ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malmflod  (läst 2533 gånger)

2007-01-11, 16:51
läst 2533 gånger

annika aurosell

Hej  jag undrar om någon känner till släkten  Johansson el Malmflod .tagna namn kan tyvärr  inte vad dom hette innan namnbytet.. kom från Gästrikland,ner till stockholm60-70talet
Mvh Annika Arosell

2007-02-10, 15:21
Svar #1

Katarina Johannesson

Hej Annika Aurosell!
Jag tillhör släkten Malmflod. Det är ett taget namn. Innan var namnet Johansson eller Eriksson. Vi i familjen Malmflod är, min far Börje (numera hemma hos Herren), min mor Jenny, syskonen dvs deras barn är Lillemor, Morgan, Emil, Lasse, Doris, Yngve, Billy, Katarina, Susanne, Annelie. Börje har även sönerna Bengt Westberg och Lars-Gunnar Åberg. Efternamnen hos de flesta är numera inte Malmflod. För vidare forskning bör du därför söka efter Börje Malmflod eller Leontine Johansson, som är hans bror. Amanda Johansson fick barn med Emil Eriksson och Hjalmar Norgren. Amanda och Emil är Börjes föräldrar. Amanda födde 18 barn. Alla är numera döda, men de fick gott om barn så det vimlar av barnbarn och barnbarnsbarn.  
 
Lycka till med din forskning önskar Katarina Johannesson fd Malmflod

2007-03-21, 16:41
Svar #2

annika aurosell

hej Katarina!
tack för din upplysning.. jag känner ganska väl till dina bröder.. både Yngve som gick imin syster Monikas klass i högstadiet men även Billy och Emil..
jag kommer inte så långt i min forskning min mormor dog i slutet på 60 talet Hon hette Hilma johansson och min Mamma heter Majvor Johansson hon hette Aurosell som gift mina syskon  Monika ,Lillemor,Anneli jag har även en bror som bor uppe i gävletrakten..
jag växte upp i södertälje det var där jag träffade dina bröder på 70talet..har även morbröder som heter aldenor,Dannevid johansson..om du känner till något om dessa namn så får du gärna skriva en rad--
MVH Annika Aurosell .

2007-03-23, 01:40
Svar #3

annika aurosell

hej igen Katarina Johannesson som svarade mig om Familjen Malmflod.. Tack igen för dina upplysningar var det inte så att din familj även hade namnet Gyllenborg?innan Malmflod??
rätta mig om jag har fel...

2007-03-23, 23:11
Svar #4

annika aurosell

hej är det ngn som känner till familjen Johansson?
Ragnar föddes i sundborn dalarna1893gifte sig1927 med Hilma född Fredriksson född1904..dom flyttade sedemera till östervåla i västmanland
Ragnar avled 1950 lämnade flera barn eftersig bla Ralf,DannevidRagnar,Kalle,Wanja,Sonia och majvor.
Hilma avled i enskede sthlm 1968
tacksam om ngnvet ngnting ..
mvh Annika.

2007-09-09, 01:31
Svar #5

Jim Rickhardth Karlsen

Hej annikka aurosell jag är tt barnbarn till den Börje Malmflod som Katarina beskriver! Hon är följaktigt min moster och bara för att kompletera lite så var det inte så att gyllenborg var ett efternamn utan hans första förnamn som han bytte ut Han hette alltså först gyllenborg eriksson-kwiek efter far  sedan gyllenborg nordgren efter styvfar sedan gyllenborg malmflod på eget bevåg och slutligen börje malmflod efter anmodan från pastorsexpedition angående gyllenborg .men han kallades genom alla tider gyllen av vänner och familj.

2007-09-09, 19:10
Svar #6

Utloggad Kenneth Bergsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2013-10-21, 12:12
    • Visa profil
Hej Jim Rickardt Karlsen.
Kenneth här, vi är ju på många sätt släkt på Ros och Wigardt flera ggr om som vi vet. Men jag hoppade upp i taket och ner i matkällaren att det nu också blir på Kvikk??????????? Gyllen hette Kikk efter sin far?? Hur är det möjligt??
Gyllens far hette Emil Fritiof Valentin ERiksson f 1892, han i sin tur var son till Erik Gustav Eriksson (av Sjökvist släkt) och Lisa Lund (erlandsson). Gyllens styvfar var Hjalmar Nordgren. och modern var Amanda Elenora Fredriksson Bergström(Brun). Han var alltså inte Kvikk. Sen så har Kvikksläkten från Värmland och vissa som flyttade till Norge aldrig hetat Kviek som de polska romerna heter, dom hette Holm eller Larsson, Karlsson och kvikk, Qvick. Kvikk var också ett soldatnamn, riktiga släktnamnet var Holmström och de var skånska Zigenare från början.
Ha det gott och hälsa dina föräldrar.
Med vänlig hälsning Kenneth Bergsten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna