ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 augusti, 2007  (läst 3318 gånger)

2007-03-15, 06:42
läst 3318 gånger

Magnus Lindgren

I Vilka källor källor anges det att att han är en yngling? Åren mellan 1835-41.

2007-03-15, 10:01
Svar #1

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
om det är samma Carl Fredrik Rosenqvist vet jag ej men där finns en Carl Fredrik Rosenqvist född 1801 03 27 i Hög sn
Fadder vis dåpet Christian Friberg och hans hustru Christina Rosenberg Borgeren och glasföraren Widrik Ström och hans hustru från Östhammer brodern  Jöns Olofsson och hustrun Anna Larsdotter Smides och glashandlaren Johan Faltin från Östhammer och pigan Ingegert Eriksdotter
Tog sin styvfaders namn
Hög sn C:1

2007-03-15, 15:50
Svar #2

Magnus Lindgren

Det är Anna Katharina Bern som är moder och fader är Gullbrand olofsson Korsgård då 1801 när en Karl Fredrik föds, denne tar sedan sitt styvfaders namn. Svårt att se att det skall finnas två.

2007-03-18, 21:32
Svar #3

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Hej Marie! Olika flickor Lidberg/Liberg har diskuterats förut här någonstans, så det sista var ett intressant fynd, eftersom det står att Lidberg är styvfar.
Flickan Johanna Sophia Guldbrandsdotter som säger sig vara född uti (Leskja socken?) uti Norige åtfölger föräldrarna stjuf-fadern avsk. constaplen Johannes Lidberg och modren med biträde av sigtars förfärdigande har under vistandet under denna Svarteborgs församling av Foss pastorat fört (sedig vandel?)...
Kan årtalet vara 1835? Och en anteckning hos Magnus i Wassbotten.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2007-03-19, 03:31
Svar #4

Janne Nicklasson

Hej Marie!
 
Det står som jag kan se, följande:
 
Torparen ungkarlen Carl Fredrik Rosenqvist på Björkenäs under Vassbotten i detta pastorat, har anmält sig vara sinnad företaga en resa till Dahls och Vermland hvarföre lemnas honom det intyg att han är född i Strömstad den 30 september 1814, eger försvarlig Christendomskunskap, brukar salighetsmedlen, förer en anständig vandel och är härstädes fäst med Britta Stina Friman hvilken honom medföljer, de hafva afladt ett barn tillsammans och hon är kyrktagen såsom hans Fästeqvinna. Barnet Petter Erik åtföljer dem.
Nafverstad den 15 Maj 1835.
 
Jag får återkomma med hänvisning till källan för följande:  
 
Som min älskade dotter Britta Christina Friman ämnar att träda i äktenskap med ynglingen Carl Fredrik Rosenqvist, hvilket hofs mig blifvit tillfrågat hvaröfver jag härmed vill lemna mitt yttrande att bevilja och icke i något afseende förhindra detta äktenskap, utan önskar dem all framtids lycka och välgång.
Carlstens fästning den 6 augusti 1834.
Nils Friman
 
Efter sedvanlig lysning gifte de sig den 24 juli 1835 i Naverstad.

2007-03-19, 06:37
Svar #5

Utloggad Kenneth Bergsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2013-10-21, 12:12
    • Visa profil
Hej
 Johanna Sofia Gullbrandsdtr är samma som Johanna Sofia Karlsdtr Gullbrand Liberg och som levde med Carl Reinhold Larsson från Naverstad och  nu ännu mer trolig dotter till Gulbrand Olsen Halling Korsgård.Då hon även näms som Gullbrandsdtr.
Mvh Kenneth

2007-03-19, 15:34
Svar #6

Lena Eriksson (Lena)

Hej Marie!
 
Först kanske du kan förklara vad du menar;
 
Kanske dags att rensa upp där inga källor anges eller där man förmodligen eller troligen antar om personer  
Det börjar bli tröttsamt att se all forskning utan källhänvisning  
Vidare skriver du,
Och för att styrka Carl Fredrik 1814  
Så tar jag ur samma längd HIII:8 696.6.55200  
 
Ynglingen C Fredrik Rosenqvist son af Glashandlaren O Rosenqvist född i ........ Strömstad 30 sep 1814 osv..
 
Jag vet inte vad det här säger mig, menar du styrka att han är född 1814? Har du kollat källan, dvs födelseboken för Strömstad 1814? Det har jag och där är han inte!
Att folk lämnade in falska attester var för övrigt inget ovanligt. Och inte var det heller så lätt för myndighetspersoner  att se hur gamla de var, det framkommer väl tydligt här under de olika resandesläkterna att åldern, den ändrade man lite som man tyckte det behagade.
 
 
Karl Fredrik tog alltså sin styvfars efternamn, som också Bo Lindwall skriver.
Modern, Anna Katarina Bern/Bärn levde åtminstone 1816 med Karl Magnus Lindgren, första gången jag ser Rosenqvist och Bern/Bärn i svensk passjournal är år 1817.
Olaus Rosenqvist får en son Johannes 14/10 1814, okänt var (se Bosses inlägg) med en Maria Tengholm. Volontären Olaus Rosenqvist (kanske samma) får en dotter Dorothea 4/7 1816 med Ulrika Laurin (Nils Rosenbalck).
Så hur Karl Fredrik skulle kunna vara en son till Rosenqvist, det vet inte jag. Inte omöjligt men knappast troligt.
 
 
Om man inte skulle spåna och spekulera i släktforskningen, skulle den bli allt tråkig. huvudsaken är väl att spånet inte blir till sanning!  
Och skulle man tröttna, får man väl göra nåt annat! :-)

2007-03-19, 16:19
Svar #7

Lena Eriksson (Lena)

Marie!
 
Uppriktigt sagt vet jag inte vad du menar. Alla uppgifter ska tas med en nypa salt, att få fram den absoluta sanningen är nog svårt för att inte säga omöjligt.  
Vad gäller uppgifterna om Karl Fredrik och hans födelseår och föräldrar,så hänvisar jag till Håkan Skogsjö OCH Bo Lindwall som forskade på resandesläkter i Sverige tillsammans på 1980-talet. Säkert har mycket blivit uppdaterat där också, det har ju framkommit av Bosses artiklar i årsböckerna.
 
Under Friman kan man läsa vad Lindwall skriver i ett inlägg;
 
Brita Kristina Friman, född 1810 i Rölanda sn (P), död 1 mars 1864  
i Rölanda sn (P). (hfl,v,d).  
Var fosterdotter hos Magnus Friman i Prästhökesäter, Rölanda sn  
från unga år.  
Gift 24 juli 1835 i Naverstad sn (O) med  
Karl Fredrik Rosenqvist, född 27 mars 1801 i Hög sn (X),  
död 29 maj 1869 i V Hökesäter, Rölanda sn (P).  
Glasförare, hästhandlare, hemmansägare i Prästhökesäter, Rölanda sn. (f,d).  
Enligt hfl född 1814 30/9 i Strömstad (eller Norge).  
Inflyttade 1834 till Björkenäs u Vassbotten, Naverstad sn från  
icke angiven ort.  
 
Karl Fredrik återfinns mycket riktigt i Högs (X) födelsebok.
Och Lindwall skriver också nyligen om Anna Katarina Bärn och hennes son i ett inlägg ovan som du säkert sett.  
 
För övrigt lämnar jag nu debatten med dig och hoppas du lyckas hitta sanningen om Rosenqvist.
 
PS. Arnvid Lillehammer heter min källa i Norge, inte Arvid. Så blev det rätt!

2007-03-19, 16:47
Svar #8

Vidar Lindgren

Hej Marie !
 
Varför då skriva under ett alias när nu släktforskningen är så viktigt för dig ! Då blir det ju inte korrekt och din trovärdighet faller och att sedan ifrågasätta en mycket väl etablerad och duktig släktforskare som forskat i många år och som verkligen kan sin sak,var mycket dumt gjort !
Hälsningar Vidar Lindgren

2007-03-19, 22:40
Svar #9

Jack Holmqvist

Hej Marie!
 
Du skrev
 
Och för att styrka Carl Fredrik 1814  
Så tar jag ur samma längd HIII:8 696.6.55200  
 
Ynglingen C Fredrik Rosenqvist son af Glashandlaren O Rosenqvist född i ........ Strömstad 30 sep 1814 osv..
 
Det jag undrar är, under vilket år är detta antecknat.  
 
Hälsningar, Jack

2007-03-20, 07:45
Svar #10

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Ett antal inlägg, skrivna av en person med falsk identitet, har tagits bort.

2007-03-20, 10:29
Svar #11

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej!
 
Det var en intressant vändning i förbundets ställningstagande till pseudonymen Marie Lindgren.  
 
Tidigare anbytarvärdar (det är flera) har i åratal accepterat att den här personen skriver under pseudonym efter det att personen kontaktat förbundet och gett sig till känna med sin riktiga identitet samt skälen för att hon inte vill skriva under denna.  
 
Om förbundet skall vara konsekvent borde man ta bort samtliga inlägg som Marie Lindgren då har skrivit (och som accepterats tidigare), man har ju här redan god hjälp i att ett antal diskussioner om resande som stängdes för några år sedan fortfarande inte har öppnats!
 
För övrigt finns det väl ytterligare inlägg annorstädes på Anbytarforum som är skrivna under falskt namn, som fortfarande står kvar flera år senare!
 
Min högst personliga uppfattning är att så länge inläggen från Marie Lindgren innehåller rena faktauppgifter med källhänvisningar som tillför forskningen någonting positivt så bör de få stå kvar även om Marie Lindgren i själva verket heter någonting annat.
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel Wallgren

2007-03-20, 10:55
Svar #12

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Varför ska resandeforskningen behandlas så illa av anbytarforums administration - förkroppsligad av Anna-Lena Hultman. Jag hoppas på en ljus framtid då sådant förtryck svepts bort från jorden av friska vårvindar, och då sådana attityder som nu gång på gång sticker upp från anbytarforums nuvarande administration inte längre är möjliga. Det besvärliga med nuvarande administration av detta forum är att det är onåbart. Många har begärt att äldre viktiga diskussioner som nu står i censurskåpet ska släppas ut. Det borde vara den viktigaste uppgiften för administratören i denna stund. Övriga arbetsuppgifter kan vänta. Till dess detta så kallade rensningsarbete är utfört så kan förslagsvis diskussionerna om olika socknar eller yrken stängas tillsvidare - eftersom ett viktigare arbete måste utföras nu (nu!) än att administrera andra diskussioner.
 
Administrationen (som förmodligen är något vidare och mer än den köttsliga Anna-Lena Hultman) har upprepade gånger försäkrat att de äldre diskussionerna skall öppnas så fort det går. Det behöver inte ta någon tid.
 
Richard (min pseudonym för Richard)

2007-03-20, 21:33
Svar #13

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Jag försökte här ovan tolka en text, som Marie angivit volym och gid-nummer för. Janne Nicklasson lyckades bättre med en annan text. Nu blir det svårt att hitta varifrån det kommer. Man kan möjligen se på årtalet, men det är omständligt att leta i flyttattester.
 
Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2007-03-21, 07:38
Svar #14

Lena Eriksson (Lena)

Hej Ingrid!
 
Naverstads inflyttningsattester HII:8, där hittar du en del som rör Rosenqvist, Gudbrandsdotter mfl. Är det just Johanna G-dtr så är det 696.6.47700 som gäller. Men det finns en till rörande Johanna som är intressant, en attest som bevittnats av Lars Rosengren:
696.6.48500.  
 
Mvh,
Lena

2007-03-21, 12:50
Svar #15

Utloggad Linda Strandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2013-10-11, 01:28
    • Visa profil
Efter samtal med förbundet i dag har jag fått veta att nya regler kommer att finnas på rötter snart , det innebär att ingen kan skriva utan sitt riktiga namn och att alla ska ha ett konto  
Det är ju en stor fördel anser jag  
 
 
Här följer källorna till förhören jag efterfrågade i ett inlägg tidigare  
Tack Arnvid för detta!  
 
Kjeldetilvising:  
 
11.mars-15.mars 1814: Forh?yr i Kongsberg over m a Anne Marie Ryberg er å finna i Statsarkivet i Kongsberg. Kongsberg byfogd. Forh?rsprotokoll nr. 3 (1813-1816) fol. 65ff.  
 
9.september 1815: Forh?yr på ?vre Romerike over m a Anna Berte Karlsdatter (dotter til Karl Fredrik Bern og Klara Rydberg) er å finna i Statsarkivet i Oslo. ?vre Romerike sorenskriveri. Ekstrarettsprotokoll nr. 9 (1811-1816) fol. 438bff.  
 
16.desember 1818: Forh?yr på Naverstad over Anne Marie Hallgren m fl er å finna i Statsarkivet i Oslo. Heggen og Fr?land sorenskriveri. Ekstrarettsprotokoll nr. 1 (1800-1831) fol. 162 ff.  
 
Och till dem raderade inläggen som kommer här!  
 
I hfl Ed Liljedals glasbruk sid 204 står  
Glasförare Olaus Rosenqvist 1788 Norge  
Inflyttad från Norge 1820 utflyttad till Värnesborg 1822 med attest  
Hustru Anna Katarina Bärn 1782 Uddev?  
dotter Katrina 1804 Norge utan attest  
son Fredrik 1814 Norge  
 
 
GID 950.22.26200  
Strömstad AI:10 hfl sid 137  
 
Glasföraren Olaus Rosenqvist 16 Sep? 1788  
änkan Anna Katarina Bärn 14 juli 1782  
son Carl Fredrik 30 sep 1814  
son Erik 10 Februari 1823  
en lösdriverska Catr Ek  
 
 
Naverstad HIII:8 GID:696.6.55900  
 
Där står det Torparen och ungkarlen Carl Fredrik Rosenqvist på Björkarne under Vassbotten i detta pastorat säger sig vara född på resa genom Dalsland och därför inkom denna ?? att han är född Strömstad 30 sep 1814  
Äger försvarbar kristendomskunskap ......  
och är nyligen gift med Britta Stina Friman  
Pastoratet den 10 mars 1835  
 
Från samma längd Naverstad HIII:8 GID 69.6.45300  
Ingrid det var här jag bad dig om tolkning  
Vallackern Carl Larsson som enligt bevis från ?? Älvsborgs län ....1808... Han må begiva sig till Norge och med sig under vägen sin profession till handagå  
 
Och för att styrka Carl Fredrik och 1814  
Så tar jag ur samma längd Naverstad HIII:8 696.6.55200  
 
Ynglingen C Fredrik Rosenqvist son af Glashandlaren O Rosenqvist född i ........ Strömstad 30 sep 1814 osv..  
 
 
Vh  
Linda Marie

2007-03-21, 13:05
Svar #16

Utloggad Linda Strandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2013-10-11, 01:28
    • Visa profil
Tack Ingrid för tolkningen
 
696.6.47700 Naverstad HIII:8  
Flickan Johanna Sophia Guldbrandsdotter som säger sig vara född uti (Leskja socken?) uti Norige åtfölger föräldrarna stjuf-fadern avsk. constaplen Johannes Lidberg och modren med biträde av sigtars förfärdigande har under vistandet under denna Svarteborgs församling av Foss pastorat fört (sedig vandel?)...

2007-03-21, 15:59
Svar #17

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Naverstad AI:5 sidan 2 står Carl Fredrik Bärn född 1801
Men kan ej läsa vad där står i marginalen.
Naverstad AI:6 sidan 153 står Karl Fredrik Rosenqvist född 1814
Med Brita Kristina Friman född 1812 och inflyttad 1834
Samt utflyttad 1837 till Rölanda 1838 med attest från Naverstad
I alla husförhörslängderna står att han är född 1814
Naverstad AI:6 sidan 153
Rölanda AI:6 sidan 46
Rölanda AI:7 sidan 61
Rölanda AI:8 sidan 68
Rölanda AI:9 sidan 77
Rölanda AI:10 sidan 75-86
Rölanda AI:11 sidan 65
Rölanda AI:12 sidan 97
Rölanda 1841-45 sidan 61
Rölanda 1851-56 sidan 77
Kan inte Bo Lindwall kommentera detta.
Mvh
Fritz

2007-03-21, 16:33
Svar #18

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Fritz. Jag har väl inte så mycket att kommentera men att Karl Fredrik Rosenqvist uppges vara född 1814 i hfl har jag som framgår ovan skrivit om tidigare. Att det uppges i alla längder är inte så konstigt eftersom han en gång blivit inskriven med det årtalet. Jag kan inte på rak arm erinra mig varför jag säkert identifierat honom med den Karl Fredrik som föddes 1801 (skall leta i mina papper vid tillfälle) men om det skulle vara så att 1814 stämmer och han är en yngre halvbror till den tidigare Karl Fredrik så bör han i så fall vara son till Karl Magnus Lindgren och Anna Katarina Bärn som levde ihop ännu 1816. Olaus Rosenqvist hade dessutom en son med Maria Tengholm som uppges vara född 1814 i Strömstad. Den första gemensamme sonen till Olaus Rosenqvist och Anna Katarina Bärn jag känner till är sonen Olaus som döptes 1819 4/4 i Aurskog, Norge (enligt Family search).

2007-03-21, 16:54
Svar #19

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej alla!
 
Klistrar in bilden på Karl Fredrik Baern, f 1801 från Naverstad A I:5, s 2, kanske bilden blir något mer läsbar än på Genline.
 
Naverstad A I:5 omfattar åren 1824-1830 d v s de år då Karl Fredrik Rosenqvist, f 1814 var skriven hos sin mor och far/styvfar i Strömstad.
 

 
Bilden från Arkiv Digital.
 
Mvh
 
Gabriel

2007-03-21, 17:22
Svar #20

Lena Eriksson (Lena)

Kopparslagaren Olaus Rosenqvist och hans Anna Katarina hade några intressanta dopvittnen med sig, nämligen Maria Kristina Almin, Andreas Ros, Johannes Pettersson och ytterligare ett par med svårlästa namn. Möjligtvis Rosholm, alltså några av släkterna Ros och Holm.
 
Anna Katarina har en son Fredrik 4 år (denne borde vara född ca 1815?) med sig när hon släpps ut ur tukthuset i Kristiania 1819 21/2, hon är dessutom höggravid. Det stämmer ju bra med sonens födelse i Aurskog.
Dessutom förpassas också hennes son Karl Fredrik 14 år gammal (Arnvid Lillehammer). Denne Karl Fredrik kan ju gjorts lite yngre än han var.
Det kan ju vara så som du Bosse säger, att vi har två halvbröder här. Som kanske ändrade sina uppgifter lite som det passade, precis som vi hade det med bröderna Stålberg!
 
En Anna Katarina Ryberg, piga 31 år får en son Hans Henrik i Strömstad 1815 30/3. Fader okänd. Skulle kunna vara A K Bern vars mor Klara hette Ryberg.

2007-03-21, 17:32
Svar #21

Lena Eriksson (Lena)

Tack Gabriel!
 
Vad bra bilder som Arkiv Digital kan leverera!
 
Det måste vara denne som dyker upp vid Nyfors pappersbruk och som gifter sig där med Sofia Pettersson 1829. Sofia har jag skrivit om tidigare här under Rydberg har jag för mig.

2007-03-22, 11:11
Svar #22

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Bosse!
 
Du skriver i ett av dina inlägg den 4 mars att Olaus Rosenqvist var 'son till valackaren Jakob Rosenqvist och Sofia Lindqvist. Han kallas i passjournal ett spätt gossebarn 1788 1/8 varför han bör vara några veckor äldre än vad uppgiften i hfl ger vid handen.'
 
Finns det någon annan källa som anger dessa som Olaus Rosenqvists föräldrar än att de hade ett spädt barn 1788 1/8?  
 
När jag gick igenom gamla anteckningar (man har ju inte allt i huvudet eller ens i databasen) så hittade jag nämligen uppgifter om en Jacob Rosengren och hans hustru Sophia Lindqvist. Han kallas i passjournal 1798-1800 valackare och f d korpral då han uppträder med hustrun Sophia Lindqvist och även dotter Greta [Göteborgs och Bohusläns länsstyrelse, Landskansliet B V a:2, passjournal 1798 7/6, 1799 21/6, 1800 10/6].
Jag har också kollat passjournalen 1788 1/8 och där står det Rosenqvist, men det är väl uppenbarligen samma person?!  
 
Till yttermera visso har jag antecknat att Jacob Rosengren och Sophia Lindqvist fick sonen Andreas, f 1788 30/5 i Hol sn (Älvsborgs län) [Hol C:1, s 131]. Så det späda barnet i passjournalen borde då syfta på denne Andreas, som vi tillfället var 2 månader gammal.
 
Denne Andreas skulle kunna vara identisk med den Andreas Rosengren, som nämns i en passjournal 1800 23/6:
Soldathustru Anna Dorotea Björling med ett gossebarn Andreas Rosengren och flicka Anna Beata fick till idkande av glashandel pass till Östergötland och Kalmar län [Göteborgs och Bohusläns länsstyrelse, Landskansliet B V a:2].
 
Slutligen kan nämnas att änkan Sophia Lindqvist nämns i passjournal (Göteborg) 1805 4/9 med ett flickebarn och 1808 16/5 med dess dotter (ej namngiven).
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel

2007-03-22, 12:38
Svar #23

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Gabriel. Du har så rätt i att man inte kan ha allt i huvudet eller ens i databasen. Jag får erkänna att jag har massor av gamla anteckningar som jag aldrig har orkat föra in på data, särskilt gäller det släkter som jag inte sysslat så mycket med på senare år. Därför kan jag egentligen inte svara på din fråga nu men jag håller med dig om att det verkar troligt att en förväxling uppstått mellan Rosenqvist och Rosengren och kanske är det då inte Olaus som är den späda sonen. Nu kommer årtalet 1788 för Olaus från en möjligen förfalskad attest så det behöver inte stämma alls. Eftersom det här rör sig om västsvenska släkter har jag inga aktuella forskningar att stöda mig på men jag skall försöka leta igenom mina gamla anteckningar när jag får tid. Lägg gärna in uppgifterna om Jakob Rosengren och Andreas Rosengren under rubriken Rosengren också för nu har vi verkligen avlägsnat oss från Rydberg för länge sedan.

2007-06-05, 14:40
Svar #24

ola larsson

Landshövdingeämbetet i Uppsala.
Efterlysning den 10 februari 1825.
 
Lumpsamlare och hästhandlare Anders Rydberg skall enligt domstolens beslut kallas till Tordstuna häradsrätt på Karlby för att höras i ett mål rörande stöld hos mjölnare O Forsberg vid Aellby kvarn.

2007-06-21, 13:30
Svar #25

Lena Eriksson (Lena)

Gabriel!
 
Känner du till någon Johan Peter Apelqvist, född omkring 1750 och möjligtvis uppvuxen i Halland. Jag har för mig att jag läst om någon Apel- (eller Appel-)qvist i C M Bergstrands böcker men kan inte komma ihåg var eller vad. Möjligtvis ang stölder. Kan ha något samband med Peter Ryberg. /
 
Ang Anders Rydberg så fanns det tydligen 2 som levde ungefär samtidigt, en Anders som levde med 1 Kristina Elisabeth Mellberg (död 1824), och 2 Johanna Almin. Kanske han ovan.
Och så Johan Anders Rydberg som var glas o porslinshandlare och som levde med Ulrika Melldahl i början av 1800-talet. Med döttrar Erika Karolina och Anna Maria.

2007-08-17, 09:37
Svar #26

Lena Eriksson (Lena)

Vid Ovikens urtima ting år 1810 ställs ett antal personer inför rätta för div. stölder, signeri mm.
Dessa är;
Anna Maria Rydberg 50 år gammal, född i Savolax. Dotter till Petter Rydberg som dog 1783. Gift med Johan Peter Apelqvist, en värvad soldat som dog under kriget 1788. Omgift med guldsmeden Andreas Hallsten i Kristiania. Han död 1803. Tre barn med honom, Johannes 23 år, Fredrik 18 år och Magnus 7 år. Dessa tre sitter också anhållna.
 
Sara Maria Elfström 66 år. Syster till Anna Maria. Gift i Vasa med en person Elfström. Han död nu. Flera barn, alla döda. Levt med en avsk gardessoldat Faltin.
 
Axel Faltin 30 år. Född i Vasa, följt modern (Sara Maria) på dennas resor.  
 
Johan Peter Faltin 11 år, sonson till Sara.
Anna Maria Dahlberg 13 år. Far skinnredare och valackare, mor släkt med Sara Marias gardessoldat Faltin. Anna Maria född i Värmland.
 
Katarina Persdotter (Petersdotter) Grönvall 36 år. Född i Norge. Dotter till soldat Petter Larsson Grönvall, död i Örebro län. Mor dog i Gävleborgs län. Katarina gift med en sjöman Hans Sundstedt (Gahn). Död. En dotter Maria Olava 20 år samt sonen Olaus 12 år. Katarina gift (1 eller 2) med volontären, fd gardisten Petter Bergström även kallad Johan Norberg.
 
Maria Olava 20 år,ska vara född på Rödön, kallar sig Norberg. Har suttit i Gävle länsfängelse för fyra år sen med brodern och modern. Dömda för stöld.
 
Alla uppgifter får tas med en nypa salt eftersom det endast är egna utsagor lämnade i förhöret.
Skojarsällskapet som de benämns, rymmer ett antal gånger, men fångas in. Den 23 maj dör Katarina Grönvall i fängelset och natten mellan 29-30 maj lyckas resten av sällskapet försvinna för gott, förmodligen tar de vägen till Norge.
 
Någon som känner till något om dessa personer?

2007-08-17, 23:03
Svar #27

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Sara Maria Elfström är säkerligen identisk med den Sara Maria Larsdotter som gifte sig 1793 21/5 i Kvarsebo sn (ej i Vasa således) med glasföraren från Gustavsberg Fredrik Fredriksson Elfström (i hans 2:a gifte). Denne Fredrik Fredriksson Elfström har jag några rättegångar om som jag kan återkomma till vid annat tillfälle. Prästen i Kvarsebo ville tydligen göra en insats för äktenskapet hos de resande, året innan, 1792 8/9, vigdes Alexander Sundberg och Helena Beata Mellvik från Gustavsberg och 1793 vigdes, förutom Fredrik Elfström och Sara Maria Larsdotter, Isak Hök och Ulrika Rydberg den 26/9 samt Alexander Fogelgren och Kristina Lejon den 5/10.

2007-08-18, 12:20
Svar #28

Lena Eriksson (Lena)

Tack Bosse för Elfström. Om det är rätt Sara Maria så är inte Peter Ryberg hennes far och hon är inte syster till Anna Maria. Utan far är en Lars. Och det var väl förmodligen även hennes andra äktenskap eftersom, om åldersuppgiften stämmer, så borde hon vara 49 år vid vigseln. Är sonen Axel 30 år, alltså född 1780 så var väl Faltin hennes förste man kanske. Och att det då stämmer att hon var gift med en Faltin (borgare i Vasa!!)På ett annat ställe i protokollet sägs det att Axel har en bror Anders Faltin som är avliden. Denne är far till pojken Johan Peter. Flickan Dahlberg är dotter till en släkting (torde vara modern) till Sara Maria står det på ett annat ställe, far är valackare Dahlberg och föräldrarna är döda.  
Protokollet är fullt av motsägelser och det verkar som om man mest leker med rätten. Man nästan hur hur de ryser när de beskriver sällskapet, mörka resp. svarta anletsdrag, fräckt utseende och uppförande, Maria Olava sägs ha ett tartariskt utseende.
A M Rydberg är full och otidig och får sova ruset av sig nån dag. Hon beskrivs för att vara kvinna, nästan ovanligt stor och ha grov kroppsbyggnad med rödbrusigt fult ansikte!
 
Sara Maria har aldrig haft en fast bostad utan farit landet ikring på sin profession som sades vara att bota varjehanda åt folket.
 
Det vore roligt att få veta lite mer om Fredrik Elfström!

2007-08-18, 13:54
Svar #29

Lena Eriksson (Lena)

Var låg Gustavsberg som Bosse nämner? Där låg förmodligen ett glasbruk som i slutet av 1700-talet eftersom flera glasförare sägs komma därifrån eller vara på väg dit i diverse passjournaler. Har det nåt att göra med porslinsfabriken???

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna