasberg er jeg - så vidt jeg vet - ikke i slekt med denne omreisende dyrlægen. Jeg er tippoldebarn av Benjamin Forselius Jacobsen.
(Meddelandet ändrat av Morten_aasberg 2012-02-14 23:23)
 
(Meddelandet ändrat av Morten_aasberg 2012-02-14 23:25)

2013-09-20, 11:35
Svar #20

Utloggad Björn Hagelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2023-07-30, 12:52
    • Visa profil
Är denna Georg Konrad Valdemar Pettersson den Georg Valdemar Pettersson vars föräldrar var Gustaf Adolf Pettersson van der Hagen med hu Christina Wilhelmina Svensdotter?
Vänligen svara också direkt till bhagelin1@gmail.com.
Tack

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna