ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vidrick och Anna Catharina  (läst 1271 gånger)

2002-10-29, 23:55
läst 1271 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Omkring 1756 vigde komminister Knut Wigelius i Näsby, Jönköpings län de resande personerna Widrich och Anna Catharina, trots att de redan var gifta med andra personer, enligt redogörelse från magistraten i Laholm. Widrich var gift i Laholm och Anna Catharina i Danmark.
 
Det vore intressant att veta mer om dessa personer? Vet någon mer om dem?
 
Knut Wigelius stämdes för ämbetsfel och fick till slut 2 veckor på vatten och bröd.

2002-10-30, 21:19
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det borde röra sig om Widrich Boldewin(sson) eller Bolvig. Han nämns som son till krämaren Boldewin Pettersson i Laholm 1748, sedan som ryttare under Bjäre kompani för ett rusthåll i Tåstarp socken, Bjäre härad (Skåne) och slutligen, det sista jag känner till, som borgare i Laholm mellan 1754 och 1759 (då ett hans barn dör två år gammalt). Hans riktiga hustru hette Johanna Bergman, och de vigdes i Laholm 1750 22/8.
 
Var har du läst om denna händelse, Elisabeth?

2002-10-31, 01:02
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det har jag läst i en ganska dålig kopia från Ostra Härads dombok, 1757 18/1 (tror jag, har noteringen på annan plats).
 
Vore ju kul om det är denne Widrich, men vad gjorde han och oä hustrun sedan, månne?

2002-11-04, 01:09
Svar #3

Kurt Nordman

Jag har ett par Widrich och Anna Katarina som skulle kunna var dem som söks.
 
Widrich Pettersson Norberg f. 1736 var Sockenapotekare i Marby socken, Jämtland 1769 till 1772. Hans hustru hette Anna Catarina. De hade två barn, Maria Catarina f. 1753, hon var styvdotter till Widrich och Nils Petrius f. 1759. Familjen ska enligt domboken vara kommen från Norge.  
 
Widrich Norberg var en hetlevrad person som drog på sig många stämningar under de tre åren i Marby. En gång har han att svara för att han skrivit ut pass för resa till Norge trots att han alls icke hade behörighet därtill. När stämnningarna började dugga alltför tätt reste han till Sundsvall men återvände 1772 och avslutade de mål som väntade vid tinget. Var familjen sen blev av vet jag inte.
 
Enl. Karl Göran Eriksson föddes i Sunne socken, Jämtland den 1/5 1764 en pojke, Alexander son till mäster Widrich Norberg fr. Fredrikstad i Norge o. h.h. Anna Catarina Zakrisdotter.

2003-05-10, 15:20
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har nu med viss möda läst Östra härads dombok 1757 18/1, tyvärr var originalboken skadad, så jag fick hålla mig till mikrokorten. I alla fall, i domboken framgick just inget mer om dessa personer, men Knut Wigelius dömdes inte bara till vatten och bröd för att ha vigt dem, utan även till avsättning från prästämbetet. Han skyllde sitt felsteg på att han varit sjuk till sina sinnen vid den här tiden, och Anna Catharina hade en snabb och listig tunga, som lyckades övertala honom.
 
Ärendet gav upphov till diverse skrivelser, och i en av dem framgick att Anna Catharina hade en vuxen son, häktade soldaten Peter Norberg, som var den som först berättat om moderns tvegifte inför magistraten i Laholm.
 
Man kan ju tycka att detta tvegifte borde ha avsatt domboksmaterial även rörande Widric och hans oä hustru, som hade haffats i augusti 1756, okänt var, kanske i Laholm. Är det ingen som har sett dem?

2003-10-08, 17:11
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hustrun Anna Catharina skulle kunna vara Anna Catharina Möller. Enligt C-M Bergstrand, Kyrktjuvar, hästtjuvar och ficktjuvar i Västergötland på 1700-talet s.126ff där ett mål vid Marks häradsrätt i nov 1776 refereras, och forskning av Gabriel Wallgren, så var hon mor till soldaten Jacob Fredrik Arenfeldt f ca 1740. Denne Arenfeldt hade en halvbror vid namn Nordberg, som ca 1756 rymt från Varbergs fästning, och om Anna Catharina Möller sägs att hon för 17 år sedan (alltså ca 1759) för något liderligt brott blivit häktad och insatt på Warbergs fästning. Hon hade 1744 15/4 i Köpenhamns garnison gift om sig med en Johan Fredrik Sommerfeldt. Arenfeldt bodde i Laholm.
 
Tvegifte kan nog beteckna ett liderligt brott, en son vid namn Nordberg, koppling till både Laholm och Danmark, chansen finns!  Vad säger Gabriel?

2003-10-08, 18:20
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Anders, mycket intressant! Jag kommer att inom kort träffa en ättling till den stackars prästen, och hon tycker allt det här är så spännande.

2004-07-24, 00:02
Svar #7

Hanne Heen

Hei
Jeg har en etterlysning under slekten Norberg hvor jeg etterlyser forældre til en av mine aner.
Han het Niels Peter Norberg, og skal være født ca. 1748. Er i folketellingen for Trondheim i 1801 oppgitt til å være 53 år. Han tok borgerbrev som mesterskredder i Trondheim, og hans datter Johanna Margareta ble døpt i januar 1779.
Når han tok borgerbrev er han oppgitt med fødested Sverige. Er det en mulighet et han kan være den samme som er omtalt som Nils Petrius født i 1759 ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna