ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Steinick  (läst 1170 gånger)

1999-10-31, 22:02
läst 1170 gånger

Annika Berg-Friis

Hej!
 
Jag har svårigheter att hitta ursprunget för min mf ff f Pål Steinick. Efter att ha läst på denna sida om resande funderar jag på om han kan ha tillhört den gruppen? Finns det någon som träffat på namnet Steinick?
Pål Steinick var född 1790, plats okänd. Han står som f.d. husar i kyrkböckerna och var bla bosatt i Lackalänga och V.Hoby, Malmöhus län. Han var gift med Sissa Tykesdotter och hade 7 barn.

1999-11-01, 20:21
Svar #1

Andreas Törnqvist

1876 fanns det en Steinick som var skarprättare och från Vadstena. Han nämns i samband med avrättningen av Konrad Pettersson-Lundqvist-Tector detta år
(se C O Bernhardsson, Brottets Krönika, del I, 1962)

2005-05-03, 12:29
Svar #2

Bo Johanson

Jo han var skarprättare. Innan Vadstena så var han portvakt på Jönöpings tändsticksfabrik. Efter den katastrofala avrättningen av Tector vid Stenkumla utanför Visby flyttade Steinick till USA. Steinick fick hugga re gånger innan Tector blev huvudlös.

2014-11-11, 11:39
Svar #3

Utloggad Roland Steinick

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2014-11-14, 12:10
    • Visa profil
Flera män fick oberoende av varandra namnet Steinick när de mönstrade under 1800-talet. Det är således ett soldatnamn. Namnet tilldelades oftast av kompanichefen. Under 1800-talet fanns namnet på många orter i Sverige, bl.a. i Höganästrakten, Stockholm, Degerfors, Örebro, Jönköping, Karlsborg, Öland, Linköping.
Själv heter jag Roland Steinick och härstammar från Måns Nilsson Steinick. Måns Nilsson föddes i Wäsby 1801, son till Nils Månsson. Måns Nilsson fick namnet Steinick, när han blev soldat 1822.  
Jag känner inte närmare till vare sig Pål Steinick eller skarprättaren Per Steinick, men har kunnat konstatera att ingen av dem tillhör min släkt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna