ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: CD:n """"Lycksele (AC) 1700-1920""""  (läst 659 gånger)

2004-05-03, 17:07
läst 659 gånger

Lotta Nordin (Lotta)

En varning utfärdas härmed för uppgifterna på denna CD. Visserligen står det på omslaget att materialet endast ska ses som en vägledning i forskningen och att det är originalkällan som gäller, men eftersom det uppenbarligen är så många som endast använder sig av denna och liknande databaser utan att kontrollera mot några kyrkböcker, så måste en varning ges. Det är också många som använder denna, och andra, databaser när dom svarar på frågor i Anbytarforum, utan att tala om att uppgifterna måste kontrolleras.
 
Jag har kontrollerat mina egna anor bakåt på Lycksele-CD:n och det har hittills visat sig att det finns någon felaktig uppgift på varenda en. Det förekommer fel när det gäller datum och årtal, födelseplatser och ibland är det till och med helt fel föräldrar och barn till vissa personer. Eftersom jag bara kontrollerat en bråkdel av de 35184 personer som finns på CD:n och hittat så stor procent felaktigheter, kan man inte låta bli att undra hur många felaktigheter det finns totalt.  
På en del personer finns en födelseort uppgiven på CD:n som inte finns uppgiven i någon kyrkobok och som dessutom är helt felaktig. Jag har ett exempel på en person som på CD:n uppges vara född i Vännfors, Umeå som i verkligheten är född i Hortlax, Piteå. Vännfors finns inte med som hans födelseort någonstans i kyrkböckerna, däremot står det i en hfl vid hans föräldrar att de kom från Piteå och i en annan att han är född i Hortlax.
 
Så, som sagt, en varning utfärdas härmed! Kontrollera alla uppgifter mot originalböcker!

2004-05-03, 23:57
Svar #1

Annica Kohkoinen

Håller med, jag har också hittat en del felaktigheter om min släkt från Öravan, Fäboliden och Tallträsk. Så Kontrollera alltid!
 
Annica

2004-05-06, 11:05
Svar #2

Tore Erixsson

Hej!
Jag tycker att denna CD är ett utmärkt sätt att
snabbt ev kunna hitta borttappade personer.
Jag har inte än träffat någon seriös forskare som
inte erkänner att man kan tolka korten fel.
CD:n är ju bra med att det anges var han har
hitta uppgifterna (KÄLLA!!!!).
Tyvärr är det många som inte anger KÄLLA var dom hittat det dom lägger ut på Nätet.
De forskare som blint litar på alla Cd-skivor som ges ut får faktiskt skylla sig själva.
Jag tycker också att alla som hittar avvikelser
på någon Cd-skiva skall kontakta den som gjort
skivan och tala om var man hittat den avvikande upgiften (KÄLLA).
Fortsätt producera Sven-Erik.
Jag har hittat många försvunna personer, som jag sedan kunnat kolla mot microkort el dyl. källa.
Har jag hittat avvikelser har jag meddelat
den som producerat skivan.
Gör det ni andra också och klaga inte bara.
Då kommer CD-skivorna bli ännu bättre i framtiden.
Lägger ni ut källa på det ni har på nätet, så man kan kolla uppgiften??
 
Tore

2004-05-06, 12:59
Svar #3

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Tore!
 
Om du läser mitt inlägg ovan en gång till, den här gången lite noggrannare, så kanske du förstår det bättre. Jag varnar alltså dom som använder sig av CD:n som enda källa utan att kontrollera i originalkällan. Jag varnar inte för att använda sig av CD:n för att lokalisera släktingar och få uppslag till var man ska leta.  
 
Du skriker källa flera gånger, och jovisst, det finns källhänvisningar på dom flesta uppgifter på CD:n, och det är bra. Mindre bra är det när inte ens källhänvisningarna stämmer.
Jag kan ta samma exempel som ovan med mannen som uppges vara född i Vännfors, Umeå men är född i Hortlax, Piteå. På CD:n lämnas en källhänvisning till födelseuppgiften, husförhörslängd och sida, men på den sidan finns inte ordet Vännfors nämnt alls. Där står däremot klart och tydligt att mannen är född i Hortlax och kommer från Piteå. När det gäller samme mans far uppges en husförhörslängd och sida där uppgiften om hans död, år och plats, ska stå. Tittar man där så finns han inte ens med på den sidan.
Hur mycket är en källhänvisning som inte stämmer värd?
 
Om du ser dig omkring på Anbytarforum märker du ganska snart att många samlar bara uppgifter utan att själva kontrollera någonting. Andra ger svar som hämtats från någon CD utan att påpeka att uppgifterna måste kontrolleras. Därför är det berättigat att varna för att använda uppgifterna utan att kontrollera dom.
 
Förresten, välkommen med ditt första inlägg i Anbytarforum. Dessutom verkar det vara första gången ditt namn dyker upp överhuvudtaget någonstans. Finns du?

2004-05-07, 20:39
Svar #4

Tore Erixsson

Hej Lotta!  
Är det din mening att varna för att CD:n är en sekundär källa och därför alltid skall kollas, så borde vi varna för alla Cd-skivor, som finns i omlopp.  
Jag har nämligen alltid hittat något litet fel i alla skivor jag kollat.  
Du undrar om jag finns. Det gör jag annars skulle jag inte kunna skriva här!  
 
Tore

2004-05-08, 18:42
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Jag har kontrollerat mina egna anor bakåt på Lycksele-CD:n och det har hittills visat sig att det finns någon felaktig uppgift på varenda en. Eftersom jag [...] hittat så stor procent felaktigheter, kan man inte låta bli att undra hur många felaktigheter det finns totalt.  
 
Där har du i kursiv stil anledningen till att jag skrev just om Lycksele-CD:n. Det förekommer alltså inte bara något litet fel.
Och jag fortsätter att hitta felaktiga uppgifter ju mer jag kontrollerar. Tyvärr!  
 
Du skriver:
CD:n är ju bra med att det anges var han har
hitta uppgifterna (KÄLLA!!!!).  
Det stämmer tyvärr inte. Jag har hittat många exempel på där uppgifterna inte finns där det uppges att dom ska finnas. Vad är sådana källhänvisningar värda?
Ett exempel från CD:n är att en man uppges ha dött 1809 samtidigt som det uppges att änkan gifte om sig 1802. Källhänvisning finns, men man hittar inte uppgifterna där. Mannen dog 1801 och något årtal för dödsfallet står inte i någon husförhörslängd.  
När det gäller mannen jag nämnde i mitt förra inlägg uppges på CD:n att han dog 1810 i Holmträsk, Lycksele, men han dog 1813 i Ekorrsele, Degerfors. Varken år, by eller församling stämmer, trots att det finns en källhänvisning. Alltså finns det på CD:n inte källhänvisning till där man hittat uppgifterna i dessa fall, eftersom uppgifterna inte finns där och inte heller stämmer.
 
Självklart ska alla uppgifter man hittar på alla CD-skivor kontrolleras.

2007-06-25, 21:41
Svar #6

Kurt Sjödin

Var kan man köpa denna cd.Tacksam för svar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna