ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2008  (läst 4299 gånger)

2003-10-21, 21:21
läst 4299 gånger

H.K.Hanssen

Hei,
Kjenner noen til Nicklas Krans og hans kone Sara Persdotter? Alle opplysninger mottas med TAKK!
 
Med vennlig hilsen,
H.K. Hanssen
Ålesund, Norge

2003-10-23, 17:54
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Hej Hanssen !
 
Detta vet jag om Niklas Krans, måhände lite ostrukturerat men ändå:
 
Enl fb 1838 var han kursmed och boende i Toten, Norge. Enligt uppgift avled han i Lysvik 1839.
 
Jösse Härads Rätts utslag d 7. Julii [1820] dömd att mista äran, afstraffades med 12 Dagars fängelse vid vattn och Bröd, men utslaget understält Högl.: Kongl Swea Hofrätts pröfning  
[Karlstads fångvårdsanstalt DIII fa:2 (juli 1820)]. Brottet han anklagades och dömdes för var förfalskning tillsammans med fältjägaren Anders Gustaf Söderström. Söderström dömdes vid Jösse hr 29 januari s å.  
 
24/11 1824 (Fryksdals hr övre tingslag AIA:71 brottmål ? 1) var han tilltalad för stöld men kunde icke ställas inför rätta såsom behäftad med venerisk smitta.
 
31/1 1825 (Fryksdals hr övre tingslag, urtima ting AIB:2) fortsatte rannsakningen angående Niklas Krantz och Anders Wallin båda fd fältjägare samt kvinnspersonerna Anna Andersdotter och Maria Sofia Lök tilltalade för stöld hos bönderna Jan Persson i Snarberget och Nils Persson i Sundsbrotorp.  
 
Bosse Lindwall har funnit att Niklas skall vara född i Gävle under faderns vistelse där. Fadern, vars namn ej är utsatt i domboke, var smideshandlare var ock från Värmland (tror att det var i hovrättens handlingar han fann detta,  dock är jag osäker på detta).  
 
Han skall vara född 16 april 1793, gift eller sambo med Sara Persdotter som levde ännu 1847 i Sälsjön, Gräsmark sn (Värmland). Barnen var Sofia, Brita Stina, Anna Maria, Karloander samt Karl Gustaf.
 
2:a giftet eller sambo med Agneta Regina Jakobsdotter Wallgren f 1818-09-05 okänt var, död 1867-02-15 i Hög, Karlanda socken (Värmland)dotter till Jakob Andersson Wallgren och Anna MAria Johansdotter. Med henne barnen: Adam Petter samt Maria Kristina.
 
Barnen i 2.a giftet har jag inga upplysningar om förutom att Adam Petter: Dömd av Filipstads rådstugurätt för 1:a resan stöld 27/12 1851. Av Karlstads rådstugurätt för 2:a resan stöld 4/3 1852 till 10 dagars fängelse på vatten och bröd [Karlstads fångvårds anstalt arkiv, förteckning över fångar DIII fa:10] Ankom till länsfängelset 10/7 1849 tilltalad för delaktighet i stöld, frisläppt för bristande bevisning. (AIII:1 s 161).
 
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg

2003-10-23, 21:02
Svar #2

H.K.Hanssen


2004-02-01, 08:35
Svar #3

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Hej !
 
Vad gäller barnen till Niklas Krans så avled sonen Karloander i Gräsmark sn 25 april 1821.
 
Sofia gm Karl Fredrik Nilsson Lundberg har barnen: Karl, Olof, Maria Lotta, Otto och Johanna.  
 
Brita Stina gm Olof Säll hade minst 8 barn varav dotter Brita Stina var tillsammans med Lars Fredrik Karlsson Melin.
 
Anna Maria var ihop med Karl Fredrik Larsson Qvick. Minst 3 barn.
 
Barnen till Karl Gustaf Niklasson Krans och Sofia Gullbrand var: Johanna f 184(3), Andreas f 1847, Niklas f 18(50), Maria f 1853, Karolina f 185(5), Johannes född o död 1860, samt Johannes f 1861.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg

2004-02-01, 10:31
Svar #4

H. K. Hanssen

Stefan Jernberg!
 
Takk!Takk!Takk!
Mange tusen takk!
 
 
Med vennlig hilsen,
H.K. Hanssen

2004-02-01, 11:39
Svar #5

Susanne Thorén

Hej Igen
Vad roligt att kunna få denna informationen om alla.
 
Modern till Sigurd Karelius Karlsson Krans f.
1918 Vet jag inte mer om än att hon heter Sanna
 
Sigurd Karelius maka hette Anna Paline Johansen f.1918-04-12 Eidsvoll Norge
Hennes mor hette Anne Christine osäker om hon också hette Johansen
Anne Christines mor hette Stina och Kallades för Stor-Stina kom från Arbrå i Hälsningland och var leg.spåkvinna
 
Är det någon som vet något om dessa kvinnor blev jag jätteglad.
 
MVH
Susanne Thorén

2004-02-02, 09:49
Svar #6

Kenneth Olsson

Hej, vet ni inte mer om barnen till Andreas Karlsson Krans f 1847,vilka dom gifte sig och deras barn.
Vart mest på broderns han här Niklas, men det är lika mycket resandeavkomlingar till Andreas.
Sen en annan fråga till Stefan Jernberg,
Anna Maria NIklasdotter som då var faster till Andreas och Niklas levde och hade 3 barn med Karl fredrik Larsson Kvikk, jag har väldigt många barn till Karl fredrik Larsson kvikk med en annan kvinna och bara ETT, med Anna Maria och det är en dotter.
Har du dom andra två barnens namn så är jag tacksam,jag söker nämligen efter Lars Fredrik Larsson f,1841 innerödja kopparslagar och levde med Sofia Albertina Andersson,Dotter Till Andreas Andreasson Ros och GUstava Berg,denna Lars FRedrik Larsson skall vara utav Kvikksläkten men jag har inte funnit någon av kvikkarna som förälder till han, därför en teori här om det kanske skulle vara så att han är som till Karl fredrik Larsson och Anna Maria NIklasdotter.
Tackar på förhand

2004-02-03, 18:20
Svar #7

H. K. Hanssen

Hei,
 
For å supplere listen ytterligere kan jeg legge til den siste av søskenene, som ikke er nevnt med kone og barn:
*Adam Petter Nicklasson Krantz (sønn av Nicklas Krantz/Niklas Krans og Agneta Regina Jakobsdotter Wallgren). Han ble gift med Martha Maria Iversdatter (f. 1840). De fikk ti barn sammen:
 
-Anne Marie Regine (f.1859)
-Maren Sophie (1862-1867)
-Mathea Olava (f.1864)
-Maren Sophie (f.1868)
-Petrine Julie (f.1871)
-Inga Marie (f. 1874)
-Hanna Lovise (f. 1876)
-Selma Elise (f. 1878)
-Ragna Kaspara (f. 1880)
-Frantz Julius (f. 1882)
 
Med vennlig hilsen,
H.K. Hanssen

2004-03-09, 20:35
Svar #8

Lennart Hjerpe

Ludvig Krans
Svar till Jon Torp.
Ludvig Niklasson Krans och hans hustru Emilia bodde på Tallåsen,en plats mellan Kolsjön och Ottebol i Ny socken i Västra Värmland.Denna uppgift fick jag höra i dag,då en medlem i en studiecirkel berättade om en kommande sockenbok om människorna och livet i Ny socken förr och nu.
Eftersom jag sett namnet Krans här i Rötter fastnade detta i minnet,kanske till någon hjälp.
Mvh L Hjerpe

2004-11-20, 02:50
Svar #9

willie andreason

adolf(kallad adel) andreasson var utav krans
och wallgren fadern hette andreas krans modern
johanna wallgren från norge.
adel var gift med sofia utav wigart(hennes far
var fredrik wigart) han var gift med stina lök
dom bodde i bodalen i östmark wermland.
adel och sofia är min farfar och farmor.
med hälsning till alla släktingar på ömse sidor
helmen

2004-11-20, 13:18
Svar #10

Kenneth Olsson

Hej Willy,Kenneth hær som du træffa i Malmø vid invigningen av Romska museumet.
Har længe undrat vem Fredrik Wigarts fru Stina Carlsdotter var, hon står væl vid sina barn fødelser inte som kyrkoskriven någonstans, iallafall dom dokument jag har.
Dærfør intressant att veta att hon ær av løkslækten, vet du vilka hennes førældrar var.
Vi blir slækt på många olika håll
Karl Olsson och Kristin Andreasson
Hilding Karlsson och Hanna karlsson
Vet inte om du vet detta
Du var ju æven slækt till Hilding
før att Hildings Mor Hilma Erlandsson och din mormor Manda var halvsyskon.
Dom hade gemensam mor)Britta Stina "stora Britta" Carlsdtotter Larsson,Rosengren)
Ha det bra Willy med gla hilsen fra svensk i Norge just nu.
Maila mig gærna.

2005-01-20, 02:11
Svar #11

willie andrason

HEJ KENNETH !
DET VAR EN NYHET ATT BÄSTEMOR OG HILMA VAR HALVSÖSKEN. KRISTIN TILL CARL VAR SOM DU VÄL VET
SÖSTER TILL MIN FAR OSCAR ANDREASON KRANS.
STINA TILL FREDRIK WIGART HADE EN BROR ZANDER
MEN PÅ DEN SIDAN FANNS INGIFTAT TIM?NARNA BLAND
ANNAT VAR FREDRIK (SON TILL ZANDER) OCH WERNER
(SON TILL ZANDERS SYSTER)KUSINER BÅDA VAR GIFTA
MED SYSTRAR TILL PAPPA.  
KAN BERÄTTA ATT BÄSTEMOR HADE EN HALVSÖTER TILL
BOSATT I GNESTA OG HADE CAF? OCH RUMSUTHYRNING DÄR
BÄSTEMOR ELLER BÄSTEFAR VAR ÄVEN SLÄKT MED GUSTAF FÄRNSTRÖM FRA NORGE. HAN SOM SKREV MANGE VISER OM
ROMANOFOLKET. EN BÖRJAR SÅ HÄR....
                    1
IÖSTMARKS SOCKEN UTI WEMLANDS LÄN FALLERA
DÄR HÖRES HÖGA ROP, OCH VILDA SKRÄN FALLERA
OCH BODALEN SOM KANSKE  ÄR BEKANT FALLERA
DIT FREDRIK WIGART VÄGEN FÖRST UPPFANT FALLERA...
 
JAG HOPPAR NÅGRA VERSER HÄR FÖR ATT FÅ MED
EN DEL SLÄKTER..
                     2
I BLAND KANHÄNDA BRÄNNVIN FÅSS FALLERA
DÅ RYKER HELA KLABBET I HOP OCH SLÅSS FALLERA..
DE VÄRSTA KÄMPARNA VI HAVA HÄR FALLERA
ÄR HERR WIGART OCH GUSTAF FÄRNSTRÖM SJÄLV FALLERA
ZANDER HADE VI SÅ NÄRA GLÖMT FALLERA
OM VÄRRE KÄMPE HAR MAN ALDRIG DRÖMT FALLERA
FÖR GÄLLER DET FÖR HAN ATT TA IGEN FALLERA
SÅ SPRINGER HAN OCH KOMMER EJ IGEN FALLERA
 
 
JA SOM DU SER VAR HAN INTE DÅLIG ATT FÅ TILL DET.
VACKERMAJA VAR SLÄKT MED MORFAR SOM VAR AV
VACKERFOLKET FRA NORGE. HAN SKREV MÅNGA VISOR.
 
 
SLUTET PÅ BODALSVISAN LÅTER SÅ HÄR...
                     3
JA, KÄMPAR ÄR VI LITE EN OCH VAR FALLERA
OCH ÄVEN DEN SOM VISAN SKRIVIT HAR FALLERA
MEN FÅR HERR ZANDER TAG PÅ FRITJOF KRANS FALLERA
DÅ SKA NI SE PÅ VACKER-MAJAS DANS FALLERA.
 
HAN DREV MED SIG SJÄLV OCKSÅ.
 
HOPPAS DU FÅTT SKRATTA LITE. NOG ÄR DET EN KONSTIG TID GUTT, FÖRR TRÄFFAS MAN OCH SJÖNG
VISOR OCH SPELADE, I DAG HAR VI CORESPONDANCE  
PÅ DET HÄR VISE,DET ÄR RART. MEN DET ÄR VÄL TUR
ATT VI KAN ANVÄNDE PATRIN SÅ HÄR DÅ .
 MED HILSEN. W I L L I E .

2005-01-27, 12:59
Svar #12

Kenneth Olsson

Ja vi träffas nog fortfarande endel och sjunger och spelar och jobbar ihop och håller oss i stort sett till vårt, klart i 2005 att man även skall följa tiden och nya kommunikationkanaler som även alla andra folk använder.
Vi skall ju inte bli efterblivna för det har vi aldrig varit och kommer aldrig bli.
Krävs följsamhet och slughet för att leva vid sidan om allt.
Tack för verserna, roligt att läsa.
Zander nämner du som bror till STina till Fredrik (revolvermannen)wigartEarp, är det LökZander du då menar eller är det en annan Zander?
Ha det bra så länge

2005-05-03, 13:03
Svar #13

lillian k

vem var gustav krans i från värmland tror att han var född någongånd på sent 1800 eller tidigt 1900.
Hanses barn lever isunne idag, tror jag.  
ha en trevlig dag och tack på förhand för svar.

2005-05-24, 12:46
Svar #14

peter k

hallå på er alla,jag undrar om det fins någon information om min del av krantz släkten!min pappa hette kent ragnwald krantz.farfar hette fritjof angantyr krantz. farfars far hette alexander krantz även kallad enögde sander efter att ha fått ögat sitt utstucket med kniv,jag tror att alexanders kvinna hette zerafia men e inte säker, min farfar angantyr var ett utav 13 syskon varav en hette bernard var fins resten?Lever dom?framförallt vill jag veta lite om alexander och angantyrs liv oleverne men även längre tillbaks i tiden.släkten kom från värmland från början tror jag senare till göte borg. tack på förhand.

2005-05-25, 15:51
Svar #15

Kenneth Olsson

Hej Peter, Serafia Hette Erlandsson i efternamn och var född 1869 i Hova.
Hon hade en syster som hette Hilma gift med Otto Karlsson Ros och är mina anor.
Deras föräldrar var Johan August Erlansson f 1846 ocg Britta stina Karlsdtr.Rosengren f 1844 frändefors.
Gå in på Erlandsson som rubrik kan du läsa mer.
Alexander Krans sin far var Andreas Krans f 1847, han var barnbarn till den förste kände Kransen jag hört/läst om, nämligen Nicklas Krans f 1793 på sin faders resa genom Gävle, Vem är fadern tro?
Passar på att fråga Bo Lindwall som i Släktforskarnas årsbok från 92 skriver om släkten Friström.
Där finns en Johanna Didriksdtr. Friström f 1840  som levde ett tag med en finsk resande,Ludvig Lindström f.1836, han far var en Axel Lindström ett tag med namnet Krans när han var i armen.
Är det nåt samband med denne och stamfadern Nicklas Krans till kransarna i Värmland.
med vänliga hälsningar Kenneth Olsson

2005-06-04, 08:02
Svar #16

Utloggad Peter Krantz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-04-13, 21:03
    • Visa profil
tack för informationen kenneth det var intressant med vänliga hälsningar peter krantz.

2005-08-05, 18:47
Svar #17

Utloggad Susanne Wadelius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2016-06-03, 14:02
    • Visa profil
hej min pappas mormors pappa hette niklas krans
o ligger begravd i frykerud i värmland ,kan de vara samma.mvh susanne wadelius

2005-08-18, 13:20
Svar #18

H.K. Hanssen

Hei Susanne,
Kan du finne ut om det står fødsels- og dødsår på gravstenen til Niklas Krans som ligger begravd i Frykerud, Värmland?
 
Hilsen
H.K. Hanssen

2005-10-26, 21:43
Svar #19

yvonne dahl Erlandson Krans

skriver här med angående min mors farmor:Johanna Serafia Erlandsdotter född 1869-01-18 i hofa och Alexsander Krans från Magneskog i värmland deras barn
 
Oä son Frans Georg valfrid, född 1889-05-08 i lane ryr
Oä dotter Elin Josefina född 1894-03-13 i sanne
Oä son Bernhard Alexsander född 1896-09-04 i jerbo
 Oä dotter Alma Konstantine född 1898-06-30 i Edsleskog
Oä son Karl Gustaf född 1900-03-31 i sanne  
och det finns yttligar barn som ej står med exempel Fritjif Angantyr som också är son till de och det finns mer de var 13 st barn samanlagt
Och vad som hände min mors farfar alexander öga så var det hennes farmor som slåg ut det med en piska därför fick han hetta enögde sander,, kram yvonne

2006-10-15, 12:29
Svar #20

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Valackaren Carl Nilsson Krantz och kvinnopersonen Sofia Andersdotter får dottern Sara Maria Krantz 1853 04 20 dåp 1853 04 21 i Gräsmark S
(Gräsmark C:5)
Vem är Carl Krantz och Sofia Andersdotter ?

2006-10-15, 20:59
Svar #21

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Fritz !
 
Karl Gustaf Niklasson Krans var enligt uppgift i hfl född i Lysvik sn 29 sept 1822, han avled i Långhenrikstorp u Tinbonäs i Gräsmark sn 30 maj 1898. Hans första hustru Maria Sofia Andersdotter Gullbrand var enligt uppgift i hfl född i Lysvik sn 20 okt 1821, hon avled på samma plats som mannen 9 okt 1881.  
 
Dottern som föddes 1853 blir så småningom ihop med Karl August Karlsson Melin, son till hästskäraren Karl Fredrik Melin och dennes hustru? Maria Arons/Erlandsdotter. Har du någon koll på detta par ?
 
Karl Gustaf var son till Niklas Krans och dennes första hustru Sara Persdotter.
 
Maria Sofias föräldrar var Anders Gullbrandsson och Johanna Tidblad.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2006-10-16, 14:56
Svar #22

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Tack Stefan så det var en kändis med ett annat namn vilket inte är ovanligt.
Jag har tyvärr inga upplysningar om Melin eller Anders Gulbrandsson.
Men En Gulbrand Andersson och Katarina Ros från Värmland får dottern Anna Lovisa 1822 01 17 i Naglum sn
fadder Avskedade Soldaten ??? och hustru Fredrika Ros från Uddevalla.
Vänersborg C:3 sidan 55

2007-05-17, 16:28
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Fann följande i en avskrift gällande födslar i Gränna:
Född 1810-12-21 Maria Kristina, Anders Krans, avsk.artill. o Fridrika Fredriksdr, 48, från Göteborg, som under några dagar vistats på Rasten vid Getingaryd (backstuga).
Troligen är notisen känd och identifierad, men rapportrerar utifall att ...
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-05-08, 10:41
Svar #24

Nina Ahlzén

Hej!
 Är det någon som har uppgifter om min farfar Peder Gustav Angantyr Karlsson/Krans f. 12 augusti 1915, hans far: Frans Valfrid Krans f. 18 juli 1884, arbetare i Köla förs. Värmlands län, och / eller min farfars mor Susanna Petrina Karlsson,f. 9 nov. 1882 Köla förs. Allt är av intresse. Tack på förhand! Vänliga hälsningar, Nina

2008-05-08, 11:27
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I folkräkningen 1900 ser familjen Krans ut så här, de första 6 barnen är faderns före äktenskapet, de 2 sista är hustruns:
Karlsson Krans, Niklas   1850   Far
Holm, Anna Beata   1850   Mor
(Barn), Hedda Kristina   1880   Barn
(Barn), Frans Valfrid   1884   Barn
(Barn), Ludvig Karelius   1885   Barn
(Barn), Charlotta Malvina   1888   Barn
(Barn), Fritiof Augantyr   1891   Barn
(Barn), Ragnhild Fresia   1895   Barn
----------
(Barn), Regina Sofia   1875   Barn
(Barn), Ludvig Ferdinand   1899   Barn
 
De bor i Gränsjön, Älgå. Barnen är födda på olika orter i Värmland. I församlingsboken för Älgå framgår inga nya uppgifter. Åtminstone de senare barnen före äktenskapet har hustrun som mor enl födelsebok. Jag hittade inte Frans i födelseboken för Köla. Inte heller Susanna.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 08 maj, 2008)

2008-05-08, 20:01
Svar #26

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Frans Walfrid återfinns i Kila sn född 1884 07 16

2008-05-09, 09:37
Svar #27

Nina Ahlzén

Tack så mycket Chris, för den utförliga informationen!
Vänliga hälsningar,
/Nina

2008-09-07, 23:48
Svar #28

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Kenneth Olsson och Willie Andreason
 
Jag vet att det var bra länge sedan ni skrev detta här ovanför, men då vi på något sätt är släkt vill jag ändå att ni gör ett liter förtydligande för mig om ni kan.
 
år 2004/2005 nämner ni en Fredrik Wigardt, är det han som är född 1856-06-08 eller 1889-05-16?
Han som är född 1856 är min morfars farfars mors halvbror.
Vilket borde innebära att vi är släktingar  eller.
ZANDER som Willis nämner är detta Alexander Jansson/Lök född 1875-04-08?....

2008-12-14, 01:12
Svar #29

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Lumpsamlaren Nils Krantz hustru Sofia Carlsdotter från Wermland, död 22/8 1832, begr 26/8, 36 år, lungsot.
 
källa Kalmar(Uppland) C:3 sid 195
 
(Meddelandet ändrat av katarina_s den 14 december, 2008)
Katarina Sohlborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna