ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2011  (läst 4670 gånger)

2010-08-27, 11:08
läst 4670 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Daniel!
 
Anders Persson Lundbergs far borde heta Per, inte Tuve. För att ändå vara på den säkra sidan och utesluta Tuve Persson Lundberg i Galthult så kanske det går att följa familjen i Rökes husförhörslängder. Dessa finns inte på DDSS eller andra avskrifter utan du får ta ett abonnemang på Arkiv Digital eller annan onlinetjänst och läsa originalet.

2010-08-27, 11:40
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hos Tufve Persson Lundberg återfinns inte sonen Anders (f 1789 17/2) i de bevarade husförhörslängderna ifrån 1810 och framåt. Det som gör identifieringen problematisk är förutom det skäl Anders Berg anför även att Anders Persson Lundberg anges född 14/10 1789 (se Varberg slottsförsamling AI:1 (hfl 1815-1833); husförhör på Varberg fästning den 20 nov. 1827, artillerist nr 39 - jfr mitt inlägg ovan). Datum kan givetvis bli fel på resans väg, vilket snarare är en regel än undantag för ambulerande folk, men det krävs mer källor och indicier för att spåra Lundbergssläktens fäderneanor. Det muntliga Tuvespåret är intressant och ska inte förkastas, emn vägas mot vad vi kan få fram.
 
Eventuella passhandlingar för lumpsamlaren Andreas Lundberg omkring 1820 utfärdade för honom vid Kristianstads landskansli skulle kanske kunna kasta ljus på varifrån han kom (jfr mitt inlägg den 14 augusti 2007 - 18:41). Han har, om inte födelseuppgiften i Ystad 1821 är felaktig, först levt med en Kersti Olsdotter och sedan med Elin Strömgren.
 
För att försöka bena ut detta så bör Generalmönsterrullorna framletas för att se när Anders Persson antas som artillerist och vilken information som kan ges utav dessa. År 1827 20/11 är han och hans familj belagda på Varbergs garnison. Har de varit skrivna där tidigare? Har AP begärt ut eller lämnat in några pass på Hallands landskansli under sin tid på Varberg eller tidigare ? I Varberg var familjen skrivna till 1831 då de flyttade till Karlsborgs garnison där Anders Persson avlider 1832 16/5.  
 
Vilket/vilka regementen tillhörde artilleristen Anders Persson ?

2010-08-27, 13:44
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Daniel, du behöver inte ens lösa ett abonnemang, för idag fredagen den 27-söndagen den 29 augusti, så är det gratis att prova på Arkiv Digital, eftersom det är Släktforskardagar i Örebro i helgen! Lycka till med ditt sökande!  
 
Törs jag fråga vart namnet Call-Johan kommer ifrån?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-08-27, 17:22
Svar #3

Daniel Ljungquist

Tack Anders, Niclas och Stefan för edra inlägg, nu vet jag var jag ska gå vidare min forskning. Vad gäller Call-Johan är det mitt verkliga smeknamn ock, om du Stefan har lite kunskap om den fagra västgötskan - som är mitt egentliga område - så vet du att Carl uttalas Calle men i dubbelnamn är vi lata så det blir enbart Call-Johan.  
 
Vänlig hälsning Call-Johan
 
(Meddelandet ändrat av Calljohan 2010-08-27 17:24)

2010-08-27, 21:11
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Anders Persson är artillerist vid Göta artilleriregemente. Han ingick i det belägringskompani som efter att Finland gick förlorat 1809 bildades ur spillrorna av Finska artilleriregementet och som inordnades i Göta artilleriregemente; detta sattes som besättning i Varbergs fästning. År 1831 överfördes dessa till Karlsborgs fästning som artilleribesättning.
 
Anders Persson nämns i följande GMR för Göta artilleriregemente:
 
GMR nr 1838 (år 1824) [SVARbild 278] artillerist nr 39 vid kapten Carl Magnus von Fieandts kompani [= 2:a belägringskompaniet] och 3:e korpralskapet - mönstrade  29 maj 1824 på Varbergs fästning
Artilleristen Nils Hindrichsson genom wådelig händelse död den 21ste augusti 1823. Nummert ärsatt samma dag med anwärfde Recreuten Anders Pehrsson
AP uppges född i Skåne; anvärvd å kompanichefens räkning; kapitulerat på 6 år (varav 9/12 år avtjänade år 1824); 33 5/12 år gammal; totalt tjänat 9/12 år vid militära; längd: 5 fot 10 tum; Gift; Luttersk; Nuvarande GM-notering approberas
 
GMR nr 1839 (år 1826) [SVARbild 298]. artillerist nr 39 vid kapten Carl Magnus von Fieandts kompani [= 2:a belägringskompaniet] och 3:e korpralskapet - mönstrade 8 juli 1826 på Varbergs fästning
AP uppges född i Skåne; anvärvd å kompanichefens räkning; kapitulerat på 6 år (varav 2 10/12 år avtjänade år 1826); 35 8/12 år gammal; totalt tjänat 2 10/12 år vid militära; längd: 5 fot 10 tum; gift; Luttersk; Sista GM-notering: praesens ; Nuvarnade Gm-notering: v [dvs godkänd]
 
GMR nr 1840 (år 1828) [SVARbild 302] . artillerist nr 39 vid kapten Carl Magnus von Fieandts kompani [= 2:a belägringskompaniet] och 3:e korpralskapet - mönstrade 25 april 1828 på Varbergs fästning:
AP uppges född i Skåne; anvärvd å kompanichefens räkning; kapitulerat på 6 år (varav 4 8/11 avtjänade år 1828); 37 (*/**?) år gammal; totalt tjänat 4 8/11 år vid militära; längd: (trol. 5 fot 10 tum; mittkant ej uppvikt); gift; luthersk; permitterad för kronans räkning
 
GMR nr 1841 (år 1829) [SVARbild 326]  
artillerist nr 39 vid kapten Carl Magnus von Fieandts kompani [= 2:a belägringskompaniet] och 3:e korpralskapet - mönstrade 11 juni 1829 på Varbergs fästning:
AP uppges född i Skåne; anvärvd å kompanichefens räkning; kapitulerat på 6 år (varav 5 10/12 avtjänade år 1829); 38 8/12 år gammal; totalt tjänat 5  10/12 år vid militära; längd: 5 fot 10 tum; gift; Luthersk; Nuvarande GM-notering: Praesens
 
GMR nr 1842 (år 1830) [SVARbild 304]
artillerist nr 39 vid kapten Carl Magnus von Fieandts kompani [= 2:a belägringskompaniet] och 3:e korpralskapet - mönstrade 10 juni 1830 på Varbergs fästning:
AP uppges född i Skåne; anvärvd å kompanichefens räkning; kapitulerat på 12 år (varav 6 10/12 avtjänade år 1830); 39 8/12 år gammal; totalt tjänat 6 10/12 år vid militära; längd: 5 fot 10 tum; gift; luthersk; Nuvarande GM-notering: Praesens
 
GMR nr 1843 (år 1831) [SVARbild 265]
artillerist nr 39 vid kapten Carl Magnus von Fieandts kompani [= 2:a belägringskompaniet (2:a Depotkompaniet] och 3:e korpralskapet - mönstrade i juni 1831 på Warrås fästning:
AP uppges född i Skåne; anvärvd å kompanichefens räkning; kapitulerat på 12 år (varav 7 10/12 avtjänade år 1830); 40 8/12 år gammal; totalt tjänat 7 10/12 år vid militära; längd: 5 fot 10 tum; gift; Luth.; Sista GM-notering: Praesens; Nuvarande GM-notering: v (dvs godkänd)
 
dito nr 1843 - GMR år 1833 [SVARbild 612] dito kompani (mönstring den 28 juni 1833 på Carlsborgs fästning):
Artilleristen No 39 A Pehrsson afled den 21 Maji 1832 numret ärsatt den 25{a} i samma månad med approberade 6 års Capitulanten B: Lind
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2010-08-27 23:50)

2010-08-27, 22:38
Svar #5

Daniel Ljungquist

Det var intressant det du hittade där Niklas, det bekräftar att han verkligen är av skånsk börd. Jag skummade igenom inflyttningsregstren och hfl till Ystads Sankta Maria och fann följande i Ystads Sankta Maria B:2 (1814-1822), sida 3, 192._Anders Lundberg med hustru och barn. (år 1819)  
 

 
(Meddelandet ändrat av Calljohan 2010-08-27 22:49)

2010-08-28, 00:08
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Siffran 192 anspelar troligen på en attestnummer. Denna kan möjligen återfinnas i arkivvolymen Ystad Sankta Maria HII:6 (inflyttningsattester; bilagor till husförhörslängden 1818-1820) alternativt Ystad Sankta Maria HI:1 (bilagor till husförhörslängden 1754-1879) som inte är filmade utan finns på Lunds landsarkiv. Ett intressant spår att söka vidare på då attesterna ofta har noteringar varifrån vederbörande tidigare tagit nattvard och bevistat kristendomsförhör!

2010-09-05, 14:24
Svar #7

Daniel Ljungquist

Jag ska undersöka detta spår med Lunds landsarkiv närmare. Innan jag går vidare vill ja dockg reda ut en sak som Anders Berg noterade i ett tidigare inlägg angående släktnamnen; om vi bortser denne Tuve Lundberg, så bar han Anders efternamnet Persson Lundberg men också han son Johan; att bruka namn som Lundberg som släktnamn är en gammal tradition men ett sonnamn under det tidevarvet är väl ej brukligt? Johan borde ha hetat Johan Andersson och icke Johan Persson...
 
Vänlig hälsning Call-Johan
 
Edit: passhandlingar för tillstånd att resa, förvaras de i de olika landsarkivens samlingar?
 
(Meddelandet ändrat av Calljohan 2010-09-05 16:30)

2010-09-28, 23:26
Svar #8

Daniel Ljungquist

Jag talades vid med två släktingar angående Johan i Ryd (Johan Mårten Lundberg) och hans son Store-Wille Lundberg (Wilhelm Lundberg). Den ene hävdar att Store-Wille Lundberg var den siste att följa släkttraditionen och han ska då varit en husar. Den andra hävdar att det var Johan i Ryd som var husar (även om hans tid som artillerist i Karlsborg är vederlagd?). Här råder delade meningar alltså.
 
Jag funderar på om någon av dem möjligen kan ha varit en stamanställd husar i Småland eller Skåne? Men jag finner inget i folkräkningar och hfl för Torup socken som säger titeln 'husar' hos någon av dem. Är det en skröna eller kan någon av dem varit en husar som var permitterad större delen av tiden så att prästen ej noterade detta? Mycket tacksam för något svar eller respons.
 
Vänlig hälsning Call-Johan
 
För den som är intresserad av att tyda artikeln på sida ett till två i Wernamo tidning från 1882-07-08 finns något. Hittas på länken: http://magasin.kb.se:8080/searchinterface/page.jsp?issue_id=kb:76731

2010-11-09, 21:11
Svar #9

Utloggad Kid Lundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2010-11-10, 12:04
    • Visa profil
såg någon som undrade om min morfar ludvig oliver lundberg född 1899 27-03 hans släkt var bland annat flink,brun,hölm,holm,larm,faltin,holm. jag undrar om det finns några släktingar i närke.

2010-11-09, 21:33
Svar #10

Utloggad Kid Lundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2010-11-10, 12:04
    • Visa profil
jag undrar om någon känner till min frus släktingar.elsa marianne född asp 250918- och leif pontus lindström 200806. vidare känner någon till ost-kalle, karl andersson.han hadde en ostaffär i nora. släkten hultman från finspång och släkten åberg från lund. om någon av släktingarna är resandesläkt.

2010-12-04, 15:52
Svar #11

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I tidningen Kalmar 1893-10-13, s. 2:
 
- Tattarelif. Till Göteborgs=P:n skrifwes: Sistlidne söndag instälde sig hos kronolänsmannen M. Larsson i Falkenberg fjerdingsmannen Johan Bengtsson från Galtabo, Drängsered, och anmälde att han anhållit och medförde kringstrykande kittelflickaren Axel Algot Lindqwist=Högberg från Pjetteryds församling i Småland, hwilken fredagen den 6 dennes på eftermiddagen nedstuckit wallackaren Johan Alfred Carlsson=Lundberg från Torups socken i Halland, som genast aflidit. Den mördade war wid sin död 23 eller 24 år gammal.
     Högberg, häröfwer hörd, berättade, att han war född den 23 juni 1866 i S. Ljunga församling af Kronobergs län, men nu mera mantals= och skattskrifwen i Pjetteryds socken af samma län. Han hade under de senaste fyra åren, medan han ströfwade omkring i bygderna dels såsom kittelflickare, dels som lerkärlsmånglare, haft sitt tillhåll hos ogifta qwinspersonen Christina Benedikta Lundberg i Ekhult af Drängsereds församling, der sedermera mordet begicks. Till detta ställe hade i torsdags ungefär wid middagstiden ankommit likaledes kringstrykande wallackaren Johan Alfred Carlsson=Lundberg, hwilken haft sin fästeqwinna Fredrika Lundberg med sig. Dessa båda anhöllo att få stanna i Ekhult öfwer natten, hwilket ock utan swårighet bewiljades dem. Påföljande dag hade Högberg och Lundberg i något ärende åkt till Kinnared i sällskap med Fredrika, hwilken dock efter något wistande i Kinnared rest tillbaka till Ekhult, lemnade sina båda manliga följeslagare qwar. Desse hade först senare återwändt till Ekhult, och hade Lundberg wid ankomsten dit warit ytterst wred på sin fästeqwinna för det hon kört ifrån honom. Slutligen wille han från skällsord öfwergå till misshandel, men detta hade Högberg förbjudit, hwartill Lundberg genmält, att det wore en sak, som icke anginge H., samt bad denne gå undan, en tillsägelse, som H. i så måtto efterkommit, att han gått och satt sig i en säng i stugan. Emellertid hade L:s wrede nu wändt sig från hans följeslagarinna mot H. och hade han plötsligt rusat på denne, der han satt, och med sin dragna knif tillfogat honom ett djupt, swårt blödande sår i hufwudet. H:s jemwäl wid tillfället närwarande syster hade då skyndat fram och kastat sig emellan samt lyckats föra L. ut ur rummet i förstugan, hwarefter hon stängt dörren. Denna blef dock genast uppkastad af L., som nu ropade till H.: Kom ut din swarte bekengel, så ska' ja' döda dej ! Nu kunde H. ej längre styra sig, utan rusade ut i förstugan till sin antagonist, som genast sprang på honom och högg efter honom med knifwen. Högberg, som nu också dragit blankt, trängde emellertid motståndaren in på lifwet och gaf denne ett par styng i bröstet och wenstra sidan, af hwilka ett eller måhända båda sannolikt genomborrade hjertat, enär L. genast efter det han fått huggen raglade tillbaka och i nästa sekund föll omkull och utan ett ljud uppgaf andan. Mördaren hade emellertid i följd af den genom knifhugget i hufwudet tillfogade blodförlusten i nästa stund sanslös sjunkit ned wid sitt offers i blod simmande lik, och först sedan tillstädeskommande personer stänkt watten i hans ansigte hade han återfått medwetandet. Sedermera hade han blifwit häktad och förd till Falkenberg, derifrån han strax efter polisförhöret införpassades till kronohäktet i Warberg, der han i afbidan på ransakning kommer att förwaras.

2010-12-18, 12:17
Svar #12

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I tidningen Dalpilen 1925-05-23, s. 3:
 
Fruktansvärt
Blodsuppträde
i Blekinge.

-  
Ett sällskap tattare i vilt slagsmål.
-
Två personer dödade och flera skadade.
-
Karlskrona, fredag (TT.)
Ett sällskap tattare råkade torsdag e. m. i slagsmål å stora landsvägen till Eringsboda midt för Svarshövdens hållplats, varvid knivar kommo till användning.
     De fem tattarna, 39-årige Fritiof Lundberg, 27-årige Birger Lundberg, 18-årige Arthur Lundberg och två bröder Alfred och Hjalmar Johansson, respektive 27 och 19 år gamla, hade efter en fisketur druckit en del öl. Därefter hade Birger Lundberg och Alfred Johansson råkat i gräl och Johanson fått ett hugg i hjärttrakten.
     Slagsmålet blev nu allmänt och Alfred Johansson fick ytterligare ett hugg i veka livet och flera på armarna. Han avled ögonblickligen, och hans broder Hjalmar, som fick ett hugg i hjärtat dog också på fläcken.
     Därefter överföllo Lundbergarna en 15-årig syster till de mördade inne i stugan och tilldelade henne ett svårt hugg i ryggen, så att det kan ifrågasättas om hon kan räddas till livet. Modern fick ett hugg i handleden och en annan kvinna en sten över ögat.
     Birger Lundberg häktades senare på kvällen och införpassades till fängelset i Karlskrona medan de båda andra, som sprungit till skogs spårats vid Bergsmåla. Det torde ej dröja länge innan även de äro fast.

2010-12-18, 12:27
Svar #13

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I tidningen Dalpilen 1925-06-06, s. 1:
 
Tattaredådet i Blekinge.
-
Åklagaren yrkar ansvar å de häktade för mord.
-  
Karlskrona, fredag. (TT.)
De för knivskärningsdramat i Svarthövden häktade tattarna Birger och Frithiof Lundberg samt Alfred Johansson rannsakades på torsdagen.
     Av vittnenas utsago att döma synes dådet ha varit överlagt och begåtts av Birger och Frithiof Lundberg gemensamt medan Johansson förnekar att han deltagit, och detta ej heller kan bevisas. Åklagaren yrkade ansvar på samtliga tre för mord.

2011-01-19, 19:39
Svar #14

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I tidningen Dalpilen 1925-05-30, s. 1:
 
Tattardådet i Blekinge.
---
Den tredje av mördarna gripen.
---
Karlskrona, fredag (TT).
Den tredje av mördarna från Svarthövden tattaren Fredrik Berglund blev på torsdagen gripen hos en tattarfamilj i Tranerås. Han erkände utan omsvep men påstod, att Birger Lundberg haft största skulden till det skedda.
-----
 
Är denne Fredrik Berglund känd sedan tidigare?

2011-02-08, 11:25
Svar #15

Utloggad Øyvind Høysæter

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-11-22, 23:30
    • Visa profil
    • hoysater.no
Hei dere, jeg prøver å finne min slekt i Sverige. Personen jeg kjenner til er Carl Johan Lundberg født 1846. Hans far var Peder August Lundberg. Carl Johan flyttet til Norge og giftet seg. Vi finner ikke Peder August noen steder. I kirkebøker i Norge står det at Carl Johan ble født i Nyköping. Noen som kan hjelpe meg eller har tips til hvor jeg kan lete?
 
Edit: Det kan være at Carl Johan ble født 1847..
 
(Meddelandet ändrat av oyvindlh 2011-02-08 11:44)

2011-02-08, 13:23
Svar #16

Utloggad Robert Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2018-05-14, 14:47
    • Visa profil
Øyvind,
 
detta borde vara Carl Johans födelsenotis:
1847-01-01 Carl Johan, mor: Dottern Johanna Christina Lundberg p. 402 ; Nyköpings Sankt Nicolai CI:5 bild 145
Fadern står tyvärr inte noterad.
På AIA:13a s402 finns Johanna Christina med troliga föräldrar.
 
Mvh
Robert

2011-02-08, 16:57
Svar #17

Utloggad Øyvind Høysæter

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-11-22, 23:30
    • Visa profil
    • hoysater.no
Tusen takk Robert! Dette var god hjelp som vi kan jobbe videre med.

2011-06-06, 14:41
Svar #18

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Jag följer ett spår jag funnet rörande A. Pers. Lundberg där han verkar ha varit en stamanställd flottist: att vandringsmännen ofta var knektar vet jag, men sjömän? Är det vanligt vid denna tid (1800-talets början)?  
 
Mvh
Carl Johan

2011-06-07, 15:02
Svar #19

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Johan Martin Lundberg (ä.k.s. Johan i Ryd), anges i ett flertal dokument vara född 1817-05-03 i Kristianstads län. Jag har hämtat detta utdrag ur födelseboken för Löderups socken, Kristianstads län, Skåne (Källa: Löderup C:2 (1789-1832), s. 302, längst ned) och jag tror att dessa uppgifter talar för sig självt:  
 
d. 3 maj föddes i Löderup ett Drengbarn, modren Enkan efter cofferdie karlen Olof Wigren i Carlscrona, der hon har sitt hemvist, enl. medfört Präst Betyg, hon heter Elin Strömgren, har på någon tillvarit Trelleborg, att besöka sin morbror Henric Bengtsson, och har på återresan derifrån till Carlscrona, har städes födt sitt barn , som blef döpt d. 4 maj och kalladt Martin.
 
Vid en första anblick rörande handlingarna hfl, lysning o. vigsel samt döda för Karlskrona (amiral, stor o. tysk) finner jag inget som berör cofferdie karlen Olof Wigren i Carlscrona. En snabb googlesökning leder dock till hemsidan diginpast.se/reg/s/p108002e3.html, som anger att kofferikarlen Olof Wigren ingår äktenskap med pigan Elin Strömgren den 1812-03-15 med angiven källa Karlskrona amt EIa:3. Men att fortsätta med det spåret idag mäktar jag inte, får bli imorgon.  
 
En spontan tanke är dock att något i dessa uppgifter kan vara fel, då Anders Lundberg anges i GMR vara omkring 180 cm, Johan Martin Lundberg omkring 175 cm och Johans två söner, Johan Alfred anges vara 180 cm och Store-Wille skall ha varit bra över 2 m. Undra om artillristen Anders Lundberg är samme person som kofferdikarlen Olof Wigren ? ...

2011-07-28, 22:58
Svar #20

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Hej Carl Johan H. Ljungquist
 
Det dör en Olof Wigren 1812-12-12 i Amiralitets fs, Karlskrona, Blekinge län, (K)
[Källa: Karlskrona Amiralitetsförsamlings kyrkoarkiv FIa:6, sid 181]
- Datum avser begravning. Olof anges vara 22 år när han dör  
så han bör vara född runt 1790.
Olof Wigren,  
Titel: Copw. karl af Tit: Wahrbergs Compag.
- Ogift / (visserligen här noterat som ogift, men det kan ju vara han iallafall.
- finner ej Elin Strömgren & Olof Wigren noterade i Husförhören vare sig i  
Amiralitets fs (1811-1819, stads fs (1811-1812) eller tyska fs (1811-1820)
och finner ingen bouppteckning efter Olof Wigren.
 
- morbror Henric Bengtsson som näms i födelsenoteringen för Martin, finner jag inte heller i Trelleborg husförhör vid denna tiden.
 
- Har du någon koll på Elin Strömgren föräldrar?

2011-07-29, 11:24
Svar #21

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Vänligen se mina inlägg under Landskap/Blekinge/Socknar/Karlskrona ami., där har jag har gjort ett par inlägg anbelagande detta. Kan tilläggas att den Olof Wigren som dör 22 år gammal mycket väl kan vara rätt Olof då namnet Wigren är ovanligt och chansen att två olika kofferdikarlar med samma namn är verksamma i Karlskrona år 1812 ter sig då osannolikt, prästen kan ha bockat för fel, gift blev ogift. En annan Blekinge-forskare sade till mig att han möjligen kan ha drunknat till sjöss, då finns han inte upptagen i dödböckerna.  
 
En möjlig födelsenotis för Elin Strömgren kan finnas i Östra Torsås' födelsebok för år 1787-02-18, då födds en dotter Elin till torparen Johannes Strömgren och dennes hustru Lena Petersdotter. Jag har ej återfunnit dessa i hfl för 1782-99.
 
Denne Henric Bengtsson har jag själv sökt i Trelleborg men ej funnit (och då vi bägge gått igenom hfl kan det uteslutas av vi missat honom, men han ju ha levat i en grannsocken till Trelleborg... Eller så är givna uppgifter oriktiga i prästbeviset.).  
 
I Kristianstads garnisonsförsamlings hfl för år 1811 finns en artillerist Anders Pehrsson Löf upptagen. Han uppges vara 21 4/12 år gammal. Anders Persson Lundberg uppger i Varbergs hfl sig vara född 1789-10-14. Kan det vara samma Anders ?
 
AD Varbergs slottsförsamling AI:1 (1815-1832) Bild 19 (hfl 1827)
AD Kristianstads garnisonsförsamling AI:1 (1811-1820) Bild 134 / sid 37
 
Mvh
Carl Johan

2011-07-29, 22:58
Svar #22

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Carl Johan
Elin med föräldrar finner du i [Källa: AD-Online_hfl_Östra Torsås AI:3 (1782-1790) Bild 89 / sid 163]
 
Hennes far's födelsenotering Johannes finner du här
[Källa: AD-Online_födda_Östra Torsås C:1 (1712-1776) Bild 197 / sid 381]
 
 Johannes & Lena's vigsel finner du här
[Källa: AD-Online_vigda_Östra Torsås C:2 (1777-1833) Bild 7 / sid 7]
 
(Meddelandet ändrat av Janjohansson 2011-07-30 00:19)

2011-07-30, 09:41
Svar #23

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Carl Johan
Johannes och hans föräldrar finner du här
[Källa: AD-Online_hfl_Östra Torsås AI:3 (1782-1790) Bild 90 / sid 165]

2011-07-30, 10:25
Svar #24

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Carl Johan
Johannes far Nils Månsson dog 1793-11-11 du ser det här:
[Källa: AD-Online_döda_Östra Torsås C:2 (1777-1833) Bild 196 / sid 383]
 
Och hans bouppteckningen finner du här:
[Källa: AD-Online_boupp._Konga häradsrätt FII:9 (1793-1794) Bild 501 / sid 995]
Han efterlämnade b.l.a hustrun Sofia Elisabet Nilsdotter - Stocke, och de hade samman avlat 4 barn.

2011-07-30, 10:35
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Johannes Strömgren är kanske den avskedade volontär som 1802 5/9 flyttar från Karlskrona amfs till Göteborg. Familjen har kanske flyttat till Karlskrona från Ö.Torsås. Elin verkar vara det enda barnet fött där i alla fall.
 
Karlskrona amiralitetsförsamling BII:2 (1799-1821) Bild 9 / sid 11 (AID: v96128.b9.s11 Öppna, NAD:  SE/LLA/13200

2011-07-30, 18:15
Svar #26

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Hej igen Jan!
 
Såg ditt inlägg igår strax efter elva på kvällen och gick själv vidare, men du han före här... men bouppteckning är ny för mig, tack för den. Kan tillägga att Johannes bror, Gabriel Nilsson Strömgren, i hfl 1791-99 kvarstår på Östramo. Hos nabon finns en överstruken flicka Elin Johansdotter f. 1787 upptagen, som försvinner till okänd ort... Karlskrona gissningsvis eller bara flyttat inom socken.
 
Anders Berg; jag skrev ett mail till dig tidigare, har det hamnat i mail-skräpkorgen?
   
Källor:
Östra Torsås AI:4 (1791-1799) Bild 196 / sid 377
Furuby AI:3 (1788-1807) Bild 139 / sid 265
 
Mvh
Carl Johan
 
(Meddelandet ändrat av ljungquist 2011-07-30 18:35)

2011-07-30, 18:20
Svar #27

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Den inflyttningsnotis som förekommer i Ystads Sankta Maria B:2 (1814-1822), sida 3, gäller en skräddare A. Lundberg med hustru, inte lumpsamlare A. Lundberg.

2011-07-30, 20:06
Svar #28

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Mycket intressant information som framkommit. Förmodligen har Elin Strömgren kommit ned till Karlskrona med fadern. Denne uppges i faderns bouppteckning vara sjöman och utrikes.
 
Konga häradsrätt FII:9 (1793-1794) Bild 501 / sid 995 (AID: v76112.b501.s995, NAD: SE/VALA/01554); bouppteckning 1794 sid 995ff:
afskrift Ingifwen in duplo Höste tinget 1794  § 16
 
År 1794 den 14 Junij förrättades
laga Boupteckning efter aflidne Nils
Månsson på torpet östra mo under
Torsiö Rusthål som med döden aflidit
i början å Sistledne Decemb månad
och qvarlämnat des kjära Hustru
Sophia Elisabet Nilsdotter Stake, och
4 st[y]cken Saman aflade Barn nem[ligen]
Masmastaren Nils Svenson Mahlm-
berg i Åryd. Sonen Gabriel Ström
gren här i huset, Sonen Johanes Ström
gren til Siös och utrikes wistande
Sonen Jacob SalpeterSiudare i
Sormeland. en Son wed namn Måns
som blefvet död, och bot i Näshums sockn
och skanes Län, som efter sig lamnat
2ne omyndige barn Hans och
d: ELin omyndiga  nu var til städes
alenast Sonen Gabriel.
Enkjan upgaf ägen domen wed Eds pleckt
nemligen
 
Johannes Strömgrens mors fullständiga namn är Sofia Elisabeth Nilsdotter Stake (men hon kallas vanligen bara Sofia Nilsdotter). Hon kallas änka vid vigseln 6/4 1743 i Jät med Nils Månsson som anges komma ifrån Limme i Tävelsås sn (Jät C:1 s 284) Sofia Nilsdotter är dotter till kvartermästaren Nils Stake (död 1739) på Åkerö, Jät sn (G) och dennes hustru Maria. Nils Stake tituleras herr och frågan är om han kan tillhöra någon gren av den adliga ätten Stake ?  
******************************************************************************** *********************
 
Har passhandlingarna för Kristianstads län liksom Blekinge undersökts ? Om Elin Strömgren (obs! att hon även kan ha kallats Elin Wigren!) rest runt i Skåne borde hon ha begärt ut pass vid landskanslierna. Detta gäller för övrigt även lumpsamlaren Anders (~Andreas) Lundberg.

2011-07-30, 20:27
Svar #29

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Jag har gått igenom passhandlingarna för Hallands läns landskansli AIa:40-77, 1802-1820 samt Hallands läns landskansli AIa:40-77, 1821-1839 men inte Skåne och Blekinge... Men adelsätten Stalke låter ytterst intressant.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna