ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klarin / Clarin  (läst 3042 gånger)

2009-11-11, 12:57
läst 3042 gånger

Utloggad Jonas Klarin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2013-05-09, 12:02
    • Visa profil
Jag är förvånad och förbluffad över att stappla över detta forum och denna forumtråd.  
Jag heter Klarin i efternamn och till mig har det sagts att detta är ett soldatnamn i stil med andra efternamn som slutar på -in vilka var populära i början på 1900-talet (tänker på Sundin, Melin etc.). Jag har spanat bakåt i tiden lite granna på min fars sida (där efternamnet kommer ifrån) och tror mig hittat källan till det. Min farfars far hette Otto Klarin och föddes den nionde april 1877 i Glemminge församling, Kristianstad län. Hans far hette emellertid (enligt födsloboken) Nils Nilsson (barnet Ottos efternamn framgår inte av dokumentet) och mer om denne Nils vet jag inte, förutom att han var torpare och att hans fru hette Elsa Mårtensdotter. Att Otto Nilsson och Otto Klarin är samma person vet jag för att deras födelsedata (samt födelseplats) stämmer och att det sagts mig att vi hetat just Nilsson tidigare. Den hittills gällande hypotesen har alltså varit att Otto tilldelades Klarin eftersom det fanns för många Nilsson när han gjorde sin värnplikt (i Ystad?). Den nya hypotesen gäller alltså om det finns någon koppling mellan Otto och dessa damer och herrar ni diskuterar. Något som styrker detta är väl att det hela rör sig om samma geografiska plats. Det som gör mig förvånad är alltså det levat resande i landet med samma efternamn och jag funderar på om dessa skulle kunna tillhöra min släkt? Nils Nilsson hette kanske Nils Nilsson Klarin? Jag vet inte om jag bidragit med något till er diskussion, annars får ni väl ta bort inlägget, men jag kommer att följa den här tråden med spänning, då jag tilldelats ett nyfiket sinnelag.

2009-11-11, 20:43
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det behöver inte vara något släktskap. Alla Klarin är inte resande. Ser på befolkningssskivan 1900 att Otto Klarin Nilsson är husar i Malmö garnisonsförsamling, och att han på skivan för 1890 bor hemma hos föräldrarna i St Köpinge nr 26.
 
Nilsson, Nils   1851   Glemminge Far
Mårtensdotter, Else   1844   Tosterup Mor
(Barn), Nils   1875   Glemminge Barn
(Barn), Otto   1877   Glemminge Barn
(Barn), Ida   1879   Stora Köpinge Barn
(Barn), Elna   1882   Stora Köpinge Barn
(Barn), Martin   1885   Stora Köpinge Barn
 
Det är bara att forska vidare på föräldarrna för att få klarhet!

2009-11-12, 11:07
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det finns flera släkter Clarin/Klarin på västkusten. En del är sjömän. Se t ex Vallda i Halland.  
 
Använd Sök i Anbytarforum här i menyn till vänster och sök på Clarin och Klarin så ser du ett antal belägg på icke-resande.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-02-21, 21:35
Svar #3

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Kasper och Axel Klarin ur Uppsala landskansli koncept 1774 AIb:127.
 
1774. d. 2. Junii uppwistes och påskrefs
Eskilstuna Fristads handels Contoirs
af konungens Befallnings hafwan-
de i Nykiöping, påskrefwen Rese Pass
af d: 6 nästl. April för Järn-
handlare drängen Casper Clarin med
des trolofwade hustru Anna Maria
Escels dotter och syster Magdalena
till försäljning af Manufactur
waror.

2010-04-20, 09:33
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det finns 201 personer som har efternamnet Clarin.
 
Det finns 292 personer som har efternamnet Klarin.
 
Förnamn
 
Det finns 1 kvinna som har förnamnet Klarin. Av dessa har 1 namnet Klarin som tilltalsnamn.
 
Det finns 1 man som har förnamnet Klarin. Av dessa har 0 namnet Klarin som tilltalsnamn
 
Folkbokförda i Sverige den 31 december 2009, enligt www.scb.se
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-10-26, 14:10
Svar #5

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Resande mannen Martin Claren och hust. Helena Jönsdotters dotter Christina född 1745 8/6 (Helgesta, C:2).

2011-01-02, 19:21
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Soldaten Frederich Clarins liten dotter Britta Casprina ifr G:borg
 begravdes 7/12 1746 på kyrkogården i Borås; hon var 20 veckor gammal (Borås EI:1 s 433) - jfr mitt inlägg ovan 27 oktober 2008 - 09:26.

2011-01-03, 10:22
Svar #7

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Kanske är det samme Fredrik Klarin vars svärmor änkan Sofia Karlsdotter från Halmstad infördes från spinnhuset till häktet i Göteborg 1750 4/10 sedan hon bekänt sig skolat haft köttslig beblandelse med sin måg Fredrik Clarin. Hon sändes åter till spinnhuset 1751 20/4. [JK EIIIcc:4].

2011-02-23, 17:57
Svar #8

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Den ovan diskuterade grenadjären nr 38 vid Hessensteins regemente Fredrik Klarin stod inför krigsrätt i Göteborg för att ha rymt med hela sin mundering och dömdes till döden den 9 juni 1750. Straffet omvandlades till 15 par spö, tre slag av paret, och han skulle inte längre vara grenadjär utan blott vara soldat vid kompaniet. Själva rannsakningen har jag inte funnit, bara utslaget (Krigsarkivet, domböcker vol 13, Hessensteinska och Lantinghausiska regementena).

2011-02-25, 15:03
Svar #9

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Rörande den tidigare i tråden diskuterade Johan Clarin: Soldaten Johan Clarin och Catharina Hellvig hade gripits i Karlskrona län såsom kringstrykande skåjare utan pass. Soldaten Johannes Lindbergs hustru Maria Holm uppgav att Clarin inte var gift med Hellvig, trots att de hade avlat flera barn samman och levt som gift par. Clarins rätta hustru ska resa omkring landet. Målet förpassades till Karlskrona kämnärsrätt som nu sökte Maria Christina Holm Maria Lindvall som vittnen. Allt detta enligt tryckt kungörelse från Västerås landskansli den 26 augusti 1770.

2011-02-28, 15:32
Svar #10

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Det finns ett kungligt brev från den 9 juni 1777, ur Göta hovrätts volym: E IAC: 14, Kungliga brev och resolutioner i kriminalmål, där en Johan Clarin förekommer. Är det någon som känner till denne Johan Calrin?
 
Wi hafwa i Nåder låtit Oss föredraga thet underdåniga Embets Memorial, hwarmed til Oss Justitie Cantzlerens och Riddaren af Wår Nordstjerne Orden Joachim Wilhelm Liljestråhle inkommit, rörande Edert den 12 December 1775 gifne Utslag, öfwer Johan Clarin, Jacob Christensson och Peter Friedrichsson, hwilka i anledning af et hästebyte på Landswägen utanför Helsingborgs Södra Tull, med Sabelhugg, slag af piskor och annan wåldsam medfart tillfogat Bonden Per Hendriksson från Öhrby, Raus Socken the swåre åkommor och blodsår, hwarefter Han å nionde dygnet genom döden afgått, warandes af Justitie Cantzleren anmärckt; at ehuru the anklagade blifwit fulleligen öfwerygade om gerningen, samt otwifwelaktigt wara skall, thet Per Hindricksson af theras handawärkan fått sin bane och I med RådstufwuRätten i Helsingborg jemwäl pröfwat them hafwa gjordt sig förfallne til dödsstraff; Så hafwen I dock uppå skjäl, them Justitie Cantzleren förmenar wara otilrecklige skridit til leuteration, samt låtit ofwanbemälte brottslige alla tre behålla lifwet, och dömt them at i thess ställe afstraffas med trettijo par Spö, Hwarefter undergå uppenbar kyrkoplikt, och at sedan på dertil utsatta ställen hållas till Allmänt Arbte, Clarin i tijo och the bägge öfrige i Sex Års tid; Och som både Lag och det Allmännas wälfärd skall fodrat, thet en så grof missgärning strängare bordt beifras, så Hemställer Justitie Cantzlern underdånigst hwad rättelse häruti må finnas lämplig.   
 Thetta med hwad theremot til underdånig förklaring af Eder blifwit anfördt hafwe Wi öfwerwägat; Och aldenstund af ranskaningen finnes, thet Clarins, Jacob Christensson och Peter Friedricssons förfarande med Per Hendricksson warit så wåldsamt at the Honom tilfogade åkommor och blodsår med afhugg så swåra, at med full wisshet kunnat slutas, thet Hans död warit en oundwiklig fölgd af det å Honom öfwade wåld; förthenskull finner Wi the af Eder andragne skjäl icke göra tilfyllest til thet af Eder fattade lindriga domslut, hwarigenom alla trenne förenämde brottsliga njutit lifsförskoning, Och wela altså Eder härmed i Nåder hafwa påmint, at en annan gång med Leuterationer förblifwa inom the i förordningarne föreskrifne gräntser; Och at til then ändan närmare än nu skjedt granska huru långt the sig sträcka eller icke, noga besinnandes, at likasom å ena sidan en domares skyldighet är, at ömma menskjors Lif, samt Häldre fria än fälla, så är thet icke mindre å then andra, thess Embetes plikt, at låta Mandråparen undergå thet straff, som både Guds och werldslig Lag them ålägger, på thet blodsskulder icke måga samlas öfwer Landet.
      Wi befalla Eder Gud Allsmächtig Nådeligen.
         Stockholms Slott den 9 Juni 1777

2013-04-23, 22:46
Svar #11

Erik Holmlund

Anders Berg frågade 2002-09-07 vem tartaren Alexander Andersson var, som noterades som dopvittne 1725 i Järvsö, Hälsingland. Jag misstänker att han kan vara identisk med vallackaren Alexander Andersson som låter döpa ett barn 1713 i Nordingrå, Ångermanland.
 
Citerar dopnotisen:
Den 5 aug. döptes hemma i Prästegården Wallackarens Alexander Anderssons barn Magnus wid namn, modern hustru Anna Jöns dr. Faddrar Pähr Pährsson i Hägwijk, drängen Nils Olofsson ibidem, Mäsing arbetarens Måns Pährsons Falcks hustru Maria Andersdotter, pigan Margeta Olofs dr. i Hägwijk.
(Nordingrå C:2)
 
(Meddelandet ändrat av Holmlund 2013-04-23 22:49)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna