ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norgren  (läst 914 gånger)

2015-06-14, 14:11
läst 914 gånger

Utloggad Jerker Thorell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2017-05-07, 15:14
    • Visa profil
Genom Bo Lindwalls intressanta artiklar i bl a Släktforskarnas årsbok har jag blivit lite intresserad av resandesläkter (utan att ha någon resande i min egen släkt). När jag i samband med excerpering av dödböcker för nästa dödbokskiva hittade en dödsnotis i Alunda socken där ett dött barn angavs vara son till den kringvandrande plåtslagaren Oliver Norgren och hh. Till yttermera visso hade prästen skickat attest till Sura socken. Den returnerades dock då Norgren ej var skriven där.
 
Jag gissade att de var av resandesläkt och hittade en notis om en Norgren under släkten Brun här på Anbytarforum men ingen egen tråd för Norgren vilket härmed är åtgärdat.

2023-12-18, 22:02
Svar #1

Utloggad Ida Norrman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 23:42
    • Visa profil
....hittade en dödsnotis i Alunda socken där ett dött barn angavs vara son till den kringvandrande plåtslagaren Oliver Norgren och hh. Till yttermera visso hade prästen skickat attest till Sura socken. Den returnerades dock då Norgren ej var skriven där.....


Förvisso ett gammalt inlägg jag svarar på, men någon som rotar runt här kanske har någon glädje av mitt svar.
Pojken Johan Fredrik är född 1891-04-22 i Ramsberg.
Fadern Oliver Norgren är Roland Oliver Norgren / Lundberg f. 1866-08-11 i Hjulsjö, d. i februari 1900 (ihjälfrusen) i Lindesberg och hustrun som uppges heta Wilhelmina Josefina är Josefina Albertina Pettersson f. 1871-01-02 i Ludvika, d. 1938-09-13 i Västervåla.

Josefina Albertina lägger senare till förnamnet Juliana. Hon uppges (felaktigt) i flera släktträd på nätet vara dotter till Gustaf Pettersson-Rask och Anna Sofia Klar men detta stämmer inte. Hon är dotter till Johan Ulrik Pettersson och Maria Cathrina Pettersson. Vilka dessa är är ett mysterium.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna