ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2007  (läst 7856 gånger)

2004-02-07, 16:50
läst 7856 gånger

Kai Larsen

Har noen slektninger som gjerne vil vite mere om sine aner.
 
Roland Leonard Andreassen Ros, født 11.01.1894 i Vennesland v/Kristiansand, døpt i Øvrebø. Han druknet i 1937, og ble gravlagt fra Åmot krk i Modum. Han ble gift 13.12.1929 med Anna Kristine Karlsen Lindstrøm. Hun var født 16.01.1903 i Stange, og døde i 1939 i Åmot i Modum av T.B.C.
 
Roland's foreldre var: Andreas Vilhelm Larsen Ros, født 09.06.1855 i Njurunda socken i Väster Norrland, Sverige, døpt 10.06.1855 samme sted. Han ble konfirmert på Bergens Tukthus i 1877. Ble så i 1904 stukket ihjel ved Lo-elva i Oslo.
Ble kalt for Vakker-Andreas og Dor-Andreas. Giftet seg 04.01.1894 i Kampen krk i Oslo med Martha Magdalena Johansdatter Brun, hun var født 12.04.1871 i Eiker, og døpt 07.04.1871 i Haug krk i Eiker. Konfirmert ble hun i 1886.
 
Andrea's foreldre var: Karl Ludvig Andersen Reinholdt Ross, født 1835 i Gräsmark socken i Värmland, Sverige???. Han døde 15.03.1905 i Oslo. Han ble også kalt Lindquist... Reiste med Dorthea Rolin Dora.
 
Karl Ludvig's foreldre var: Anders Andersen, reiste med Marie Pedersdatter Vakker-Marja.
 
Er det noen som kan sjekke opp mer rundt disse, eller har mer, så er det kjempe flott...  
 
Noen som vet videre slektsledd bakover???

2005-04-16, 23:29
Svar #1

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Andreas Andreasson Ros född 16 sep 1791 i Jacobstad i Finland var gift fyra gånger  
1) med Kristina Andersdotter Flinta också resande född 1792 de hade två söner, ) gift med maria Kristina Almin Åhman  REsande bode i svergie och Norge född 2 okt 1793 i falun ,dom hade två söner och en dotter.
3)gift med ovanstånde annan i det tidigare inlägget.4) Gustava Berg hon uppges vara av djup resande släkt född 1815 i Eskilstuna. dom hade två söner och två döttrar.

2005-04-17, 00:35
Svar #2

Kai Samuel Larsen

Kjempe morro å se at det er slekt rundt omkring!
 
Jeg vil bare legge til at Andreas Andreassen Ros hadde en datter med Anna Elisabet Baudin (Bodin), Anna Carolina Andreasdotter Ros, f.1809.
- Informasjon er å finne lengere oppe på siden også!

2005-09-02, 01:05
Svar #3

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Roos en resande släkt ...
här är nåra bild fynd enligt nr och uppgifter som varit svåra att få tag i pga att det är en resande släkt så var prästerna slarvigare än vanligt man kunde tillexempel skriva N T Roos av resande släkt som fader i fbu.  
   
1.Johanna Amanda Roos  föddes den 24 januari 1855 i Falun,Stora Kopparberg socken (W). Hon dog den 22 november 1893 i Bjärme,Sättnasocken,(Y). Bild nr: #3035
 
Johanna gifte sig med Anders Petter Olofsson  son till Olof Jonsson och Ingrid Cajsa Olsdotter den 29 december 1874 i Bjärme, Sättnasocken,(Y). Anders föddes den 3 januari 1851 i Bjärme,Sättnasocken,(Y). Han kristnades den 6 januari 1851 i Bjärme,Sättnasocken,(Y). Han dog år 1933 i Bjärme,Sättnasocken,(Y).  
 
 
Andra Generation
 
2.Nils Tobias Roos  föddes den 23 februari 1826 i Högsjö,Västra Vingåker (D). Han dog den 31 oktober 1891 i Bjärme,Sättnasocken,(Y). Han gifte sig med Johanna Charlotta Pettersson år 1855 i Folkhammra.  
 
Han var  Häst handlare och Resande
Källa: Enligt sättna husförhörslängd A I:9a fol.12 1850 -1860. Var Nils Tobias Ros dödmd till straffarbete 3 172 år på långholmen för häststöld Nils Tobias dömd för 4:e resan stöld till 6 års straffarbete som tilländagår 1886-08-08.Efter sjätte resan förstöld förlorade han sitt medborgliga förtorende i tio år som räknas från 1886-08-08.?
Hans foto finns med i fångrullarna.Högsjö i Södermanland.
 
 
3.Johanna Charlotta Pettersson  föddes den 8 september 1822 i Biskopskullasocken (C). Hon kristnades den 9 september 1822 i Biskopskullasocken (C). Hon dog den 15 november 1879 i Bjärme,Sättnasocken,(Y).  
Biskopskulla församling ligger i Enköpingskommun.
Källa:Biskopskulla födelsbok år 1822  nr.14 Johanna Carlotta  född. 8 sept 1822 Kristnad 9 sept.1822  Bild nr: #24473  
hon var gift med Nils Tobias Ros 1826-1891 och han var av resandesläkt.  
 
Tredje Generation
 
4.Andreas Andreasson Roos  föddes den 16 september 1791 i Jakobstad ,Finland. Han dog år 1855 i Fors socken (Z). Han gifte sig med Brita Helena Andersdotter år 1825 i Fors socken (Z).  döpt i Harmånger (X
Han var Hästläkare och resande.
 
 
5.Brita Helena Andersdotter  föddes år 1802 i Östmarksocken (Z). Hon dog omkring 1839 i Fors Socken (Z). Lumpsamlerska på Lingonbacka Pappersbruk.

2005-09-06, 12:47
Svar #4

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Kai Larsen. Jag är en ättling till  
5. Andreas Andreassen Roos født 16.09.1791 Jacobstad han var Hästläkare .
ett børn missa du när du räkna upp 9 barnen  
och der var Wilhelm Andreasson Palm 27 jan 1797
Karsamaki,Oulu, Finland.
 
Här är forskning jag fått i från en Roos släkting i Norge är det någon som kan verifera om det stämmer eller ej .  
 
Erik Roos  föddes år 1700 i Lovisa I Uusimaa, Finland. Han dog i Lovisa I Uusimaa, Finland.  
Kungskrivare.Erik Ros, soldat vid Zanders regemente, Krakvitz komp. nr. 36. Gift med Maria  
Andersdotter.  
Sonen Anders f. 1736 død (begraven) 1737-02-09 i Träslöv sn. (N).
    Notisen från Träslöv C:3 lyder i sin helhet:
 
 
Erik gifte sig med Maria Andersdotter . Maria föddes i Träslöv socken (N). Hon dog i Lovisa I Uusimaa, Finland.  
 
De fick följande barn:
 
Anders Roos  föddes år 1736 i Träslöv socken (N). Han begravdes den 2 september 1737 i Träslöv socken (N).  
 
Reinholdt Roos  föddes i Lovisa I Uusimaa, Finland.  
 
Beata Helena Roos  föddes år 1758 i Lovisa,Uusimaa, Finland. Hon dog den 18 september 1811 i Galgbacken,Johannisberg, Borgsjö socken (Y).  
Dog i Galgbacken i Johannisberg i Borgsjö.__Andreas Palms hustru Beata Ros,  
enligt uppgift född 1758 i Lovisa, Finland, dömdes vid Torps HR 1811 26/1 för att  
med kniv dräpt bonden Jon Nilsson i Ensillre till att mista livet genom halshuggning.  
Svea hovrätt fastställde tingsrättens dom enligt utslag 1811, vilket också Kgl Majt  
gjorde 1811 11/7 och Beata avrättades i Borgsjö sn den 18 sept 1811. [Dombok,  
JK:s fånglistor]. _Deras son Andreas Andreasson som kallade sig Ros efter  
modern uppges vara född 1791 16/9 i Jakobstad
 
Beata gifte sig med Andreas Carlsson Palm  son till Karl Johan Rosenberg och Maria Christiane Lönberg den 28 december 1783 i Sveaborg,Nummi, Finland. Andreas föddes den 24 januari 1756 i Sveaborg,Nummi, Finland. Han dog den 2 september 1840 i Frans gård,Katternö,Pedersöre,Finland,. Han begravdes i Katternö, Pedersöre, Finland.  
Soldat vid Sveaborg, Finland
 
Carl Roos  föddes den 24 december 1757 i Lovisa I Uusimaa, Finland. Han dog den 3 april 1842.

2005-12-26, 09:57
Svar #5

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Är det någon som kan ge mej lite upplysning om Kaloander Pettersson gift med Anna Katarina Sippström ?
 
dotter: Johanna Charlotta Pettersson född 1822
i Biskopskulla, gift med Nils Tobias Ros, resandesläkten ros har jag en hel del på,men tyvär nästan ingetb alls om ovan stående personer. mvh Marc

2005-12-30, 17:31
Svar #6

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Hej, Marc!
Källa: Stockholms stadsarkiv, centralfängelset Långholmen, kyrkoböcker 1854-1856 sidan 191, DIIIca:2Ur kyrkoboken nr 2
Ankom till Långholmen den 13/10 1855 med nr 81 Carloander Pettersson, född den 25/2 1803 i Bjurvalla i Östervåhla sn Västerås län.
Se sidan 140 i Kyrkoboken DIIIca:1 för Långholmen.
Far: Torparen Vallentin Pettersson eller Faltin, död 1848 vid Lövsta bruk.
Mor: Hustrun Katarina Lövgren, död i Wendel socken.
Föräldrarna bodde omkring åtta år i Sigtuna, idkade glashandel.  
Carloander vistades hemma hos föräldrarna, senare som vallackare tills han trädde i äktenskap år 1822, sedermera lumpsamlare åt Nyfors pappersbruk Tyresö Stockholm 1829. Köpte sig odlingsmark i Tolfta socken, brukade detta jordbruk till 1843 då han gjorde konkurs.
Nattvardsgång 1:a 1845 i Sigtuna, sista gången på Långholmen 6/4 1855.
f.d. vallackare, f.d. lumpsamlare, f.d. smideshandlare, f.d. hemmansägare, f.d. kronarbetskarl och f.d. fästningsfånge.  
Gift 1822 hustrun Anna Lena Söderberg. Bor hos systern Katarina Selander, gift med arbetskarlen Peter Lindberg i Tolfta socken.
Barn: Inga egna, styvdottern Johanna, gift med hästhandlare Nils Tobias Ros.
 
hälsningar Olle
Olof och Ingrid Bergström

2006-02-09, 05:37
Svar #7

Carina Pfeil & Yasmine Villikka

Är det någon som vet när dom tänker öppna resandesidorna? Både jag och min dotter vill veta mer om vår släkt, och om Jon Nilsson var morfarsfar till Beata Roos. För vad är det som gör att man knivskär en nära släkting till döds??? Om det nu stämmer att dom var släkt. Tacksamma för svar, m.v.h carina P och yasmine V.   PS, det är Rodin-Roos som vi undrar om ds

2006-02-13, 13:32
Svar #8

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Beata Ros var inte släkt med Jon Nilsson, han var en lokal bonde i Ensillre i Borgsjö sn som hon råkat i slagsmål med och hade annars inget med resandefolket att göra.

2006-02-15, 11:16
Svar #9

Carina Pfeil & Yasmine Villikka

Hej Bo!
 Tack; nu vet jag det. Men var det bara Beata Ros som blev avrättad och dömd för detta slagsmål?

2006-02-16, 09:44
Svar #10

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Min Resande släkt Roos har jag med tiden fått en hel del på och en del  här ifrån,
 
Johanna Charlotta Pettersson f. 8 Sep 1822 i Biskopskulla (C) hennes föräldrar fick jag  veta var också resande släkt Far: Kaloander Pettersson ägde visserligen en liten hemmansdel i Bergshyttan i Folkärna sn Mor:Anna Katarina Sippström.
 
för dem som har mer om  dessa kan gärna kontakta mej för byte av information jag har foton ect samt en del på Roos släkten som hon gifte sig med. Mvh Marc

2006-02-22, 08:39
Svar #11

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Carina Det var bara Beata som blev dömd och avrättad, vilket man kan avläsa nedan...
Dog i Galgbacken i Johannisberg i Borgsjö.
 
Andreas Palms hustru Beata Ros, enligt uppgift född 1758 i Lovisa, Finland, dömdes vid Torps HR 1811 26/1 för att med kniv dräpt bonden Jon Nilsson i Ensillre till att mista livet genom halshuggning. Svea hovrätt fastställde tingsrättens dom enligt utslag 1811, vilket också Kgl Majt gjorde 1811 11/7 och Beata avrättades i Borgsjö sn den 18 sept 1811. [Dombok, JK:s fånglistor].  
Deras son Andreas Andreasson som kallade sig Ros efter modern uppges vara född 1791 16/9 i Jakobstad
Ur Beata Roos nådeansökan:  
 
Stadd i den förtvivlade belägenhet, at snart under Lagens hämmande bila undergå den fasligaste död, hvartill jag, enligt Torps Härads Urtima Tings Rätts samt Eder Kongl Majts Svea Hofrätts enstämmige Utslag, det förre af den 26te Januarii och det senare under den 26te Martii innevarande År blivit dömd, om icke Nåd och förskoning få ega rum; Wågar undertecknad olyckliga Qvinna förtärd af sårg, fly till Eder Kongl Majts mildhet, för at i djupaste underdånighet bönfalla om Nåd, efter det jag enl hvad den vid Tings Rätten Skedde ransakning innehåller, allenast uppå egen bekännelse jemförd med omständigheter blivit ansedd vållande till Bondens Jan Nilssons i Ensillre död medelst oförsiktigt bruk av knif, dock utan minsta afsigt at begå mord, hvilken jag i min stora svaghet tillgrep, för at frälsa min 70 Åriga til grafven lutande gråhåriga Man, med flere mine anhörige, som blefvo af en hop rusige Bönder, hvilka kommo, dels ifrån den nyss öfverståndne Borgsjö Marknad, dels från en der intill belägen så kallad dansstuga, så öfverfallna och illa slagna att flere af de mina lågo helt afdånade; Fördenskull dristar jag i djupaste underdånighet hos eder Kongl Majt anhålla, at få åtnjuta Eder Kongl Majts Milda Nåd uti denna min olyckliga belägenhet, och emot förbytande af annat Werdsligt Straff undslippa den rysningsvärda död, som nu på mitt 56te Ålders År mig förestår, eller och, at Eder Kongl Majt Allernådigst täckts förvisa detta mål til ny ransakning då jag kunde komma i tilfälle at närmare uplysa förhållandet med Jan Nilssons död än vid den redan hållne är skedt.  
 
Källa: [RK] Statsrådsprotocoll över Justitiaeärender 1811.

2006-03-23, 19:37
Svar #12

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
vissa försök ovan att återge min fmfmffm Beata Helena Roos i sin nåde ansökan (tidigare insatt iAf)
Andreas Palms hustru Beata Ros, enligt uppgift född 1758 i Lovisa, Finland, dömdes vid Torps HR 1811 26/1 för att med kniv dräpt bonden Jon Nilsson i Ensillre till att mista livet genom halshuggning. Svea hovrätt fastställde tingsrättens dom enligt utslag 1811, vilket också Kgl Majt gjorde 1811 11/7 och Beata avrättades i Borgsjö sn den 18 sept 1811. [Dombok, JK:s fånglistor].  
Ur Beata Roos nådeansökan:  
Stadd i den förtvivlade belägenhet, att snart under Lagens hämmande bila undergå den fasligaste död, hvartill jag, enligt Torps Härads Urtima Tings Rätts samt Eder Kongl Majts Svea Hofrätts enstämmige Utslag, det förre af den 26te Januarii och det senare under den 26te Martii innevarande År blivit dömd, om icke Nåd och förskoning få ega rum; Wågar undertecknad olyckliga Qvinna förtärd af sårg, fly till Eder Kongl Majts mildhet, för at i djupaste underdånighet bönfalla om Nåd, efter det jag enl hvad den vid Tings Rätten Skedde ransakning innehåller, allenast uppå egen bekännelse jemförd med omständigheter blivit ansedd vållande till Bondens Jan Nilssons i Ensillre död medelst oförsiktigt bruk av knif, dock utan minsta afsigt at begå mord, hvilken jag i min stora svaghet tillgrep, för at frälsa min 70 Åriga til grafven lutande gråhåriga Man, med flere mine anhörige, som blefvo af en hop rusige Bönder, hvilka kommo, dels ifrån den nyss öfverståndne Borgsjö Marknad, dels från en der intill belägen så kallad dansstuga, så öfverfallna och illa slagna att flere af de mina lågo helt afdånade; Fördenskull dristar jag i djupaste underdånighet hos eder Kongl Majt anhålla, at få åtnjuta Eder Kongl Majts Milda Nåd uti denna min olyckliga belägenhet, och emot förbytande af annat Werdsligt Straff undslippa den rysningsvärda död, som nu på mitt 56te Ålders År mig förestår, eller och, at Eder Kongl Majt Allernådigst täckts förvisa detta mål til ny ransakning då jag kunde komma i tilfälle at närmare uplysa förhållandet med Jan Nilssons död än vid den redan hållne är skedt.  
Källa: [RK] Statsrådsprotocoll över Justitiaeärender 1811.
avrättas i Galgbacken i Johannisberg i Borgsjö.
 
Det var intressan att få Infalls vinkeln  från jon Nilssons efterkommande Beata stack kniven i honom och sa ”Passa dig gubbe så att Du inte får fallsjuka!”,och domaren gick också på linjen att det var avsiktligt.
 
Tragisk historia, för all inblandade för Jon Nilssons familj.och det påverka säkert Beatas tio barn ,den ynsta Ingrid var knappt 12 år när hennes mor avrättas. min fmfmff Andreas var fjärde barnet skulle fylla 20 år.

2006-03-24, 20:59
Svar #13

Carina Pfeil & Yasmine Villikka

Hej Marc!
 
Jag är också ättling till 5: Andreas andreasen roos, han är min fffff, och det skulle vara en bra sak om man skulle kunna ordnat en släkträff, lite längre fram. För vi är tydligen rätt så många roos som inte vet så mycket om vår släkt du kan väl maila mig?  
 
M.v.h Ina

2006-03-28, 23:16
Svar #14

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Carina ,låter som en bra ide jag skall försöka maila dej till slutet på veckan mvh Marc
Kai ovan och jag har bytt lite uppgifter han har också en del om släkten Roos.  
ps håller på att få fram foto på Nils Tobias Roos.  
mvh Marc

2006-03-29, 19:07
Svar #15

carinapfeil

Hej Marc! Foto på Tobias? Kul ska bl jättespännande att se. Men du vet inte om det finns några på andreas d:ä? Men okej vi höres i veckan.  
 
carina

2006-04-17, 11:19
Svar #16

Jan Andersson

Hej!
Behöver hjälp med att identifiera denna Roos-familj www.lynga.com/minslakt  
som troligen är från Halmstadtrakten. Mina anfädrar är Carl Henrik Roos född 1865 i Annderstad församling, hans mor Beata Ros var 21 år gammal och arbetade som piga i Ljunga, sen är det stopp.
Tacksam för hjälp.
 
Hälsningar
Jan Andersson

2006-07-04, 21:20
Svar #17

carina pfeil

hej marc!  
jag har flyttat och har inte fått igång internet ännu. men jag undrar om du kanske vet nånting om min fars två äldre halvbröder, dom ska vara söner till thure rodhin som är son till george, det ända som jag vet är att dom ska vara födda innan 1949 och vara bortadopterade, kan du titta lite på det är du snäll. häls carina

2006-08-30, 20:47
Svar #18

Roger Roos

Hej Lillian =) Ja har en fråga till dej hoppas du kan svara på den =) Är Andreas Reinhold Eriksson Roos far till Andreas Roos F 1776 i Halland som va gift med Anna Maria Korsgård F 1782 i Uddevalla

2006-08-31, 10:03
Svar #19

Utloggad Lilian Rosenheimer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2017-12-30, 17:12
    • Visa profil
Hej Roger !
 
 Svar ja !
 
Hälsningar Lilian

2006-09-18, 21:57
Svar #20

Kim Magnusson

Hejsan!
 
 
Nån som skulle kunna hjälpa mig?  
Vaför finns inte mitt efternamn med i nån kategori? Jag är av resande släkt. Både min farmor och farfar är resande. Ja tror att ja är av Kangas, eller Roos. Därför skriver jag här!
 
tacksam för hjälp.
 
// Kim

2007-04-10, 21:57
Svar #21

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Kai !
 
Karl Ludvig Reinholdsson torde vara son till fältjägaren i Åmåt, Brunskog socken Anders Reinholt Rolig. Denne var enligt hfl född i Hällefors 24 feb 1813 där han inte går att återfinnas. Modren bör ha varit Maria Ludvigsdotter 179(5)-1851 och dotter till Ludvig Arvidsson Skragge i Södra Flokerud, Grums sn, av Resandesläkten Skragge som det skrivits om tidigare på detta forum.
 
Annders Reinhold Rolig går att återfinna som son till Andreas Ros i Strömsheden, Järna (AI:10b 1805-15 p 94). Denne inflyttade från Hammerdal 1811 samt Karlstad 1814 enligt samma källa.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2007-04-18, 15:51
Svar #22

Utloggad Linda Strandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2013-10-11, 01:28
    • Visa profil
I frigivna fångar på SVAR  finns
 
Avskedade Fältjägaren August Reinholdsson Ros
Edsberg tillhörande Brunskog försammling I karlstads län  Närke Värmland Örebro C:4 19 Augusti 1861
 
Far avskedade fältjägaren Reinhold Rolig och hans hustru Maria Jonsdtr ifrån Åmått i Brunskogs sn af Karlstads län
 
Vittne Hemmansägare Gustav Hellström och hans hustru Stina Maja Hansdtr i från Frövi
Och pigan Maria Jonsdtr från Magneskogs sn

2007-05-27, 12:50
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Under Norge, Efterlysningar, diskuteras den här familjen.

GID 2174.6.3400
Karl-Göran Eriksson nämner att Andreas Vilhelm Ros 1860 kallas djurläkare.
Är familjen känd och är den en resandefamilj?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-05-27, 14:51
Svar #24

Lena Eriksson (Lena)

Olle!
 
Har du temanummret på diskussionen?
Tror det kan vara en son till Andreas Ros och Maja Melldahl. Om detta par har det ju skrivits mycket.
Kajsa Ulrika är inte av resandesläkt vad jag förstår, hon finns i födelsebok för Stensele.
När sonen Nils föds är en Johan Fredriksson och dennes hustru Stina Johansdotter med bland dopvittnena. Låter som någon av resandesläkten Faltin eller Friström

2007-05-27, 14:57
Svar #25

Lena Eriksson (Lena)

Ingrid Bergström skriver för flera år sedan under denna rubrik;
 
Flekstad berättar om ett förhör i Solum 1825. Där berättar Marja Meldahl att hon haft fyra barn med Andreas Ros. Två var döda, ett i Sverige, ett i Fredrikshald. De som levde hette Karl Gudbrand och Andreas Vilhelm. Den siste var med fadern. Andreas Vilhelm har också, enligt Flekstad, hittats i en kyrkbok. Han föddes på gården Söndre Nord i Brandval anneks 29/9 1818, föräldrar Andreas Roes och Maria Christine Almin från Dalarna i Sverige.

2007-05-27, 15:31
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Lena,
Diskussionen finner Du här. Skall bli intressant att följa hur den utvecklas.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-05-27, 15:56
Svar #27

Lena Eriksson (Lena)

Hej Olle!
 
Varför jag skrev temanummer var för att jag läste ditt inlägg lite slarvigt och fick för mig att det var i norska Brukarforum du sett diskussionen!!!
Hejohå.
 
Andreas Vilhelm har också en oä son Mårten Ludvig med en kvinna Margret Persdotter. Mårten föddes 1872 17/1 och Andreas erkände sig som far.
 
Stefan skriver 10/4 att Andreas dä kommer från Hammardal till Järna 1811.
Och den förmodade sonen bosätter sig alltså där många år senare.

2007-06-13, 12:46
Svar #28

Lena Eriksson (Lena)

Stefan!
 
Ditt inlägg ang  Karl Ludvig Reinholdsson torde vara son till fältjägaren i Åmåt, Brunskog socken Anders Reinholt Rolig, modern Maria Ludvigsdotter (av Skraggesläkten skriver du också), skrivet 10 april.
 
Karl Ludvig var väl ändå av Vakker-folket som Kai skriver? När den som jag förmodar är mor, Marie Vakker-Marie (Maria Persdotter) inkommer till Gävle fv.anstalt 1848 med korgmakare Karl Gustav Lindberg så har hon med sig sonen Ludvig 10 år.
Marie och Karl Gustav omnämns av Bosse Lindwall under Lindberg, 2005 3/9.
Marie var född omkr 1811-1817, uppgifterna varierar i fångrullan. Födelseort Vitsand i Värmland, förmodar att man tittar i födelsebok för Frykdal (?), men jag har inte hittat henne där. Död i Elverum, Norge 1872 6/12. En halvbror till Ludvig, Vakker-Andreas dräpte Anna Maria Larsdotter Holm 1877 och var gift med Karoline Karlsdotter Lindberg - son Ludvig född 1873.
 
Alla norska källor jag tagit del av tyder på att Ludvig Andersen är son till denna Marie. Vem far var vet jag däremot inte, Anders Andersen skriver Kai och det kanske är samma som herr Rolig.
Kan du tala om vad du grundar dina antaganden på?

2007-06-13, 16:04
Svar #29

Utloggad Linda Strandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2013-10-11, 01:28
    • Visa profil
Lena!
 
Vitsand är under Fryksände innan 1822
 
 
Vh
Linda

2007-06-14, 19:27
Svar #30

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Lena !
 
Enligt förhörsbok vid cellfängelset (Landskansliet AII:1 1860) så var en Karl Ludvig Reinholdsson som även kallat sig Andreas Hult 22 år gammal, född i Gräsmark fadren Reinhold Rolig har ett torp i Brunskog sn. Moderns namn återfinns inte här men enligt Karlstads fångvårdsanstalt DIII da:2 1852-53 s 51 nr 174 finns: lösdr Anders Reinholdsson fr Brunskog f 1836 i Harängen, Gräsmark fad fältjägaren Reinhold Rolig  bor och lever i Brunskog, modr Maria Ludvigsdotter död i Flera år.  
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2007-07-27, 17:57
Svar #31

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag fick i tidigare inlägg  veta att Johanna Carlotta gift med Nils Tobias Ros skulle ha andra föräldrar än de jag hitta (se nedan )
 
Biskopskullaförsamling ligger i Enköpingskommun.
Källa:Biskopskulla födelsbok år 1822 C:3 1801-1861  Blad 43  nr.14 Johanna Carlotta  född. 7 sept 1822 Kristnad 8 sept.1822 . Far. Inhysesman Jan Jansson Mor.Brita Persdotter från (Pottäng) idag Pottåker.
Vittnen:Skomakare Eric Sätterlind ,Dr Jan Erik Jansson och hustru Brita Ersdotter ,Pigan Stina Ulla Hamrin från Harmånger.
 
Fotograf: Okänd fotograf År: Okänt år Ägare: Lennart Olsson, Sundsvall Baksida: Bild nr: #24473 Johanna Charlotta Jansdottter  född 1822 i Biskopskulla, hon var gift med Nils Tobias Ros 1826-1891 och han var av resandesläkt. På den här bilden tillsammans med sin dotterdotter Alvina Natalia Nikolina Olsson 1888-1982.
 
 
hur är det egenteligen ?
mvh marc

2007-10-08, 00:43
Svar #32

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Et funn fra HisKi:
Salo, Harjola: 
Sibylla f. 30.7. og døpt 31.7. 1787. Far: Afsk: sold: Eric Råsk (?)  Mor: Lena.
 
Jeg lurer på om dette kan være den Sibilla Rosch som bodde i Björkehagen i Naverstad sammen med Lars Fredrik Rosengren og tre sønner i 1825. De giftet seg i Naverstad 25.12.1827. I et tidligere innlegg heter det at denne Sibilla var datter av Andreas Reinhold Erikson Ros og Sibilla Klarin. Hvis det er hennes dåp som er funnet i Salo, ser det ut som om hun er søster av Reinhold Eriksson Roos og trolig datter av den Erik Råsch som kalte seg for ” tartarers kung i Finland” i 1787.

2007-10-09, 12:42
Svar #33

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
En liten utdyping av innlegget over: Med den store aldersforskjellen må Sibilla selvfølgelig være halvsøster av Reinhold Eriksson Roos. At hun er datter av den Erik Råsch som kalte seg for tartarers kung, sannsynliggjøres av fødestedet Salo. Erik Råsch oppgav å være bosatt i Uskela. Uskela er nabo socknet til Salo og er i dag en del av Salo stad.

2007-10-11, 17:14
Svar #34

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag har kolla i födelsboken och Johanna Charlotta skall heta Jansdotter. dessa är rätta uppgifterna.
Källa:Biskopskulla födelsbok år 1822 C:3 1801-1861 Blad 43 nr.14 Johanna Carlotta född. 7 sept 1822 Kristnad 8 sept.1822 . Far. Inhysesman Jan Jansson Mor.Brita Persdotter från (Pottäng) idag Pottåker.  
Vittnen:Skomakare Eric Sätterlind ,Dr Jan Erik Jansson och hustru Brita Ersdotter ,Pigan Stina Ulla Hamrin från Harmånger.  
 
Felaktiga uppgifter var att hon skulle heta Johanna Charlotta Pettersson född 5 mar 1822  
föräldrar karolander Pettersson och Anna Chatarina Sippström.
 
Hitta en Johanna Christina oäkta född 24 mars 1822 i Biskopskulla FBU nr.9 Mor Anna Catharina Sippström Landstryckerskan.  
 
tack vare två personers fel uppgift på anbytar forum tog det över ett år innan jag sjäv kolla med födelse böckerna och konstatera att man geett mej fel förfäder,så kanske detta hjälper någon annan. mvh Marc

2007-12-09, 12:33
Svar #35

Utloggad Jan Erik Steen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2021-11-26, 17:50
    • Visa profil
Rasmus Roos
Kan noen hjelpe meg med foreldre til Corporal
Rasmus Roos født 1.apr.1784 Veberöd Malmöhus.
Var gift med Ingar Olsdotter fra Everlöv.
 
Jan Erik Steen Norge

2007-12-17, 16:14
Svar #36

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kan följande korpral Eric Ross vara samme man som tartarkungen i Finland, och/eller fadern till Reinhold Eriksson Ros? Reinhold är enligt uppgift i en hfl född i Malmö.  
 
Fyndet är hur som helst intressant, eftersom hela familjen Hultqvist är med som faddrar. Tyvärr är notisen väldigt svårläst i Genline, och jag tror tyvärr att moderns namn inte är nämnt.
 
Det gäller ett barn Frederica (Fredrika) född i Flackarp i Skåne 1769 25/6, ser det ut som. Fadern är korpral vid ett oläsligt regemente och heter Eric Ross. Av faddrarna får jag ut att gudmodern är hustru Sissa(?) _____, och att faddrarna är ____ Peter Hultqvist, soldaten ______, drängen Måns Månsson, _____ hustru Florentina _____ och pigan Catrina Hultqvist.
 
Är Erik Ross hustru möjligen född Hultqvist?
 


 
flackarp fb 1769 gid 1216.17.11400
 
Har någon tillgång till en bild från DigiArkiv?

2007-12-17, 17:23
Svar #37

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Jag har ...
Det var ingen rolig bild du hittat Anders.
Att det är Flackarps födelsebok stämmer väl, men om vi skall vara helt korrekta så handlar det om Uppåkra C:1 där Flackarp ingår vid denna tiden.

Kronprinsens regemente och mamman heter Maria Ekenberg.
Niklas Hertzman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna