ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stålberg  (läst 4897 gånger)

2010-09-22, 09:25
läst 4897 gånger

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Den 5 januari 1876 ankom till Västerbottens Länshäkte i Umeå: Stålberg Agneta Maria. 79 år född i Carlstad, frånskild hustru, hemort okänd, införpassad av Kongl: Majts Befallningshafvande i Härnösand för försvarslöshet. Det antecknas att hon 1876 den 5 januari undergick förhör inför Kongl: Majts Befallningshafvande, som samma dag förordnade att Stålberg skulle öfverlemnas till Umeå stads Fattigvårds Styrelse för att genom dess försorg tills vidare erhålla vård - 1876 den 5 januari afsänd till Umeå Stads Fattigvårds Styrelse. (RA, SVAR, Fångförteckning för Västerbottens län (1876-1880) 3:18 1876, Västerbottens Länshäkte i Umeå, bildid: A0032134_00011)
 
Det torde väl vara Agneta Sofia Stålberg, född 1803 22/4 i Karlstad. Se ovan i tidigare inlägg.

2010-11-17, 14:32
Svar #1

Utloggad Susann Lundmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2011-01-10, 20:11
    • Visa profil
Läste med stort intresse en gammalt inlägg skrivet av Arne Robertsen 2juli 2007.
Det handladar om Johanna Kristansdotter Halberg 1816-1878) och hennes förehavande. Hon fick ju en dotter med en Oluf Fredrik Staalberg (enligt Arne) Sofie Fredrikdotter Staalberg. Hon blev vigd med en Karl Fredrik Fredriksen (se Strinde/Lade, Norge 1878-1894 aegteviet 18890623) I kykoboken står att hennes far heter Oluf Hedenberg och är Kopparslagare. Det står vidare att läsa i det Arne skrivet att de (Sofie och Karl Fredrik)fick en dotter tillsammans och att hon ska heta Amanda Karolina.  
Jag härstammar från denna dotter, men hon heter Josefine Karoline och är född 1891 (finns i födelseboken i Strinde/Lade). Dessutom hade de en son, Anton Gjert Magnus född 1888 på samma ställe.  
Jag undrar om Arne gjort en felskrivning eller om det sagts fel som så ofta med dessa resande.  
Det nämns också en annan dotter till Johanna Kristiansdotter; Karen Fredriksdotter född 27/12 1848 denna Karen bodde min anmoder Josefine Karoline och hennes bror Anton tillsammans med under sin uppväxt efter det att deras mor Sofie Fredriksdotter Staalberg avlidit 1898.  
En del av det Arne skriver stämmer inte helt med det jag vet, namn, årtal osv. men jag antar att det beror på de resandes ovilja att tala sanning. Uppgifterna om att Josefine Karoline och Anton växte upp hos Karen har jag fått av min mormor som var Josefines dotter.  
Kan det tänkas vara någon som vet något mer om denna Karen, vart hon reste, vart de bodde och när hon dog? Blev så glad då jag såg detta eftersom jag aldrig hittat denna Karen förut omnämnd eller i någon kyrkobok.  
Var Johanna Kristiansdotter Staalberg av resandesläkt? Min mormor har pratat om henne som om hon skulle vara same. Min mormor har i sin ägo bl.a. skoband och ett bälte som är typiskt samiska.  
Detta är i sanning intressant och jag hoppas någon kan bekräfta eller dementera att jag är på rätt väg.
MVH
Susann

2010-11-25, 22:15
Svar #2

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Bland pass till Gullbrandsdalen 1843- 46. Carl Magnus Abrahamsen. Yrke hattmakare och skomakare ( precis som sin far ). Ålder 19 år. Utseende- Håret alldeles svart, något krusigt. Svarta ögon. Ansiktet något långt och brunaktigt. Har 2 små ärr. Pratar norska och svenska. Passet gäller 1845- 04-06 till Molde.
 
Alltså samma person som Johan Fredrik Stålberg

2010-11-26, 08:19
Svar #3

Lena Eriksson

Bra att ha ett signalement Arvid!
 
Jag hittade nåt märkligt igår. Skomakargesäll Johan Fredrik Abrahamsson född 16/6 1831 i Skog, gifte sig i Maria Magdalena förs i Sthlm 5/6 1857. Han anges kommit från Nikolai förs 13/11 1855, nr 199 i inflyttningsattesten. Tyvärr hittade jag honom inte där, kanske slarvkollade. Hans hustru Maria Christina Persdotter ska vara dotter till arbetskarl Per Persson och hon var enl lysningsattesten född i Gillberga 25/9 1825.
 
En gammal uppgift som jag har anger att brodern, sko-och hattmakarlärlingen Carl Magnus flyttar till Sthlm 18/5 1844 medans Johan Fredrik flyttar till Umeå samma år, båda utflyttade från Själevad? Ska kolla upp.  
 
Tänkte på att Johan Fredrik ska ha bott i Nicolai förs, där möjligen Carl Gustav Abrahamssons änka Susanna och dotter Susanna Josefina bor kvar?

2010-11-26, 10:44
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Arvid och Lena! Går det att sammanfatta vad vi vet nu? För mig är det total förvirring.  
 
Vi har Karl Gustav Abrahamsson Svärd (1796-1870) och Agneta Stålberg (1803-efter 1876). De har söner Karl Magnus f 1823 i Norge och Johan Fredrik f 1831 i Skog. Eller är dessa samma person? Vilka kvinnor var sammanboende med dem?

2010-11-26, 12:41
Svar #5

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Karl Magnus har sällan rört sig i sthlms trakten. Han bär namnet Johan fredrik stålberg iblan. Man ser det på födelseåren och födelseplatsen som anges fängelser och annat. Varit med kvinnor som Anna lisa Larsdotter och Johanne Kristiansdotter
 
Johan Fredrik Abrahamsson f 1831 har inte burit namnet stålberg och inte hållt till i Norge som vuxen. Det sista jag sett av honom är i Katarina 1868. Sedan vet jag inte vart han tar vägen

2010-11-27, 15:42
Svar #6

Lena Eriksson

Var i Katarina bodde Johan Fredrik Abrahamsen? Jag har tappat bort honom efter 1860 i kvarteret Kanin mindre.
 
Ja Anders, det här så rörigt.
 
Undrar om det nånsin går att få klarhet i släkten Abrahamsson-Stålberg.
 
Karl Gustav och Agnetha får åtminstone 5 barn,
 
Sofia Albertina 3/9 1822 Nittedal (Norge)
Karl Magnus 23/11 1823 Borre
Maja 1826?
Johan Fredrik 16/6 1831 i Skog (X)
Anna Sofia 3/7 1834 i Trondheims stift
Kristina Lovisa 29/5 i Trondheims stift
 
Karl Magnus verkar oftast kallat sig Johan Fredrik, ibland Abrahamsson, ibland Stålberg. Födelsedatum har ändrats efter behov. Det måste vara han som flackar mellan Sverige och Norge och råkar i klammeri med rättvisan. Hans kvinnor är som Arvid skriver, Anna Lisa och Johanne.
 
Det är alltså denne som är svärfar till Stor-Johan och anfader till de resande i Norge som kallade sig Stålberg och Fredriksson. Om jag har förstått det hela rätt.
 
Brodern Johan Fredrik verkar ha skött sig bra, i hfl i Maria Magdalena förs sägs inget om brott, han äger god frejd och i mtl 1855 står att han lever på sitt yrke, det vill säga som skomakargesäll.
Han har ju egen bostad vid Yttersta tvärgränd, har två inneboende - en skomakarmästare och en skoarbetare. Är gift med Maria Persdotter och får åtminstone 3 barn,
 
Johan Gustav Reinhold 1855 Maria förs
Karl Fredrik lovisin 4/3 1858 Maria
Gerda Fredrika 16/6 1860 Maria
 
Stämmer det här tror du Arvid? Jag tror att Karl Magnus var det svarta fåret.... Tänkte också på din uppgift att Karl Magnus var så mörk, kan kanske bero på ett den ev farfadern var morian?

2010-11-27, 22:30
Svar #7

Utloggad Ann-Louise Westberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2013-08-02, 22:39
    • Visa profil
Anders, Arvid och Lena, jag är ny inom släktforskningen och har inte riktigt lärt mig hur man hittar i denna värld av resande. Har ni några källhänvisningar som ni kan tänka er att dela med er av? Det skulle vara värdefullt för mig som är helt novis. Jag har noterat att man företrädesvis ska ange källor så noggrant man kan, är det en missuppfattning från min sida?  
I denna fråga om vem som är vem så är väl det enklast att lägga ut en källförteckning med tillhörande uppgifter. På så sätt kan ju var och en urskilja och bedöma vem som är vem. För som det är nu så har man ju bara möjlighet att bedöma saker och ting utifrån vad andra har bedömt. Jag för min del vill kunna delta och bidra i debatten.
 
Jag själv härstammar från bland annat Stålberg.  
 
Med vänliga hälsningar /Ann-Louise

2010-11-28, 01:35
Svar #8

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Jag vet inte om svart får men det blir ju en uppdelning. Carl Magnus/Johan Fredrik f 1823 följer med modern och resten av barnen följer med fadern Abrahamsson.
 
Carl Magnus åker ju fast flera gånger i Östersunds fångvårdsanstalt(fångrullor osv digitaliserade, svar.ra.se.) Bland annat 1846 tillsammans med sin mor och Guldtattaren Nils olof/anders olofsson och hans moder Larsdotter, i någon form utav slagsmål.      
 
Sedan skjuter Carl Magnus/Johan Fredrik Stålberg mot Guldtattaren 1856 och får 6 månader för detta(som skrivet i tidigare inlägg av dig Lena)
 
Han har väl två barn med Johanne Kristiansdotter Agneta sofia f 1851 i Vang och Karl Magnus Fredriksen stålberg f ca 1855 i Jämtland.
------------------------
 
Från de andra grenarna är de flesta i sthlmstrakten eller utvandrar till USA i alla grenar.  
Kristina Lovisa Abrahamsson/Lundin har nog rekord i rotemansarkivet när det gäller att bo på olika adresser i sthlm. Hennes man Anders Frans Robert Lundin sitter på Långholmen samtidigt som Carl Magnus/Johan Fredrik Stålberg(långholmens centralfängelse kyrkböcker svar.ra.se)
Båda hennes söner Frans Herman och Karl johan robert emigrerar till Usa och reser runt mycket där med och jobbar som konstnärer(målare). När Frans Herman gifter sig 1892 i New York anger han att hans moder heter Kristina Lovisa De Ritcha, vilket får mig att tänka på hennes farfar Morianen Richard.
 
Jag hoppas vissa grejer är tydliga Ann Louise. Om inte så kan du mejla mig så kan jag ge lite mer utförliga källor, eller Lena kanske kan hjälpa dig med källor.

2010-11-28, 16:30
Svar #9

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Hej, Arvid
 
I ditt svar (sista stycket) till Ann-Louise Westberg skriver du att hon kan mejla mig så kan jag ge lite mer utförliga källor. Jag vill påminna dig, att det är här diskussionen är, där frågor- och svar ställs till förfogande till Nättidningen Rötters forskare och läsare. Jag och säkerligen fler är intresserad och vill kunna få möjligheten att ta del av källäget och av oberoende värdering av andras tillhandahållande av uppgifter.
 
Bidrar med dessa uppgifter, där ett signalement återfinns på Carl Magnus Abrahamsson.
----------
 
Fångvårdsanstaltens i Östersund arkiv, Fångrullor (Liggare rörande fångar) DIIIa:6 (1842-1846) 1846 (SVAR), bildid: A0042784_00148 - A0042784_00152:
 
Den 27 september 1846 klockan 5 e.m. intogs på Östersunds länsfängelse (löpnummer 80-86): Ett större resandesällskap på sju vuxna och fyra barn vilka kommit i knivslagsmål med varandra, nämligen bleckslagaren Anders Olofsson från Norge 18 år, korgbindaren Nils Eric Gran från Norge och hans fyra barn, döttrarna Elisabeth Helena 13 år, Hedda Sophia 10 år, Wilhelmina 8 år och sonen Elias 3 år, Carl Magnus Abrahamsson från Själevad 23 år, Maria Ståhlberg från Själevad 42 år, Johan Fredriksson från Norge 56 år, Lena Sofia Lindström från Norge 42 år och Anna Maria Larsdotter från Norge 39 år. Alla kom de att bli Införpassad af Länsman Larsson för Slagsmål.
     
Om detta slagsmål och berörda personer tecknas följande beskrivning enligt fånglistan (ovan):
Anders Olofsson, Bleckslagare från Norrige, 18 år, 5 fot 3. tum, brunett, sargad i ansigtet och kroppen, genom begagnande af knif. Han blev sedan Utförpassad till Urtima Ting med Rödöns Härad d:[en] 15de October kl. 6. f.m. och återkom den 15de; s:m. kl. 2 eftermiddagen. Det antecknas att Genom Rödöns Urtima Tings Rätts Utslag af d.[en] 15de October är Anders Olofsson vorden dömd att, för det han tilldelat korgbindaren Nils Eric Gran 7. större och 3 mindre sår böta 76 daler, för bruk af knif 100 daler och för första resan fylleri 10 daler silfvermynt med 62 Rdr Banco, eller i saknad af tillgång för böternas erleggande dem aftjena med 28 dagars fängelse vid vatten och bröd. Anders Olofsson saknade medel för att erlägga dessa böter, varför Vatten och brödstraffet började den 17de October kl. 6. f.m. och slutade den 14de /fjortonde/ Nov.[ember] kl. 6. f.m. Under fängelsetiden utfick han beklädnadspersedlar Enligt Rap.[port] af d.[en] 25te October Ett par strumpor och ett par skor. Han Afgick från häktet d.[en] 14 Novemb.[er] kl. 8. f.m. och antecknas för 47 underhållsdagar.
Nils Eric Gran, Korgbindare från Norrige, 42 år, 5 fot 8 tum, brunett, sargad å ansigtet och kroppen genom knifhugg. och han blev liksom Anders Olofsson Utförpassad till Urtima Ting med Rödöns Härad den 15de October kl. 6. f.m. och återkom d.[en] 15de i samma månad kl. 2 e.m. Det antecknas att Jemlikt Rödöns Urtima Tings Rätts utslag af d.[en] 15de October är Nils Eric Gran dömd att för det han tilldelat Bleckslagaren Anders Olofsson 2ne större och 5. mindre sår 30 daler, för nyttjande af knif 50 daler och för fylleri första gången 10 daler silfvermynt med 30 Rd Banco eller i brist af böter den å Östersunds Länshäkte aftjena med 22 dagars fängelse vid vatten och bröd. Nils Eric Gran saknade även han medel för att erlägga dessa böter, varför Vatten och brödstraffet börjades den 17de October kl. 6. f.m. och slutade den 8de Nov.[ember] kl. 6 f.m. Han avgick från häktet den 8 november kl. 8 f.m. och antecknas för 41 underhållsdagar.
Elisabeth Helena, 13 år, Dotter till förenämnde korgbindare Gran, 4. fot, 6 tum, brunett.
Hedda Sophia, do  do [do do = dotter till förenämnde korgbindare Gran] 10 år, 4. fot, 5 tum brunett.
Wilhelmina, Åtta år, dotter till förenämnde Gran, brunett.
Elias, 3 år, son till förenämnde Gran dito [dito = Brunett].
Carl Magnus Abrahamsson, från Själevad 23 år, 5 fot, 8 tum, brunett. Införpassad för delaktighet i slagsmål. Det antecknas att Jemlikt Konungens Befallningshafvandes Beslut af den 28de Septr ställdes Abrahamsson på fri fot. Han avgick från häktet samma dag kl. 4 e.m. och antecknas för 1 underhållsdag.
Maria Ståhlberg, från Själevad, 42 år, 5. fot 4 tum, brunett. Införpassad för delaktighet i slagsmålet. Det antecknas att Jemlikt Konungens Befallningshafwandes beslut af den 28de Septr ställdes Maria Ståhlberg på fri fot. Hon avgick liksom Carl Magnus Abrahamssom från häktet samma dag kl. 4 e.m. och antecknas för 1 underhållsdag.
Johan Fredriksson, från Norrige, 56 år, 5 fot, 4 tum, brunett. Införpassad för delaktighet i slagsmålet och liksom Carl Magnus Abrahamsson och Maria Ståhlberg ställdes han den 28 september på fri fot och avgick även han samma dag kl. 4 e.m. och antecknas för 1 underhållsdag.
Lena Soffia Lindström, från Norrige 42 år, 5 fot, 4 tum, brunett. Införpassad för delaktighet i slagsmålet och liksom de övriga ställdes hon den 28 september på fri fot och avgick samma dag kl. 4 e.m. och antecknas för 1 underhållsdag.
Anna Maria Larsdotter, från Norrige 39 år, 5. fot, 1. tum brunett. Införpassad för delaktighet i slagsmålet och liksom de övriga ställdes hon den 28 september på fri fot och avgick dagen efter den 29 september kl. 4 e.m. och antecknas för 1 underhållsdag.
----------
 
Mvh
 
//Peder
 
(Meddelandet ändrat av Calixius 2010-11-28 16:38)

2010-11-28, 19:57
Svar #10

Lena Eriksson

Tack Arvid för dina uppgifter.

2011-02-19, 13:22
Svar #11

Utloggad Ann-Louise Westberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2013-08-02, 22:39
    • Visa profil
I ett inlägg ovan som Susanne Lundmark skrivit den 17 november 2010 står det:  
Läste med stort intresse en gammalt inlägg skrivet av Arne Robertsen 2 juli 2007.
Det handladar om Johanna Kristansdotter Halberg 1816-1878) och hennes förehavande. Hon fick ju en dotter med en Oluf Fredrik Staalberg (enligt Arne) Sofie Fredrikdotter Staalberg. Hon blev vigd med en Karl Fredrik Fredriksen (se Strinde/Lade, Norge 1878-1894 aegteviet 18890623) I kykoboken står att hennes far heter Oluf Hedenberg och är Kopparslagare. Det står vidare att läsa i det Arne skrivet att de (Sofie och Karl Fredrik)fick en dotter tillsammans och att hon ska heta Amanda Karolina. Jag härstammar från denna dotter, men hon heter Josefine Karoline och är född 1891 (finns i födelseboken i Strinde/Lade). Dessutom hade de en son, Anton Gjert Magnus född 1888 på samma ställe.
 
Jag har nu hittat denna Amanda Karolina och hon är syster till Karoline Josefine f.1891 (som är min farmor och samma person som Susanne härstammar ifrån).
Jag undrar om någon har kännedom om denna Amanda Karolina, vart hon tog vägen, gifte hon sig? osv. Behöver även hjälp med att tyda det som står i födelseboken.  
 
Här är länken till Amanda Karolinas födelse:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6594&uid=ny&idx_side=47

2012-08-23, 15:01
Svar #12

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Angående tidigare inlägg av Christina Johansson (Knagga):
Postat lördagen 27 juni 2009 - 14:02             
Glömde en syster till Tilda som hette Axelina. Tilda reste tillsammans med Fredrik Stålberg och hade minst två barn; Teodor och Isodor.  
Axelina var gift med Sjur Anders Persson i Särna. De hade 4 söner; Malte, Rolf, Sune och Sten.
 
Nu har jag hittat födelseattesten för Tildas syster, Axelina Ottilia Olsson född Magnusson:
Född 1893-02-14 i Rämmen (S): Axelina Ottilia
Fader: Magnus Carlsson, kringvandrande
Moder: Lovisa Ulrika Johansd?
Ingenstädes skrifna
Faddrar: Karl Öberg, torpare fr. Rämsberg, Lovisa Magnusdotter, hustru [kan detta vara släkt?]
Särskilda anteckningar: Avi? till Stora Tuna afsändt d. 27/2 och återkommen d. 3/3. Har ej kunnat utrönat om föräldrarna äro skrifna någonstädes.
 
Axelina Ottilia Magnusson gifte sig 1922-06-05 med Sjur Anders Viktor Olsson, född 1893-03-18 i Älvdalen (W).
 
MVH
 
Anna

2013-07-16, 03:25
Svar #13

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Från ”Ministerialbok for Trondheim prestegjeld, Domkirken sokn 1877-1891” (1601M2)
 
 
Vigseldatum 1882 17/9
 
1 brudgom Blikkenslager Karl Magnus Fredrikson. Född i  Undersocken i Jemtland 1855 .Bostad grogn
2 brur  Elen Marie Sivertsd Vang. född i  Melhus  
3 brudgommens far Kobberslager Johan Fredrik Abrahams Staalberg    
4 brur far Omvanker Sivert Siverts Vang
 
Funderar på om den Johan fredrik Fredriksen Stålberg f 1848 som nämns tidigare är samma person som Karl Magnus fredrikson f 1855. Dels pga att Carl Magnus f 1855 har en son Karl fredrikStor Fredrik som  enligt muntlig berättelse är bror till Gustav Fredriksen f 1899 son till johan fredrik f 1848.och att personen i fråga träffade en ny fru också i såna fall. Men om någon har lite källor som styrker att det är samma person så eller inte , så vore det roligt att se.
Både johan fredrik abrahamson Stålberg och hans far har bytt namn och åldrar då och då, så det vore inte otroligt om det skett i det här fallet också.

2013-07-22, 01:31
Svar #14

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Har hittat några som är identiska med Stor-Fredrik och Tilda( alltså Karl Fredrik Fredriksson f 1884 och Karolina Matilda f 1/1 1890 i Mora (Kopparbergs län, Dalarna).
I Folketelling för 1910 för Ovre rendal hittar man  
Karl Fredriksen , Omstreifer, Kopparslagare, hantverkare. F 10.01.1884 i Åsnes, Norge
Matilde Karlsdatter 10.10.1889 Sverige  
Övriga i sällskapet är Karl Fredriksen 09.08.1887 Grue Omstreifer hf ug Kobber- og blikkenslager av haandverk
Emma Fredriksdatter f 26.08.1888 Aasnes Solør Omstreifer hm ug Matlaging m m
Johan Fredriksen 11.10.1910 Trysil s ug Søn
 
Tildas födelseplats stämmer medan Fredrik har två födelseplatser som kanske inte stämmer. Precis som med Carl Magnus Stålberg f 1855. Anges vara född i både Hedmark och Jämtland.
Med hjälp av Jonny Mydland, fick jag se från folketellingen 1900 den person som anges vara Johan Fredrik fredriksen stålberg f 1848 och hans familj
Johan  Karlson  m  mt  Omstreifer   EL Hf  g  Kobberslager. Tater  1848  Sverige  Sverige  Lutheraner   Bryggerhus    
Kristina  Karlson  k  mt  Omstreifer   EL Hm  g  Kobberslagerkone. Tater  1853  Sverige  Sverige  Lutheraner      
 Anders  Karlson  m  mt  Omstreifer   EL S  ug  Søn. Tater  1878  Norge  N  S      
 Karl  Karlson  m  mt  Omstreifer   EL S  ug  Søn. Tater  1885  Norge  N  S      
 Emma  Karlson  k  mt  Omstreifer   EL D  ug  Datter. Tater  1888  Norge  N  S      
 Frants Teodor  Karlson  m  mt  Omstreifer   EL S  ug  Søn. Tater  1891  Norge  N  S      
Valborg  Karlson  k  mt  Omstreifer   EL D  ug  Datter. Tater  1893  Norge  N  S      
Lotta  Karlson  k  mt  Omstreifer   EL D  ug  Datter. Tater  1897  Norge  N  S      
 Gustav  Karlson  m  mt  Omstreifer   EL S  ug  Søn. Tater  1899  Norge  N  S
Carl Magnus Abrahamson f 1855 är antagligen bror till Johan fredrik fredriksen, men säker kan man aldrig vara. Jag tänkte först att de var samma person, men i sådana fall måste denna person ha två fruar samtidigt!! Jag har försökt hitta Carl Magnus fredrikson stålberg för folketellingen 1900 och 1890 men inte lyckats än. Hans fru ellen sivertsdatter vang uppger sig själv vara änka i Grong i 1900 tellingen.

2014-10-10, 15:33
Svar #15

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Har tittat lite på Arvid Bergman´s noteringar här ovan gällande
- Karl Fredriksen , Omstreifer, Kopparslagare, hantverkare. F 10.01.1884 i Åsnes, Norge
Skall väl om jag har uppfattat det rätt vara Kopparslagaren Stor Fredrik alltså Karl Fredrik Fredriksson - Stålberg f. 1884-09-24
I Hede församling som väl är en anex församling till Tännäs finns följande barn noterad o födelse och dopboken
[Källa AD-Online: Hede C:2 (1863-1894) Bild 680 / sid 62][AID: v114563.b680.s62]
född: 24/9 döpt: 17/10 dopnamn: Karl Fredrik
Föräldrar: Kringvandrande kopparslagaren Johan Levisen [från Eidsvol, Norge]och hans följeslagerska Kristina Sofie Sagbakken (modern 29år gammal).
- Kan detta vara samma person?

2014-10-10, 20:28
Svar #16

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
De borde vara samma. Med största sannolikhet. Ålder, yrke datum för födsel stämmer. Intressant

2014-10-11, 02:29
Svar #17

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Det verkar som om jag även fann en dotter född i Rättvik Emma Lovisa
[Källa AD-Online: Rättvik C:11 (1872-1886) Bild 483 / sid 475][AID: v131569.b483.s475]
- har den här familjen anknytning till Stålberg och i så fall hur?

2014-10-11, 10:38
Svar #18

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Hej Arvid
Efter en god natts sömn har tydligen kugghjulen där uppe gott på högvarv efter att jag fann de två ovan barnen Karl Fredrik och Emma Lovisa. En teori har börjat ta form, jag har noterat ner en Emma Lovise född 1881-03-13 i Åsnes, Hedmark, (Norge) där Stor-Johan Karl Johan Fredrikson - Löfgren skall vara fadern, att denna Emma Lovise är född i Åsnes har jag aldrig kunnat bekräfta då hon inte finns i Åsnes födelsebok, det finns ju en möjlighet att föräldrarna som anges i Hede & Rättvik är Stor-Johan & Lina vilket gör att Karl Fredrik då kan ha använde sin mors efternamn Stålberg, modern har jag sett med lite olika namn [Lena Ulrika Karlsdotter - (Stålberg)] & [Helena Ulrikke Karlsdotter Stålberg] här på anbytarforumet.

2014-10-11, 15:02
Svar #19

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Hej Jan
Jag har svårt och identifiera Karl Fredriks föräldrar med Stor johan och Lina. Stor- Johan och Lene Ulrikke återfinns 1910 i norsk folkräkning
i Våler
005 02 Karl Johan Fredrikson !! ? hf %el% g Omstreifer (tatere) Opgav at de var beskjætiget med jordarbeide om sommeren b  
006 02 Lena Uldrika Peterson !! ? hm %el% g  b  
007 02 Fridolf Johansen !! ? s (el) ug  b  
008 02 Peter Th. Johansen !! ? s (el) ug  b  
009 02 Anne Johansen !! ? d %el% ug  b  
010 02 Marie Johansen !! ? d %el% ug  
 
Medan de som jag tror är identiska med födelseboken i Hede är 1910 skrivna i Tynset som
 
Fredrik !! ? ubekjendt hf g? omstreifer (tater) mt  
 Sofie !! ? ubekjendt hm g? omstreifer (tater) mt  
 Frans !! ? ubekjendt s ug barn (tater) mt  
 Gustav !! ? ubekjendt s ug barn (tater) mt  
 Lotha !! ? ubekjendt d ug barn (tater) mt  
 Lina !! ? ubekjendt d ug barn (tater) mt  
 Fredrik !! ? ubekjendt  ug Spelmand (tater) mt  
 
I muntlig tradition så är denne Fredrik född (1848?) inte samma som Stor-Johan. Stor- Johans dotter Milla hade en svärson som hette Gustav Fredriksen f ca 1899. Dom var inte sysken enligt Milla i alla fall. Men jag har inte hunnit kika på Rättvik än

2014-10-12, 15:28
Svar #20

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Hej igen Arvid  
 
[Källa: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037061001425]
 
Man finner Stor-Johan och hans hustru Ulla (Lena Ulrikke) och en del av deras barn uppförda på egendomen Sparby i Hof, Solør vid folketellingen 1900 (hos Martinus Bogstad med familj). De nämnes utan efternam, stånd, födelseår och plats, bara med förnamn så som Storjohansfamilien:
- Storjohan  
- Ulla  
- Emma  
- Amanda  
- Nikolai  
- Petter
- (utan namn, kvinna)
- Emilie
[Källa: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01037061000280]
Flera barn finns även omnämnda på egendomen Sparby i Hof, Solør vid folketellingen 1900 (hos Kristian Sparby med familj) som Storjohansfamilien:
- Jalmar
- Anna
- Emma
- Godtfred
- Lina

2014-10-12, 20:48
Svar #21

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Den äldsta sonen som jag känner till ang Johan Fredrik Fredriksen(f 1848?) och Sofie Kristina f 1855 är Anders Magnus f 1878 19/8 i Rendal, Hedmark.
 
Vid hans födelse anges faddrarna vara änkan Lisa Larsdatter och pigan Anna Henriksdatter. Många har trott att denne Johan Fredrik är son till Johanne kristiansdatter men han återfinns aldrig i något passregister men tittar man på Passregister för Anna Elisabeth Larsdatter så återfinns en Johan Fredrik tillsammans med andra syskon. Bland andra Stor-johans fru Lene Ulrikke.
 
Passprotokoll for Østerdalen fogderi 1844-1859 og Søndre Østerdalen fogderi 1859-1900
Anna Elisabet Larsdatter Kurvbinderske Sverige. 1865-04-01 til 'Sverikes inrikes orter' og tilbake.
Reiser med 3 barn, Sara 21 1/2 år, Lina, 15 år, og Johan, 9 1/2 år.
Johan Fredrik anges alltså vara född ca 1855/56 vilket är mer logiskt. Han är då antagligen halvsyskon med Stor-Johans fru, men han kan vara hel också, Antingen är han med största sannolikhet son till Johan Fredrik Stålberg f 1823. Som dessutom anges vara styvfar till Lene Ulrikke och Halte-Magnus. Ett annat alternativ är att han är son till Karl Magnus Erlandsson men han hade nog dragit vidare vid denna tidpunkt.

2014-10-29, 01:38
Svar #22

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Detta är från Christina Johanssons inlägg 2012 under adel
 
Har hittat en Johan Fredrik Karlsson Lovisin, kopparslagare från Aasnes, Norge. Är det någon som passar in här?  
Han får en son, Gustaf Wilhelm, i Järna 25/10 1899 tillsammans med Kristina Sofia Pettersson Lindkvist.  
 
Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1860-1949, SE/RA/420401/01/H 1 AA/1266 (1899), bildid: A0030508_00571  
 
Mvh Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna