ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23 juni, 2007  (läst 2871 gånger)

2004-08-12, 16:21
läst 2871 gånger

Annika Davidsson

Hej!
Johan Persson Skottes hustru har tidigare diskuterats under denna rubrik.
I Berga socken (G) föds sonen Elias 1701 döptes 6:e efter trefaldighet. Han var son till handelsmannen i Wexiö Johan Persson o. Britta Sörensdotter.
Britta S. nämns som fadder jämte Jon Sörensson 1705 i Ryssby socken (G) åt borgaren Elias Perssons barn Marina.
Se Niclas Rosenbalcks inlägg 20 okt 2002 kl 14.38.
Med all sannolikhet är Britta och Jon syskon och barn till Söfring Jonsson (Krok-släkten)
Då är det rimligt att Britta Sörensdotter benämns Krok i en dödsnotering.
I Berga socken föds även dottern Maria och döps stephani dag. En son Elias begravs nyårsdagen 1698 ,1 1/2 år gl.
Mvh Annika

2004-09-28, 19:28
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag återvänder till Peter Johansson Skotte (Schotte), se inlägg 19 maj 2003 och dessförinnan. I Västra Vram (Skåne) föds 1733 17/4 borgaren i Simrishamn Petter Schottes och Brigitta Brechenbergs son Nils. Här har vi alltså barnet som dör i Annerstad 1736 21/1. Intressant fadder är ryttaren Michel Borgman, som är morfar till Ingeborg Eriksdotter Frisk, gift med Carl Henrik Rosendahl, omnämnd under Resande - Rosendahl.

 
Ytterligare ett barn till borgaren Schotte i Simrishamn är en ny Nils, född 1736 23/10 i Östraby, Vittskövle (Skåne). Bland faddrarna sticker ut, en av mig okänd, borgare Nils Bong i Ystad. Barnet Nils dog redan samma år.
 
Familjen Skotte/Breckenbergs vidare öden efter 1736 är tills vidare okända.

2004-09-28, 20:37
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Korrigering. Det har funnits tre söner Nils till Peter Skotte! Den Nils som föds 1733 17/4 i V Vram dör 15 dagar gammal och begr. 14/5 i samma socken. Nils nr 2 föds också i Västra Vram 1734 9/4 (bland faddrarna Jöns Brechenberg) och det är han som dör 1736 i Annerstad. Nils nr 3 föds 1736 i Vittskövle, och hans dödsnotis är inte funnen.

2004-09-30, 09:16
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Johan Schotte, borgare i Växjö, dör 1739 begr. 27/7 i Österlia, Vittskövle, 76 år gammal. Det är helt klart Peter Johansson Skottes far.  

vittskövle db 1739 GID 1483.23.90200.gif
 
Även Peters son Nils föds 1736 i Österlia (ej Östraby).
 
Vi kan därmed avfärda teorin att den föravskedade soldaten Johan Schotte som dör i Väckelsång 1730 skulle vara borgaren i Växjö.

2004-10-17, 15:38
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Rydaholm C:3,s 41 1731:
17) den 31 martii föddes En krämare dräng ifrå wexiö
Peter Jahansons Skottes och hans trolofwade Fäste-
mös, såsom mig berättades, Berita bräkenbergs
barn i lökary mgård kristnades den 1 aprilis
kallades Brita Maria
 Testes
Olof Pärson i lökary        
Son Jonas olßon              
Hans Hanson en              
krämare ifrån wexiö
Maria Johansdr
P. Märta andersdr
Karin Svensdotter
 
 
 
 
Rydaholm C:3, s 138, år 1739:
den 23 Septemb födes och den 30 döptes Jan (Jon?)Fribergz och
hustru Ingrij Skottes lilla dotter, Lisa Stina kallad
boende i Lökaryd norregård
 Testes
Jonas Norman i Lökaryd norregård  
Anders Lök Ryttaren  
Benkt Jönßon (Nor)gården Lökaryd    
Anna Andersdotter
Ingebor Jonsdotter
Lisbet olufzdotter  
alla i Lökaryd hemma

2005-01-23, 18:23
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Fortsättning på följetongen om den skånska grenen av släkten Skotte. Ovan den 28-30 sept 2004 skriver jag om Peter Johansson Skotte, borgare i Simrishamn, och hans fars dödnotis 1739. Jag vill kombinera detta med följande ofullständiga födelsenotis i Tryde 1739 13/5, två månader före Johan Skottes död:

[Tryde fb 1739 GID 1445.25.71200]
 
Borgaren i Simrishamn kan mycket väl vara Peter Skotte, med tanke på att Johan Skotte i Växjö är fadder. Men vem är Elin Lundberg i Gränna? Går hon att identifiera? Inte var dag man ser folk från Gränna i Skånes kyrkböcker.
 
Om hon visar sig svår att placera, finns möjligheten att namnet är felskrivet för Elin Lundgren, hustrun till Jöns Håkansson Bräckenberg och svägerska till Peter Skotte.
 
Lorens Malmström i Simrishamn känner jag till genom att en ättling blev ingift med resande. Detta är första gången han själv är belagd tillsammans med resande. Trevlig information!

2005-01-23, 18:47
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Så hoppar vi över till en annan gren i släktträdet, nämligen Elias Skotte, som har barn i Annerstad 1732-1739 och troligen är identisk med soldaten Elias Eliasson Skotte död 1741 (se tidigare inlägg).
 
Sonen Peter f 1732 11/11 i Annerstad är med stor sannolikhet samme man som soldaten nr 115 Peter Skotte vid Kronprinsens regemente och kapten Krassows kompani, senare vid kapten von Stiernemans kompani, antagen 1753 5/5. I GMR anges hans patronymikon till Eliasson och han ska vara född 1735 i Småland [Skånes Knektregister].
 
Gift 1754 2/9 i Landskrona [Malmö gfs vb] med kvinnfolket Maria Andersdotter

[Malmö gfs vb 1754 s 36 GID 1309.22.93900]
 
Följande barn är kända av mig:
* Bengt 1756 25/9 i Gummarp, Allerum
* Jonas 1762 17/3 i Breared (Peter Skotte kallas här vandringsmannen)
* Elias 1770 28/2 i Västra Vram (se bild)
* NN död 9 veckor gammal 1778 20/1 i Rickarum, Äsphult
 
[V Vram fb 1770 GID 1726.4.47100]
 
Faddern, avskedade soldaten och glasföraren Olof Skotte, bör då vara Peter Eliasson Skottes bror född 1739 30/12 i Annerstad.
 
Olof Skotte var gift med Anna Flodin (död 74 år gammal 1786 4/1 i Liarum 2, Äsphult). Hustrun var alltså mycket äldre än Olof och inga barn är kända i äktenskapet. Olof Skotte avled 1812 13/7 i Vä, när han föll ner i en brunn.

2005-01-23, 19:51
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Torpa CI:1, s 237, år 1742:
den 12 Junii föddes Soldatens Pehr Skottes barn i Groeryd och
döptes Dom: 6 p: Trinit: kallades Pehr Testes Pehr Månson
i Bägaryd Nils i Äsphult  H: Anna i Måseboda  H: Karin
i Groeryd


 
Genlineid: 848.13.93200
 
Torpa CI:1, 1744, s 240:
den 22 dito [=januari] föddes Elias Scottes barn i Sunnertorpa döptes Fas(te-?)
lags Söndag  kallades Annicka  Testes Pehr Groberg i Groeryd
Nils i Backagården  Pehr Larson ibm.  Hustru Ingelöf i Äsphult
H: Annica i Groeryd, Pigan Kirstin i Backagården


 
Genlineid: 848.13.93400
 
Torpa CI:1 , s 227 , 1741
den 17 Nov: afled Sold: Elias Scotte i Forsa och begrofz den 27 Trinit  50 åhr gammal


 
Genlineid: 848.13.92600
 
Torpa CI:1, s 228, 1742:
den 26 Jan: afled Petter Scottes Son i Groeryd, begrofz sam
ma Söndag  4 åhr gammal


 
Genlineid: 848.13.92700
 
Torpa CI:1 s 229, 1742
den 19 Nov: afled Änkian Britta Schottes barn i Groeryd  wid namn
Peter och begrofs den 28 dito  ½ åhr


 
 
Torpa CI:1, s 230, 1744:
dn 6 November afled Sold: Elias Scotte i Sunnertorpa och
begrofs den 11 ejusdem     30 åhr gammal


 
Genlineid: 848.13.92800

2005-03-03, 23:44
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Forts. på mitt inlägg 23 januari.
 
Kringvandrande och avskedade soldaten Petter Schotte och Maria Andersdotter får en ny son Elias i Ravlunda 1778 11/3.

Ravlunda fb 1778 GID 1691.27.69600
 
Några månader senare 1778 28/12 i samma församling vigs soldaten från Malmö garnison Bengt Pettersson Skotte, med änkan, försedlad från Träne, Anna Catharina Jönsdotter. Det bör rimligen vara Peter Skottes och Maria Andersdotters son född 1756 vid namn Bengt.
 
Ravlunda vb 1778 GID 1691.27.69800
 
Soldaten Bengt Skotte står som far till en son Peter i Ålstorp, Västra Karaby 1783 27/11, vilken enligt Hammarlunda hfl på 1810-talet är identisk med en korpral och f d lumpsamlare Peter Hallberg, gift med Christina Samuelsdotter Werner.

2005-07-07, 10:54
Svar #9

Annika Davidsson

Jag har lite kommentarer till Bo Lindwalls artikel Hund-Fias härstamning.Omde resandes ursprung. På sid.64-66 står det om Per Sandersson Skotte att han troligen gifte sig med Nils Larssons dotter 1684.
Per Sandersson finns i mantalslängd i Växjö 1681 med hustru och inget tyder på att han blivit änkling under tiden i Växjö.
Han kan ha gift sig med Margareta Nilsdotter innan han kom till Växjö.
Däremot verkar det trolgt att han varit gift tidigare och att dottern Johanna, samt Magareta och Elisabeth var födda i ett tidigare äktenskap.
Elisabeth dog 1735 begr 26/5 i Växjö.
Nils Persson var trol. inte född redan 1664.
Hans dödsålder är överdriven i Gränna. Troligen var han född i början av 1670-talet.
Även hans hustru Anna Bengtsdotter blir för gammal i dödboken i Berga sn där hon dör 1740 begr 3:sönd. i fastan ,79 år gl. Hon skulle alltså vara född 1661. Det verkar orimligt med tanke på att hon födde dottern Maria ca 1710.
Sonen Petter Nilsson Skotte dog 1770 22/10 i Rydaholm sn 82 år gl. alltså f.1688.
Hans föräldrar gifte sig efter 1694 så även hans ålder är överdriven.
Johan Persson Skotte var gift med Britta Sörensdotter (ej Johansdotter). Hon var dotter till Sören Jonsson (Krok) i Växjö.
Christhopher Skotte var gift med Sara Svart, syster till Anna Bengtsdotter. Nils Perssons hustr
Per Sandersson dog 1705 testamentspengar betalades 22/10(Växjö domkyrkas räkenskaper)
Min uppfattning är att de tre döttrarna Johanna ,Margareta och Elisabeth kan tillhöra ett tidigare gifte medan de övriga barnen är Per Sanderssons barn med Margareta Nilsdotter.
Karl Skotte som son till Per tror jag inte riktigt på. Har inte sett honom i Växjös kyrkoböcker eller mantal.
Mvh Annika

2005-07-07, 15:28
Svar #10

Annika Davidsson

Jag glömde nämna att Bo Lindwalls artikel finns i Släkforskarnas årsbok '05.
Mvh Annika

2005-07-08, 00:56
Svar #11

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Annika. Kul att årsboken har kommit, själv har jag inte fått den ännu. Tack för dina kommentarer till Per Sanderssons familj. Det här med överdrivna åldersuppgifter är ju ett välkänt fenomen, vanligare ju längre tillbaka man kommer, men vi tycks i alla fall vara överens om att Per Sandersson sannolikt var gift mer än en gång. Om man skall vara petig så står det inte i min artikel att Per Sandersson troligen gifte sig 1684, däremot slänger jag fram en förmodan att det kanske var detta år han gifte sig med Nils Larssons dotter. Det blir en viss valörskillnad mellan troligen och kanske, men hur som helst så verkar det av dina iaktagelser av mantalslängderna att döma som om giftermålet ingicks tidigare, även om man teoretiskt sätt kan hinna bli änkling och omgift mellan två mantalsskrivningar.  
Skulle artikeln ha skrivits idag hade för övrigt Hund-Fias antavla blivit betydligt mer omfattande, eftersom jag, som jag meddelat här på Anbytarforum under rubriken Berg, funnit att hennes farfars far, Olof Berg, verkligen var son till Olof Berg och Maria Kjellman, av gamla resandesläkter från Torshälla och Örebro, men det får väl bli en egen artikel någon gång.  
I Örebro finns tidigt en häktmakarsläkt Skotte, härstammande från en Henrik Andersson Skotte vars son Samuel Skotte har sönerna Henrik Skotte och Fredrik Skotte som får barn på 1730- och 1740-talen.

2005-07-15, 10:29
Svar #12

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Efter att ha ägnat lite tankemöda åt de onomatologiska aspekterna på familjen Per Sandersson så känner jag mig nog ganska säker på att alla barnen var helsyskon. När jag nu tittar igen på Per Sanderssons barn så slår det mig att såväl Johanna, Nils, Margareta, Elisabet, Olof, Johan och Elias, det vill säga alla barn till Per som själva efterlämnade barn, alla döpte en dotter till Maria. Här har vi kanske namnet på Per Sanderssons första hustru. Man skulle här kunna invända att Margareta kanske levde så länge så alla barnbarnen redan var födda innan hon dog men eftersom de flesta barnbarnen föds i början av 1700-talet när seden att inte uppkalla efter levande far- och morföräldrar var på väg att försvinna (ja, jag vet att den levde kvar längre i vissa namnkonservativa trakter) så verkar det argumentet inte särskilt övertygande. Detta kan ju i förstone tyckas stödja min ”gamla” teori om att barnen var födda i ett tidigare gifte och att Per Sandersson först var gift med en Maria och sedan med en Margareta, men så behöver det faktiskt inte vara. Det kan också mycket väl vara så att Margareta egentligen hette Maria, jag har tidigare sett flera exempel på att namnen Maria (Mariet) och Margareta har använts som synonyma. För att ta ett exempel från mina östgötska favorittrakter så kallas t.e.x. Håkan Hemmingssons hustru i Bjärhult och L Farsbo (1672-1742) för Margareta i såväl födelse-, vigsel- samt dödboken men annars alltid Maria, så när de sex barnen föddes och så i de mtl hon nämns, t.e.x 1695.  Så verkar det också vara för Johannas dotter Maria som när hon gifte sig med Magnus Jeremiasson kallas Margareta Gabrielsdotter.  
Då är frågan när Margareta (eller Maria) Nilsdotter kan vara född. Att äldsta dottern Johanna var Gabriel Gabrielssons enda hustru är jag nu övertygad om. Hennes äldsta belagda barn, dottern Maria, föddes 1673 i Asby sn men hennes son Gabriel Gabrielsson måste varit äldre eftersom han gifte sig redan 1690 och 1693 i Askersund får en dotter som döps just till Johanna. Gabriel kan knappast ha varit född senare än 1670 och Johanna kan följaktligen inte gärna vara född senare än 1655, troligen något tidigare. Det innebär att hennes mor, Margareta Nilsdotter, troligen är född i mitten av 1630-talet och i varje fall absolut senast runt 1640. Med ett födelseår i mitten av 1630-talet kan hon ju ändå få barn fram till mitten av 1670-talet vilket också verkar ha varit fallet.  
Något som också styrker att Margareta var mor till barnen är namnet Kristofers förekomst bland Per Sanderssons barn och barnbarn, han har en son med namnet Kristofer och  både döttrarna Johanna och Elisabet har söner med detta namn. Även Margareta Nilsdotters syster Karin har en son med namnet Kristofer och kanske var Nils Larssons hustru en Kristofersdotter.  Så långt är allt väl men det som störde mig från början och som gjorde att jag först förde fram teorin om flera giften för Per Sandersson kvarstår. Det är åldern på Margaretas far Nils Larsson. Han svär borgared i Växjö 1682 och står som häktmakare i mtl där 1685 och ändå måste han ha barn födda på 1630-talet. Det ser ju onekligen ut att vara så men kunde verkligen en minst 70-årig gubbe bli antagen till borgare och införd i mantalslängderna?  Han var väl i så fall en ovanligt pigg och rask åldring som frivilligt tog på sig en skattebörda vid sina år.

2005-07-15, 12:07
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Bo!
Det du skriver fåtr stöd i Annika Davisdssons inlägg ovan den 30 juni 2003:
Växjö dombok 1698 19/12 Samma dagh inkom sahl Jöns Enochssons änkia ifrån Carlshambn Maria Pedhersdotter och pretenderade efter sin book af eftterskrefne här i staden Nembligen Nils Skottes hustru Anna Bängtsdotter är henne skyldigh för kramwahror 15 Dr smt. sahl Gudmundh Jonssons änkia Karin Nilsdotter 50 Dr 25 öre smt Joseph Larsson caverat för Johan Skotte för 9 Dr smt studenten Swen Florijn 41 Dr 23 öre smt Pedher Sanderssons hustru Maria ( hon hette Märit/Margareta) 58 Dr 27 öre smt Olof Swartz hustru Elisabeth 21 Dr 2 öre , Pedher Larsson för h. Dordi 5 Dr Johan Skottes hustru Brijta 40 Dr smt. Ofwanstående fordringar begiärer till sin såkerhet må blifwa inprotocollerat, hwilket in quantum Juris bewilliades.  
 
Har själv funderat på namnet Christoffers uppdykande i Skottefamiljen. Per Sandersson ohh Margareta (Maria) Nilsdotter är föräldrar till båtsmannen Christoffer Persson Skotte (dräpt i ett slagsmål 1703). Eftersom detta namn även förekommer i familjen Gränman/Grenman i Växjö har jag funderat i liknande banor som du ifall Nils Larssons hustru kan ha varit en Christoffersdotter. Släkten Gränmans stamfar var en Claes NN (mig veterligt ej verksam i Växjö) som var gift med Kerstin Jönsdotter (se Växjö dombok 1666 11/6). Denne okände Claes är inte bosatt i Växjö utan familjen kommer dit under 1660-talet. Har noterat att de ska komma ifrån Jönköping, men jag kan inte underbygga denna uppgift just nu så ta den som ett löst antagande.
Kerstin Jönsdotter och Claes hade iaf barnen:
Christopher Claesson ,borgare i Växjö  
Petter Claesson Gränman i Växjö  
Elisabeth Claesdotter , nämnd i Växjö dombok 1674 13/7
Med tanke på barnens uppdykande i källorna så bör de vara födda tidigast på 1640-talets mitt, troligen tidigare.
Släkten Gränman figurerar i samma ärenden och sammanhang som Skotte och Krokfamiljen i domböckerna men inga ingiften sker mellan barn och barnbarn varför jag misstänker att de var nära besläktade och lagliga hinder för giftermål mellan familejmedlemmarna således funnits.  
 
Häktmakaren Gudmund Jonsson i Växjö (stamfader för borgarsläkten Krok/Krook i Växjö) var gift med Nils Larssons dotter Karin Nilsdotter. Deras son var krämaren o häktmakaren Christoffer Gudmundsson Siöberg. En annan son till Gudmund Jonsson kallar sig Krok (som även flera brorsbarn till Gudmund Jonsson i Växjö gör. Dessa borgares efternamnsantagande kan således vara lite förvirrande).
 
Min hypotes är att Nils Larssons okända hustru kan vara en Christoffersdotter och möjligen syster till Gränmansläktens stamfar Claes som kan ha burit patronymikonet Christoffersson. Dessa hypotetiska syskon bör vara födda i början av 1600-talet.

2005-07-22, 10:57
Svar #14

Annika Davidsson

Hej Bo!
Det var inte min mening att vara kritisk mot din intressanta artikel i Släktforskarnas årsbok ?05.
Jag ville bara komplettera dina uppgifter om familjen Skotte.
Vidare som Niclas Rosenbalck tar upp om Per Sanderssons hustru Märit eller Margareta. Jag har ochså sett henne benämnd Maria (t.ex. i domboksnoteringen ovan ). Min tanke är att namnet Märit låter väldigt likt engelska namnet Mary= Maria.
Har även hittat en domboksnotering i Växjö 1693 20/2 där Annika Svart klagar till Johan Persson att han lovat henne äktenskap och henne besovit.
Johan som var son till Per Sandersson nekar till Äktenskapslovan och hans förälrar sätter sig emot detta gifte.
Annika kan inte bevisa att Johan lovat henne Äktenskap utan döms för lägersmål till 20 marker i böter. Johan döms att betala 40 marker samt bägge till kyrkoplikt. Det antyds vidare om en förestående barnafödsel.
Växjös kyrkoböcker saknas vid denna tid så det är svårt att avgöra om det blev något barn.
Annika Svart var piga hos familjen Skotte 1688-92
därefter var hennes syster Sara Svart piga i samma familj 1694.
Annika Svart var gift med Johan Perssons bror Nils Persson före 1698.
Man kan ju undra hur det egentligen gick till vid förbindelsen mellan Johan o. Annika?
Om hon hade haft en sexuell förbindelse med Johan hade hon väl inte fått gifta sig med hans bror?
Mvh Annika

2005-09-29, 15:34
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Upphittat i Femsjö C:2, s 476:
 
1775 den 19 Febr. Christnades Maria på Bäckatorp
                  Fadren Anders Bokegren, modren Anna
                  Skotte
1776 den 15 Jan. dödde krämmaren Anders
Bokegren uti Bäck och begrofs den 21 Ejusdem
         35 år gammal
1778 den [står ej] Nov. föddes och christnades den
15 Nov.  Anna Lena
Par. Hande[l]sman Canutus Grön-
berg Catharina Skotte
Testes Elmesåsåboarne
 
Är Anna Skotte och Catharina Skotte systrar? Vilka är de döttrar till?
Anders Berg skriver ovan den 20 okt. 2002 bl a följande:
Till samma släkt hör rimligen också dygdesamma jungfrun Catharina Schotte från Laholm, som med attest och föregående lysning därifrån gifter sig i Vrå 1764 6/4 med äreborne och välaktade handelsbetjänten från Borås, Canutus Grönberg. Dessa syns endast till i Vrå vid vigseln, men jag har Canutus' dödnotis sedan tidigare. Han avlider som inhyseshjon i Välinge (Skåne) 1814 1/3 73 år gl. Hans sägs i dödnotisen ha varit borgare i Laholm och idkat kramhandel på landet.

2006-01-02, 22:32
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Peter Skotte och Maria Andersdotter, se ovan 23 jan och 3 mars 2005, är väl de som nämns i födelsenotisen för soldaten vid Gustafskiölds regemente N: Risbergs och Anna Stina Johansdotters oäkta son Johan 1782 5/10 i Västra Sallerup: En Pett: Skåttes hustru Maria höll barnet.

v sallerup fb 1782 GID 1331.13.34800
 
Barnets föräldrar är okända för övrigt för mig.

2006-08-26, 16:26
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Westbo-Morötter [medlemsblad för Westbo-Mo forskarförening] nr 1 år 1996 skriver numera avlidne Sperling Bengtsson om halländska båtsmän som är födda i Småland.  
År 1726 sattes två båtsmanskompanier upp i Halland: Norra och Södra och i den första Generalmönstringsrullan 1735, är alla båtsmän som antogs 1726-35 med. De flesta rotarna besattes redan i början och 1735 var endast ett fåtal vakanser kvar. I denna Generalmönstringsrulla finns båtsmannens ålder, födelseort, t ex född i Småland, mm. Mången kom säkert som dräng till Halland och tog sedan tjänst som rotebåtsman.
Bland dessa smålänningar listar Sperling Bengtsson nr 93 Johan Jansson Skåtte, född ca 1714 i Wexiö.. Denne bör tillhöra Skottesläkten i Växjö. Är han mer känd ?
Finns han med i flera Generalmönstringsrullor och går hans vidare öden att finna?

2006-08-27, 10:01
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Båtsmannen Johan Skotte gifter sig 1733 8/4 i Breared med pigan Brita Simonsdotter, enligt Hallands Genealogiska Förenings avskrifter (finns även på DDSS).
 
En konstapel Johan Skotte har med Catharina Persdotter en son Peter född 1710 i Malmö garnisonsförsamling (enligt födelseregister).

2007-04-01, 17:11
Svar #19

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Anders Berg nämner ovan (27 aug 2006 kl. 10.01: ) en födelsenotis i Malmö garnisonsförsamling 1710. Så här lyder notisen:
[juni]
10 Döptes Constapelens Johan Skottes och Hustru Catharina Persdotters äckta Son, Petter. Faddrarnas namn N: 12 . Hustru kiörkiotagen den 10 Julii
[källa: Malmö Garnisonsförsamling C:1 s 2]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna