ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 20 mars, 2009  (läst 3191 gånger)

2002-05-19, 11:26
läst 3191 gånger

Utloggad Linda Strandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2013-10-11, 01:28
    • Visa profil
Hej
Finns det någon som känner till Erik Tor och hans fru Katarina  Kristiansson de får en dotter med namnet Matilda Eriksson /dtr ca 1853.
Har troligen barnen Johan och Torinna.

2002-05-19, 20:33
Svar #1

Utloggad Jonny Mydland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2019-05-15, 10:49
    • Visa profil
    • j-mydland.net
Hei, Linda!
Er det mulig å få noe mer opplysninger om disse?  Er det for eksempel sikkert at de er av reisende folk?  Sammesetningen Erik Tor høres - i alle fall i norsk sammenheng - ikke ut som noe taternavn.  Hvor har du opplysningene fra?  Skriv litt mer, om du har, så kan vi kanskje hjelpe deg!
Med vennlig hilsen
Jonny

2002-05-19, 20:56
Svar #2

Utloggad Linda Strandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2013-10-11, 01:28
    • Visa profil
Jo det ska vara resande Denna Erik Thors son Johan ErikssonThor född i Filipstad han köpte en bit mark i Finnerödja som kallades krämarestan ,Och han ska vara farfars far till Roger Johansson som skrev boken svensk rommani i mitten på 70talet
 
Eriks dotter Matilda Thor Erikdtr 1853ca  hade barn med Otto Karlsson Lundberg kopparslagare f1827 Myrarna Brunsbergs sn

2002-05-19, 21:56
Svar #3

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Linda Strandberg !
 
Lösdrivaren Erik (Tolsson) Tor uppger sig vara född i Sälsjön, Gräsmark sn 25 sept 1819. Han hade fört ett kringstrykande liv tillsammans med Kajsa Kristiansdotter från Sunne och hade med henne 3 st barn: Torinna, Johan samt Matilda (Väse häradsrätt AIA:83 21/7 1854).  
 
Kajsa Kristiansdotter hade släktingar inom Eda sn  
(Väse häradsrätt AIA:83 21/7 1854). Omöjligt är dock inte att hon är dotter till glasföraren och fältjägaren Kristian Lök i Östmark sn.
 
Erik är tydligen broder med Niklas Nilsson Lundberg (broder till Otto Karlsson Lundbergs far) hustru Märta Tolsdotter. Märta var enligt uppgift i hfl född 1824 i Gräsmark sn. En syster till dessa var även kringstrykande skojerskan  Maria Tolsdotter f 1822 i Gräsmark (hfl). Föräldrar till syskonskaran är Tol eller Tor Olofsson som avled i Sälsjön, Gräsmark sn 9 dec 1847 59 år gammal. Modern var Tols Brita Jönsdotter som avled i Sälsjön 21 jan 1863.
 
Modern Brita var troligen även identisk med fältjägaren Olof Olofsson Säll´s moder med samma namn.  Olof som föddes 16 juni 1804 blev så småningom bosatt i Sälsjön och gift 1 okt 1839 med Brita Stina Niklasdotter dotter till fältjägaren och hästskäraren Niklas Krans och dennes hustru Sara Persdotter.
 
MVH Stefan Jernberg

2002-05-19, 22:27
Svar #4

Utloggad Jonny Mydland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2019-05-15, 10:49
    • Visa profil
    • j-mydland.net
Hei Linda (og Stefan)!
 
Grunnen til at jeg spurte om det virkelig var reisende, er at jeg kun har hørt om Prim-Thore-folket fra Land på 1700-tallet.  Det kan jo selvsagt være dette det siktes til, og en Thore Axelsen født omkring 1755/60 av dette folket havnet muligens i Sverige.  Dette kunne jo stemme med ”det Norska Thorfolket”.  Jeg kjenner derimot ikke til linken her, og dette ville være svært interessant å finne!  Vet Stefan noe mer her??
 
Sammensetningen Matilda Erisdatter

2002-05-19, 22:44
Svar #5

Utloggad Linda Strandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2013-10-11, 01:28
    • Visa profil
Otto Karlsson Lundberg är bror till Karl Karlsson Lundberg f 1830 i stavsnäs
och hans hustru Anna Maria Larsdtr Qvick 1826
De var ju mycket i Norge
Hans far KARL FREDRIK NILSSON LUNDBERG och Modern är Sofia Niklasdtr Krans uppgifterna är från Stefan

2002-05-20, 18:17
Svar #6

Utloggad Lilli-Ann Reis

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 05:46
    • Visa profil
Hej Stefan Jernberg!
 
Du nämnde i ditt inlägg här ovan en glasf. och fältjägare Kristian Lök från Östmark, skulle du kunna ge lite uppgifter om denne person, födelse, föräldrar etc. Det måste vara någon jag har missat.
 Hälsningar Lilli-Ann

2002-05-21, 14:48
Svar #7

Marianne Fröding (Ruth)

Jag har en norsk resande bland mina anor, Simon Adriansen och Siri Olsdatter, deras son Olof Simonsson dyker upp i St. Kil(S). Har du någon kännedom om de norska resande? Jag har haft kontakt med en Arnvid Lillehammer som forskar mycket i Norge.
MVH/Marianne

2002-05-21, 20:34
Svar #8

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Linda och Lilli-Ann !
 
Av nämnda dombok framgår att Kajsa Kristiansdotter var född i Sunne sn 1818. Hon är dock inte inskriven i församlingens födelsebok.  
 
Året därpå dvs 1819 får pigan Annika Olofsdotter i Ivarsbjörke en son Jan tillsammans med Skojaren Kristian.  
 
Samtidigt återfinns fältjägaren och glasföraren Kristian Löke i Östmark i domboken bl a 1817, 1819 och 1820 (Fryksdals nedre tingslag AIA:64,66 o 67) Kristian som tillsammans med Katarina Sigrid Lök´s man Karl Peter Ström fd fältjägare Flinta var misstänkt för att ha överfallit norrmannen och lumpsamlaren Olof Fredrik Rosenqvist. Kristian Löke var väl troligen broder till Katarina Sigrid. Tyvärr har jag ing fler spår efter denne Kristian förutom att han KAN MÖJLIGEN vara identisk med med fältjägaren Kristian Östmark från Östmark sn som tillsammans med hustrun Stina Norberg får sonen Olof 31/5 1819 i Frykerud sn.  
 
MVH Stefan Jernberg

2002-05-22, 19:21
Svar #9

Utloggad Lilli-Ann Reis

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 05:46
    • Visa profil
Stefan, tusen tack !
Förmodligen har du givit mig något nytt att bita i. Jag hör av mig om jag får fram något nytt.
Lilli-Ann

2003-10-20, 23:36
Svar #10

H.K.Hanssen

Til Stefan Jernberg,
Har du flere opplysninger om Niklas Krans og  
Sara Persdotter?Kjenner du til barna deres?
Finnes det et slektstre/slektstavle over slekten  
KRANS?
 
Med vennlig hilsen,
H.K. Hanssen

2004-10-17, 16:57
Svar #11

Carina Andersson

Till Stefan Jernberg och Linda Strandberg m fl,
 
Jag har sent om sider lyckats få syn på dessa inlägg som faktiskt handlar om min mormorsfarfar Erik Tolsson. Han gifte sig sedan med en Märta Jansdotter och deras son (min mormorsfar) flyttade upp till Hälsingland och här finns släkten fortfarande kvar.  
 
Jag har försökt komma bakåt, men Erik Tolssons far- och morföräldrar har jag dessvärre ännu inte lyckats hitta.  
 
Det jag undrar över är vilken anknytning ni har till honom. Har ni snubblat över honom i samband med annan forskning eller hör ni också till släkten?  
 
Är det någon som vet vad som blev av hans fästmö Katarina (Kajsa) Kristiansson och dottern Torinna? De andra två barnen har jag ju nu fått lite information om tack vare dessa inlägg.
 
Hälsningar  
 
Carina Andersson

2004-12-19, 11:55
Svar #12

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Carina Andersson !
 
Jag har ingen egen koppling till Erik Tor.
 
Vad gäller dennes härkomst så kanske det är så att hans moder kommer från Östmark, om nu Erik var halvbroder med Olof Säll så kanske det går att komma vidare på det spåret.  
 
Mina funderingar är enligt följande: Olof Olofsson Säll föddes enligt Östmark födelsebok 16 juni 1804 i Norra Åskogsberg. På samma plats finns nybyggaren Jöns Olofsson med familj. denne Jöns har en dotter vid namn Brita som jag lyckats följa till 1797 då jag tappar bort henne (Östmark AI:4 1794-99 s 165 Mosshöjden). Min teori är att Olof Sälls morfader är denne Jöns Olofsson, dock ej bevisat ännu - sedan tänker jag mig att Olof Säll och Erik Tor är halvbröder.  
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg

2004-12-20, 07:51
Svar #13

Carina Andersson

Hej Stefan Jernberg,
 
Tack för att du svarade på min fråga trots att det är länge sedan ni förde denna diskussion.  
 
Det var roligt att se att du kommit fram till samma uppgifter som jag när det gäller Eriks mor. Synd bara att det är så svårt att komma längre. Hans far Thol Olofsson har jag inte kunnat spåra alls.  
 
Vet du något mer om Erik Tolssons första fästmö Kajsa Kristiansdotter och deras barn? Jag har inte lyckats hitta någon av dem i kyrkböckerna. Det skulle ju vara väldigt roligt att få kontakt med någon nu levande ättling och höra vad de vet.  
 
Linda Strandberg var den som startade den här diskussion för ett par år sedan. Är det någon som vet hur man kan få kontakt med henne? Det skulle vara intressant att veta vad hon har för koppling.  
 
Hälsningar
 
Carina Andersson
Järvsö, Hälsingland

2005-07-11, 09:03
Svar #14

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Är där någon som vet vem som är mor till Torina Eriksdotter Thor som var gift med Jan Peter Hedenberg ?
Fader skall vara hästhandlaren Erik Tor och Skall ha förutom Torina även en dotter Tilda och en son Johan Eriksson Tor.
Johan skall ha flera barn 4 söner mellan 1878 och 1890 en son Nils och en son Johannes men vem är moder till dom barna ?
Erik Tor skall vara kommit från Norge och kallas Främling.
Någon som vet
mvh
Fritz

2009-02-08, 21:02
Svar #15

Utloggad Helene Alexandersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 16:43
    • Visa profil
Har läst alla inlägg med stort intresse! Har mycket få uppgifter om min fars släkt men har fått fram följande uppgifter: Hans farfars far hette Johan Tor och kom från Filipstad. Var född någon gång på 1850-talet. Han fick i sin tur flera söner (och döttrar) enligt min far varav min fars farfar, som hette Johan Alexander, efternamn osäkert. Däremot vet jag födelseåret, 1853 och han bodde i Finnerödja där även hans barn, min farfar är född och uppväxt. Hittar så otroligt mycket likheter med det som finns i ovan inlägg men är helt ny och naiv på detta. Har sökt i diverse arkiv och undrar hur troligt är det att det fanns flera Johan Tor från Filipstad som dessutom fick söner som hette Johan och dessutom höll sig kring Finnerödjatrakten. Är jag släkt med samme Johan Tor? Har någon av er information om denne Johan Eriksson Tors barn? Torinna, Matilda och Johan.....? Är denna Johan min farfars far?
mvh, Helene

2009-02-08, 22:08
Svar #16

Utloggad Helene Alexandersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 16:43
    • Visa profil
Skrev visst fel i förra inlägget. Min farfars far Johan Alexander var född 1883 och inget annat. Lustigt nog var han gift med en Hedenberg, Anna Lovisa (Hedenberg tycks vara ett vanligt efternamn på Resandesläkter). Hennes uppgifter får jag ta upp i ett annat forum antar jag, för jag har vissa efterlysningar även där. Mvh, helene

2009-03-12, 23:42
Svar #17

Utloggad Helene Alexandersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 16:43
    • Visa profil
Nu känner jag mig tjatig.. men finner ingen annan råd än att rådfråga alla er som är vana släktforskare.
Jag söker fortfarande uppgift om Johan Eriksson Tor´s barn. (Han är ju omskriven ovan, F.1848-05-12.)
Någon som vet hur många de är samt var de är födda?
Jag vet inte om han är far till min farfars far Johan Alexander, men önskar få detta bekräftat. Jag har ingen födelseplats för Alexander, endast datum och årtal, 1883-12-22. Jag har sökt i födelseböcker och HFL i de socknar jag tror att de har uppehållit sig, folkräkningen för både 1900 samt 1890 men hittar honom ingenstans. Har kollat bouppteckning efter Johan Tor men den finns inte enligt Landsarkivet i Gbg.
 
Det jag har som talar FÖR att Alexander är son till Johan Tor är följande:
1904-05-23 föds min farfar (Karl Leonard) i Finnerödja. Enligt Födelseboken kommer modern Anna- Lovisa Hedenberg (se forum för Hedenberg) från Ljungstorp (Finnerödja). Detta har jag av en slump förstått är samma plats (?) som Lilla Högsås, som är platsen där Alexander och Anna-Lovisa gifter sig 1909. Dessutom är det på Lilla Högsås som Johan Eriksson Tor avlider på 1913, enligt Död o begravningsboken för Finnerödja.
 
Hur går jag vidare?  Någon som kan tipsa eller sitter inne med uppgifterna om barnen????
Tacksam för all hjälp//Helene

2009-03-13, 23:24
Svar #18

Utloggad Lena Mårtenson Tingstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-04-16, 10:18
    • Visa profil
Enligt Finnerödja vigselbok så vigdes samma dag, också med borgerlig vigsel, Johannes Johansson i Lilla Högsås och Alma Emilia Augusta Olsson. Johannes Johansson uppges vara född 1878-04-15.  
Enligt Karlskoga obefintliga 1891-1900 så var Johannes Johansson son till Johan Eriksson och hans hu Maria Nilsdotter från Gräsmark.
Både Johannes och Alexander uppges vara födda i Karlskoga, men jag har inte hittat dem i SCB:s födelseutdrag.

2009-03-18, 13:20
Svar #19

Utloggad Helene Alexandersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 16:43
    • Visa profil
Tack!
Hittade i Karlskoga en Alexander född 1883-12-22, men det märkliga är att faderns namn inte är Johan Eriksson, utan Johannes Magnusson. Modern står dock som Maria Nilsdotter. Trodde först att hon gift om sig, MEN vet att några år senare föder hon ytterligare barn (1890 Karl Gustaf) med Johan Eriksson Tor igen...konstigt?
Nu har jag fått tag på DB 1947-2006 och hittat min Alexander och där uppges han vara född i Karlskoga så det bör vara samma Alexander jag hittat. Men då undrar jag hur det kommer sig att han sagt att hans far är Johan (Eriksson) Tor och hur kan han ha efternamnet Johansson som övriga syskon? Dessutom bor/befinner han sig periodvis på samma plats bland övriga syskon (barn till Johan och Maria). Kan han vara adopterad av Johan? Hur gjorde man förr?  
Nu fattar jag ännu mindre än jag gjorde förut....

2009-03-18, 16:22
Svar #20

Utloggad Lena Mårtenson Tingstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-04-16, 10:18
    • Visa profil
Ja, eftersom jag inte hittade någon födelsenotis för Alexander, så kanske du skulle kunna berätta var den finns så det går att titta på den?

2009-03-18, 16:27
Svar #21

Utloggad Helene Alexandersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 16:43
    • Visa profil
Hej!
 
Hittade en Alexander på följande: AD Online: Karlskoga C:18 bild 269/292. :-)

2009-03-18, 17:56
Svar #22

Utloggad Lena Mårtenson Tingstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-04-16, 10:18
    • Visa profil
Aha, jag har GenLine och Svar, men inte AdOnline så jag kan tyvärr inte kolla hur det ser ut. Märkligt att den inte finns med i utdragen till SCB. Det är inte så att det står att modern är skriven i en annan församling och att attest gått dit?

2009-03-18, 18:18
Svar #23

Utloggad Helene Alexandersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 16:43
    • Visa profil
Provade att skicka en kopia till din e-post.

2009-03-18, 20:24
Svar #24

Utloggad Lena Mårtenson Tingstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-04-16, 10:18
    • Visa profil
Det var som jag misstänkte, han räknades inte i nedkomstförsamlingen utan attest har skickats till Gräsmark, Värmland där mamman var skriven. Med tanke på omständigheterna så är det möjligt med en felskrivning av faderns namn, alternativt att hon under en tid levde i gifte med Magnusson. Vet du om 5:an i den icke namngivna kolumnen står för antal barn eller om det är något annat? Om det är antal barn, så finns det ju ytterligare syskon.
 
Jag ska kolla lite i Gräsmark och se vad som går att hitta där.

2009-03-18, 20:42
Svar #25

Utloggad Helene Alexandersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 16:43
    • Visa profil
Jag har hittat minst 2 (där bägge står som föräldrar) och ev. ytterligare 1 barn innan Alexander föds. Vet ej vad siffran betyder i det här sammanhanget. Har i andra böcker sett en antalsiffra fast då i samma kolumn som barnets namn. (1890 föder de ett 8:e barn...) Även om hon levde med en annan man ett tag så undrar jag hur Alexander kan få efternamnet Johansson. Han har tydligen dessutom själv inte vetat om något annat än att hans far hette Eriksson Tor.......

2009-03-18, 20:46
Svar #26

Utloggad Lena Mårtenson Tingstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-04-16, 10:18
    • Visa profil
Johannes är ju samma namn som Johan. Barn till en Johannes kallades ibland Johannesson och ibland bara Johansson, det var lite olika beroende på vem som skrev ner det först. Fast om det finns så många gemensamma barn är jag ändå böjd att tro att en felskrivning är mera rimlig.

2009-03-19, 08:33
Svar #27

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag har hittat en Per Johan Persson, vars barn kallar sig Thor. Per Johan ska enligt Gudmundrå hfl AI:7B 1878-1888 sida 756 vara född i Ekshärad i Värmland 1858-08-26.

2009-03-20, 08:31
Svar #28

Utloggad Lena Mårtenson Tingstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-04-16, 10:18
    • Visa profil
Efter lite efterforskningar i Gräsmark, så är det bara att konstatera att han inte är inskriven där i födelseboken. När jag tittar närmare på notisen i Karlskoga så står det i anmärkningskolumnen, förutom att attest skickats till Gräsmark, att den är återsänd. Dvs att Gräsmark inte ville kännas vid att mamman var skriven där.
 
Jag har börjat titta lite på faddrarna som ju uppges vara från Gräsmark. Tilda Nilsdotter kan vara Matilda Nilsdotter född 1853 i Gräsmark som har en äldre syster Maria född 1849. Tyvärr står det ju i dödboken för Finnerödja om Maria Nilsdotter när hon avlider 1914 att hon är född 1852, men det kan ju också vara ett felaktigt datum. Har för mig jag läste någonstans i den här tråden, att Tor hade någon koppling till Säll, så då kan ju Otto Snäll vara en felskrivning för Säll.
 
Vilket är det tidigast födda barnet du hittat i familjen?

2009-03-20, 14:29
Svar #29

Utloggad Helene Alexandersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 16:43
    • Visa profil
Det tidigast födda barnet jag hittat är Johannes, F.1878, sedan Valfrid F. 1880. Bägge i Karlskoga. Dock hittade jag i Finnerödja födelsebok (1907) en Anna Amalia Sandberg, som var född Tor, F.1877-04-17. Henne har jag dock inte hittat ännu för att få bekräftat om hon är en dotter. På ett av barnens födelsebok (Karl Gustaf) F. 1890 (bjurtjärns församling, Örebro) står en siffra som jag misstänker är antal år föräldrarna varit gifta, dvs 21 år. Då skulle de ha gift sig 1869, men vet ej var, så jag har inget hittat om födelsetiden via någon vigselbok heller. Å andra sidan skulle hon varit 17 år om hon var född 1852. Hur tidigt fick man gifta sig förr?
Har också misstänkt att Otto Snäll är Olof Säll. Har även en andrahandsuppgift= ej bekräftad (ursprungligen från Bo Lindwall) att Maria Nilsdotter kan vara identisk med Maria Sofia Nilsdotter Lundberg F. 1847-03-15. I så fall ska hon vara dotter till Märta Tolsdotter som är syster till Erik Tolsson, se ovan. Dock får jag inte ihop den tråden eftersom denna Maria (enligt uppgift från (Ancestry.com) gifter sig med en Toefeldt och emigrerar till Amerika.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna