ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16 oktober, 2008  (läst 3403 gånger)

2004-06-15, 22:07
läst 3403 gånger

Ingrid Bergström

Familjen i Arkion
 
ANNO 1890 - Stockholms län
Folkräkningen
 
Ösmo församling    
Carl Alfred Jacobsson f. 1840 Wäte Wisby l.  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Ösmo
Hemort: Nederfors
Kontrakt: Södertörns
Län: Stockholms
 
Födelseår: 1840
Födelseort:  
Födelseförs: Wäte Wisby l.
Födelseland:  
 
Yrke: Arbetare
Titel:  
 
Civilstånd: Gift (G)
Kön: Man
Familjest:  
Famstkod: Far/man (F)
 
Hushåll nr: 436
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt: i Dicenstorp
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000112  Kort nr: 4
Sida: 35  Rad: 33
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Carl Alfred Jacobsson f. 1840, Arbetare
Lovisa Christina Carlsson f. 1862
Gustaf Gerhard f. 1882
Carl Wilhelm f. 1883
Gerda Charlotta Christina f. 1885
Bror Fredrik Julius f. 1887
Oscar Hjalmar f. 1888

2004-06-15, 22:12
Svar #1

Ingrid Bergström

Tillägg:
1900 finns också Otto Georg f 1892.

2004-06-16, 12:16
Svar #2

Rune Larsson

Tack Ingrid,du är verkligen snäll som ger så många uppgifter,jag värdesätter dessa enormt mycket.
 
Vet du om Carl Alfred Jacobsson hade några bröder,och i såfall deras barns namn.

2004-06-16, 21:40
Svar #3

Ingrid Bergström

Nej, nu vet jag inte mer, då måste man nog se på gotländska microkort, jag hittar ingen mer genväg.

2004-06-17, 11:11
Svar #4

Rune Larsson

Tack Ingrid,du har gjort mer än jag kunnat begära.
 
Trevlig Sommar!

2004-09-11, 21:52
Svar #5

Liss-Kulla Silfwerplatz

Hej!
Söker kontakt med Lars Berg ang. gemensamma anor
Eugenia Wilhelmina Lindkvist född 1878-01-10 som var min mormor.
Mvh Kulla

2004-11-27, 19:16
Svar #6

Karin Evling

Min far var kusin till Carl Jularbo. Jag har inte kunnat få reda på hur. Min farmor hette Klara Matilda Lundström och var född 1866-08-12 i Säters landsförsamling. Min farfar hette Arvid Johansson och var född 1871-01-01 i Hedemora landsförsamling. Jag tror, att Carl Jularbos mormor, Ottiliana Carlista Lundström, född 1829-01-23, var mor även till min farmor. Kan någon bekräfta detta? Är Alexander Mejer, född 1824-03-05 far till min farmor?

2004-12-05, 11:14
Svar #7

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Carl Jularbo vilar på Nacka kyrkogård enligt uppgift. Där finns emellertid tre sådana: Nacka norra kyrkogård, Storkällans begravningsplats och Södra kyrkogården. Skulle gissa på Nacka norra, men vet någon bestämt så är jag tacksam!
Mvh Lennart Haglund, Varberg

2004-12-05, 19:14
Svar #8

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Om norra kyrkogården är den vid kyrkan så är det rätt gissat. Han vilar nordost om koret enligt Här vilar besömda svenskar.
 
Jöran Johansson

2004-12-05, 23:30
Svar #9

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Jag tror på norra som ligger vid Värmdövägen enligt förvaltningen och där finns också kyrkan enligt en Enirokarta. De båda andra heter Storkällans begravningsplats och Södra kyrkogården. Utrett och klart hoppas jag. Tack för hjälpen! Mvh Lennart Haglund, Varberg

2005-01-06, 17:12
Svar #10

Lars Berg

Hej alla glada Släktforskare!
Söker med ljus & lykta syskon till Calle Jularbos mormor Ottiliana Carlista Lundström, född 23 jan 1829 i Österunda sn (U),  
död 24 jan 1919 i Hedemora lfs (W).
 
Tacksam för hjälp!
God fortsättning på det nya året!
LASSE BERG

2005-01-16, 16:53
Svar #11

Peter Boholm

Jag måste korrigera mitt tidigare inlägg från 1/12 2003 i denna diskussion. Det fanns ytterligare en Sofia Vilhelmina Karlsson i trakten under aktuell tid. Denna Sofia Vilhelmina Karlsson var född 1868 15/4 i Valbo. Jag har tyvärr sammanblandat Sofia Vilhelmina Karlsson f. 1874 med den tredje Sofia Vilhelmina Karlsson f. 1868. Rätt mor till Hanna Karlsson f. 1901 21/8 i St. Tuna ska vara Sofia Vilhelmina Karlsson f. 1868 i Valbo.
 
Den som mycket välvilligt har hjälpt mig reda ut detta är Ingrid Bergström. I övrigt hänvisar jag till Bo Lindwalls inlägg under resanderubriken Bergström 13/1 2005.

2005-02-11, 02:49
Svar #12

Lars Berg

Hej alla glada forskare.
Får väl börja med att tacka för all hjälp till många av er.
 
Nu söker jag anor till arbetaren Frans Oscar Eklund Söderström f 1854-03-05 i Järslå. Jag har hans far Johan Johansson-Eklund 1832-1857 inget mer! Har sökt med ljus & lykta men kommer ingen vart.
 
Därefter är det anor till Johan Bernard Lindkvist 1877-10-19 d 1951-01-?? Han var gift med Frans Oscars dotter Jenny Eugenia Vilhelmina Söderström 1878-01-10 d 1963-07-16.
 
Jag har sökt i Sveriges Befolkning 1890 & Sveriges dödsbok II där han inte ens finns med?
 
Vore tacksam för hjälp så man kan gå vidare i letandet!
 
Tackar på Förhand!
Lasse Berg

2005-05-18, 14:40
Svar #13

Anki Hägglund

Till Lasse Berg!
 
Ett tips kan vara att du hör av dig till  
L-K Silfwerplatz som 2004-09-11(se ovan)sökte kontakt med dig.  
Jag vet att hon kommit längre på era gemensamma anor
Mvh Anki

2005-08-22, 13:29
Svar #14

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
I Bo Lindwalls intressanta artikel ”Hund-Fias härstamning. Om de resandes ursprung” i ”Släktforskarnas årsbok 2005” berörs en del av Calles anor (släkten Lejon och Mejer). Lindwall skriver ”Om Jularbos härstamning har jag skrivit tidigare men då hade jag inte uppmärksammat att hans farfars morfar, hästhandlaren Johan Pettersson (1770-1835) i Norrtäkten i Hedemora landsförsamling, var halvbror till Fant-Karl eller Karl Fredrik Johansson Rosenberg (f. ca 1779), känd fiolspelman i Norge.” Det vore roligt att veta mer om hur släktskapet ser ut mellan Johan Pettersson och Fant-Karl samt om dessa båda hör till Detlof Pettersson Rosenbergs släkt (Detlof dyker upp på många ställen i Jularbos antavla). Jag förmodar att det är Bo Lindwall som, i vanlig ordning, sitter inne med svaret...

2005-09-03, 12:30
Svar #15

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Obs! Jag citerade Lindwall fel ovan, Johan Pettersson var Jularbos farmors morfar, inget annat! Tack till Kim Berg som uppmärksammat felet.

2007-05-10, 12:21
Svar #16

Utloggad Zenita Ribbefjord

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-11-15, 19:55
    • Visa profil
Hej!
Skulle gärna vilja ha hjälp med att få reda på om jag är på rätt spår i min forskning...  Jag har i min ana en Carl Fredric Baudin född 1799, gift med Anna C Jacobsdotter 1822-06-03. Denne Carl Fredriks föräldrar skall ha varit Erik Bo(u)din och Sophia i G:a staden. Kan jag möjligen gått vilse :-)
Med hopp om ledtråd//Zenita Ribbefjord

2007-05-11, 09:18
Svar #17

Karin Östenstaf

Hej på er.. jag har bara ett litet inlägg om Carl och Alma Jularbo , min styvfars föräldrar bodde i Månkarbo med sina föräldrar och Carl och Alma var vänner till dem ,de kom ofta på besök och spelade hela dagarna både piano och dragspel och fiol min pappa minns att han fick sitta och lyssna när gubbarna spelade och pratade. Carl kom i en Bil till Månkarbo villket var storslaget på den tiden..Detta var på 1940-talet.
Han har många minnen från dessa dagar när de fick så fint främmande med Carl var precis som en av gubbarna i byn , ville inget extra ha utan bara spela och ha det gott tillsammans med vänner .. karin

2008-03-12, 12:50
Svar #18

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Alexander Meijer (1824-87), Carl Jularbos morfar, sökte sig efter frigivningen från sin andra livstidsdom tillbaka upp till Dalarna och Falun. Där förekommer han i Falu dombok 1884 (§ 177, 200, 252, 318, 357, 400 och 444). Orsaken var att att han under augusti sistlidet år [1883] af nämndemannen Olof Hansson i Österbyn, Svärdsjö socken, i och för lemnande af erbjuden behörig sjukvård emottagit en brun vallack i 14de året gammal, hvilken häst Meyer serermera olofligen försålt till annan person och för Hansson uppgifvit, att hästen måst slagtas och nedgräfvas med 'hull och hår'”. Noteras kan att Alexander var född just i Österbyn. Även en slakteriarbetare i staden, Anders Andersson, stod inför rätta för ett utfärdat falskt intyg. Det intygade att Andersson slaktat en häst på Meijers begäran som inte kunde kureras. Huden hade omöjligen kunnat avtas och ingenting kunnat tas tillvara av hästen då den varit alldeles söndervärkt invärtes. Intyget var bevittnat av bl.a. hästbytaren Johan Erik Pettersson, en systerson till Meijer. Johan Eriks bror hästbytaren Johan Israel Pettersson fungerade som Meijers ombud då denne inte infunnit sig till rannsakningen. Andersson hävdade att han varken kunde läsa eller skriva och därför bara skrivit på intyget utan att veta om innehållet. Han uppgav senare att han trott intyget gälla en häst som han låtit slakta för Johan Israel Petterssons räkning. Johan Israel Pettersson berättade att Meijer inte sålt hästen utan att Johan Erik Pettersson, utan Meijers tillåtelse, bortbytt hästen i närheten av Gävle. Detta visade sig stämma, då målsäganden påträffat sin häst hos Olof Olsson i Norra Åbyggeby i Hille socken nära Gävle. Denne hade den 11 augusti 1883 bytt till sig hästen av Johan Erik Pettersson mot en häst värd 100 kr och en mellangift på 250 kr. Man försökte få Meijer att infinna sig personligen, men som Johan Israel Pettersson uppgav: ”Okändt  vore, hvarest Meyer för närvarande uppehöllo sig. Därför uppsköts målet gång på gång från maj till november, då det nedlades. På bilden ses Meijers bomärke på ett intyg från rannsakningstillfället.
 

2008-03-22, 23:56
Svar #19

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Är någonting mer känt om Carl Jularbos farfars bror Johan Alfred Carlsson (1837-1895)? Han hann under sitt liv med att vara lumpsamlare, valackare, hästhandlare, gårds- och jordägare. Något märklig är hans födelsenotis där i föräldrakolumnen står att läsa: ”Lumpsamlaren Segerblads hustru Sophia Pettesson från Nyfors pappersbruk” (Sigtuna C:4). Som Heymowski antog är föräldrarna dock sannolikt Vilhelm Pettersson Karlsson (1819-1908, sonson till Peter Detlofsson) och Sofia Pettersson Segerblad (1809-64). Johan Alfred gifte sig med sin faster Johanna Karolina Carlsson (1814-86) 1863-03-15 i Sundborn där paret slagit sig ner strax innan i Superbacka. Hästhandlaren K. F. Gripenfeldt i Sala (Jularbos mormors halvbror) och  Ulrik Söderström (1799-1872) i Folkärna intygade parets äktenskapsledighet.  I SCB's vigselnoteringar för det året benämns Johan Alfred som gårdsägare och vallackare samt kallas liksom sin hustru ”tattare”. Där återfinns också anteckningen: ”Dessa personer, som äro födda och bott på landsvägen, äro aldrig förr än här kyrkoskrifvna.” Paret hade ankommit från Härnevi och befann sig i Sundborn till 1865, då de flyttade till Falun.  
 
Hustrun Johanna Karolina Carlsson var änka efter Israel Kihlström d.ä. (1815-omkring 1856) och hennes son Vilhelm Bernhard Kihlström (f. 1847) växer upp som styvson till Johan Alfred. Även om Johan Alfred och Johanna Karolina var barnlösa var paret fosterfamilj för flera yngre släktingar. Johan Alfred är med all sannoliket identisk med den hästbytare Johan Alfred Carlsson som Karl Fredrik Vilhelmsson (f. 1849) åsyftar när han i en rättegång 1883 berättar att han i ”mycket unga år kommit till en moderbroder hästbytaren Johan Alfred Carlsson”. Även när han tas in på Nya Varvet i Göteborg 1884 sägs om Vilhelmsson: ”Vid moderns död kom han till en morbror i Falun” (Lindwall). Johan Alfred var Vilhelmssons kusin och ingifte morbror samt senare även svåger, då Vilhelmsson gifte sig med Johan Alfreds syster Johanna Lovisa Carlsson (f. 1849). Förutom K. F. Vilhelmsson och V. B. Kihlström står på 1880-talet Johan Alfreds kusinbarn och Johanna Karolinas barnbarn Johan Alfred (f. 1862) och Hedvig Charlotta Kihlström (f. 1863) skrivna som fosterbarn till paret.
 
Paret var som sagt skrivna 1863-65 i Superbacka i Sundborn där det uppges att de aldrig förr varit kyrkskrivna. Därifrån flyttar de till Falun 1865 och vidare till Hammarby 1868, varefter jag förlorar dem ur sikte till 1884 då de flyttar in till Husby-Ärlinghundra från Gävle tillsammans med fosterbarnen. Den 1 februari 1886 dör Johanna Karolina Carlsson i Uppsala, med all sannolikhet under ett besök på distingsmarknaden som var en viktig marknad för resande vid denna tid i denna del av landet. 1887 flyttar Johan Alfred till Enköping och gifter sig samma år med sin sysslings dotter samt ingifta kusin Johanna Sofia Lindberg (1866-1937, Jularbos mors kusin). Åldersskilllnaden mellan första och andra hustrun var 52 år! Året därpå flyttar paret upp till Sonboås i Folkärna och samma år vidare till Karlbo i samma socken. 1891 återvänder de till Enköping, bara för att återflytta till Folkärna 1894. Johan Alfred avled den 26 maj 1895, 57 år gammal. Enligt signalement från Uppsala länsfängelse 1893 var han 1,64 m lång, hade svart hår, bruna ögon, böjd näsa och ovalt ansikte. Han var av stark växt och hade ett ärr efter knivhugg å vänstra låret. Efter hans död slog sig  änkan samman med Johan Alfreds brorson, gårdfarihandlaren Oskar Valentin Carlsson (1875-1952), farbror till Carl Jularbo.  
 
Jag har funnit Johan Alfred i några rättegångshandlingar. Första gången är 1889 i samband med ett uppträdande i Karl Fredrik Vilhelmssons gård Barkan i Enköping då han drabbat samman med  hästbytarna Frans Oskar Friberg (1838-1917), Fredrik Axelsson (f. 1864), Georg Konrad Valdemar Pettersson van der Hagen (f. 1863) och Alfred Albrektsson (f. 1856). Det hela resulterar i stämningar och motstämningar med identiska beskyllningar vilket slutar med att målet läggs ned och parterna får betala rättegångskostnaderna. Av rannsakningarna framgår att Johan Alfred kallades ”Stor-Alfred”, trots sin ringa längd. Som vittnen i målet hörs även Johan August Erlandsson (f. 1846) och sonen Karl Oskar Erlandsson (f. 1872) m.fl. Efter detta tycks fejd ha rådit mellan Johan Alfred och G. K. V. Pettersson van der Hagen där den sistnämnde på marknader runntom i Mellansverige försökte komma åt Carlsson. Fejden kulminerade under distingsmarknaden i Uppsala 1893 då van der Hagen och dennes svåger Johan Axel Pettersson (f. 1864) med kniv överföll Carlsson. Carlsson var dock beväpnad med revolver och sköt ner de bägge angriparna, men blev själv knivskuren. I den efterföljande rättegången berättade Johan Alfred att han tillsammans med sin mor ”allt från sin späda barndom under åtskilliga år rest omkring på landet, der modern drifvit ngn slags mindre handel; att han icke besökt ngn folkskola, hvaremot han lärt sig läsa men icke skrifva [--- och sedermera] vunnit anställning hos en kringvandrande lumpsamlerska, enkan Kilström, med hvilken han under många år vandrat omkring på landet”. Johan Axel Pettersson hävdade under rättegången att Johan Alfred var hans morbror, något som Johan Alfred ivrigt förnekade och som inte tycks stämma. Däremot var Johan Axel kusinbarn till Johan Alfred. Carlsson dömdes till åtta månaders straffarbete vilket han avtjänade i Uppsala fängelse. Förutom dessa rättegångar har jag funnit Johan Alfred i Sala RR dombok §345 den 18 augusti 1890 då han döms för våld å allmän plats till 15 kronors böter och för överdådig framfart 10 kronor.
 
Johan Alfred förekommer liksom flera släktingar i en folkminnesuppteckning om ”tattare” 1943 i Nordiska museet: ”De skojare av tattarslägt, som vanligen besökte Kumla, var Karlsönerna, vilka var flera grenar, å den gamlesta var 'gubben Karlsson', vilken var i 80-årsåldern 1900. Så var det Pelle Karlsson, Alfred Karlsson, och en bror till den senare, vilka alla var i 40-50-årsåldern.” ”Det var, på 1890-92, som jag besökte Sala marken flera gånger, ock då var det skojare av den stora Karlssons slägt från Folkärna, som var i farten, sådana som Alfred Karlsson, Pelle Karlsson, å deras pojkar.” ”Den stora skojarslägten Karlssons, med Pelle Karlsson å Alfred Karlsson som huvudmän, å gubben Karlsson som ålderman, var ju enligt uppgift, skrivna å hade eget i Folkärna socken, men de voro alltid på flyttande, eller rörlig fot.” I Heymowskis efterlämnade anteckningar återfinns en anteckning: ”Carlsson i Vad, (Alfred Albrektsson) = Johan Alfred Karlsson f. 1837 i Sigtuna. Uppg. fr. H. Segerblad i Enköping.”
 
Johan Alfred Carlsson fick följande barn med Johanna Sofia Lindberg:
 
Valborg Sofia Viktoria Carlsson, född i Enköping 1887-08-14, död i Sala 1968-05-11. Gift med N.N. Ljunggren, död 1942.
 
Fanny Eugenia Carlsson, född i Lär 1889-06-26, död efter 1900.
 
Hedvig Sofia Carlsson, född i Vittinge 1891-06-20.
 
Karl Alfred Carlsson, född i Huddunge 1893-05-30, död i Uppsala 1879-02-14. Gift 1924 med Elvira Alfrida Elisabet Carlsson (1896-1978).
 
Svea Carlsson, född i Västerlövsta 1895-08-13, död efter 1900 och sannolikt identisk med den Svea Hellström som dör 1990-02-20.
 
All ytterligare information om denna familj och deras nära släkt är av intresse!

2008-09-14, 12:39
Svar #20

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Om Jularbos ffm Sofia Pettersson Segerblad:
 
Kongl. majts utslag uppå den af wallackaren i Östhammar C. F. Berns hustru, Sophia Pettersson, den sig ock Johanna Maria Ekman kallat, i underdånighet gjorda ansökning, att sedan sökanden, hvilken tillika med sin man icke på flere år vistats i Östhammar, blifvit, efter det hon jemte mannen för stöld uti Calmare län undergått bestraffning, hvarefter mannen henne skall öfvergifvit, genom kongl. majts befallningshafvandes i Stockholms län resolution den 9 sistlidne september, enär sökanden, på fri fot stäld, befunnits sedermera utan behörigt pass och under diktade namn kringstryka samt icke kunnat erhålla lagligt försvar, dömd, under åberopande af 7 och 10 §§ af kongl. förordningen den 29 junii 1833, att hållas till arbete å Norra correctionsinrättningen här i staden, kongl. majt måtte af gunst och nåd lemna henne 14 dagars rådrum att förskaffa sig försvar; gifvet Stockholms slott den 7 october 1835.
 
Kongl. majt har i nåder låtit sig föredragas denna underdåniga ansökan; men finner icke skäl att till densamma lemna bifall. Det vederbörande till underdånig efterrättelse länder. (Sthlm läns landskansli Akter ang fångar i länsfängelset EXIIIb:4)
 
Sofia slog sig kort därefter ihop med sin kusin Vilhelm Pettersson Karlsson, Jularbos ff f. Valackaren K. F. Bärn (f. 1801) har diskuterats på annat håll på Anbytarforum och efter brytningen med Sofia bytte han eventuellt namn till Rosenqvist. Är något mera känt om den dom i Kalmar län som omnämns i texten ovan?

2008-09-17, 19:44
Svar #21

Lena Eriksson

Sofia Pettersson Segerblad ska vara född 1809 12/7 i Norrtälje men jag hittar henne inte där.  
När hon inkommer på länsfängelset i Uppsala i februari 1847 sägs hon vara 38 år. Hon har 5 barn med sig, Maja Sofia 13 år, Charlotta 8 år, Alfrid (Alfred?) 10 år, Vilhelm 5 och Per Gustav 1 år.
Maken Vilhelm Pettersson-Karlsson är också intagen och orsaken är obehörigt kringstrykande.  
 
Sofia är av ordinär växt, har svart hår, bruna ögon och kortlagt ansikte.
 
Vet du Sebastian var hon var född och om hon möjligtvis hette MARIA Sofia?

2008-09-18, 09:09
Svar #22

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Nej, jag har inte heller funnit henne, uppgiften stammar väl ur husförhörslängder och återfinns i Jularboantavlan på Släktforskarnas hus. Heymowski hade datumet 12/4 1809 på henne. Jag har inga uppgifter om ytterligare namn på henne annat än att hon kallats Ulla Sofia vid något tillfälle. De barn hon har med sig på fängelset 1847 är Maja Sofia Bern f. 1833, Johan Alfred Karlsson 1837-95, Per Gustav Karlsson 1846-94 och Jularbos farfar Vilhelm Valentin Karlsson 1844-1905. Dottern Charlotta född omkring 1837 känner jag inte till mer om.

2008-09-18, 13:16
Svar #23

Lena Eriksson

I mail nyss till dig nämnde jag att Sofia återfanns i fångrulla 1856 21/9 med Vilhelm Pettersson-Karlsson samt barnen Charlotta Sofia och Johanna Lovisa. De hade häktats för passlöshet.

2008-09-23, 20:39
Svar #24

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
I en efterlysning 1849 omnämns en person som skulle kunna vara identisk med Gustaf Johansson, Jularbos farmors far. Gustaf Johansson hade nämligen på 1830-talet varit dräng hos valackaren Hans Sundberg liksom en person vid namn Johan Erik Granlind, den sistnämnde hade suttit på Långholmen och var svåger till Sundberg. I efterlysningen omtalas en kvinna med fyra barn vilken skulle kunna vara Britta Katarina Pettersson, Jularbos fmf, som vid denna tid hade just fyra barn i livet med Johansson. Parets barn gifte in sig i resandesläkter som Karlsson, Kihlström, Söderström och Pettersson. Dessa familjer rörde sig också i dessa trakter, bl.a. i just Munktorp (tack till Theresa Johnsson för info om Granlind).
 
Följande, natten emellan tisdagen och onsdagen den 13 och 14 i denna månad, genom inbrott hos torparen Anders Andersson i Stora Sköttorp under Lissjö bruk i Munktorps s:n af Westerås län bortstulne klädespersedlar, neml.: [härefter uppräknas en mängd kläder] warande för denna stöld misstänkte 2:ne kringstrykande manspersoner, den ene förr straffad för stöld, med namnet Granlind, lång till wäxten med mörkt hår samt twänne ärr på ena kindbenet, och den andra en i Granlinds sällskap warande person, hwilken kallat sig Johansson, lång till wäxten med ljust hår, skolande dessa personer wara åtföljda af en quinna och 4 barn, hwilka sistnämnde dock, wid den tid stölden begicks, lära uppehållit sig i Wester-Fernebo s:n (Uppsala länskungörelser, nr 7 1849, daterad den 28 februari).

2008-09-24, 19:43
Svar #25

Lena Eriksson

Vem är Fredrik Vilhelm Pettersson som nämns i rättegångsprotokoll från Bälinge HR 1843? Han kallade sig även Schedin, Ekengren, Karl Johan Karlsson samt rätteligen Johan Erik Löfgren. Påstod sig vara 24 år och att han hade bytt namn när det känns lägligt.
 
Vaksala HR 1843 28/1:
Skojaren...W Pettersson har 28/1 genom Tierps östra hr efter uppkommit gräl med torparen (där har jag hoppat till -) uppskurit det ena kindbenet från ögat till munnen samt huggit....i ryggen.
Kallande sig Johan Erik Löfgren.

2008-09-24, 20:25
Svar #26

Lena Eriksson

Kan det vara Sofia Pettersson-Segerblad-Bärns Vilhelm måntro? (inlägg 14/9)

2008-10-07, 16:02
Svar #27

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Efterlysning ur Uppsala läns kungörelser nr 22 1847, den 9 augusti:
 
Natten emellan den 19 och 20:de nästl. juli från den i Fahlun förlagda afdelningen af kronoarbetskorpsen förrymde kronoarbetskarlarne n:o 10 Alexander Meijer, 23 år gammal, 5 fot 10 tum lång, med ljusbrunt hår, blå ögon och bredt ansigte; n:o 21 Carl Adrian Åkerblom 22 år gammal, 6 1/2 fot lång, med swart hår, bruna ögon och långt ansigte.

2008-10-07, 16:07
Svar #28

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Efterlysning ur Uppsala läns kungörelser nr 25 1847, den 7 september:
 
Följande, natten till den 22 sistl. juli från dagakarlen Eric Jansson i Wall, Ofwansjö socken af Gefleborgs län, bortstulne persedlar, nemligen: 2:ne rockar med swart kläde, 3:ne lerftskjortor, en swart hatt, 3:ne swarta och en rödrandig halsduk, samt en refflad matsked af silfwer m.m.; för hwilken stöld förrymde kronoarbetskarlen Alexander Meijer och en honom följaktig mansperson äro misstänkte.

2008-10-16, 20:23
Svar #29

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Rörande ovan nämnda Johan Alfred Karlsson (Jularbos ff bror) och hans mor Sofia Pettersson Segerblad (Jularbos ff m):
 
Landshöfdingeembetets ordres af den 23 julii [1852], att införskaffa prestbetyg från Tyresö socken, angående qvinspersonen Sofia Pettersson eller Bärn, samt söka vinna uplysning hvar gossen Albrechtsson eller Bärn, kan vara född eller hafva sin försörjningsort. D. 26/7 till kyrkoh. Lind. D. 31/7 till KBHde.
 
Landshövdingsämbetets  remiss af den 2 ds [september 1852] tecknade å ansökning angående gossen Carl Johan Alfred Carlssons eller Albrechtsons eller Bärns försörjningsort, att förelägga fattigwårdsstyrelsen i Tyresö afgifva förklaring inom 3ne veckor vid laga påföljd. D. 13/9 till Larsson. D. 4/10 till KBHde.
 
Bägge notiserna är ur diariet för länsmannen i Sotholms härads norra distrikt
 
(Meddelandet ändrat av Tango den 16 oktober, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna