ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mörk / Mörck  (läst 6160 gånger)

1999-06-06, 22:11
läst 6160 gånger

Utloggad Mikael Martinsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2014-04-08, 11:26
    • Visa profil
    • www.familjenmartinsson.com
Hej! Jag forskar i släkten Mörk, är det någon som vet något om dem? Jag har kommit bak till en, som hette Carl Christian Mörk, född 1787 i Håby socken.
Avsked som volontär utan pension. Straffad för hysande av stöldgods.

2003-01-12, 11:46
Svar #1

Lena Walther

Min morfar, Oscar Mörk, kom från Slöta församling i Vartofta. Det fanns två söner till, Artur och Erik, som båda blev skräddarmästare. Dessutom en dotter Anna. Fadern hette August Mörk född 1853. Vet någon av er som forskat kring resandesläkter något om denna Mörk-släkt eller är jag kanske helt fel ute.

2003-10-02, 19:39
Svar #2

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
I Padasjoki, Finland, finns en Fredrik Mörk en gång noterad som zigenare. F. M. har barn med Anna Israelsdotter i Padasjoki i början på 1800-talet. Ingen vigselnotis i Padasjoki finns.
 
Mvh Heikki Särkkä

2004-07-07, 14:51
Svar #3

Kenneth Mörk Holgerfadder

Jag släktforskar i släkten med namnet Mörk! Nu är det många släkter som heter Mörk utan att ha kopplingar till varandra! Min släktsida av Mörk härstammar min 1.a anfader Jonas Mörk som föddes i Västergötland någonstans och flyttade till Visnums sn och var smed. Sedan flyttade de till Kvistbro sn i Örebro län. Där finns det många Mörk'are som har verkat i Svartå bruk, -nedre - mellan- och övre bruket! Mest som mästersmeder men även som hammarsmeder osv! Kan jag hjälpa till så kommer mina inägg i takt som jag läser in resp fråga i textmassan här ovan!

2004-12-28, 08:44
Svar #4

Lisbeth Carlsson

Är intresserad av släkten Mörk som fanns i tattarbyn Snarsmon i Bullaren. Är det någon som vet var de kom ifrån? Fanns det någon Katarina eller Anna Katarina Mörk. Någon som vet något om
hennes släkt

2005-01-13, 18:14
Svar #5

Mikael M

Hej  har du någon mer information att ge?
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2005-01-14, 08:58
Svar #6

Lisbeth C

Jag tror att hennes dotter gite sig svenskt med
en lantbrukare och bosatte sig mellan Bullaren och Tanum. Hennes namn var troligtvis Anna ev Katarina i andranamn. Född ca 1880.
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2005-07-04, 12:11
Svar #7

Emma Johansdotter

Vem ska man tro på...?
Kontaktade Landsarkivet i Göteborg och frågade efter Nikolina Josefina Johansson Mörks föräldrar.
Fick svaret att Nikolina Josefina var född 1891 09 15 i Naverstads församling, dotter till Amalia Nikolina Mathilda Johansdotter 22 år, på Ejde.
  Sen hämtade jag, födda i Naverstad från släktdatas register.
Där står att modern heter Anna Katharina Johansdotter, fader okänd. Födelsedagen stämmer.
På Amalia Nikolina Mathilda Johansdotter finns många barn, men ingen Nikolina Josefina.
Vem ska jag tro på - Landsarkivet eller släktdatas register??

2005-07-04, 17:04
Svar #8

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Emma,  
 
Bland födslarna i Naverstad i Släktdatas register, så finns det nio stycken där modern heter i Johansdotter och bor på Ejde. Alla de barnen är födda utom äktenskapet och det är lagom tid emellan för att det ska kunna vara samma kvinna alla gångerna. Men förnamnet Anna Katharina står en gång, Amalia Nikolina Mathilda sju gånger, och Amanda Mathilda en gång.
 
Även om namnen varierar lite så kan det förstås vara samma kvinna - prästen kanske hörde fel, eller skrev fel. Sånt hände ibland, det har jag också sett. Eller så kan den som skrev av födelseboken för Släktdata ha skrivit av fel, eller läst fel för att prästen hade skrivit kluddigt. Men bara utifrån födelseboken så kan vi inte 100 % säkert avgöra om det rör sig om en enda kvinna, eller två, eller tre.
 
Lyckligtvis, så är inte födelseboken den enda informationskälla som finns. Prästen gick runt årligen och höll husförhör, och noterade då i den s.k. husförhörslängden (HFL) vilka som bodde på en viss plats och hur de var släkt. Kanske har Landsarkivet slagit upp Ejde i Naverstads HFL för år 1892-1899, och sett där att alla nio barnen hörde till samma familj, med en och samma mor, och konstaterat att Amalia Nikolina Mathilda Johansdotter nog var det rätta namnet, eftersom det oftast stod så (de andra varianterna fanns ju bara en gång var). Fast nog tycker jag att ett arkiv borde meddela vilka källor de hämtat uppgifterna i.
 
Allra säkrast är nog att du lånar husförhörslängden för de aktuella åren från SVAR, och själv kollar vad det står om familjen (om du inte har lånat mikrokort förut så hör med biblioteket - de tar hem korten mot en avgift, och så brukar det finns kortläsare där som man kan använda). Naverstads HFL för 1892-1899 heter AI:17 och AI:18 (den är alltså uppdelad på två volymer för att det är många sidor).

2005-07-04, 18:40
Svar #9

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Amalia Nikolina Matilda född 1869 i Naverstad sn står i husförhör som mamma till Nikoline Josefina
född 1891  
mvh
Fritz

2005-07-05, 00:55
Svar #10

Emma Johansdotter

Anna-Carin  
När jag lusläser Landsarkivets svar så ser jag att källorna var födelse- och dopbok.  
Jag antar att detta är två helt skilda böcker och det kan väl inte blivit fel mor vid båda tillfällena. Så jag får lita på att Landsarkivet har rätt.
Dessutom har Fritz Rosendahl tydligen sett samma sak i husförhörslängden.
Kontentan av det hela blir att inte lita helt på släktdatas register, utan att kolla de olika böckerna.  
Men samtidigt så tycker jag att det inte ska vara fel i släktdatas register även om namnen är väldigt lika så är det ju trots allt inte samma namn.
Tack Anna-Carin och Fritz

2005-07-05, 11:45
Svar #11

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Emma,  
 
Födelse- och dopbok är samma sak - en bok där både födslar och dop förs in. Ofta kallas den bara födelsebok (eller FB) för att det är enklare.  I FB står det oftast något i stil med Den 6 juni föddes och den 10 juni döptes Stina, dotter till åbon Anders Andersson i Lillgården och hans hustru Anna Andersdotter. Faddrar voro [...].
 
Det är alltid säkrast att kolla i böckerna, registren är nog mest tänkta att vara en sökhjälp för att man ska slippa bläddra så förtvivlat i böckerna när man letar efter någon. Eftersom det som skrivs in i registren måste följa en viss form för att vara sökbart (namn här, titel där osv) så innehåller de ibland inte allt som står i boken, dödböcker kan t.ex. ibland innehålla en hel liten biografi över den avlidne, eller intressanta småfakta som att hon har varit gift tre gånger och fött femton barn, varav åtta ännu leva.  
 
Det går inte att komma ifrån att det blir fel ibland när man skriver av, det är den s.k. mänskliga faktorn... Registren upprättas av frivilliga som arbetar ideellt, och det är nog olika hur mycket de har korrekturlästs. Hur som helst så är registren en stor tillgång även om de inte är helt perfekta!

2005-07-05, 13:52
Svar #12

Mikael karlsson

Emma.
 
Givetvis skall du inte lita på register utan försök att ta som regel att alltid kolla originalet själv och dessutom följa personen steg för steg i husförhören. för det kan ju till och med vara så att någon gång är även originalet fel.
 
Men jag bifogar här bilden över notisen från födelseboken. som jag digitalfotat från originalet.  Arkivdigital
Källa C:10 Naverstad  

2005-07-05, 16:10
Svar #13

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Amalia Nikolina Matilda Johansdotter är dotter till Johanna Lovisa Korsgård och Johan Larsson.

2005-07-05, 17:06
Svar #14

Emma Johansdotter

Laila
I svaret från Mikael Karlsson ser det ut som om Lovisa Korsgård är hustru till Carl Magnus Karlsson.  
I svaret från Landsarkivet står det så här:
Dopvittne
Carl Magnus Karlsson, inhyst på Ejde. Hustru Lovisa Korsgård på Ejde.
Självklart tolkar man det som om Lovisa Korsgård är Carl Magnus hustru, men förmodligen är det bara hennes titel, eller hur?
Och Anna Carin - Jo, jag förstår att det ibland kan bli fel och jag håller med om att registren är en stor tillgång. Men ändå....

2005-07-05, 17:16
Svar #15

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Johanna Lovisa Korsgård född 1841 var gift med Johan Martin Larsson född 1836 i Norge och hade flera barn bla Amalia Nikolina Matilda Johansdotter född 1869.
Men vem var far till Nikoline Josefina?
mvh
Fritz

2005-07-05, 19:05
Svar #16

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Emma,  
 
Du har rätt i att hustru i sådana här fall bara är en titel, och inte behöver betyda att hon var gift med denne Carl Magnus Karlsson. (För övrigt, när det nu särskilt talas om att han var inhyst på Ejde, så hade det nog stått likadant om henne om hon hade varit hans hustru.)
 
Du kanske skulle ha nytta av att titta lite under rubriken Nybörjare - Kika gärna här! i menyn till vänster? Där finns lite råd och tips, och länkar till bl.a. en lättillgänglig kortkurs i släktforskning. Den beskriver sådant som viktiga typer av källor och arkiv, hur man kommer åt dem, och hur man systematiskt går till väga med kyrkböckerna för att vara säker på att göra rätt (det vore ju snopet att råka förväxla sin ana med en namne, och hitta alldeles fel förfäder!).

2005-07-05, 19:47
Svar #17

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Fritz har korrekt information om Johanna Lovisa Korsgård. Hon var syster till Wilhelm Korsgård d.y. som var min farmors pappa.

2005-07-05, 22:03
Svar #18

Emma Johansdotter

Fritz
Jag vet inte vem som var far till min farmor
Nikolina Josefina, men hon var född Johansson/Mörk
Gifte sig med Alfred Hildebrand Johansson/Rosenqvist och fick 8 barn.
Nikolina Josefina avled 1930. Alfred ingick sedemera äktenskap med Gunda Karlsson och fick ytterligare en son. Alfred var son till Fritiof Johansson Rosenqvist och sonson till Olaus Rosenqvist.  
Men för att återgå till Nikolina Josefina. Amalia Nikolina Mathilda fick ju ganska många barn, Ca 10-11 st. Så någonstans måste det finnas en Mörk som är barnafar, åtminstone till några av dem.
Anna-Carin
Ja, jag ska börja om från början och lära mej släktforska på rätt sätt. Tack för all hjälp.

2009-03-15, 11:07
Svar #19

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2547
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:16
    • Visa profil
Hej!
 
Söker födelseort för
 
Maria Olivia Elisabeth Karlsson f. 18820304
 
gift 1912 med
Frans Mörk, bosatt i Bro fs i Bohuslän.
 
Med vänlig hälsning
Gunilla

2010-01-03, 11:36
Svar #20

Utloggad Viola Mattssson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-03-01, 17:28
    • Visa profil
Hej,  
 
Är det någon som har information om Carl Frans Mörk f. 12 januari 1877, Bro Bro s:n gift med Maria Olivia Elisabeth (f. Karlsson) Mörk 4 mars 1882,Melby Ävsborgslän.
Frans och Maria var mina gamlefarfar och gamlefarmor.
 
Mvh. Marie-Louise Mattsson

2010-01-03, 14:36
Svar #21

Utloggad Viola Mattssson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-03-01, 17:28
    • Visa profil
Lisbeth Carlsson.
 
Är du släkt med Frans och Maria Mörk.
 
Du kan väl höra av dig så vi vet mer.
 
Mvh Viola Mattsson fd. Karlsson

2010-01-06, 18:42
Svar #22

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2547
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:16
    • Visa profil
Hej Mia!
 
Har skickat ett mail till Er ang. Frans Mörk
och hans släkt.Ni kanske redan har läst det.
 
 
Med vänlig häsning
Gunilla

2010-01-18, 19:52
Svar #23

Utloggad Kim Petrusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2012-10-11, 14:26
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker lite info om en Carl Mörk som skall ha uppehållit sig i trakterna kring Brastad/Svarteborg omkring 1870. Vet ej om han var bosatt på orten. Skall enligt muntlig källa ha varit postryttare, men vet ej sanningshalten i detta. Oerhört tacksam för hjälp!
 
MVH
Kim

2013-02-21, 18:06
Svar #24

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Hej!
Enl Bro C:6, 1861-1886, bild 101 föds en Frans 18770112 med uppgiven far Carl Johan Mörk och mor Anna Greta Andersdotter.
Någon som har kännedom om dessa föräldrar?
Tacksam för minsta tips.
Hälsningar
Britt-Marie

2013-04-28, 13:08
Svar #25

Utloggad Sandra Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2013-04-28, 16:35
    • Visa profil
Emma Johansdotter nämner 5 juli 2005 om en Alfred Hildebrand Johansson/Rosenqvist. Det inlägget var längesedan som det var skrivet men jag undrar vem hans föräldrar var. Om det är som jag tror att Nikolina Josefina och hennes bror Karl Marenius var gifta med ett annat syskonpar, vars föräldrar var Fritiof och Sara (Rosenqvist)?

2020-10-05, 15:14
Svar #26

Utloggad Jörgen Bryntesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-10-14, 15:51
    • Visa profil
Hej, 
 
Är det någon som har information om Carl Frans Mörk f. 12 januari 1877, Bro Bro s:n gift med Maria Olivia Elisabeth (f. Karlsson) Mörk 4 mars 1882,Melby Ävsborgslän.
Frans och Maria var mina gamlefarfar och gamlefarmor.
 
Mvh. Marie-Louise Mattsson
jag söker oxå information om Frans mörk, det var min farmors far.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna