ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hertzberg  (läst 4836 gånger)

2005-03-14, 06:59
läst 4836 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carina!
 
Det kan ju vara samma person, som även besökte mammas hemby. Tyvärr så minns jag inte i vilket sammanhang hon nämnde detta namn. Det verkar som om hon hade med dem att göra, kanske hon fick hjälpa till med någon försäljning eller så.
 
Vet du om cirkusen hade något namn?
Ann-Mari Bäckman

2005-03-14, 19:00
Svar #1

Carina Jonsson

Ann-Mari!
 
Nej, jag vet inte det tyvärr.
Gamlingarna som bott i Selsjön länge har berättat detta för mig.
 
Såg bilden du skickade in på tältet under Gamla bilder/Bildgåtan. Tror du att det var Hertzbers? Fick du ngt. svar ifrån Cirkusakademien?  
Det hade varit jätteroligt om det var det!
 
mvh
Carina

2005-03-14, 19:36
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nej, tyvärr fick jag inget svar från Cirkusakademien. Dåligt, tycker jag, man kunde väl bara svarat och sagt att man inte kände till cirkusen.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-03-20, 11:40
Svar #3

Utloggad Bertram Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2022-08-24, 15:38
    • Visa profil
Hej!  Jag söker information för en bekants skull
om hans farfar o farmor Axel Eriksson o Augusta
Eriksson(född Hertzberg).De drev Cirkus Svea ihop
och fick många barn bla Knut,Lissy,Dagmar,Rune,
Axel och Uno. Det är Unos son som söker informationen, Uno var född 1914-04-14 gift med  
Hanna Hedenberg. Efter Hannas död blev Uno ilag med min mor Tullan Karlsson, all information tas tacksamt emot. Detta ska bli en överraskning så det är därför jag har så knapphändiga uppgifter.
Mvh Bertram Karlsson

2005-03-21, 22:06
Svar #4

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Axel Eriksson finns på Söderskivan, född 4/4 1877 i Katarina. Det framgår inte tydligt där vilka föräldrarna är, fast de också finns på skivan, men jag har slagit upp i födelseboken: Johan Abraham Ericsson, gymnastiker, akrobat, född 24/9 1845 i Ö Vingåker, och Ingeborg Eleonora Sofia Vilhelmina Eisfeld född 11/7 1850 i Nystad, Finland. I födelseboken kallades fadern hand. betjent och nedkomstorten var Varnhem. Farfar i Vingåker var en torpare Larsson.
Olof och Ingrid Bergström

2005-03-22, 19:05
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har hittat några Eisfeld i Finland som ser ut att vara intressanta i sammanhanget:
Åbo svenska församling - Turun ruotsalainen seurakunta - döpta
. Faderns efternamn: EISFELD => Eisfeld  
Född  Döpt  By  Gård  Far  Mor  Barn
1840  19.9.1840        Eqvilibristen Fredr: Eisfeld modern Coneordia Gunisgunda Kunst  dotter: Amalia Justina
 eget - OMA: Kastepv:pv: puuttuu  
 
(Se också under släkten Eisfeldt, särskilt Bo Lindwalls inlägg.)
 
Viborgs tyska förs - Viipurin saksalainen srk - vigda
. Mannens efternamn: EISFELD => Eisfeldt  
Lysning  Vigd  By  Gård  Man  Hustru  By  Gård
   22.2.1890        Menageriebesitz: Heinrich Gustaf Eisfeldt och   Jenny Olga Victoria Bergström      
 original - VLISÄ: nicht zur G:de gehörig  
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-06-11, 23:46
Svar #6

Maria Eberson

En gosse vid namn Zander Nord skall ev. under en kort tid tillhört en cirkus som reste runt i Hälsingland 1919.
Johan Hertzberg med 8 barn skall ha vistats på fattigstugan i Bollnäs någon gång under tiden
1914-1919 samtidigt som Zander.
Såg detta i en av socialas gamla rullor i Bollnäs men kan tyvärr inte hitta igen det.
 
Zander Nord ägde övernaturliga krafter och visades upp av sin far på gator och torg och skall innan sociala myndigheter satte stopp rest med en cirkus grupp.
hoppas på svar.

2005-07-03, 12:00
Svar #7

Utloggad Monica Söderbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2011-03-13, 10:20
    • Visa profil
Angelina Romenia, dotter till Carl Johan Emil Hertzberg född 1869-11-06 och Alma Teresia Johansson född 1872-12-01  
Angelina fick 4 barn (bl.a min mans far, Gunnar f.1918 som blev bortadopterad), i alla fb står fader okänd. Enligt uppgift från en sonson till Angelina skulle fadern vara en Gunnar Karlsson som reste med sällskapet.Samma källa säger sig också hört att Angelina dog ung och ligger begravd i Mellerud.
Även fadern Gunnar Karlsson skall vara begravd i Mellerud.
Är det någon som vet ngt om denna Gunnar Karlsson
eller Angelina får ni gärna dela med er.
 
Hälsningar/Monica

2005-08-03, 09:17
Svar #8

Utloggad Monica Söderbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2011-03-13, 10:20
    • Visa profil
Svarar mig själv...
Har nu fått reda på att Gunnars far var Ture Gunnar Emanuel Karlsson f. 1888-02-28 i Almesåkra fsm d. 1969
(i kamratkretsar kallad Tivoli-Karlsson.)
Han sammanlevde med Angelina från omkr. 1912 till 1926 och fick med henne 5 barn.
Efter Angelina Hertzbergs död 1926-03-27 sällskapade han med en kusin till Angelina, Dagmar Pedersen ett par år och fick med henne en liten  
Han drev därefter Gunnardos Tivoli, först som egen senare tillsammans med en Inga Hoffman.
 
Hälsningar/Monica

2005-10-19, 23:41
Svar #9

Peter Wickman

Hej!
Skulle önska att Elisabeth Wårdsäter och/eller Eija Svensson tar kontakt med mig via min e-postadress. Har kommit över släktforskningsmaterial nyligen och förstått att jag har Hertzbergare i min släkt. Min farmorsmor var Augusta Eriksson (f Herzberg).
Tacksam för svar!
 
Mvh
Peter

2005-10-22, 10:03
Svar #10

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Hej, Maria! Din e-post fungerade inte. Du kanske redan vet det, men det finns en bilderbok om Zander Nord av Victoria Hammar och Ida Björs 2005. Den ger inte mycket information, mera som en dikt. Titeln är Den elektriska pojken från Arbrå och det står på baksidan att han var från Hälsingland och väckte förundran på 1920-talet. Han borde gå att följa i kyrkböckerna.
.
Olof och Ingrid Bergström

2006-04-24, 18:20
Svar #11

ola larsson

I Edsbro, Uppland, föddes den 19/10 och döptes  21/10 1768 vallackaren Johan Hertzbergs och hustru Lisa Rambergs, vistandes vid Lunds by, barn Johan Fredric.

2006-07-26, 18:29
Svar #12

Utloggad Andreas Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:49
    • Visa profil
Tjena Peter Wickman..min far kände din pappa väldigt väl,då han hade Willy som morbror.

2007-04-09, 15:59
Svar #13

Jessica Thore

Hejsan på er alla som har så mkt med hertzberg släkten att göra:D
 
Vad jag har förstått så tillhörde min mormor den släkten...
 
Min mormors mormor hette om jag förstått rätt Alma Charlotta Hertzberg och var gift med Jöns Oscar Persson.
 
Enligt min uppgifter ska dem då iallafall ha fått tre barn ihopa, var av min gamla mormor Theresia Stanny Charlotta.
 
Hoppas att ngn kan hjälpa mej
 
Tack på för hand:D

2007-04-09, 17:11
Svar #14

Utloggad Eija Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Jessica!
Som jag tidigare meddelat dig har jag en massa uppgifter om Hertzbergarna, hör gärna av dig! Jag har väntat på svar från dig!

2007-05-01, 15:01
Svar #15

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Hej,  
 
någon som känner till en Catharina Elisabeth HERTSBERG/HERTZBERG som lär vara född kring 1790.  
 
Med vänliga hälsningar,  
Erik Andersson.  
erske@msn.com

2007-05-15, 11:58
Svar #16

Utloggad Monica.m.bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2012-09-16, 17:51
    • Visa profil
Hej Peter Wickman.
Jag såg att du efterlyser släkten Hertzberg.
Skulle du vara intresserad av mera upplysningar om familjen kan du höra av dig till mig.
Hälsningar
Monica.

2007-06-13, 10:36
Svar #17

Elisabeth Wårdsäter

Hej alla släktingar på långt och närmare håll!
 
Hittade ett inlägg från -05 att de finns en bild någonstans i bildarkivet på ett cirkustält. Hittar dock ej bilden. Kan någon hjälpa mig hitta den, för kanske kan jag hjälpa till och identifierar bilden, då min mamma har en bild på på cirkus svea hemma,en dålig bild på själva tältet men det finns personer på den här bilden som man kan kanske kan jämföra med.
MVH: Elisabeth :-)

2007-06-13, 14:15
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Jag har lagt in ett foto på en cirkus med ett namn, som är svårt att läsa. Den här cirkusen befann nog sig antagligen i Anundsjö, Ångermanland eller i Örnsköldsvik, Ångermanland. Jag har ju tidigare berättat om att min mamma ofta har pratat om en Hertzberg, som brukade komma till hennes ovannämnda hemtrakter på 30-40-talet. Jag la väl inte detta på minnet, men det handlade väl antagligen att hon kanske hjälpte till eller om han blev inkvarterad i hennes hemby vid vistelsen där. Vad det var som var så speciellt med denna Hertzberg, det minns jag tyvärr inte.
 
Tältet hittar du under Gamla bilder; Bildgåtan; Byggnader och Miljöer; Cirkus - vilken?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-02-08, 16:27
Svar #19

Utloggad Vajli Karlsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-02-23, 20:09
    • Visa profil
hej håller på med släktforskning på min mammas farmor ,lovisa carolina matilda kallades  det sistnämnda född 1/1 1890 hennes föräldrar ska ha hetat lars magnus johanson karlsson mamman lovisa magnusson.hon dog i barnsäng sonen också.matilda var då ca 4år ena systern emma  ska då vara två.sen finns en syster till som hette axelina.ena systern drev ett pensionat i särna.nån hade mattfabrik i mora.matilda ska ha hamnat hos paret bruno-karin senare hos cirkus hertsberg där jobbade hon som lindansös.senare som piga på nån gård fram tills hon gifte sej med ( stor)fredrik fredriksson de fick tre barn nikolej min morfar.vivan å george.tror hon hade en släkting en kvinna vid namn gyllen som bodde i storatuna sägs att de var släkt med svan.snälla om ni har nån information hör gärna av er all vetskap om denna historia  kan hjälpa mejen del uppgifter kanske inte stämmer här vad vet jag..en sak till min morfar skulle fått en son med en kvinna från nån cirkus han var blott 17år gammal han blev inte skriven som fadern detta skulle vara ca1919-21vore kul om nån kände till detta.han hette nikolaus eller nikolej fredriksson

2010-02-09, 10:54
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vajli!
 
Detta bör vara din mammas farmor. Tyvärr står det inte var hon var född:
 
18900101-6428
 
Fredriksson, Karolina Matilda
 
Skönnerud 1:3
 
Död 20/11 1968.
 
Kyrkobokförd i Järnskog, Järnskogs kn (Värmlands län, Värmland).
 
Född 1/1 1890 (ingen uppgift om födelseort)
 
Änka (5/9 1956).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Järnskog, Eda kn (Värmlands län, Värmland)
 
Källor:
DB / RTB 68
 
Här är maken Fredrik:
 
18840924-643
 
Fredriksson, Karl Fredrik
 
Kyrkobyn 62:4.
 
Död 5/9 1956.
 
Kyrkobokförd i Särna, Särna kn (Kopparbergs län, Dalarna).
 
Född 24/9 1884 i Tännäs (Jämtlands län, Härjedalen).
 
Gift man (28/8 1926).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Särna, Älvdalens kn (Dalarnas län, Dalarna)
 
Födelseförsamling i källan:
Tännäs (Jämtlands län)
 
Källor:
AR / DOR 52-60
 
Källor: Sveriges begravda
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-02-11, 00:27
Svar #21

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 13:14
    • Visa profil
Hej Vajli!
Har svarat dig under Stålberg. Har för mig att Matilda ska var född i Mora och din morfar hette Nikolaj. Ser fram emot vidare kontakt med dig.
 
Mvh Christina

2010-11-02, 01:41
Svar #22

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I tidningen Kalmar 1893-06-30, s. 2:
 
- Gripen klocktjuf. Till Hallandsposten skrifwes från Laholm: Natten till den 26 sistl. februari begicks en djerf inbrottsstöld hos urmakaren S. Olsson inwid Borgholms stad, derwid tillgrepos 3 guldur och 17 silfwerur. Wid de spaningar efter tjufwen eller tjufwarne, som af wederbörande kronolänsman werkstäldes, erhöll denne sådana bewis mot skärsliparne August Ekeroth och Wilhelm eller Alfred Hertzberg, att han genom Polisunderrättelser anhöll om deras efterspanande och häktande. I onsdags anträffades Ekeroth i Laholm, anhölls af polisen och förklarades häktad, men nekade för stölden.
     Ekeroth, hwars fullständiga namn är Frans August Johansson Ekeroth och som äfwen kallat sig Lindahl, är född 1863 i Grenaa i Danmark och enligt egen uppgift nu mantals= och kyrkoskrifwen i Elmeboda af Kronobergs län. Han är straffad för 4:e resan stöld och är medborgerligt förtroende förlustig. Han åtföljdes af ett fruntimmer, Henrietta Hertzberg, och twå barn, deraf det minsta en månad gammalt.
     Ekeroth kommer att med fångtransport föras till Kalmar.

2010-11-02, 01:47
Svar #23

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I tidningen Kalmar 1893-08-21, s. 1:
 
- Ölands Norra Rots häradsrätt å Lundegård ransakade under assessor Carl B. Hasselrots ordförandeskap den 19 dennes skärsliparne Aug.[ust] Ekerot samt Wilh.[elm] och Alfr.[ed] Hertsberg, häktade för den i sistl. februari månad hos urmakaren S. Ohlsson wid Borgholm begångna klockstölden
     Kronolänsman C. Petersson och urmakaren S. Ohlsson samt A. P. Swensson från Långlöt och Alfr. Karlsson från Alböte woro närwarande, den förstnämnde såsom åklagare i målet och de öfriga såsom målsegare.
     Ekerot inkallades först till rätten samt blef allwarligt och wänligt uppmanad af domaren att ej neka längre, utan ärligt bekänna hur det gått till, ty naturligtwis hade han warit med om stölden. Han nekade dock i början till allt, men hårdare ansatt af domaren, som yttrade att allt förenklas och straffet lindras, om Ekerot nu bekänner, medgaf denne att han warit med om klockstölden. Han berättade nu, att han i sällskap med Alfr. Hertzberg gick till Öland för att stjäla, att bröderna H.[ertzberg] förut sett att klockorna woro lätt tillgängliga i fönstret, samt att då Alfred och han kommo till Uggletorp, Föra socken, på qwällen, togo de hos handl. F. Håkansson derstädes häst och kappsläde, som de åkte med till hållstugubacken, strax utanför staden, dit de sedan gingo; skjutsen wände de om på wägen och satte den i fart mot hemmet igen, en lös töm och en piska lade de i släden, då de stego ur. Komna till staden sade Alfred, att de ej borde gå en sådan wäg förgäfwes, utan skulle de försöka taga klockorna i det der fönstret wid gatan, för hwilket Ekerot, som insåg det wådliga i ett dylikt tilltag, warnade honom, men det hjelpte ej, utan Alfred slog ut rutan och tog uren som han stoppade i sin ficka; de räknade dem då de kommo på isen och funno att det war 15 st., af hwilka de tappade tre under hemfärden. Det ljusa gulduret, som Ekerot påstod wara ett förgyldt kronometerur, hade han köpt i Ryssby af en stenhuggare för 10 kr. och sålt detsamma i Eslöf till en sjöman för 12 kr. Någon befattning med de stulna uren hade han ej haft och trots domarens gripande maningar nekade han ihärdigt att ha gifwit Wilh.[elm] några ur eller att han i sällskap med denne warit åt Timmernabben för att lösa ett amerikanskt ur. Ekerot medgaf till slut dels att han hjelpte till att borra fönstret, dels att då de kommo hem med klockorna dessa lades på ett bord och familjemedlemmarne fingo wälja, hwilka de wille ha, och dels att han wisste att 3 ur blifwit pantsatta.
     Alfred Hertzberg, född den 13 jan. 1878 och okonfirmerad, en listig yngling med fördelaktigt utseende, berättade att han blef öfwertalad af Ekerot att gå med till Öland, dit denne skulle gå för att hemta kläder. Han tordes ej för mamma och pappa, sade han, att följa med, men Ekerot lofwade honom 50 öre och så begåfwo de sig i wäg. Hos handl. Ahlbäcker i Böda gjorde Ekerot inbrott och när han kom ut ur butiken medhade han swiskon och cigarrer. Beträffande resan derifrån till Borgholm hade Alfred samma uppgifter som Ekerot, men i fråga om urstölden woro deras meddelanden alldeles motsatta hwarandra, ty Alfred påstod att det war Ekerot som bräckte in fönsterrutan och tog uren, medan Alfred stod i parken och wäntade. Ekerot stoppade uren i sin ficka och när de kommo på isen hotade han att skjuta Alfred, om denne omtalade för någon, att de gjort denna resa. Oaktadt domarens skarpa föreställningar säger Alfred, att han ej visste ändamålet med Ölandsresan, men erkänner att han pantsatt ett af de stulna uren, hwilket företeddes wid förra ransakningen och äfwen nu, och igenkännes af A. P. Swebsson från Långlöt såsom sitt. Föräldrarne hade ej fått eller innehaft något af de stulna uren, men Henrietta, Johan och Wilhelm hade deremot fått, och slutligen medgifwer han, att äfwen han fick ett ur, nemligen nyssnämnda A. P. Swenssons.
     Ekerot erkänner nu, att han medelst en tång gjorde inbrott hos handl. Ahlbäcker samt der tillgrep swiskon och cigarrer; om detta inbrott war ej Alfred med.
     Wilh.[elm] Hertzberg medgifwer att han förstod, att klockorna woro stulna. Det amerikanska uret, som skulle finnas wid Timmernabben, hade förlorats på hemresan och detta skulle han få om han hittade det; derför medföljde han Ekerot dit för att söka om detsamma, men det lyckades ej, ty det hade kommit så mycket snö. I en skrifwelse redogör Wilhelm för sina transaktioner med klockor under den senare tiden, och erbjuder han sig att betala dem han bland de stulna pantsatt och underkastar sig det straff han ådömes, hwarjemte han begär slut i målet samt att warda på fri fot försatt.
     De wid första ransakningen hörda wittnena E. P. Rosqwist i Alfwidsjö och hans hustru Anna Lisa Rosqwist hördes ånyo med anledning af deras på ed tagna uppgift, att det war Wilhelm som war i sällskap med Ekerot hos dem i wintras. Det har nemligen sedermera fulltydligt kommit i dagen att det war Alfred som war med. Då de aflade sitt wittnesmål blefwo de af domaren warnade att ej taga miste på person och nu tillhöll han dem kraftigt deras misstag, hwarigenom swåra följder kunnat uppstå; de återkallade den del af wittnesmålet som angick Wilhelm. Det gjorde på alla en djup werkan domarens tal till dessa båda wittnen, som genom sin ed så lätt kunnat bringa en menniska på fästning.
     Efter enskild öfwerläggning resolverade rätten, att Wilhelm Hertzbergs anhållan, att nu warda frigifwen, ej kunde bewiljas, utan blef han jemte de öfriga åter införpassad i häktet, och utsattes ny ransakning den 8 nästa september, skrifwes från Öland till denna tidning.

2010-11-02, 01:51
Svar #24

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I tidningen Kalmar 1893-09-15, s. 1:
 
- En bedrövlig transport hitfördes sistlidne tisdag af kronolänsmannen Frans Wieslander, skrifwer K. W.=Bl. I början af detta år föröfwades hos urmakaren S. Olsson i Borgholms stad inbrottsstöld, hwarwid en hel del ur tillgreps. För delaktighet i denna stöld hade skärsliparen Johan Henrik Karl Hertzberg, hans hustru Lovisa Henrietta Hertzberg och dotter Henrietta Hertzberg blifwit efterlysta i Polisunderrättelser. I måndags lyckades kommissarien Wieslander gripa det kringstrykande bandet och införpassade detsamma till länsfängelset. I följet befunno sig fyra barn, twå, om tio och åtta år, tillhöriga det äldre paret Hertzberg, och twå, om 2 år och 4 månader, tillhöriga dottern Henrietta. Då nu föräldrarne skulle afföras till fängelset måste wederbörande taga hand om barnen och förskaffa dem wård å fattighuset härstädes. Henriettas yngsta barn fick dock på grund af fängelseläkarens intyg medfölja modren i cellen.
     Wid hållet polisförhör har ingen upplysning om de häktades hemortsrätt kunnat erhållas. De äro bördiga från Danmark, men ha i flera år strukit omkring här i landet utan att wara skrifna någonstädes. Så beskedliga skulle danskarne ej ha warit mot dylika pack, som de swenska myndigheterna kunna wara.
     Härifrån skola Hertzbergs transporteras till Kalmar cellfängelse för att afbida ransakning inför Ölands norra Rots häradsrätt. Hertzberg är född 1831, hustrun 1837 och dottern 1867.

2010-11-02, 01:59
Svar #25

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I tidningen Kalmar 1893-09-30, s. 2:
 
- Fader, moder, twå söner och en dotter häktade. Förnyad ransakning, angående klockstölden i sistl. febr. månad hos urmakaren S. Ohlsson wid Borgholm, egde rum den 27 dennes å Lundegård wid urtima sammanträde med Ölands Norra Rots häradsrätt under notarien Carl Carlbergs ordförandeskap.
     Wid sammanträdet woro närwarande åklagaren kronolänsman C. Petersson och målsegaren urmakaren S. Ohlsson samt de häktade och förut ransakade skärsliparne Aug.[ust] Ekeroth, Wilh.[elm] och Alfred Hertzberg, hwarjemte nu hade inkallats de senares fader, moder och syster, nemligen skärsliparen Johan Henrik Karl Hertzberg, Lovisa Hertzberg och Henrietta Hertzberg, äfwen dessa häktade och åtalade, ej för sjelfwa stölden, men derför att de skulle innehaft en del af de stulna uren och warit medwetna om desamma.
     Johan Henrik Karl Hertzberg berättade om sina lefnadsöden, att han war född i Danmark den 21 juli 1831, han tjenade 8 år i sitt hemland, hwarefter han begaf sig till Hamburg, der han lärde skärslipareyrket, för ungefär 32 år sedan kom han till Swerige, der han sedan farit fram och åter utan något stadigt hemwist, han kunde läsa och skrifwa, uppgaf han, men om han war mantals= eller kyrkoskrifwen på något ställe wisste han ej.
     Lovisa Hertzberg war född den 13 april 1837, äfwen hon i Danmark, hon wistades i föräldrahemmet tills hon war 16 eller 17 år gammal, hon kunde läsa men ej skrifwa, hon war konfirmerad, och den 16 november 1855 gifte hon sig med nu häktade Johan Henrik Karl Hertzberg, som hon sedan åtföljt på resorna kring landet.
     Henrietta Hertzberg uppgaf, att hon war född i Kalmar den 1 juni 1867, att hon warit hos föräldrarna ända till i fjor, då hon blef bekant med häktade skärsliparen Ekeroth, som hon sedan lefwat tillsammans med, hon war döpt men ej konfirmerad och hon kunde ej skrifwa, hon hade biträdt Ekeroth med skärsliperiet, och dessutom arbetat i här.
     Dessa tre personer, som ej förut warit åtalade för något brott, uppmanades af domaren på det mest bewekande sätt att tala sanning och erkänna hwad de wisste, ty derigenom förbättrades saken icke allenast för dem sjelfwa utan äfwen för de tre förut häktade - men de nekade till allt, några ur hade de ej fått och inga sett och om stölden hade de ingen kännedom. Hertzberg den äldre uppgaf, att då han war i Oskarshamn före jul hade han ett par gamla ur, som han tog sönder, hwarjemte ett mycket gammalt och skralt werk utan boett låg i hans maskinlåda, några andra wisste han ej om, hustruns ur hade han köpt för nio år sedan i Skåne och Henrietta hade fått sin klocka af sin förra fästman; hustru Hertzbergs meddelande war i hufwudsak detsamma som mannens, hon hade ej sett sina barn inneha några främmande ur, men wäl att Ekeroth en gång hade några gamla klockor; dottern Henrietta hade angående sin klocka samma uppgift som fadern, eller att hon fått den af sin förra fästman, hon hade haft den pantsatt i Kalmar men löst ut den derifrån och sedan sålt den för 8 kronor, det war ett litet silfwercylinderur med nötta gula kanter, hon wille minnas att pojkarna en gång hade fyra gamla klockor, men pojkarna gingo för öfrigt och skyltade med pappas ur, som de hade turwis.
     Alla tre nu afhörda bedyrade sin oskuld och nekade till all wetskap om stölden. Domarens frågor, om de gåfwo vitsord åt de förut i målet hörda wittnena, beswarades jakande.
     De häktade och flere gånger hörda Aug.[ust] Ekeroth samt Wilh.[elm] och Alfr.[ed] Hertzberg widhöllo sina wid föregående rättegångstillfällen hafda uppgifter, dock wille den förstnämde nu förneka, att han under ransakningen den 19 i förra månaden sagt, att han gifwit Hertzbergska familjemedlemmarne åtskilliga ur af de stulna.
     Målet blef uppskjutet till den 13 nästa oktober och de sex häktade återfördes till Kalmar cellfängelse.
     Ransakningen åhördes af rätt mycket folk från orten, meddelas till denna tidning.

2010-11-02, 02:03
Svar #26

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I tidningen Kalmar 1893-10-16, s. 1:
 
- Dömde. Wid i fredags inför Ölands Norra Rots häradsrätt hållen ransakning med de för stölder tilltalade F.[rans] A.[ugust] Ekerot och Alfred Hertzberg blefwo dessa nu, försedde med den orlofssedel som strafflagen för slika brott lemnar, hänwisade till Stranda häradsrätt, emedan de widgingo att hafwa begått stölder i Döderhults socken äfwen i wintras.
     Wilhelm Hertzberg dömdes till tre månaders fängelse för den del han haft i stölden af uren och föräldrarne och systern fingo hwardera plikta 50 kr. för det de emottagit af de stulna uren samt ålades att ersätta wittnena, hwarjemte alla gemensamt dömdes att betala målsegaren Olssons resor med hundra kronor samt ersätta wärdet af de förskingrade uren.
     De äldre Hertzbergarne och systern frigåfwos, sedan de förklarat sig nöjde med denna dom; äfwen Wilhelm Hertsberg kom på fri fot tills domen winner laga kraft.
     F.[rans] A.[ugust] Ekerot och Alfred Hertzberg återfördes till cellfängelset, för att sedermera ransakas och dömas wid Stranda häradsrätt. (Ö.=Bl.)

2012-10-14, 19:13
Svar #27

Utloggad Helena Jacobson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-10-14, 19:13
    • Visa profil
Hej!
Ola Nilsson skrev 2006 i denna tråd om Johan Hertzberg och Hustrun Lisa Ramberg. Jag försöker släktforska och vill gärna ha mer info om den här familjen.Undrar om denna gren av Hertzberg tillhör resandefolket eller inte. Det jag läst är att det finns olika grenar av Hertzberg.
Tacksam för svar!
Mvh Helena

2012-10-21, 12:13
Svar #28

Utloggad Ulla Kamil

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:33
    • Visa profil
Hej alla Hertzberg-forskare.
 
Jag hjälper en vän och hennes farfars farfars mor hette Maria Dorothea Hertzberg född 1767-1769 i Greifsvald Tyskland Död 17.5.1832 Helsingborg sfs nr 144. 63 år. Som piga gifte hon sig 30.10.1790 i Ängelholm med handskmakaren Carl Holmgren född 1.4.1763 Ängelholm Död 26.10.1843 i Helsingborg sfs nr 196. Dom fick 4 barn.
 
Min fråga är Är det någon som vet något om Maria Dorotheas föräldrar och syskon.
 
tacksam för svar.
Ulla Kamil

2014-02-22, 12:00
Svar #29

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I tidningen Kalmar den 25 april 1885, sidan 2:

 
 
 
Kalmartidningen dementerar det ovan påstådda den 30 april 1885:

2023-09-20, 14:38
Svar #30

Utloggad Kai Ødegård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 13:04
  • Leter etter min Svenske familie.
    • Visa profil
    • Travelling storyteller.
Hei,
Jeg oppdaget at jeg hadde lagt til  Cornelius Kristoffer Jansen Hertzberg  til mitt slektstre, for lenge siden.
Har også hans kone som er Johanna Assarina Carlsson (Hertzberg), fra Holmström slekten.

Men, jeg ble meget overasket da jeg oppdaget at de hadde utrolig mange barn.

Er det noen som vet hvor mange barn, eller navn på barna de fikk?
Eller en link?

Hilsen
Kai

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna