ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-11  (läst 4143 gånger)

1999-02-05, 14:24
läst 4143 gånger

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den som är intresserad av släkten Korsgård bör läsa diskussionen om släkten Nord (i Värmland). Där finns många intressanta upplysningar. Men nya inlägg om släkten Korsgård skrivs lämpligen i denna diskussion.

1999-02-10, 15:49
Svar #1

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Gabriel
 
Har du vid något annat tillfälle stött på namnet Korsgård? Jag menar i andra församlingar än de jag har letat i, Naverstad, Skee, Mo. Jag har för flera år sedan fått information från Bo Lindwall där han redogör för de Korsgårdar han har träffat på i sin forskning, men den tillför tyvärr inte mycket nytt.

1999-02-10, 16:52
Svar #2

Utloggad Gudrun Nielsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2010-04-18, 17:45
    • Visa profil
Jag har hittat uppg. om Korsgård i Norge (Eilert Sundts fantefortegnelse). Jag vill minnas att det stod att de reiste nordanfjelds men följde inte upp det närmare eftersom jag då sökte efter andra familjer.

1999-02-10, 22:25
Svar #3

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Laila!
 
Tyvärr inte mycket hjälp från min sida där. Det enda jag har hittat är en notis från Tjärnö sn (O) dödbok 1867: lösdrifvaren Olaus Korsgård, 46 år död 1867 22/3.

1999-02-10, 23:30
Svar #4

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Förstår ej vem denne Olaus Korsgård är. Jag har en Olaus Korsgård men han är senare åldersmässigt så han kan det inte vara. Intressant. Kanske Bo Lindwall kan svara på denna fråga.

1999-03-29, 14:16
Svar #5

Marius Hellerud

Hei Laila!
Svarer på ditt spörsmål angående Korsgård her i stedet for under Rydberg. Dessverre har jeg ingen kjenneskap til akkurat det du spör meg om, men kan meddele fölgende.
 
Lars Larsen Tönsager(moen)  benevnes som sagt Lars Larsen Korsgaard ved sönnen Ludvigs födsel 1854. Kaspar Flekstad skriver i Omstreifere og sigöynere s. 85: Det kan tilföyes at Korsgård er et kjent slektsnavn blant fantene.  
 
Nå er imdlertid saken den at Lars´s opphav er noe innfölkt. I kirkeböker f.o.m. 1854 samt folketellinger med videre har  jeg aldri sett han med annet patronymikon enn Larsen. Han gifter seg senere med en annen i Eidsvoll, Akershus. Her forekommer også nanet på faren i vielsesnotatet. Dessverre har jeg ikke mine papirer tilgjengelig har i Kungälv, så jeg kan ikke se etter hva faren kalles, men vet det er Lars ett eller  annet.  
 
Eilert Sundt kan imidlertid fortelle noe annet. Jamför berettelsen av 1862 under Ragnilds- Familien; tar han for seg en Ragnild Christiansdatter, Faderen av uvis Herkomst; Moderen sagde sig Datter af en Präst Langhorn i eller ved Tromsö, men streifede om, mest i det Nordenfjeldske, og blev dels men en Christian dels med en Henrik Rosing, Moder til 13 Börn. Hun er död paa Trondghems Tugthus, for länge siden. Sundt vender så tilbake til Ragnild igjen, og det heter her at hun med en Petter Sedergren, en svenske, fikk sönnen Lars Pettersen, ca. 30 år. Konfirmert på Toftes Gave, reiser med Anne Marie, Datter af Christian og Loa, hende, som gamle Nils Meldal havde (nr. 234). De havde flere Smaabörn sammen. De holde sig längere inde og nord i Landet.
 
I sin neste beretning fra 1865 kommenterer så Sundt at Lars Larsen Sanholteie i Eidsvoll (tror stedsnavnet skal väre Sandholeie, men står ikke det) er lik med Lars Petersen som nevnes under det og det nummer i 1862, og som jeg har skrevet om ovenfor.
 
Min hensikt med denne lille utredning er å poengtere at Lars Larsen kalles Korsgård i 1854, og jamför Sundt er identisk med Lars Petersen hvis far var svensk. Riktignok kaller Sundt ham for Sedergren, men det kan kanskje väre noe å tenke på tross alt?
 
Når det gjelder Korsgård i Norge, nevnes i 1865 hos Sundt i hvert fall under Ofoten i Nordlands Amt en Johannes Korsgaard, 70 Aar, m. K. Andrine Kirstine Pedersdatter, 50 Aar, m. 2 Dötre. Sönner: 1, se Trondhjem. 2, Peter, se Ibestad. - (Lödingen, Hassel, Throndenäs).
Under Trondhjem sees Johan Severin Friman Johannesen Berg, 28 Aar, föd i Sverige, konfirmert 1863. Sön af Johannes Korsgaard, se Ofoten, og under Ibestad Peter Fredrik Friman Korsgaard - se Ofoten - m. K. Bibette Lange og dennes 2 B. m. hans Broder Johan.
 
Disse ser m.a.o. også ut til å väre av svensk opphav.
 
Håper disse spredte glimtene kan väre til nytte for noen.
 
De beste hilsner,
Marius.

1999-04-18, 15:05
Svar #6

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
En fråga till Bo Lindwall!  För ett antal år sedan gav du mej en sammanställning över de Korsgård du råkat på i din forskning. Där finns en notering:
Maria Sofia Jonasdotter Korsgård, f. ca 1790. G.m. Andreas Kjellberg, f ca 1756, Skomakare och vävskedmakare. Vad jag vill veta är var någonstans har du sett Maria Sofia Jonasdtr. Korsgård. Jag vet att Anna Katarina Kjellberg som gifter sig med Wilhelm Korsgård f. 1784 är dotter till ovan nämnda personer. Ett tag bor de tillsammans i Naverstad innan föräldrarna flyttar till Göteborg. Skulle Anna Katarina och Wilhelm som hon gifter sig med vara släkt?  
Jag är intresserad av vilken källa du har tagit uppgifter från.
 
Laila Falk

1999-04-18, 20:21
Svar #7

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Laila. Källan till uppgifterna om Andreas Jonasson Kjellberg och Maria Sofia Jonasdotter Korsgård är Naverstad hfl 1831-1838 där de finns på sid 86. De har dessutom sonen Johannes född 1825 20/7 i Skee sn (fb). Dottern Anna Katarina Kjellberg, född 1813 12/8 i Frändefors sn (fb) var född i Andreas Kjellbergs tidigare gifte med Johanna Johansdotter och alltså inte dotter till Maria Sofia Korsgård.

1999-04-20, 12:43
Svar #8

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Tack Bo för uppgifterna! Jag måste ha förbisett detta. Men vet du vem avsk sold Fredrik Fägerberg Korsgård är? Hittade en del pass igår på Landsarkivet för honom och hustrun Britta. Detta gäller från 1810-1815.

2002-02-04, 01:52
Svar #9

Åse Killingröd

Jag hittade en aritikel i Halden Arbeiderblad om Tattarbyn på gränsen mellan Sverige och Norge i Bullaren.
Där stod att läsa om Wilhelm Wilhelmsen Korsgård som hade bott i den byn i en jordhåla. Efter att byn hade blivit förstörd av bygdefolket, blev Wilhelm och hans dotter boende på den norska sidan i en bygd som heter Enningdalen. Dottern, Maria gifte sig där. Wilhelm gick under namnet Skojaren, och han dog 1928 el.29 nära 90 år gammal.
Jag skal forska vidare i detta, då jag själv är uppväxst i just Enningdalen. Kanske finns det efterkommare av dottern Maria där.

2002-02-04, 07:41
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I folketellinga 1900 återfinns i Ibestad Petter Korsgaard, enkl, Gaardbruger og prak. Dyrlæge född 1828 i Land Valders Krs. Kanske han redan är känd. Bör väl genom sitt yrke tillhöra den här nämnda familjen.
I digitalarkivet 1865 återfinns i Vaagens sn, Nordland fylke:
Johanna Korsgaard 21 år gl född i Davigs Pgld gift med Edvard Olai Hansen, fisker.
F ö finns i folketellinga 1900 flera individer med namnet Korsgaard.
Vänligen,
Olle Elm

2002-02-11, 21:37
Svar #11

Åse Killingröd

Laila Falk.
 
Vill du skicka mig en mail? Jag har ett kort jag vill skicka till dig, men har ingen mailadress till dig.  
Åse K.

2003-11-27, 18:19
Svar #12

Lisa Berg

De er innfløkt disse Korsgaard.Det er kansje flere familier det er snakk om?

I Norge har vi Johan Fredrik Korsgaard og Kona Anna Kristina(Stina)Jakobsdtr.Lindberg.Også nevnt Friman.

På disse navna er de nevnt som foreldre
(mormonark.) til Johanna Kristina f.1809 Ringebu.Norge.Og Christian Fredrik f.1811 Kopparberg Sverige.

Med mor kIRSTINE OLSDTR::Karl August f.1821 Vik I Sogn.Han fikk barn m.1.Maria Magdalena Karlsdtr.Bern. 2.Johanna Cesilie Knudss.3.GM.Jorine Ellingsdtr.

Johan Severin, Johanne Henrikke, Peter Fredrik Korsgaard, har jeg ikke funnet døpt enda.

Jeg lurer på om Johan Korsgaard som er nevnt i lag med Andrine Kristine er den Johan i lag med Anna Kristine. Hun nevnes senere som enke.

Jeg fant dette:JOHAN FREDRIK CHRISTIANSEN KORSGAARD og Andrine Kristine Pedersdtr.får datteren Ane Severine dpt.23/9 1827 Bergen.

MRK.at Johan her er nevnt Christiansen.
Er det noen som aner hva familie han stammer fra?

2003-11-28, 03:35
Svar #13

Lisa Berg

Slekta KORSGAARD
 
Før 18oo i Naverstad Bohuslen
 
Johan Korsgård ca.(1721-1763)GM. Anna Dorothea Andersdtr.
 
BARN:1.Fredrik 1755,gm.Maja Jeansdtr.
 
2.Ingeborg 1760. 3. Johan Peter 1762.
 
4. Kristian (Norman)gm. Kristina Tobin.
BARN:
1.Olaus 1789. 2.Ingeborg 1794,gm.Lorents Flinta
 
3.Anna Maria. 4.? Hører vår Johan Fredrik Kristiansen hjemme her?(se over)gm.Anna Kristina Jakobsdtr.(Friman?)også Andrine Kristine Pedersdtr.? Barna kaller seg Korsgård og Friman.
 
Kristina Tobin skal også ha en sønn Vilhelm Petterson von der Hagen.1788. gm.Anna Katarina Nord.

2003-11-30, 10:25
Svar #14

Utloggad Lilli-Ann Reis

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 05:46
    • Visa profil
Den 23/4 1818 få Gullbrand Korsgård pass i Gävle.
 Hästläkaren Gullbrand Korsgård som med vederbörligt resepass från Norrige hit ankommit, anmäle sin åstundan att, jämte hustru Margta Hindriksdotter och 2ne minderårige barn resa till Umeå i ändamål att därstädes söka få sig nersätta som hästläkare
Gävle slott 23/4 1818.
Passet blir påskrivet i Sundsvall d. 25/6 1818.
14/7 i Härnösand och d. 23/8 samma år i Grundsunda för återresa.
[Västernorrl. läns landsarkiv]
Hälsning Lilli-Ann

2003-11-30, 13:47
Svar #15

Lisa Berg

Marte Henriksdtr.stammer fra Børresenfam. Fron i Norge.Hennes foreldre er Hesteskjærer Henrik Danielsen og Anniken Børresdtr.(Søster til Magdalena gm.Fant Karl.
 
Marta Henriksdtr. 1789.Fikk først barn med Gulbrand (Olss,Nilss,)Korsgård.(ca.1770-1823)
 
Barn:1.Henrik Gulbrandss.Brandt(1815-1859)gm.sitt søskenb.Pernille Jakobsdtr.
 
2. Anders(1821-21)
 
3.Gulbrand(1822-42)bm.Marte Maria Hammer.
 
4.Anne Maria ca.1824.Reiste med flere menn:Gulbrand Fredrikss.Bern.(av Rosenberg).2 Andreas Landmark. 3?Ole Andreas(svart Ola)
 
Vet du hvem Gulbrand Korsgård var Lilli-Ann?

2003-12-02, 00:36
Svar #16

Lisa Berg

Fra mitt innlegg 27.nov.
 
Der skriver jeg Karl August dpt.9/9 1821 Vik i Sogn. Han er også nevnt med 3 kvinner.Den siste er Jorine Ellingsdtr.
 
Nå lurer jeg på om det er 2 Karl.Korsgård.Fant giftemålet til Jorina Ellingsdtr.Der står:Karl Gustav Johannesen og Jorina Ellingsdtr.gift 18/3
1869 Klepp.(De bodde der nede)
 
Jeg synes det er rart om Karl August skulle gifte seg under Feil navn. Han er døpt Karl August.
 
Så hvem er Karl Gustav?

2003-12-02, 18:00
Svar #17

Utloggad Lilli-Ann Reis

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 05:46
    • Visa profil
Hej Lisa! Nej, tyvärr vet jag inget om Korsgård, detta var den enda uppgift jag hade. Hittar jag något nytt när jag är på Landsarkivet och skrotar, så lovar jag att höra av mig.
Hälsningar Lilli-Ann

2003-12-02, 19:56
Svar #18

Lisa Berg

Takk skal du ha Lilli-Ann. Håper du hittar noe.
Kommer du over Hartman,eller Detlofson Rosenberg, er jeg også Inntressert.

2003-12-02, 21:17
Svar #19

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Hej Lisa! Jag har en del uppgifter om Korsgård som jag har fått av Adam Heymowski. Han har sammanställt en liten stamtavla på grundval av vad som står i Eilert Sundts böcker. Så här ser det ut, han börjar med en persom som heter Christian Korsgaard. Han har två söner:
 
1. Johannes, kringstrykare i Norge, gift med Anne Stine Jakobsdatter Lind (som själv påstod sig vara av prästsläkten Friman)
 
2.  Fredrik Vik, kringstrykare i Norge, gift med Gunild Oline Rasmusdatter (d. till kopparslagaren Rasmus Simonsen = Halte Rasmus och Johanne Marie Holm)
 
Johannes barn:  
Carl Gustav Friman (August) f. ca 1822, kringstrykare, kopparslagare, g m 1) Johanne Caecilie Knudsdatter, 2) Marie Magdalena Karlsdatter, 3) Jorine Ellinsdatter Rosland  
 
Johannes Korsgaard f. ca 1795, kringstrykare i Norge, g.m. Andrine Kirstine Pedersdatter  
 
Carl Gustav får två barn Caroline f 1850 och Johanne f 1853
 
Johannes får tre barn, Johanne g.m Johan Lund
Johan Severin g.m. Vibekke Lange och Peter Fredrik också gift med Vibekke Lange
 
Fredrik Vik får två barn, Fredrik Olai Vik f. ca 1842 g.m. Lisabeth Larsdatter och Johanna Sophia f ca 1844 g.m Per Matthias Larsen (Toppen eller Toppe-Per f 1833
 
Dessutom förekommer Lars Larsen Korsgaard g.m Anne Marie Christiansdatter, Faemunden, föräldrar till Loa-Ludvig (f.1854, dräpt i ett slagsmål 1897)
Loa-Vilhelm f.1856 och Vilhelmine f. 18... g.m. Elias Rydberg.

2003-12-03, 15:00
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Laila,
 
Står det i Heymowskis uppgifter något om vad för prästsläkt Friman som Anne Stine påstår sig tillhöra, en norsk eller svensk prästsläkt? I vilket sammanhang påstår hon det?
 
Det är ju ett udda påstående, och därmed intressant!

2003-12-03, 15:51
Svar #21

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Anders
 
Jag skall titta efter om det fanns någon notering  
om huruvida släkten var norsk eller svensk.  
Återkommer.

2003-12-04, 18:39
Svar #22

Lisa Berg

Hei Laila

Takk for din oppstilling.På de to første barna jeg fant heter hun Anna Kristina Jakobsdtr.Lindberg. På Karl August heter mora Kristine Olsdtr. Også da Andrine Kristine Pedersdtr. Som vi ser ligner fornavna på hverandre.
Kan det være samme person,men som skifter navn?

Faren til Johan Fredrik skal hete Christian Korsgård. Etter årstall og navn,synes jeg Johan Fredrik passer godt inn i den familien Korsgård jeg skrev over. Fra Naverstad i Bohuslen. Hva tror dere? Og hvem Lindberg kan det være snakk om her?

2003-12-06, 12:30
Svar #23

Lisa Berg

Jeg fann mere som jeg hadde skribla ned.Foreldre til Anna Kristina Jakobsdatter Lindberg.
Jakob Gundersen og Anna Katarina Andersdtr.

Men som sagt har jeg ikke forska særlig på Sverige før. Bare skribla ned små notiser.Så sikkert mange feil forekommer. Noen av dere vet kansje hvem disse er.

2003-12-07, 18:12
Svar #24

H.K. Hanssen

Hei,
Karl Gustav Frimans far skal ha vært Johannes Korsgaard. (Carl Gustav nevnes i Sundts fortegnelser, han befinner seg da i Alstahaug prestegjeld i Nordland, Norge.)

Med vennlig hilsen,
H.K. Hanssen
Ålesund,Norge

2003-12-07, 18:31
Svar #25

H. K. Hanssen

Hei igjen,
Carl Gustav Friman er også kalt Carl Gustavus Johansen Frimann (f.ca.1821) Han skal ha vært forlovet med Johanne Cecilia Knutsdatter.
Som nevnt var faren Johannes Korsgaard, også enkelte steder nevnt som Johan Fredrik Korsgård,
og moren het Stine Jakobsdatter Frimann (f.ca.1782).

Mvh,
H.K.Hanssen
Ålesund,Norge

2003-12-15, 22:11
Svar #26

Ingrid Bergström

Hej, Anders! Du frågar om prästsläkten Friman, som nämns härovan. Uppgiften finns i Fantefortegnelsen 1862 (1995), vars innehåll är hämtat från Sundt: "Anden Aarsberetning..." Det står inget mer än "siges att være af Præsteslægten Friman". Det låter väl nästan, som om det är en för dåtiden känd prästsläkt? Det finns en mera bestämd präst i samma bok i berättelsen om Vardals-folket. De berättades vara släkt med prästen Reiner på Hellelands prästgård i Stavanger Amt nära Egersund (präst här från 1791-1823).

2003-12-16, 17:37
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Reiner. Ett inte helt obekant namn i resandesammanhang...  
 
Har våra norska vänner tittat närmare på de här prästernas släkter? Det kan tyckas otänkbart med släktskap och uppgifterna därmed viftas bort, men jag tycker att ju mer man håller på med det här, desto mer tycks det som, dels
 
* att personer från helt andra samhällsskikt kan hamna i en livssituation som liknar de resandes t ex pga brottslighet
 
* att etniskt resande tidigt har etablerat sig i mindre städer och t o m i dessa städers ledande skikt, och att deras ättlingar kan ha nått vilka positioner som helst i samhället, varför inte präster.
 
Bägge dessa händelseförlopp kan ge upphov till släktförhållanden mellan socialt vitt skilda grupper.

2005-05-30, 09:36
Svar #28

Utloggad Jonny Mydland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2019-05-15, 10:49
    • Visa profil
    • j-mydland.net
Hei! Bare en tanke: Johan Fredrik Kristiansen Korsgaard f ca 1790 er sønn til Kristian Jensen og N.N. Eskildsdatter. Ragnhild Kristiansdatter, dpt.2-10-1808 i Nordre Aurdal er oppgitt som datter til Kristian Olsen og Marit Pedersdatter – ”Nordfar-Maren”. Denne Ragnhild har en sønn som heter Lars Pettersen, f.7-6-1829 i Ringsaker. Han kaller seg i 1854 Korsgård. Da Lars f 1829 får sønnen Lars f 1854, står moren til barnet oppført som ”Pige Olea Olsdatter Stjerterud - Korsgaards-Olea kaldet”. Det kan jo dermed se ut som om Johan Fredrik og Ragnhild kan ha samme far selv om de er kalt hhv Kristian Jensen og Kristian Olsen? Vet Arnvid Lillehammer noe om dette? Beste hilsener Jonny.

2005-06-11, 12:48
Svar #29

Utloggad arnvid lillehammer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 22:51
    • Visa profil
Hei Jonny!
Eg har dels vore ute og reist, og dels lege med over 39 i feber, så eg har ikkje sett dette innlegget før i dag. Difor ikkje noko svar før. Eg har lita tru på at Kristian Olsen i 1808 er Kristian Jensen. Kristian Jensen er aldri skriven Korsgaard. Han er skriven Wiig, det namnet yngste sonen tok. Johan Fredrik var den som skreiv seg Korsgaard, og etter eige utsegn, fekk han det som soldat i Sverige, utan at eg kan sjå at han var i slekt med til dømes Guldbrand Korsgaard. Det finst nokre Kristian Olsen-ar som kan ha vore far til "Ragnhild", mellom anna ein som eg ennå ikkje har plassert, men som skal ha vore født nær Stockholm. Forresten var ho døypt RANNEIG, ikkje Ragnhild, sjølv om ho vart skriven det seinare. Kvifor Olea er kalla "Korsgaards-Olea" forstår eg ikkje heilt, men her er eit merkeleg samantreff i 1854 då ho fekk sonen Lars. Same året fekk ein Lars Larsen Korsgaard sonen Ludvig. Så her er det ennå mykje å undra seg over. Kjem eg over meir, skal eg gi lyd.
Vennleg helsing Arnvid.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna