ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 september, 2007  (läst 3750 gånger)

2005-06-13, 03:29
läst 3750 gånger

Utloggad Jon Torp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2016-02-01, 22:20
    • Visa profil
Jeg skulle så gjerne visst om disse tre er søsken av Carl Gustav Pettersson som nevnes øverst i denne debatten. Kan noen gjøre et oppslag?
Hadde vært supert!
 
 
Johan Oscar Lindquist 
Født: 6 Dec 1816 
Dåp: 7 Dec 1816 
Stockholm, Katarina, Stockholm, Sweden
Mor: Ulrica LINDQVIST
Far: ?
Källa:  FHL Film 77777 Dates: 1731 - 1855
(Dette i følge mormonerdatabasen)
 
 
Brita Gustava Pettersdotter
Født:3 Mar 1822 
Dåp:5 Mar 1822
Koping,Landsforsamling, Vastmanland, Sweden 
Far:  Petter PETTERSSON
Mor:  Ulrica LINDQVIST
Källa:  FHL Film 74828 Dates: 1713 - 1830
(Dette i følge mormonerdatabasen)
 
Carolina Pettersdotter
Født: 24 Feb 1823 
Dåp: 5 Feb 1823
Koping,Landsforsamling, Vastmanland, Sweden 
Far:  Petter PETTERSSON
Mor:  Ulrica LINDQUIST
Källa:  FHL Film 74828 Dates: 1713 - 1830
(Dette i følge mormonerdatabasen)

2005-06-13, 07:15
Svar #1

Kenneth Olsson

Hej, vet någon något om karl gustav Johansson Lindqvist BillsåsKalle ?
Enligt en husförhörslängd i Myssjö i Jämtland
 skall han vara född 1858.03.17 i Arnäs men finns inte i födelseboken där, han kom till Mysjö och Billsås 1897.
Byn Billsås var en by med väldigt mycket resandefamiljer  i slutet av 1800 till början av 1900-talet, som där bodde och BillsåsKalle ägde själv marken.

2005-07-04, 19:51
Svar #2

Kai Samuel Larsen

Heı og takk for sist Kenneth. Det var hyggelig å treffe deg!
 
Billsås-Kalle skal vell være sønn av Johan Kristoffer Lindqvist og Kristine Nilsdotter Korsene. Billsås-Kalle skal være bror til Josefine Fredrikke Sofie Lundqvist/Lindqvist. Veit noen om foreldre av Johan og Kristine? 
 
God sommer til dere alle. Imorgen går turen over grensen og inn i Sverige.

2006-08-17, 12:57
Svar #3

Utloggad Guy Grahn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2009-06-14, 15:23
    • Visa profil
Söker anorna till lumpsamlaren Petter Lindqvist.
Vet ej om han var av resandefolket, men sänder in här, vad jag om familjen. Han var min FM FF FF.  
 
Vänligen: Guy Grahn.  
 
Lumpsamlare och beväringssoldat Peter Lindqvist , född 1778-07-05, (1770) ,Växjö  
Pappersbruksgesäll.  
Familjen finns i HFL år 1801-1810, på Bolltorps pappersbruk, Skönberga,Östergötland, men i nästa HFL, är familjen bortflyttade.  
Familjen finns ej heller i flyttländen år 1806-1810, för Skönberga, Östergötland.  
Inflyttad 1796, från Carlstorp, Calmar län.  
I HFL S:t Lars, Östergötland. A:I. Sid 130. Petter Lindqvist ,inflyttad 1796 från Karlstorp, del av Aspedals härad ,Kalmar län.  
De övriga gesällerna, kom ifrån Rumskulla.  
Peter Lindqvist dog 1820-03-29, Närke.  
Flyttade från Nyköping år 1815, till Närke.  
 
HFL Skönberga:  
AI:6 1801-1812 s. 119 GDI. 375.7.78400.  
Vigsel St: Lars, mellan pappersmakare Peter Lindqvist och Lisa Catharina Larsdotter, piga i Tannfors (Tannefors.)  
De vigdes 1798-05-27, S:t Lars, Östergötland.  
Familjen finns i S:t Lars församling, Linköping, AI:1. 1801-1802. S 75. GDI 363.1.106100.  
Tredje raden i födelseorten: Gamleby?  
Andra raden varifrån inflyttad: Calmar län? -Lidtorp?  
Han kan ev. komma från Konga Härad, Linneryd socken, Småland.  
 
Hustru:  
 
Lisa Catharina (Cajsa) Larsdotter, född 1779-02-24, Härberg (Herrberga). E-län, Östergötland. ( en annan uppgift i HFL, säger att hon är född 1781-02-28)  
Herrberga ligger mellan Mantorp och Skänninge.  
 
Deras barn:  
 
Lars Peter Lindqvist, född 1799-08-05, St. Lars i Linköping.  
Hittar inte sonen Lars Peter i FB. D 1804-08-05, Skönberga.  
Eduard Lindqvist, född 1806-07-12, Skönberga, Östergötland. Min linje.  
Faddrar: Löjtnant Lejonankar, bokhållare Kharstern. Pappersmästare Petter Lundgren, Hedda N. Nordenstolpe.  
Vigd 1831-10-20, med Margareta Persdotter, född 1798-03-31, Lilla strandstugan, S:t Nicolai, Nyköping.  
Carolina Lindqvist, född 1808-12-10, enligt HFL.  
Till Nyköping år 1823.  
Dorotea Lindqvist, född 1812-05-02, enligt HFL.  
Till Nyköping år 1825. Vigd Erik Gustaf Eriksson, född 1833-07-11, Häradsrorp. Yrke: Sjöman, sedan så var han hemmansbrukare.  
Till Skarpan, Kvarsebo socken år 1857.  
Vigd 1856-11-10, Kvarsebo socken, enligt HFL 1856-1857, Häradstorp.  
Lars Peter Lindqvist, född 1814-09-19, Perioden, Helgona sn. Till Nyköping år 1827.  
Johan Fredrik Lindqvist, född 1817-02-08, Närke. D 1840-06-24, St. Skara. Han står som dräng.

2006-10-18, 19:47
Svar #4

Cecilia Hägerhäll

Hej alle man,
 
Ett inspel angående den Niklas Nilsson Lindqvist som bl.a omnäms av Anders Berg här ovan den 15 okt 2004.
 
Jag hittades följande notis i Vankiva fb 1799
“Den 5 december läto nattmanen Anders Gustafsson och hans hustru Else Pehrsdotter döpa ett gossebarn som föddes i Spartorpet den 4 d  kallad Johannes. Gamla nattmanskan Catarina Christophersdotter hölt det wid dopet. Manfolksfaddrar woro själfwe nattmannen för Västra Göinge härad Nicklas Nilsson och lärlingen wid det nedriga ämbetet Johannes Lampa. Quinsfadder nattmansdottren Gr?ta Nilsdotter, alla af Wästra Göinge Härad.”
 
Catarina Christoffersdotter är änka efter förre häradsnattmannen i Västra Göinge härad, Nils Olsson, som avled i Stoby 1791-04-10 begravdes nattman Nils Olsson Dödsorsak bröstwärck, Ålder 50 år (DDSS) Greta Nilsdotter är född i Nävlinge och är  Nils och Catarinas dotter (1777-04-01 föddes Greta, Fadern häradsnattman Nils Olsson , Modern Catharina Christophersdotter (DDSS)
 
Greta Nilsdotter förekommer två gånger som dopfadder till Niklas Nilsson Lindqvists barn (se Anders Bergs tidigare inlägg) och tillsammans  med honom (tex i Stoby 1796-05-26 då  nattman Anders Gustavsson låter döpa sin son Christoffer “hölls wid dopet af Hustrun Gretha Nilsdotter här ifrån häradet; wittnen woro samma hustru och Niclas Nilsson nattman ibid.”(DDSS). Catarina Christoffersdotter förekommer också någon mer gång tillsammans med Niklas Nilsson (ie i Norra Sandby 1800-01-03 då nattman Joh. Engvalls dotter Maria döps “Susc. Elisabeth Persdotter, Test. Niclas Nilsson och Catarina Christophersdotter, DDSS)
 
Så sammantaget undrar jag vad ni tror om hypotesen att Niklas Nilsson Lindqvist är bror till Greta Nilsdotter och son till Nils Olsson och Catarina Christoffersdotter.
 
Jag undrar också om någon känner till om Catarina Christoffersdotter är syster till nattmannen Nils Christoffersson (som Anders nämner i sitt inlägg ovan den 14 sept 2002).
 
Hälsningar,
 
                 Cecilia

2006-10-19, 20:02
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej!
 
Det låter som en fullt plausibel hypotes. Såväl Nils Olsson som Niklas Nilsson Lindqvist var häradsnattmän i Västra Göinge, relationer finns helt klart genom faddrar och namnbilden är inte heller fel. Niklas döper barn till såväl Catharina som Christoffer. Det som saknas är bevis!
 
Nils Olsson och Catharina Christoffersdotter vigdes i Önnestad 1777 2/7, då de redan (enligt vigselnotisen) levt ihop i 14 år och haft 7 barn!
 
Junius 2 Dom 2 p Tr. lystes för nattmannen i W.Göinge hä-
rad Nils Olsson och hans fästeqwinna Catharina
Christophersd. han f. i Bläntarp, hon i Carlshamn, som hade
lefwat ihop i 14 år, aflat med hwarandra 7 barn,
men eij tilförne warit wigde, men nu wigdes i Öne-
stads Kyrka d. 2 Julii, efter Tingzrättens utslag.
 
Ett av dessa barn är således Greta, född tidigare samma år. Ett annat är Olof, ett fattigt barn som föddes i Vessige (Halland) 1766 10/8. Fadern Nils Olsson är nattman.
 
De övriga barnen känner jag inte till, så plats finns helt klart för Niklas Lindqvist, och hans troliga bror nattmansdrängen Per Lindqvist (fadder 1813 till Niklas' barn; obs ej identisk med Niklas' son Peter Lindqvist, som också förekommer vid samma dop som drängen Peter Niklasson).
 
Efter vigseln 1777 känner jag också till en dotter Kerstina, död 3 år gammal i Stoby 1785 begr 13/2.
 
Ett litet frågetecken måste kastas in, nämligen om det inte är fler än en Greta Nilsdotter som omnämns. Lite lurigt tycker jag det är att hon kallas hustru som fadder 1796 (19 år gammal), men nattmansdotter 1799 och sedan som regel nattmanspiga. Vem var hon gift med 1796?

2006-10-21, 15:38
Svar #6

Cecilia Hägerhäll

Hej igen,
 
Anders - tack för ditt snabba svar - jag tror du har helt rätt i att det verkar vara en annan Greta Nilsdotter som benämns ”hustru” 1796. Häradsnattman Nils Olssons dotter Greta är helt klart ogift så sent som 1815 (se nedan). Och i den notisen råder det ju inget tvivel om vilken Greta det handlar om.
 
Vankiva fb 1815:
Januari, d 7 föddes och d 9 ejud. döptes kringvandrande nattmanspigan Greta Nilsdotters oäkta barn Petronella hos ålderman Petter Svensson i Mala. Susc. Corpr. enkan Sara Wennergren, ingenstädes mantalsskriven men år 1811 och 1812 försedlad från Landskrona af BataljonsPred. J. W. Kallenberg, med bevis om god frägd. Test: Kr. Fj. M. Bengt Gunnesson och Dräng. Christen Persson i Wankifva. Modern 35 år, är är född i Näflinge, och hennes fader, död för 20 år sedan, har varit Häradsnattman, boende i Winslöfs Sn. Barnets fader avsked. soldaten Petter Frejd.
 
Det slutgiltiga beviset på att Greta Nilsdotter och Niklas Nilsson Linqvist är syskon saknas fortfarande, men här kommer ett litet indicium till, med anknytning till föregående notis.
 
Födda i Vankiva församling: 1849-03-17 föddes Niclas, modern: kringvandrande nattmanspiga Petronella Pettersdotter, 34 år. (DDSS)

2006-10-22, 11:34
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ett annat indicium som binder samman Greta Nilsdotter och Niklas Lindqvist är änkan Sara Wennergren, som bär Gretas barn 1815 i Vankiva. Hon är mor till Anna Catharina Blom (född under resan 1796 24/6 i Genarp), samma Anna Catharina Blom som några månader senare i närbelägna Ignaberga 1815 9/5 föder Peter Niklasson Lindqvists son Nils Peter. Det verkar som att Sara Wennergren och dottern Anna Catharina Blom reser tillsammans.
 
Sara Wennergren var 1796 trolovad med soldaten vid Danckvardts regemente Peter Lundberg, men gifte sig 1802 30/5 i Landskrona gfs med Samuel Gustav Blom. Därmed får vi förklaringen till Anna Catharinas efternamn.

2006-10-31, 19:48
Svar #8

Cecilia Hägerhäll

Jag hittade ett barn till Niklas Nilsson Lindqvist som inte nämts här tidigare, och dessutom dök Greta Nilsdotter upp som gudmor igen -  
 
1795, Maj d 6 döptes häradsnattmannen Niklas Nilssons och h Elisabeth Persdotters dotter Maja, född d 4 Maj i Lumarp. Bars till dopet av qvinfolket Greta Nilsdotter. faddrar Nils Bengtsson och dr Nils Svensson, pigan Pernilla Jönsdotter i Lumarp. h 20 år gl. (fb Vinslöv)
 
1795, Juni d 3, en onsdag begrovs häradsnattmannen Niklas Nilssons dotter Maria som de 1 Juni dog i Wanneberga af okänd sjukdom, 1 månad gammal (db Vinslöv)
 
Sedan fann jag även en notis om vigsel för Niklas Nilsson och Elisabeth Persdotter i Vankiva i DDSS -  
Vigda i Vankiva församling
1795-06-22 vigsel
Brudgum nattman Niklas Nilsson Wästre Göinge Härad
Brud piga Elisabet Pehrsdotter (DDSS)
 
Ska man vara petig så är Elisabeth faktiskt inte hustru den 6 maj - är det ett exempel på en hygglig präst, eller vad ska man tro?
 
Hälsningar,
 
             Cecilia

2006-11-05, 19:22
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Redan 1794 28/3 i Vanneberga, Vinslöv, får nattmannen Niklas Nilsson och hans hustru Elisabet Persdotter ett barn, nämligen Christoffer. Han bärs av sin troliga farmor, nattmansänkan Cathrina Christophersdotter.

2006-11-15, 11:00
Svar #10

Cecilia Hägerhäll

Västra Göinge häradsrätt, ST 1777, den 27 maj, mål nr 64
Nils Olsson och Catharina berättar att de kom samman i Lund för 14 år sedan och erkänner inför rätten att de
“sedan then tiden warit tillsamman och under äcktenskapslöfte sammanavlat 7 st barn, hvarav allenast dhe 2ne lefane men dhe öfrige war döde och på särskilta stellen begrafne”
 
Eftersom Greta Nilsdotter är född i Nävlinge 1777-04-01 och överlever - inte bara sommaren utan till vuxen ålder - verkar det inte finnas rum för både Per och Niklas i familjen, såvida inte Per är född senare än 1777 förstås....  
 
Är något mera känt om nattmansdrängen Per Lindqvist, förutom att han är fadder i Brönnestad 1813?

2006-12-03, 19:40
Svar #11

Cecilia Hägerhäll

Hej igen resandeforskare,
 
En märklig sak angående Niklas Nilsson Lindqvists två första hustrur  
 
1a hustrun Elisabeth Persdotter, gift 1795-06-22 i Vankiva (DDSS)
Barn:
Christoffer, född 1794 28/3 i Vanneberga, Vinslöv. (Anders Berg här ovan).
Maja, född 1795 6/5 i Lumarp, Vinslöv. (fb Vinslöv), död 1795 3/6 i Wanneberga, Vinslöv (db)
Peter född 1796-04-18 i Tormestorp, Brönnestad (Fb Anders Berg).  
Kerstin. född 1798-11-22 i N.Sandby sn (Fb   Gunilla Östlin). Död 1866-03-05 i Vislanda sn (Niclas Rosenbalck).  
 
Döda i Vankiva församling (DDSS)
1804-04-27 dog nattmanshustru Elisabeth Pehrsdotter, Dödsorsak: okand sjukdom, Ålder 33 år
 
 
2a hustrun Christina Olsdotter, gift okänt när och var.
 
Barn:
Christoffer f 1806-05-06 i Harabygge-Torp, Hörja (DDSS), Död 1808-03-28 i Mjölkalånga, Finja (db Anders Berg)
 
Födda i Strövelstorp 1803 (GID 1368.5.68900)
d 25 Juli döptes kringvandrande nattmannen Anders Gustafssons och des Hustru Else Pehrsdotters dotter vid namn Domina i Norra Waralöf och Rabbegården som föddes den 23 ejusadem och hölls vid dopet av kringvandrande nattmannen Niclas Nilssons hustru Christina Olasdotter och därjemte var förutnämnde Niclas Nilsson vittne.
 
Hur kan Christina benämnas ”hustru” i Strövelstorp 9 månader innan Elisabeth avlider i Vankiva???  
 
Det kan väl aldrig vara så att det finns två stycken nattmän som heter Niklas Nilsson? Och att det är därför den ene av dem börjar kalla sig Lindqvist....

2006-12-03, 20:11
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Cecilia!
 
Det finns ett par andra förklaringar som nog bör beaktas innan vi behöver ta till två nattmän Niklas Nilsson.
 
Jag har inte ännu kollat Elisabet Persdotters dödnotis, men om DDSS-uppgiften stämmer så nämns tydligen inte vem hon är hustru till. Kanske det finns två nattmanshustrur Elisabet Persdotter?
 
Det andra alternativet är att Niklas Nilsson och Elisabet separerat och att han gängat sig med Christina Olsdotter utan att de var gifta. Det finns många exempel på att resande i födelseböcker antas vara gifta men inte är det. Nils Olsson och Catharina Christoffersdotter som vi tidigare talat om är ett exempel.
 
Vi får se om det dyker upp någon vigselnotis för Niklas och Christina, då kanske saker och ting klarnar.

2006-12-03, 23:50
Svar #13

Cecilia Hägerhäll

Hej Anders!
 
Elisabeths dödsnotis stämmer - det står under 1804  d 27 april dog av okänd sjukdom samt d 30 ejusd begrofs nattmanshustrun Elisabeth Pehrsdotter, 33.
 
Det kan naturligtvis vara två nattmanshustrur Elisabeth Persdotter, men det känns lite långsökt att den ena vigs i Vankiva och den andre dör där.....  
 
Dessutom noterar jag att nattmannen Anders Gustavsson och Else Pehrsdotter också vigs i Vankiva (1797-07-18), och att fadderrelationerna mellan de båda paren är frekventa. Jag tänkte att Elisabeth och Else eventuellt kunde vara systrar, men isåfall känns ditt andra alternativ på något vis mindre troligt, trots den alternativa livsstilen :-)  
 
Å andra sidan är det ju lika knepigt att båda de hypotetiska nattmännen Niklas Nilsson isåfall vid olika tillfällen skulle vara faddrar till Anders Gustavssons barn - suck.
 
Kanske det finns något annat, bättre förslag på hur Niklas Nilsson förhåller sig till Anders Gustavsson?

2007-01-16, 19:46
Svar #14

Cecilia Hägerhäll

Två Greta Nilsdotter :-)
 
Det finns en nattmanshustru som heter Greta Nilsdotter (och som skulle kunna vara den person som är gudmor till nattman Anders Gustavssons son Christoffer i Stoby 1796 som vi diskuterade ovan)
 
Födda i Vinslövs församling (DDSS)
1805-04-04 föddes Carl
Äktenskaplig börd: inom äktenskapet  
Fadern: nattman Johan Jönsson
Modern: Greta Nilsdotter
Dopvittnen: Äncka Carna Bencts doter N-o 2 Lumarp döpte barnet. Torckel Troedssons H. ibm var vitne.
Övrigt: fick nöddop

2007-05-07, 23:49
Svar #15

Laila Lindqvist

Hejsan,bo lindwall
 
jag skrev till dig för ett bra tag sedan o frågade om lindqvistarna från småland. tyvärr har jag inte fått något svar från dig så jag undrar om det har blivit något tok? jag har andreas lindqvist med fästeqvinna gustafa petersdotter(persdotter) och kristian fredrik  lindqvist gift med stina kajsa andersdotter, ibland samulesdotter. jag undrar om du vet någon om dessa kvinnor? kan inte hitta kvinnorna överhuvud taget.bara det som står i samband med männen. men inte ålder, föräldrar osv. jag har sökt o sökt i ett antal år men hittar ändå inget om dem. vet du något om dem så skulle jag bli så tacksam.

2007-05-08, 12:25
Svar #16

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Laila. Det är inte mycket jag har om dessa kvinnor men alltid något:
 
Gustava Petersdotter är enligt åldersuppgift född 1826 och avlider 1880 30/6 i Kånna sn. Tyvärr har jag inga fler uppgifter om henne.
 
Stina Kajsa Andersdotter kallas också ibland Brandt och uppges vara född 1826 14/9 i Dörarp (ej i fb där), gift med Kristian Fredrik 1871 28/10 i Göteryd sn och avlider 1899 7/8 i Kånna sn. Vid vigseln var hennes giftoman brodern, kringvandrande valackaren Anders Peter Andersson. Denne uppges i fångrullor, där han oftast kallas Anders Peter Brandt, vara född 1830 i Ryssby sn. En syster till Stina Kajsa och Anders Peter, Sara Kristina Brandt, var född 1821 22/12 i Rydaholm sn och enligt födelseboken dotter till vandrande mannen Samuel Brandt och hustru Anna Brita. Enligt uppgift av sonen vid förhör skall fadern ha avlidit i Angelstad 1830 och han finns i dödboken där 1830 7/3 som avskedade soldaten och lumpsamlaren för Gustafsfors pappersbruk Samuel Brandt, 51 år och 1 månad gammal. Modern Anna Brita Samuelsdotter har jag hittat i en del förhörsprotokoll, kan inte leta fram vilka just nu, och hon uppger sig då vara född 1790 i Piteå. Ja, det var nog allt jag har om Stina Kajsas familj.

2007-05-08, 13:37
Svar #17

Laila Lindqvist

Hej Bo,
 
Tack så mycket för uppgifterna! Det verkar som om jag kanske får ge upp Gustafa och ev även Stina Kajsa. Det som ändå är lite intressant är varför Stina Kajsa står som Andersdotter Brandt och ibland som Samulesdotter. Kanske hennes far var Samuel Brandt ändå? Även om man kan tycka att hennes far borde ha hetat Anders Eller liknande.
 
VÄnligen laila

2007-05-10, 23:49
Svar #18

Laila Lindqvist

Hej igen Bo,
 
jag kollade ANNO 1880 och där står Stina Kajsa Andersdotter som född i Djurröd Kristianstads län?
Jag kan tyvärr inte kolla det men sen i ANNO 1890 står hon som född i Dörarp, kronobergs län.
 
Jag blir snurrig!
 
vänligen laila

2007-07-28, 15:34
Svar #19

Cecilia Hägerhäll

Hej allihopa,
 
Greta Nilsdotter ÄR Niclas Nilsson Lindqvists syster!
 
Födda i Gumlösa 1797; Maj
Truen Andersdotter  
d 6e döptes Else Pärsdotters oägta dotter Nne Truen född d 5te. Susc nattemannen Niclas Nilssons hustru Elisabeth. Testes nämnde Niclas Nilsson och dess syster Greta Nilsdotter. Barnets fader sades vara nattmannen Anders Gustafsson.
 
Sommarhälsningar,
 
               Cecilia

2007-08-06, 23:32
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Cecilia,
 
Ett par uppgifter om de här personerna har jag idag hittat i Önnestad.
 
Nattmannen Nils Olssons och Catharina Christoffersdotters son Christoffer dör 1780 20/10 i Önnestad 12 dagar gammal. Han har av våda blivit kvävd av sin mor. I dödnotisen står mycket klart att Christoffer är född  i Tullstorp i Vankiva, och döpt där 1780 9/10, men det dopet har aldrig skrivits in i Vankiva dopbok.
 
Den andra uppgiften gäller Niklas Nilsson Lindqvists och Elisabet Persdotters son Christoffer. Han dör 1794 24/7 i Skoglösa, Önnestad.

2007-09-05, 17:08
Svar #21

Diana Singstrand (Diana)

Hej!
Finns det någon som kan tippsa mig om hur man går tillväga med att finna någon utan födelseår och ort.
Jag har en Josefina Helena Lindqvist och hon ska ha varit gift med Leander Lundberg född 27/2 1836 i Torup.  
Mvh
Diana.

2007-09-05, 18:07
Svar #22

Bo Nordenfors (Nob)

Nu är det så att han var född 1863 och inte 1836.
Hustrun hans är född i Södra Ljunga, Kronobergs län år 1863. Allt enligt Folkräkning 1890. Familjen, inluderande tre barn, finns då i Kobbol, Torup, Hallands län.
 
Mvh
 
Bo

2007-09-05, 21:12
Svar #23

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Kånna AI:3 (hfl 1866-1870) s 1, Berghem Andersgård nämns i en backstuga:
Gifte Peter Lindqvist Härads vallackare född 1797 18/4 i Brönestad - död 1867 12/11
[han är ej införd i Kånna dödbok 1867!]
 
I samma hfl (Kånna AI:3 s 22) under Berghem västregårds backstuga nämns:
Enk. Anna Lovisa Lindqvist född [år står ej angivet] i Halland - Enka efter Häradsvallackaren Lindqvist - Har vistats här i flera år, men först i dag inskriven [18]68 26/10
Af Allbo Härads Rätt ***? fälld, ***? Sept 1868 första gången
stöld 3 månaders straffarbete och 6 års förlust af medborgerligt
förtroende från den (15?) Juli 1868 (**? Häradsting, ****?)
Ankom skrifvelsen d 13/12 1868
Till föllje af Albo Härads Rätts
utslag d 20 Juni 1868, dömd för
1sta resan stöld at hållas Till tre
månaders straffarbete, befriad d 29 Sept: 1868
Födelseåret ej utsatt Roten motstrida hennes inflyttning

2007-09-05, 21:46
Svar #24

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Finns det något släktskap mellan Lundberg och Lindqvist (nämnda ovan) ?  
Till Berghem västergårds backstuga/torp Anderstorp, Kånna sn där änkan Anna Lovisa Lindqvist (~ Ahlqvist) bodde kommer på 1870-talet änkan Emelie Wilhelmina Lundberg (f 1843 20/10 i Torup) med sina barn efter att hennes make Salomon Carlsson (f 1839 6/9 i Annerstad enl. hfl - död 1876 23/12) blivit ihjälslagen. Dessa båda resandesläkter verkar alltså haft nära kontakter vilket kan tyda på släktskap.

2007-09-05, 22:08
Svar #25

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Jämför även att vid dopet av Anna Lovisa Ahlqvist (~Lindgren) i Halmstad 1801 2/9 så nämns bland faddrarna bl a Andreas Lundberg - är det den senare lumpsamlaren o därefter artilleristen på Varberg o Karlsborg (Anders Persson) ?

2007-09-06, 07:48
Svar #26

Diana Singstrand (Diana)

Hej!
Tack så mycket för hjälpen Bo!
Det blev galet med födelseåret där, det var tur att du var vaken. Ska försöka att kolla upp familjen i Kobbol, så att jag får födelseåren på barnen. När det gäller släktskapet mellan Lundberg och Lindqvist kan jag rycka in och säga att jag har sex ingifta Lindqvist i mina Lundbergs anor, och jag har mycket kvar så det dyker säkert upp fler.
Mvh
Diana

2007-09-06, 15:18
Svar #27

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Uppgiften om att Andreas Lundberg närvarade vid dopet av Anna Lovisa 1801 i Halmstad (Halland) är felaktig. Min uppgift kom ifrån Anders Bergs inlägg ovan den 15 okt 2004 som i sin tur refererar till Gunilla Östlin, som måste ha blandat ihop två dopnotiser (men vilka? - ovan står: Sedan har Gunilla Östlin rapporterat att hon funnit Anna Lovisas födelsenotis 1801 2/9 i Halmstad, med faddrar drängen Mårten Pehrsson, Pål Lindgren, dragon Sven Nilsson, Andreas lundberg, bars till dopet av Sven Nilssons hustru.).
 
Så här ser Anna Lovisas dopnotis ut:
Halmstad C:5, s 371:

2007-09-07, 09:59
Svar #28

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Niklas Nilsson Lindkvist nämns av Anders Berg ovan (inlägg 14 sept. 2002, refererande ha fått uppgiften ifrån Gunilla Östlin) ha avlidit i Hamneda (G) 1830. Han finns dock inte med i Hamneda dödlängd detta år.  Vad är känt om hans leverne?
 
Till nattmannen Nils Österbergs familj i torpet Osbylida undre Hå lillegård, Hamneda sn kommer 1819 Kristian Nilsson Westberg  (f 1792) med attest från Skåne. Han flyttar (tillsammans med nattmannen Österbergs familj) år 1822 med attest till Ljungby. På omständigheter står om Westberg: ”afstraffad för stöld”. Han är identisk med nattmannen Christian Nilsson (f 1792 25/1 i Verum sn)  som är son till nattmannen o sotaren Nils Christoffersson och Karna Jonsdotter. CN har barn ihop med Niklas Nilsson Lindkvists dotter Kerstin Niklasdotter (1798-1866) som senare i livet bor hos valackaren Adolf Fredrik Skog i Björkemon backstuga, Vislanda sn (troligen släktingar? - AF Skog var son eller sonson till häradsvalackaren Peter Skog och Juliana Johansdotter (se under resande: Skog), i sin tur dotter av valackaren Johan Fredrik Ekerot ohh Sara Christina Nilsdotter. Juliana heter ju också även Niklas Nilsson Lindkvists tredje hustru som var dotter till nattmannen Nils Christoffersson - och syster till Christian Nilsson Westberg, som i sin tur alltså hade ihop det med sin systers styvdotter!).
 
Nils Österberg kan väl inte vara identisk med nattmannen i Skåne Nils Christoffersson - de bör vara nära släkt men hur?

2007-09-07, 11:41
Svar #29

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Nattmannen kallas Nils Österberg i husförhörslängden för Hamneda, men i födelseboken för sonen Carl Gustaf 1816 15/10 kallas denne för Christopher Nilsson Österberg. Vad hette egentligen denne nattman? Om han heter Christopher är det troligt att han kan vara en son till nattmannen Nils Christophersson som var far till Christian Nilsson Westberg (f 1792) - som då kom till sin bror 1819. Carl Gustaf Nilssons mor heter iaf Märta (Marta) Simonsdotter och hon kallas nattmansänka ifrån Hå då hon avlider av bröstfeber 1828 4/4, begravd 13/4 1828 i Hamneda (Hamneda C:5). Ingen ålder anges för henne men i födelsenotisen för sonen 1816 anges hon vara 35 år (även 40 år anges i födelsekladdlängden(födelselängd finns i två exemplar)), vilket ger hennes födelsetid till omkring 1780.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna