ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-05  (läst 1127 gånger)

2001-05-10, 11:38
läst 1127 gånger

Utloggad Lotta Wistrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker uppgifter om min farmors härkomst och anfädrar. Hennes namn var Agnes Rosengren (g. m. Tage Karlsson), född omkr 1890 i Varberg, död 1982 i Borås. Hon hade många syskon, av vilka jag känner till namnet på två; Albin och Åke. Jag har för mig farmors far eller farfar någon gång under 1800-talets första hälft bytte namn från Berndtsson eller dyl till Rosengren.  
 
Tacksam för hjälp!

2001-07-14, 18:18
Svar #1

Birgitta Lengstam

Hej  
Har någon stött på någon  Eric Rosengren i Huskvarna, senare bosatt i Borås under 1900-talet? Han är möjligen av resandesläkt.
Big.

2002-05-17, 11:36
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Är Hindric Rosengren, soldat 1797 vid Konungens eget värvade regemente samt herr kapten Ruthenskiölds kompani (soldat nr 16 där), vara av resandesläkt? Han var 1797 d. 12 april instämd på Kinnevalds häradsting för häststöld med sin hustru (Anna Greta Johansdtr) och trenne barn (varav åtm. två var omyndiga 1797) i Odensjö by, Skatelöv sn som skett 14:e mars s.å.. Hästen tillhörde artillerihantlangaren Carl Magnus Tulpan boende på hemmanet Berg, Urshult sn.
Rosengren anges ha pass av överste Björnmark 1796 för att vistas i Vimmerby stad och ska skickas till regementet efter att lagligt blivit domstolsförhörd. Käranden var ej närvarande så ovistst om ärendet togs upp igen.
 
Hur ser den resande Rosengrenssläktens äldsta släktled ut?

2002-05-17, 16:10
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Niclas,
 
Henrik Rosengren har jag inte noterat något om trots en del forskning i detta regemente. Eventuellt kan jag återkomma till honom, men vad jag kan säga nu är att den som drabbades av häststölden, Carl Magnus Tulpan, verkar vara resande eller leva som resande. Han och hustrun Helena Berg Olofsdotter [sic!] får sonen Magnus 1795 30/4 i Maglaröds hus i Verum (Skåne), döpt först 11/5 i Prästgården i Visseltofta, och föräldrarna sägs vara vandrande folk och fadern glasförare. Troligt är också att han är identisk med den vandrande soldat Tulpan, vars son Gustav dör 3 v gl 1803 16/11 i Matteröd sn (Skåne).
 
Ja, Rosengrens äldsta led vore intressant att höra något om.

2002-05-18, 08:17
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I KGF:s databas hittar jag följande om ovannämnde Tulpan:
 
Lumpsamlaren Carl Tulpan och hans hustru Helena Olofsdotter Berg (33 år) lät döpa sin son Thore (f 28/3 1805) 30/3 1805 i Kalvsvik k:a. Han anges född under föräldrarnas resa - född på torpet Sundet i socknen. faddrarna var ifrån trakten (bla en dräng Sven Sunesson ifrån Dunshult, Urshult sn).
Vidare nämns i basen en Jonas Tulpan ohh Elin Gertonsdotter i Lindehult, Almundsryd sn med sonen Nils Johan f 14/12 1849, döpt 18/12 1849, men dessa verkar vara bofasta - med knappa villkor som det står.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna