ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-06  (läst 3120 gånger)

2002-10-25, 20:25
läst 3120 gånger

Mikael Andersson

Den Kr?ger jag hade i släkten hette Carl Kr?ger och det jag vet om han är vem han var gift med, namnet på ett av hans barn, och på ett ungefär när han levde...
(början till sent 1800-tal)

2002-12-02, 19:01
Svar #1

Mikael Andersson

Nedanstående fråga hitflyttad från Skåne: Socknar: Kristianstad.. /Anbytarvärden
 
 
Jag söker info om en viss Karl Kr?ger, jag vet inte då han föddes, vart han föddes, eller nått. Men Kr?ger är ju inte så fruktansvärt vanligt, och jag vet på ett ungefär då han levde.
 
Han skall ha vart gift med Anna Katarina Akselsdotter, som han antagligen träffade då han var förlagd i Malmö (då det står att hon var i malmö garnison).
 
 
Det barnet jag vet de hadde föddes:
1856 den 3 Mars och hette Joseph Karlsson .
Eller kanske Josef. Kanske till och med Josef Kr?ger, för enligt rykten böt han namn efter kr?ger krashen, men det är nog felaktigt tror jag. Och enligt Folkräkningen är det bara en skröna.

2002-12-02, 19:05
Svar #2

Mikael Andersson

Så det finns ingen Karl Kr?ger. ?
Tidigt 1800-tal skulle jag gissa.

2002-12-02, 21:20
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Säkert har det funnits många Karl Kr?ger..
Jag tror du svar lättare om du ställer en konkret fråga om vad du söker - och då naturligtvis redovisar de uppgifter du antyder att du redan har..
Ditt första inlägg från oktober här ser dessutom ut som ett svar på frågan innan och ingenting annat - och då får man ju inga svar själv..  
 
-Såg först nu att du är den som ställt frågan under denna rubrik från början; men det ser man inte så lätt när man bara ser de senaste inläggen..
 
 
Så här ser Kr?gerförekomsten ut i landet år 1890, även två 'Kruger' fanns..
 
(Födelseår, län, namn)
1822 Göteborgs Aug. Joachim Heinr. Kr?ger  
1860 Malmöhus Carl August Kr?ger  
1857 Göteborg och Bohus Carl August Kr?ger  
1847 Göteborgs Carl Georg Kr?ger  
1887 Malmöhus Carl Johan Kr?ger  
1864 Stockholms stad Carl Patrik Gustaf Kr?ger  
1865 Göteborg o Bohus Clarita Constanse Kr?ger  
1862 Stockholms stad Emilia Augusta Kr?ger  
1853 Älvsborg Emmy Joaninha Kr?ger  
1864 Malmöhus Ernst Friederich Kr?ger  
1859 Göteborgs Ernst Otto Kr?ger  
1889 Malmöhus Frans Georg Kr?ger  
1854 Stockholm Fritiof Alexander Kr?ger  
1852 Göteborg och Bohuslän Gustaf Adolf Kr?ger  
1839 Malmöhus Hedda Fredrika El. Kr?ger  
1851 Malmöhus Helena Christ. Kr?ger  
1864 Kalmar Hilma Viktoria Kr?ger  
1873 Uppsala Hulda Eleonora Kr?ger  
1852 Malmöhus Hulda Mathilda Kr?ger  
1868 Halland Johan Martin Kr?ger  
1861 Malmöhus Johanna Christina Elisabeth Kr?ger  
1864 Göteborg och Bohus län Josef Gustaf Kr?ger  
1828 Malmöhus Karl Gust. Ad. Kr?ger  
1832 Stockholms stad Maria Gustafva Charlotta Kr?ger  
1839 Skaraborg Matilda Kr?ger  
1857 Malmöhus Olfrida Maria Kr?ger  
1858 Kronoberg Vilhelm Adolf Kr?ger
 
1840 Östergötland Emil Robert Karl Kruger  
1856 Norrbottens Johan Erik Kruger
 
(Här kan man ju för övrigt enkelt gå in på varje enskild 'Kr?ger' som verkar intressant och se om det finns någon son Carl/Karl - om det är så att dessa är 'för gamla'..)

2002-12-03, 00:29
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Det blev rörigt det här..  (Blir lätt så när samma person kommer under en mängd rubriker)
 
Jag såg nu att du omnämner denne man även under Dalsland: Socknar: Åmål idag.. -Där framgår ju att denne Josef Karlsson är född 1856 (3/3 - din uppgift) i Fagerhult - Kristianstads län; dvs det som numera heter Skånes-Fagerhult.. Då förstår jag varför du var nere i Skåne, men rätt socken för att söka hans födelseuppgift och ursprung är alltså Skånes-Fagerhult - inte Kristianstad..
-Nu verkar ju inte detta med namnet Kr?ger så starkt belagt som det ser ut, så om du istället vill fråga under Skånes-Fagerhult för att få veta mer, gör då så att du 'tar med dig' den information du har om dessa personer (som i inlägget som nu blev flyttat hit ovan) och utgå ifrån det du vet - dvs be att få födelseuppgiften från 1856-03-03 kontrollerad där till att börja med..

2002-12-03, 10:59
Svar #5

Mikael Andersson

Jo, men jag har ju data uppgifterna om Josef karlsson, det har jag fått säkert förut ur Fritz Rosendahls register över tattarna Dahl, då Karl Kr?ger var gift med en Dahl. Men han vet bara namnet på föräldrarna till Josef Kr?ger inget mer.
 
Men jag skall skicka över det dit.
MVH
Micke

2002-12-03, 18:26
Svar #6

Mikael Andersson

Efter vad jag nu fått reda på så måste den Kr?ger jag söker vara:
1828 Malmöhus Karl Gust. Ad. Kr?ger  
MVH
Micke

2002-12-03, 19:23
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Mikael! Det ser ut som att du har sökt i Folkräkningen 1890 och fått den där träffen... Am I right?  
 
Så här ser hela posten ut:
 
ANNO 1890 - Malmöhus län
 
Wälinge församling
 
Karl Gust. Ad. Kr?ger f. 1828 Wolfeerbältet Tyskl.  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Wälinge
Hemort: Höghults Gård
Kontrakt: Luggude
Län: Malmöhus
 
Födelseår: 1828
Födelseort:  
Födelseförs: Wolfeerbältet Tyskl.
 
Yrke: Arrendator
Titel:  
 
Civilstånd: Gift (G)
Kön: Man
Familjest:  
Famstkod: Far/man (F)
 
Hushåll nr: 431
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
Trosbekännelse:  
Anmärkning:  
Lyte:  
Nationalitet:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000218  Kort nr: 11
Sida: 34  Rad: 50
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Karl Gust. Ad. Kr?ger f. 1828, Arrendator
Caroline Marie Sörensen f. 1841
Pauline Alb. Dorothea f. 1851
Agnes Karoline f. 1868
Helene Dorothea f. 1870
Julie Thora f. 1878
Fam nr: 2
Johanna Apelqvist f. 1867, Piga
Fam nr: 3
Krist. Jönsdotter Nygren f. 1855, Mejerska
Fam nr: 4
Elina Svensson f. 1871, Mejerielev
 

 
Inte för att vara negativ, men jag är tveksam om det här är rätt person. Det är väl inte helt omöjligt, men du behöver bättre bevis.

2002-12-03, 19:40
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kan tillägga att hustrun Caroline Marie Sörensen är född i Köpenhamn, äldsta dottern Pauline i Bahia, Brasilien(!) och de tre övriga döttrarna i Ekeby (Skåne).

2002-12-03, 20:19
Svar #9

Peter Karlsson (Peterk)

Inte kan du väl på några minuter ha fått den information du behöver från husförhörslängden för Skånes-Fagerhult kring 1856..  
 
-Kom ihåg att inte barka iväg till en annan diskussion direkt när du fått en liten uppgift - och gör man det så måste man 'ta med sig' de uppgifter man fått.. Jag antar att du nu resonerar som så att detta är denm ende tänkbara av dessa personer vid namn Kr?ger 1890 - men han kan lika väl vara död då..!
Se till att få Hfl:en kontrollerad efter den dopnotis du fick besked om idag under Skånes-Fagerhult istället för att gissa dig fram för fort..

2002-12-03, 20:23
Svar #10

Mikael Andersson

Njae, bevis hade jag väll inte redigt  
Men, jag utgick från att det ovan var födelsetal, och då han verkar ha rört sig i Malmöområdet hela livet, efter allt jag sett så bör han vara där tänkte jag då.
 
Och så fick jag födelsebok för hans son, och där står det Malmö, så att det är en Malmöit är ju väldans säkert, så tolkar jag informationen i alla fall.
Och då hans första son var född 185X så kunde de inte vara de som föddes senare, men det kan hända så att det är något fel någonstans, men jag tycker endån att allt tyder ju på att han är Malmöit.
 
Enligt Födelseboken (avskrift) föds i Skånes-Fagerhult 1856-03-03 Joseph, son till Avsk Hus Carl Kr?ger Malmö och Anna Catarina, Onsena Torp.  
Den här avskriften ger inte mer information.  
Det kanske finns mer i Husförhörslängder, och det har jag tyvärr inga.  
 
Men då är det inte den Kr?gern då. Skit åsso.. Trodde jag var så rätt, född före sonen, Malmöit, hette Karl Kr?ger, men icke sa nicke. Nej du, jag får väll beställa hem husförhörslängder efter jul. Och hoppas att prästen där inte var full då han skrev i dem  
Tack för hjälpen

2002-12-03, 20:25
Svar #11

Mikael Andersson

Jag är bara så ivrig  Kr?ger, det är ju ett krigarnamn för sjutton gubbar

2002-12-03, 20:33
Svar #12

Peter Karlsson (Peterk)

Ja det är härligt med entusiasm i alla fall..! Vi får hoppas det är en riktig krigare som träder fram när dimmorna skingras..  
-Inget säger att det inte är denne ovan nämnde hjälten, det kan det visst vara - det är bara så att det enklaste sättet att slippa sväva på förhoppningar är att gå till källorna som ligger närmast.. Så visst kan du behålla lite gott hopp över jul - synd vore det annars. Dessutom kan det väl kanske dyka upp någon som kan kontrollera längderna för Skånes-Fagerhult åt dig - då får du julklappen före jul t.o.m..

2002-12-03, 21:24
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hehe, detta börjar likna Kr?gerkraschen i repris! Visst är det bra med entusiasm, men om man rusar iväg för fort kan man hamna helt fel. Fråga Ivar.  
 
Mikael, vad du först bör få kontrollerat är födelseboken i Skånes Fagerhult 1856. Avskriften du fått saknar viktig information, och kan i värsta fall vara felaktig. Jag skulle kolla den åt dig om jag hade tillgång till den, men det har jag inte.  
 
Vi vet ju att Josef Karlsson (Kr?ger) blev gift i en resandefamilj, och det är inte otänkbart utan snarare sannolikt att även han kom från en resandesläkt. Alltså är risken ganska stor att Josef endast föddes i Fagerhult på genomresa, och då finns inte familjen i husförhörslängden. Hur det är med den saken får man antagligen reda på i födelseboken, därför är det viktigt att kolla den i orginal. Där kan också finnas viktiga faddrar till barnet, kanske släktingar till Karl Kr?ger.
 
Om det visar sig att familjen var bosatt i församlingen, så är nästa steg att slå upp Onsena torp i husförhörslängden, och där få födelsedata för Karl och hans hustru.
 
Varför är då Karl Gustav Adolf Kr?ger mindre sannolik? Jo, som arrendator på en gård i Skåne 1890 så tillhörde han snarast överklassen, och det är svårt att kombinera med den avskedade (eventuellt resande) husaren från Malmö.
 
Allt kommer att klarna till slut!

2002-12-03, 21:33
Svar #14

Mikael Andersson

Hoppas det  jag litar på att ni är här om jag kör fast då jag kollar det igen  
MVH
Micke

2002-12-06, 09:57
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Mikael och andra Kr?ger-intressenter! Jag tror att jag har hittat din man på Demografisk Databas Södra Sverige. Vi kan be Peter att flytta diskussionen om honom till avdelningen för Resande under t ex en rubrik Kryger.
 
På DDSS finns Carl Krygers dödsdata från Röke. Han dör där som änkling 65 år gammal 1875 14/3. Afled här under sitt kringstrykande. Ej warit på 6 år kyrko eller mantalskrifven.
 
Vet Fritz Rosendahl något om Johanna Maria Johansdotter Kryger, som ska ha levt med Svarte Johannes Karlsson, en son till Svarte Petter? Johanna Maria får en dotter Sophia i Röke 1862 6/2, och då är f d. Hussaren vid f.d. Kronprinsens Hussar Regemente Carl Kryger i Malmö Garnizons Församling fadder, enligt DDSS. Han bör alltså vara släkt med Johanna Maria.

2002-12-06, 18:32
Svar #16

Mikael Andersson

Det enda Fritz Rosendahl kände till var att hans tattare var gift med Josef karlson och att Josef Karlssons pappa hette Karl Kr?ger.
 
1. Vart ligger Röke ?
2. Varför kallas han Svarte Johannes ? och Svarte Petter ?.
 
I infon jag fått från Fritz står inget om en Johanna Maria Johansdotter Kryger.
 
Så killen heter inte Kr?ger utan Kryger ?
Ok, då vet jag hur gammal Karl Kryger blev, och kan då, bör jag väll få, om jag kollar Röke dödsbok 1875, få reda på när han föddes  och vart.
Hur får jag reda på vad hans föräldrar hette, eftersom han var kringstrykare finns han ju inte i husförhörslängder.
Och tusen tack Anders.
MVH
Micke

2002-12-06, 18:33
Svar #17

Mikael Andersson

Ok vart går man och kollar varför han blev asvkedad och sådant från hans millitära liv ?

2002-12-06, 19:10
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Snabbt svar på snabba frågor:  
1) hans militära liv kan följas i generalmönsterrullor för regementet. Dessa finns på Krigsarkivet och mikrofilmade från SVAR men inte så mycket direkt på nätet. Där får man inte veta så mycket om hans ursprung tyvärr, men ett födelseår och födelselandskap borde det finnas.
2) Han blev nog inte avskedad med modernt språkbruk, utan fick helt enkelt avsked, gick i pension, slutade sin tjänst, helt enkelt.
3) Fritz skriver ju ofta själv här på Anbytarforum, och det var menat som en fråga till honom om han visste något.
4) Röke ligger i Göinge i norra Skåne.
5) Du hittar inget mer i Rökes dödbok än vad som jag skrev och vad som finns på DDSS. Alltså inte var han är född. I Röke födelsebok 1862 däremot fanns det några fler faddrar till Johanna Marias Krygers barn, som kan vara intressanta. Du kan söka själv på www.ddss.nu.
6) Kryger eller Kr?ger, två sätt att skriva samma namn. I Röke skrev dom Kryger. ? är ett s k tyskt y.

2002-12-06, 21:12
Svar #19

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Tyvär vet jag inte något om Johanna viste inte att hon heter Kryger, men hon och Johannes hade minst nio barn, Sofia blev sedan gift med sin farbror Fredrik Pettersson

2002-12-06, 21:20
Svar #20

Mikael Andersson

Ok, då får jag göra det som gav tipp som ovan för att hitta hans födelsedata och sådant. Födelsebok för året då sonen föddes.
Tusen tack för allt Anders.

2002-12-06, 21:24
Svar #21

Mikael Andersson

Vet Fritz Rosendahl något om Johanna Maria Johansdotter Kryger, som ska ha levt med Svarte Johannes Karlsson, en son till Svarte Petter? Johanna Maria får en dotter Sophia i Röke 1862 6/2, och då är f d. Hussaren vid f.d. Kronprinsens Hussar Regemente Carl Kryger i Malmö Garnizons Församling fadder, enligt DDSS. Han bör alltså vara släkt med Johanna Maria.  
 
Hur vet du vem hon levde med ? jag hittar inte det någonstans på DDss.
Och kan man då anta att han är maken ?
MVH
Micke

2002-12-07, 01:16
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Svarte Petters släkt är kändisar, så det har jag läst om på olika håll. Värre är det med Kryger.  
 
Databaser är extra nyttiga om man forskar om resande. Testa att söka på mormonernas www.familysearch.org och slå in faderns för- och efternamn och moderns förnamn. Då får man träff på alla barn som finns inmatade. Gör man det med far=Carl Kryger och mor=Anna fick jag fram två nya barn:
 
Johan Frits 1846 1/9 i Reslöv (Skåne)
Johan Fritz 1850 9/11 i Vedby (Skåne)
 
Den förste dör antagligen. Modern är Anna Catharina Åkerhult eller Åkershult. I Fagerhult 1856 står tydligen Anna Catharina. Varifrån kommer er uppgift att hon hette Anna Maria Akselsdotter? Aksel en felläsning av Åkerhult kanske.

2002-12-07, 07:47
Svar #23

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Kan vara en fel läsning men jag tolker det som Axelsdotter som får sonen i Åkerhult enlig född boken över Fagerhult

2002-12-07, 09:23
Svar #24

Mikael Andersson

Ok, kan du ge mig några datum på den vi tror är maken Svarte Petter så att om det skulle vara det så kan jag kolla upp det och i så fall gå vidare på den grenen ?
MVH
Micke
(Har aldrig provat familysearch.org)

2002-12-07, 12:04
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Men Svarte Petter är väl ett sidospår för dig. Jag nämnde Johanna Maria eftersom hon är en Kryger och troligen släkt med Karl. Jag hittade faktiskt familjen i Folkräkningen 1890 i Bälinge i Oderljunga. Här ser vi att Johanna Maria Johansson är född i Näs 1844 (bra ledtråd att kolla upp!). Näs heter också Trollenäs.
 
På familjebilden ser vi hennes man jordtorparen Johannes Karlsson (Svarte Johannes), barnen och dottern Sofias egna barn, men ingen far till dessa.
 

ANNO 1890 - Kristianstads län
 

2002-12-07, 13:00
Svar #26

Mikael Andersson

Jo visst är det ett sidospår, men jag tar det lugnt och försöker få med sidospåren också, så mycket som möjligt, jag är ju bara 19 så jag har hela livet framför mig att hålla på med detta så jag försöker ta med så mycket som möjligt så att jag anser den komplett innan jag går in i nästa sekel. Så som det är nu är den komplett fram till 1880.
Men sedan blir det ju undergrenar och sådant.

2002-12-08, 10:48
Svar #27

Kjell Sandberg

Hej alla.
 
1856-03-03,03-06 föds i (Skånes) Fagerhult barn Joseph. Afskedade Husaren Carl Kryger och hustru Anna Catharina Åkerhult från Malmö Garnisonförsamling.  Onsena torp.
 
Faddrar Torparen Christian Jönsson på Onsena Torp och Hustru Helena Abrahamsdotter på Onsena Torp.
 
Det finns ingen Kryger med på inflyttning till eller utflyttning från Fagerhult, ej heller någon boende på Onsena Torp.
 
Mvh Kjell Sandberg Ekeby

2002-12-10, 18:32
Svar #28

Mikael Andersson

Tack Kjell, detta kommer att vara användbart.

2003-01-06, 03:34
Svar #29

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej. Johannes Carlsson (Svarte Johannes) är född i Skartofta 7/2 1843 enligt hfl i Oderljunga, han dog 22/9 1891 i Bälinge Oderljunga enl. dödbok.  
Enligt hfl har han varit inför flera ting i sina dagar,Enånger, Sunnerbo, Hök. Att jag har honom är att Johanna Maria Johansdotter (Kr?ger) är min väninnas mf mm.  
Hälsningar Kerstin Persson  
Hyllinge.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna