ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wallin / Wahlin / Vallin  (läst 3098 gånger)

2002-02-24, 13:29
läst 3098 gånger

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej
Jag undrar om någon vet om Lars Erik Andersson Vallin född 1848-05-08 i Söderbärke W  kan vara av resande släkt? Enligt vad som sagts mig kallades han och hans familj tattare av sin omgivning i den by i Västernorrland de bodde, men ättlingar till honom är nu nyfiken på om det bara var folkprat eller om det låg något bakom det.
Då han bara är far till en ingift person i min släkt har jag själv inte forskat något närmare på honom i kyrkböckerna, men kanske någon i detta eminenta forum har mer upplysningar att komma med.
Hoppas Bodil m.fl

2004-05-29, 13:54
Svar #1

Göran Vallin

Hej
Jag har själv aldrig släktforskat förut men har alltid undrat var mitt efternamn kommer ifrån. Jag undrar om min släkt kan vara av resande släkt då jag en gång förut fått höra att det kan vara så. Min farfars far Otto Vallin kom från Ångermaland där han bodde under 30-talet, men det är allt jag vet. Om någon vet mer om efternamnet Vallin / eller vallinare från Ångermalandstrakten vore jag tacksam för svar.
Med tack på förhand / Göran

2004-05-29, 19:14
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Vallin (även Valin, Vahlin, Vallien, Wallin, Walin, Wahlin, Wallien) är ju ett relativt vanligt namn, som förekommer i de de flesta delar av Sverige. Ofta kan ett ortnamn på vall-; som Vallåkra, Vallby, Vallsta eller Valla vara orsaken till att just det namnet togs. Det kan t.ex. vara soldatnamn för soldaten på Valla rote.
 
Men sannolikt kan du inte få reda på ursprunget till just ditt Vallin-namn, om du inte börjar släktforska, åtminstone några generationer bakåt.

2004-05-30, 18:22
Svar #3

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Göran
Har du någon födelseplats eller födelsedata för din farfars far? Den Lars Erik Vallin jag nämner i tidigare inlägg bodde en tid i Bjästa Ångermanland, kanske finns det ett samband.
Hälsningar Bodil

2004-05-30, 23:48
Svar #4

Göran Vallin

Hej igen!
Tack för svaren. Min Farfars far kom nånstans i Gästrikland har jag fått höra, så det finns kanske inget samband med Lars, Bodil. Har fått reda på att de bodde i Salsåker där de fick min farfar Lennart. Bra forum det här... Gett mig tillräckligt med inspiration för att börja forska... Tack igen för svaren.
MVH/ Göran

2004-10-21, 01:44
Svar #5

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Det finns Wallin som härstammar från trakterna kring Sollefteå. Jag känner själv en del utav denna släkt.  
 
M.v.h.  
Erik Andersson.

2005-01-05, 07:42
Svar #6

Utloggad Terje Røed-Hansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2023-09-29, 15:24
    • Visa profil
    • familytreemaker.genealogy.com/users/h/a/n/Terje-R-Hansen/index.html
Wallin, Jakob Alexander Jakobsen

http://digitalarkivet.uib.no/sab/bp2001/side40.htm

http://digitalarkivet.uib.no/sab/bp2001/side56.htm

http://home.online.no/~fndbred/wallin.htm

Her er noe tekst fra siste link:
"WALLIN ELLER WAHLGREN"
Jakob Wallin var født 9. oktober 1820 i Särna sokn, Falun län i Sverige, like over grensen fra Drevsjø. Hans far het Jakob Andersen Wahlgren, og skal ha vært født i Lesja i Gudbrandsdalen. Indremisjons-predikant Jakob Olsen Traasdahl hadde nær kontakt med Wallin mens han satt på Tukthuset i Bergen. Han skrev at Wallins far var tartar, men neppe av "ublandet tartar-blod". Han var i alle fall en omstreifer. På sine vandringer traff han en husmanns-datter, Anna Johansdatter, i Solør. Sammen vandret disse to i Finnskogen og området over grensen til Sverige. Det var på en slik tur over grensen at Jakob ble født. Foreldrene var norske, men gutten ble født i Sverige. Dette førte senere til en diskusjon om hans nasjonalitet.
Wallin fortalte Traasdahl at foreldrene ble viet i Särna hvor de hadde etablert et slags hjem en stund. Moren døde mens Jakob var et lite barn. Hun skal være gravlagt ved Gräsmark kirke i Värmland län, sør for Torsby. Det er ikke så langt over grensen fra Kongsvinger.
Han skal også ha hatt en to år eldre søster som het Augusta Regina. Jakob Wallin hadde skriftlig kontakt med henne like før henrettelsen. Augusta sies å ha vært trolovet med en hestedoktor som het Johan Norgren, en mann som var godt kjent med straff-anstaltene.
Faren trolovet seg igjen med en norsk kvinne, og fortsatte sine vandringer. Han var en tusen-kunstner, men arbeidet mest med det som vi ofte forbinder med omstreifere; kopperslager, blikkenslager, gjørtler, dreier, og litt maling.
Når Wallin omtalte faren, sa han at faren var meget belest og "præstelært". Han kunne mye om religion og kunne diskutere teologi med prester, selv om det sies at han ikke fulgte kirkens troslære. I følge sønnen skal han ha hatt mange bøker, men han lærte ikke sine barn å lese. Unge Jakob lærte først å lese da han kom i kronarbeids-anstalten på Karlsborg, hvor han også ble konfirmert. Da hadde han begynt å bruke navnet Wallin og ikke Wahlgren.
Wallin hadde ikke gode barndoms-minner; faren skal ha vært en tyrann. Allerede som fjortenåring flyktet sønnen fra faren, og begynte å streife rundt i de samme traktene på begge sider av landegrensen. Han arbeidet både som kopper- og blikkenslager.
Det er neppe tvil om at Wallin var omstreifer. Men han hørte ikke med til et større følge av den typen som vi kjenner fra Eilert Sundts arbeider om fantefolket. Han skal ha vandret mye alene. Det sies at Wallin-navnet er et omstreifernavn. Men vår Jakob Alexander Jakobsen Wallin var en "ensom ulv" som etterhvert ble fanget opp av lovens "lange armer". Traasdahl skrev ikke pent om Wallins utseende: "... men ble han vred - og det skjedde ofte - kom der et eget uttrykk over ham og han var da fryktelig å se til. Øynene liksom utskjøt lyn som i forening med de fordreide ansigtstrekk, vitnet om de voldsomste lidenskaper ..."

2010-05-24, 02:07
Svar #7

Utloggad Even Haugseth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2010-05-24, 02:07
    • Visa profil
Hei
Forsøker å hjelpe en venn av meg med å finne ut noe mer om hans opphav. Hans farfar het Axel Olaus og ble født i Aremark, Østfold, Norge 6. juni 1882 (døpt 1.juli 1882). I kirkeboken står det at han er uekte født, og at faren er ukjent. Moren er Kathrina Simonsdatter. Finner Axel Olaus også innført i Karlanda,Värmland med samme fødselsdato og døpt 30.juni 1882. I den ene dåpsboken der står det at faren er kringvandrare Axel Olaus Wallin. Finner også spor etter 2 eldre barn av Katarina og Axel Olaus: Frans Arvid født 31.august 1872 i Karlanda (faren oppgis til å være skorstensfäjare Axel Barlin, Alsten (Värmland)og Simon Zelotes Axelsson født i Karlanda 9. april 1876 (faren oppgis til å være kringvandrande skorstensfäjare Axel Olaus Barlin). Faren Axel Olaus har altså 2 navn Wallin eller Barlin, men alt tyder på at han er skorstensfäjare. Axel Olaus (født 1882) er også konfirmert i Karlanda, men bor da ikke sammen med foreldrene. Kathrina/Katharina er visstnok født i Nästbacka i Värmland og Axel Olaus kan være født i Stockholm 11.juli 1842. De var aldri gift, men hadde 4 sønner sammen. Forstår at Barlin er et typisk reisende folk. Wallin kan også være det. Så gjelder det å finne ut hvor de er registrert i dåps/konfirmasjonbøker og hva foreldrene het. Er det noen som kjenner til noe mer om dette? Har også fått et hint om at Simon er et typisk finsk navn som kanskje kan komme fra Finnskogen i Karlaområdet. Navnet Zelotes finnes også i Finland. Er det noen som kan gi noen flere opplysninger om dette? På forhånd takk! Mvh Even Haugseth, Oslo.

2011-10-25, 20:53
Svar #8

Utloggad Jonny Mydland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2019-05-15, 10:49
    • Visa profil
    • j-mydland.net
Hei!  Jeg spør på vegne av en slektning: Er det noen som kjenner til om Karl Fredrik Karlsson Wallin, f.26-10-1898 i Høgseters sn i Alvsborg län, gift med Helga Karoline Pedersen, f.7-11-1905, er av reisende slekt?  Wallin er et reisendenavn, men jeg er klar over at det finnes mange Wallin'er som ikke er reisende også.  Karl Fredriks foreldre er Karl Magnus Andersson Wallin, f.1865, gift med Augusta Larsdotter.  All hjelp med denne familien mottas med takk :-)  Beste hilsener Jonny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna