ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krüger / Kryger / Kröger  (läst 2677 gånger)

2003-02-23, 17:45
läst 2677 gånger

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Amandus var gift ca 1912 med Johanna Karolina Lindberg född 1886 08 29 i Hultsjö sn

2003-02-23, 19:12
Svar #1

Mikael Andersson

Ok, är denna Amandus:  Alexander Karillus Amandus, utmärkt, då tror jag att jag har bild på han..

2003-02-24, 16:34
Svar #2

Mikael Andersson

Johan Fritz 1850 9/11 i Vedby (Skåne) Kryger/Karlsson Jag söker honom senare i livet, jag har nämligen en bild, som bör vara på han, bilden har texten Farbror Johan och Faster Hulda, så om denna Johan bör alltså ha en syster som heter Hulda... Har även bild som heter Faster IDa. OCh det var någon här i Krygerforumet som hittade honom, i DDSS, men det behövs ju kollas upp. Och för att inte posta dubbelt och så så postar jag endast här. (Han skall vara son till Carl Kryger)

2003-03-24, 18:07
Svar #3

Mikael Andersson

Tänkte bara berätta att jag skall in till Landskrona nån gång nästa vecka tror jag, och jag har börjag radda upp barnen i frammåtled, för att på så sätt få klart där i alla fall, för att sedan gå bakåt. Och tror att jag får lite stöd som behövs nu.

2003-06-07, 21:16
Svar #4

Mikael Andersson

Har kollat i Landskrona och jobbat vidare, har fått massor av hjälp. Så jag har börjat fått fram krygerna i sin helhet. Så om någon stöter på Krygers nere i Skåne som inte är Bofasta  verkar det som i alla fall, så kontakta mig

2005-03-24, 17:53
Svar #5

birthe avery

I would like information on my great-great grand mother:  Hedvig Fredrica Eleonora Kryger, born in 1839.   She had four sons, my great grandfather Johan Fredric Kryger, born 1862-04-24 in Ystad. He went to Marstal, Denmark, and called himself Johan Frederik Olsson Kr?ger. He married my great grandmother Martine Anine Nielsen from ?r?. Johans mother was unmarried and 22 yrs old when he was born, and there is no information on his biological father. His mother Hedvig Eleonora Fredrica, later married in 1873 a husar called Johannes Samuelsson Lundberg. At that time she called herself for Hedda Kr?ger or Kröger. Before she was married she got another son, Nils Emil, in 1871, he died in 1874. I dont know if her later husband was the fatther. In her marriage she got two sons, Leonhard born 1873 and Leopold, born 1876.  I would like to know who was Johan Fredrics father, and whom Hedvigs parents were.  There is no infomation on this in the databases.

2005-03-31, 12:30
Svar #6

Mikael.Andersson

To Birthe Avery: My experience of the Krygers has been that they are very difficult to find info about. But if you do find anythign further back on this line, please do let me know. For all i know the families of yours and my Kryger here can be related and i am rather stuck myself.  Och till de andra, Malmö har ju rätt möe online, men inte allt, Kollade deras Slottsförsamling och hittade två saker som tåls att kontrolleras.  Den första är detta: (det är en Werling och jag verkar ju söka efter släkten Werling, berling eller vad det nu är, så det kan vara bra att börja från denna ände)  Slottsvaktmästare Borgkvist, Nils, och hustri Gunilla Sofia Werling får son dom har redan Nils Peter och Hans Malmö, Slottsförsamling 1776:6v  Det andra är att en Kryger dör i Malmö 1831, och det kan vara intressant å veta vem det var. Om någon kan hjälpa, och kolla upp detta.  vänligen posta här  DÖD Kryger, -- 1831:48V

2005-03-31, 19:43
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Mikael,  För stöld dömde ogifte N.279 Kryger 35 år, närvfeber malmö slottsförs db 1831 GID 1314.1.31100  Så det är inte din Kryger, men kanske en släkting. Hur det är med fångrullor vid den här tiden på Malmö Slott vet jag inte, men om det finns kanske det går att få fram mer om honom, var han dömdes t ex.

2005-04-01, 16:23
Svar #8

Mikael.Andersson

Tack Anders Berg, jag skall försöka kolla upp denna lite, med lite tur kan denna Kryger i alla fall leda vidare något och visa sig vara rätt släkt, så hittar jag kanske något  mvh Micke

2005-04-01, 22:18
Svar #9

Mikael.Andersson

Hmm, Till dom som forskar om Kryger så har jag via Familysearch.org hittat en Kryger/Kröger i Skåneland. Dom verkar vara centrerade runt Kristianstad på mitten av 1700-talet och frammåt.  Detta är vad jag funnit: Föds en pojke vid namn Johan Peter Kroger 20 Sep 1753 i Kristianstad(antagligen Kröger då). Father: Johan Friedrich KROGER    Mother: Johanna PEHRSDR    Föds även en flicka  Ingier  Birth: 27 Jun 1797  Place:    Christening: 02 Jul 1797  Place: Loshult, Kristianstad, Sweden    Parents:        Father: Jons KROGER    Mother: Karna LARSDR    Så, det var allt  Tänkte bra att samla Kröger-information här så kan folk som forskar senare ha bra information, dessutom skall jag försöka få tag i information om detta på något sätt  I sommar antagligen  Dom finns ju inte på Genline, men förhoppningsvis finns detta i Lund som jag kan ta en liten visit till i sommar med lite tur  Jag ger mig icke gällande mina Kryger, inte ännu i alla fall

2005-09-04, 16:42
Svar #10

mikael

Och även en Johan Friedrich som gifter sig 02 Oct 1751 i KRistianstad.

2009-04-13, 22:41
Svar #11

Utloggad Mona Löfquist-Hellgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-10-13, 22:56
    • Visa profil
Är lite fundersam över följande. Carl Gustav Kryger f 1810 i Farhult och hans hustru Anna Catarina Åkerhult f 1813(vet inte var) och död i Röke före 1875 (hittar inget i kyrkböckerna för Röke) fick två stycken söner som hette Johan Fritz den första f i Reslöv 1846-08-28 Dis 1332.74.66600 och den andra i Vedby 1850-11-09 Dis 1717.18.32000. Finns det någon uppgift om den första sonen dog och vart i så fall.  Ju mer jag forkar om min fars släkt desto mer förvirrad blir jag.  Verkar som om det är ett antal resandesläkter inblandade Kryger, Svan, Dahlberg,Rosengren mfl. Och de byter dessutom efternamn hela tiden. Barn med flera kvinnor/män ibland inom gifte men lika ofta utanför.   Blir helt klart förbryllad över hur jag ska veta vad som är rätt och fel. Finns det någon som kan hjälpa mig att bringa lite klarheter i släkten så vore jag mycket tacksam.

2009-08-02, 14:02
Svar #12

Utloggad Henry Gabrielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-01-05, 08:45
    • Visa profil
Hej, Mona! Ser att du har gjort ett försök att forska på Svan, Dahlberg, Rosengren. Jag har en filur i min forskning som använde sej av dessa efternamn (ibland ett, ibland några och ibland alla). Om du har möjlighet att precisera vad du söker efter kanske jag har möjlighet att hjälpa dej. Min länk i sammanhanget är Christan Svan Dahlberg eller Rosengren född i Drängsered, Halland sammanboende med Charlotta Lovisa Hägerbeck född i Breared Halland.  Mvh Henry

2009-12-01, 19:53
Svar #13

Utloggad Siv Franzén Fresk

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2011-09-23, 08:55
    • Visa profil
Hej Mona! Jag vet inte vad som hände den första sonen, men jag har hittat en tredje son, om det kan vara till någon hjälp. Han hette Joseph och föddes 3/3 1856 på Onsenatorp, Fagerhult, Kristianstad. Om det är till någon hjälp kan du hitta uppgifterna på Genline, Kristianstads län, Fagerhult, födda 1884-1861. Joseph var min morfars pappa. Och jag håller med om att det är förvirrande att söka i släkten.

2010-10-25, 20:18
Svar #14

Utloggad Moderator Särskilda

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

2012-10-09, 15:08
Svar #15

Utloggad Curt Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2018-04-11, 09:33
    • Visa profil
Vilka var Johanna Maria Johansdotter Krygers föräldrar.  Någon som vet? Som ngn sa:Lite rörigt är det:-) Mvh Curre

2021-05-09, 17:41
Svar #16

Utloggad Henry Gabrielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-01-05, 08:45
    • Visa profil
Hej,
Henry här!
Trassligt, det här med resandesläkter, inte sant?
Jag fastnar, alla fastnar, men ibland får man en liten tråd som ger en hopp.
Mvh
Henry

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna