ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bölen - vilket Bölen?  (läst 1084 gånger)

2004-04-27, 16:13
läst 1084 gånger

Elaine Löfgren

Är Bölen, Fjällsjö och Bölen, Junsele två olika platser eller är det samma by som vid ändrad indelning hamnat i olika socknar?

2004-04-27, 19:24
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:35
    • Visa profil
Svenska ortnamn 1999 tar upp Bölen i Junsele och Ramsele, men inget i Fjällsjö.
Men Fjällsjö och Junsele ligger väl kvar i Ångermanland?

2004-04-27, 21:53
Svar #2

Carina Olsson

Bölen, som förr låg i Fjällsjö församling ligger nu i Bodums församling. Andra småbyar, utöver Bölen, som nu för tiden räknas in i Rossön är bla Orrnäs, Norrnäs, Näset, Älgön mfl.  
 
Och Ja, de ligger kvar i Ångermanland =0)

2004-04-27, 23:15
Svar #3

Elaine Löfgren

Tack för svar båda två.  
Ja, inte vet jag var orterna/byarna ligger. Det är detta som är problemet. Jag har hittat uppgifter här på Nätet som jag skrivit av och det är när uppgifterna skall kontrolleras som jag möter en del svårigheter. Problem som personer som bor norröver kanske slipper. Och Bölen finns både här och där.
 
Vad betyder egentligen Böle/Bölen. Det föreommer ofta i Norrland, men inte i södra Sverige.
 
Elaine

2004-04-28, 12:08
Svar #4

Bo-Arne Torger

I namnregistret till KAK:s Bilatlas finns 33 st Böle och 7 st Bölen!
Av dessa ligger ett Bölen öster om samhället Junsele och ett c:a 1 mil norr om Fjällsjö.
 
Beträffande betydelsen av namnet hittar jag i www.umeleden.nu om Gubböle, som ligger nordväst om Umeå: Byanamnet Böle hör i hop med bo, nyodling, nybygge. Som källa anges här Kulturhistorisk beskrivning av bebyggelsen i Umeå kommun: Brattby, Gubböle ....
 
MVH
Bo-Arne

2004-05-19, 22:54
Svar #5

Elaine Löfgren

Tack för upplysningen Bo-Arne. Det är intressant att få lära sig något nytt.
Hälsningar
Elaine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna