ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Westergren  (läst 1174 gånger)

2007-01-26, 16:39
läst 1174 gånger

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Har någon stött på namnet Johannes Westergren (Vestergren) i något sammanhang? Han föddes i Gränna 1792, och torde ha varit huddragare i Mo härad. Dog 1868 i Mulseryd.
Mvh
Leif

2007-04-13, 09:16
Svar #1

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Jag har tidigare frågat om följande under Resandesläkter/Historia utan att få svar, och dristar mig att försöka på nytt under ny rubrik.  
Har någon stött på namnet Johannes Westergren/ Vestergren i något sammanhang? Han föddes i Gränna 1792, och var huddragare i Mo härad. Dog 1868 i Mulseryd. Kan man, utgående från födelseorten och yrket, anta att Westergren var av resandesläkt? Det blir ju i så fall endast ett antagande, och jag skulle därför vara glad över om någon forskare i resandesläkter kunde hjälpa med mer konkreta uppgifter.
Mvh
Leif

2007-05-16, 12:36
Svar #2

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Leif !
 
Sannolikheten att Johannes var av resandesläkt är med tanke på omständigheterna mycket stor. Om så är fallet saknar jag dock belägg för, måhända har någon av resandeforskarna Lindwall/Rosenbalck/Berg några upplysningar om hur det ligger till.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2010-05-21, 21:04
Svar #3

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Ankom till Jönköpings länshäkte 1853 24 augusti.
Huddragare Johannes Westergren, född 1791 i Gränna, bosatt i Mulseryd Mo Härad detta län, ordinär till växten, ovalt ansikte, blå ögon, grått hår och ögonbryn.
Stöld.
Beror på rannsakning vid Tveta häradsrätt.
Häktad tillsammans med hustrun Johanna Andersdotte, född 1795 i Gustava socken i Skaraborgs län, ordinär växt, ovalt ansikte, blå ögon, brunt hår och ögonbryn.
Stöld.
Beror på rannsakning vid Tveta häradsrätt.
Häktad tillsammans med Qvinnspersonen Hedda Westergren, född 1834 i Mulseryd socken  Mo Härad detta län, bosatt därstädes, ordinär till växten, ovalt ansikte, bruna ögon hår och ögonbryn.
Stöld.
Beror på rannsakning vid Tveta häradsrätt.
Huddragare Johannes Westergren, hustrun Johanna Andersdotter och Qvinnspersonen Hedda Maria Westergren den 17 sep. 1853 och 23 jan. 1854 undergått rannsakning vid Tveta Häradsrätt på vars prövning ännu beror. Ny rannsakning 15 feb. 1854 uppskjutet, ny rannsakning den 8 mars.
Den 3 april 1854 avfördes dessa till Mo häradsrätt för att undergå rannsakning återkom den 4 april, för att vid Rådhusrätten här i staden undergående rannsakning. Den 11 maj undergå rannsakning vid Rådhusrätten här i staden.
Huddragare Johannes Westergren, hustrun Johanna Andersdotter och Qvinnspersonen Hedda Maria Westergren har den 1 aug. 1854 undergått vidare rannsakning vid Rådhusrätten här i staden, och dess ansvar för stöld, men frigavs till Mariestad att där i länet undergå vidare sådan.
Källa:[RA]JK EIIIcc:1322 och 1356
 
Ankom till Jönköping länshäkte 1854 20 september.
Huddragare Johannes Westergren, född 1791 i Gränna socken Västra härad detta län. Ingen bostad, ordinär till växten, ovalt ansikte, blå ögon, brunt hår och ögonbryn.
För att i polisväg behandlas, hitförpassad av KB i Mariestad. Den 21 sep. lösgiven av KB.
Häktades tillsammans med hustrun Johanna Andersdotter, född 1795 i Gustaf-Adolf socken i Skaraborgs län. Ingen Bostad, ordinär till växten, blå ögon, brunt hår och ögonbryn.
Qvinnspersonen Hedda Maria Westergren, född 1834 i Mulseryd socken Mo härad detta län. Ingen bostad, ordinär till växten, trindlagt ansikte, bruna ögon, Brunt hår och ögonbryn.
Källa: [RA] JK EIIIcc:1356
hälsningar Olle
Olof och Ingrid Bergström

2015-09-29, 17:17
Svar #4

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Hej Olle! Jag vill tacka på det varmaste för ditt svar av den 21 maj 2010, och samtidigt be om ursäkt för att du fått vänta så här länge. Det beror på att jag insjuknade allvarligt och har varit helt borta från allt vad släktforskning anbelangar. Det var ju spännande och intressant information du serverade. Jag söker egentligen en annan Hedda Westergren, född 1857 i St Marhult, Ransberg. Jag har starka misstankar om att hon kan ha bott som fosterbarn i kanske 10 år mellan 1859 och 1869 hos Johannes Westergrens son Frans eller dotter Hilda, gift Andersson. Frans var sjöman, så Hilda ligger väl närmare till hands. Hilda  flyttade sedermera till Stockholm och hade en dotter, Alma, som till min mors numera avlidna kusin kallat Hedda för sin fosterkusin.  Jag var så imponerad av din information att jag täcks fråga om du har några tips att ge om hur jag skulle kunna få bekräftelse på om Hedda bott med någon Westergren? Hon hette alltså Hedvig Lovisa Johansdotter. Bodde med sin mor Britta Maja Johansdotter i Nolgården, Fagersanna 1858. 1859 flyttar modern till Mölltorp, men dottern Hedda försvinner plötsligt från kyrkböckerna. 1869 uppenbarar hon sig lika plötsligt igen och bor med modern i Latemon, Björkhult, Ransberg. 1873 till Stockholm, och 1876 till Finland, och kallade sig då plötsligt Westergren i st för Johansdotter. Jag har hennes lakanstora pass hos mig.
Bästa hälsningar, Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna